۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 2087
کد خبر: 84286889
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افتتاح هفت طرح فناورانه رهاورد سفر معاون رییس جمهوری به استان سمنان

سمنان- ایرنا  نخستین سفر مسئولان کشوری به استان سمنان در سال ۱۴۰۰ به حوزه علم و فناوری اختصاص یافت تا هفت طرح پژوهشی و نوآورانه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در این استان به بهره برداری برسد.

به گزارش ایرنا، افتتاح هفت طرح، بازدید از ۶ طرح و نمایشگاه، و حضور در نشست شورای اداری استان سمنان برنامه سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به سه شهرستان استان سمنان بود. استانی که حدود ۶۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و بیش از ۷۰ هزار دانشجو دارد.

 ستاری صبح سه شنبه ابتدا در پارک علم و فناوری استان سمنان مستقر در شاهرود حضور یافت تا یک ساختمان کارگاهی، یک مرکز رشد و ۲مرکز نوآوری را افتتاح کند.  وی در این شهرستان ضمن بازدید از شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ماشین آلات و همچنین محل پیشنهادی پردیس فناوری و نوآوری واقع در پارک علم و فناری، از خط تولید ۲ شرکت دانش بنیان در شهرک صنعتی نیز دیدن کرد.

معاون رئیس جمهوری در ادامه سفر خود به دانشگاه دامغان رفت و علاوه بر بازدید از نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان و آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه، یک آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی را هم افتتاح کرد.

ستاری سپس در شهرستان سمنان حضور یافت تا ضمن بهره برداری از یک مرکز نوآوری در دانشگاه سمنان و مرکز رشد پارک علم و فناوری، در نشست شورای اداری استان در استانداری نیز حاضر شود.

افتتاح چهار طرح در شاهرود

گام نخست ساختمان کارگاهی رویش فناوری، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، فاطمه منصوری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان، علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان شهرستانی در پارک علم و فناوری استان سمنان به بهره برداری رسید.

مجموعه کارگاه های رویش فناوری شامل ۲ ساختمان دوقلوی مجزا، هر یک با مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع و در قالب یک شکل هندسی، برای بهره گیری شرکت های دانش بنیان و واحدهای تولیدی در بخش شمالی پارک علم و فناوری استان سمنان طراحی شده است.

این طرح که عملیات اجرایی آن از سال ۹۸ آغاز شد، با ۲۴ کارگاه نیمه صنعتی پیشرفته، بیش از۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای استقرار واحدهای فناور متقاضی آماده است. از مجموع اعتبارات هزینه شده برای احداث طرح، تاکنون مبلغ  ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین و پرداخت شده است.

همچنین معاون رییس جمهوری مرکز رشد شماره ۲، مرکز نوآوری آب، انرژی و کشاورزی و مرکز نوآوری و فناوری های زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی را در پارک علم و فناوری استان سمنان افتتاح کرد. مرکز شتاب‌دهی نوآوری و تجاری سازی فناوری های انرژی شاهرود با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت سیم و کابل مغان با ۳۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری در ۲ طبقه  با مساحت ۷۱۳ متر مربع تأسیس شده است.

با حضور ستاری تفاهم نامه همکاری مشترک طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی و پارک علم و فناوری استان سمنان نیز به امضا رسید.

 بازدید از شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ماشین آلات و همچنین محل پیشنهادی پردیس فناوری و نوآوری (کارخانه نوآوری) واقع در محل پارک علم و فناری، بازدید از خط تولید شرکت دانش بنیان ریخته گری دقیق پارس، شرک توربوژنراتور و شرکت دانش بنیان شتابدهی نوآوری و تجاری سازی فناوری های انرژی در شهرک صنعتی از دیگر برنامه های معاون رییس جمهوری در سفر به شاهرود بود.

بهره برداری از آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی در دانشگاه دامغان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی (FE-SEM) را در دانشگاه دامغان افتتاح کرد. دستگاه میکروسکوپی (FE-SEM) دارای بزرگنمایی تا ۹۰۰ هزار برابر با قدرت تفکیک تا سه نانومتر و دارای تمامی امکانات پیشرفته تصویرگیری و آنالیز عنصری شیمیایی (EDS) در مقیاس نمونه های بزرگ تا نانومقیاس است.

به گفته عبدالعلی بصیری رییس دانشگاه دامغان، این دستگاه جدید آزمایشگاهی که با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال خریداری شد، برای رشته های شیمی، فیزیک، زمین شناسی، زیست شناسی،  فنی و مهندسی، به منظور استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح‌های پژوهشی و صنعتی اساتید دانشگاه و جذب طرح‌های پژوهشی مورد نیاز است. همچنین مراکز و کارگاه‌های صنعتی و معادن محلی استان سمنان برای نمونه های مختلف معدنی، زمین شناسی، آنالیز قطعات صنعتی و آنالیز خاک از  این دستگاه بهره‌مند می‌شوند.  مطالعه نمونه های بیولوژی ، سلول های سرطانی و انواع ویروس ها و گونه های زیستی نیز از دیگر کاربردهای این دستگاه است. 

ستاری در سفر خود به شهرستان دامغان ضمن بازدید از آزمایشگاه مرکزی از نمایشگاه محصولات هشت شرکت دانش بنیان دانشگاه این شهر نیز دیدن کرد.

افتتاح ۲ مرکز رشد و نوآوری در سمنان

مرکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به وسعت یکهزار مترمربع با حضور معاون رییس جمهوری، علیرضا آشناگر استاندار سمنان و عباس گلرو نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

این مرکز دارای فضای اشتراکی و اختصاصی برای استقرار واحدهای فناوری با زمینه فعالیت جامع و فضای عمومی، آموزشی و رفاهی است.در کنار آن نیز مجموعه خدمات فنی و مهندسی و کارگاه‌های فناوری است.

به گفته علی حقیقی‌اصل رییس پارک علم فناوری دانشگاه سمنان، مرکز نوآوری این پارک با اعتبار حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مصوبات سفر استانی این معاونت در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید.

اعتبار بهسازی آن به مبلغ ۱۵میلیارد ریال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مبلغ چهار میلیارد ریال از دانشگاه سمنان تامین شد. همچنین دانشگاه سمنان مبلغ ۲.۵ میلیارد ریال بابت حمایت از واحدهای فناوری پذیرفته شده در پارک و استارتاپ‌ها اختصاص داد.

ستاری در ادامه سفر خود به شهرستان سمنان، به عنوان آخرین طرح، ساختمان مرکز رشد فناوری پورسینا زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان سمنان را هم با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال، افتتاح کرد. این ساختمان با ظرفیت استقرار ۱۲ واحد، در اختیار شرکت‌های فناوری، دارندگان طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار ‌می گیرد.

حمایت از طرح های نوآورانه برای مقابله با کم آبی

اما سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری فقط به افتتاح و بازدید ختم نشد. ستاری با حضور در نشست شورای اداری استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری در پاسخ به درخواست نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی برای کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حل مشکل کم آبی استان، از حمایت از طرح های نوآورانه در مقابله با این مشکل در کل کشور خبر داد.

وی تصریح کرد: طرح‌های نوآورانه و تولیدمحور در حوزه مصرف بهینه آب و مقابله با کم‌آبی منبع مهم کارآفرینی است و مورد حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری قرار می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: فناوری‌های زیادی در حوزه مقابله با کم آبی وجود دارد اما تا زمانی که مصرف آب بهینه و بر بازیابی آب و فاضلاب تمرکز نشود، استفاده از این فناوری ها بی‌فایده است.

ضرورت سرمایه گذاری خصوصی در پارک علم فناوری استان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیشتر مشکلات حوزه علم و فناوری استان سمنان را کمبود سرمایه گذار دانست و گفت: سرمایه ثبتی صندوق پژوهش و فناوری استان سمنان نیز باید با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی افزایش یابد چرا که این صندوق محور توسعه استان است.

وی تأکید کرد: پارک های علم و فناوری استان و دانشگاه سمنان سهم جدی در سرمایه ثبتی صندوق پژوهش و فناوری استان داشته باشند و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این راستا حمایت می‌کند اما محوریت اصلی باید بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: زمانی که فرآیند محصولی از مرحله طراحی تا تولید در داخل کشور انجام شود، می‌توانیم خود را صاحب یک محصول دانش بنیان بدانیم.

همچنین در این نشست استاندار سمنان، برای کمک به شرکت های فناوری و استارتاپ های استان از معاون رییس جمهوری درخواست اختصاص اعتبار۵۰ میلیارد ریالی کرد.

آشناگر با اشاره به تحقق بیش از ۹۰ درصد مصوبه‌های سفرهای پیشین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان، ابراز کرد: دانش بنیان‌ها نقشی مهم در توسعه استان دارند و انتظار می‌رود مورد توجه و حمایت بیش از پیش قرار بگیرند و موانع سر راهشان رفع شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان سمنان در بخش‌های مختلف مانند معادن و صنایع، گفت: خام فروشی از موانع استان در بخش معدن است و تلاش شده کمک به توسعه دیجیتال و استارتاپ‌ها با همکاری سه جانبه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استانداری سمنان و سازمان فنی و حرفه‌ای دنبال شود.

استاندار سمنان با اشاره به دستور رییس جمهوری برای راه‌اندازی یک مرکز یا واحد نوآوری در هر استان، افزود: با توجه به ظرفیت استان سمنان، درخواست راه‌اندازی سه کارخانه دانش بنیان در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و دامغان، پیشنهاد شد که هر سه  کارخانه مورد موافقت قرار گرفت.

کمک ۲۰ میلیارد ریالی برای صندوق پژوهش و فناوری، موافقت برای کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی به دانشگاه سمنان برای احداث مجتمع فناوری و اختصاص کمک ۳۰ میلیارد ریالی برای نوسازی ساختمان بنیاد نخبگان استان از دیگر درخواست های استاندار سمنان از معاون رییس جمهوری بود.

در این نشست همچنین ضرورت تقویت استارتاپ های استان، آسیب شناسی مهاجرت شرکت های دانش بنیان از گرمسار و لزوم جلوگیری از خام فروشی و ایجاد زمینه فرآوری مواد معدنی نیز از جمله مهمترین موضوعاتی بود که از سوی دیگر مسئولان استان در حضور ستاری مطرح شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha