۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۴
کد خبر: 85467708
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گام‌هایی برای جان دوباره «ساخته‌ژینی» در مهدیشهر

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۴
کد خبر: 85467708
گام‌هایی برای جان دوباره «ساخته‌ژینی» در مهدیشهر

سمنان - ایرنا - «ساخته‌ژینی» در زبان مهدیشهری‌های استان سمنان یا همان «سوزن‌دوزی»، هنر اصیل در میان زنان این دیار بوده که حیات آن با آموزش از مادر به دختر تداوم داشته. جان‌گرفتن دوباره این هنر وابسته به همراهی ویژه مسوولان، نخبگان و حمایت از هنرمندان است و گام‌های اولیه در این زمینه از سوی شهرداری و دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برداشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از ۱۵۰ نوع سوزن‌دوزی در ایران وجود دارد که با درنظر گرفتن زیر مجموعه ‌آن، به بیش از یکهزار و ۵۰۰ نوع می‌رسد و نوعی منحصر به فرد از سوزن‌دوزی به مهدیشهر استان سمنان اختصاص دارد.

تنوع سوزن‌دوزی در ایران بی نظیر و کم‌نظیر در جهان است، اما موفقیت و دستاورد چشمگیری در این عرصه حاصل نشده است، ضعف در بازاریابی علمی، ضعف در معرفی و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، ضعف در تولید مبتنی بر خلاقیت و حفظ اصالت هنر، و کم‌رنگ بودن حمایت از هنرمندان، از جمله عوامل مانع پیشرفت و شکوفایی سوزن‌دوزی شهرستان مهدیشهر در ایران و جهان است.

هنر سوزن دوزی هنر ایجاد نقش بر روی پارچه های ساده و تک‌رنگ است، به این کار و هنر در زبان سنگسری «ساخته‌ژینی» و به هنرمندش «ساخته‌ژین» می‌گویند.

هنرمندان مهدیشهری دست در دست هم داده‌اند تا هنر سوزن‌دوزی این شهر را رونق بخشند و برای موفقیت در این مسیر به حمایت، همراهی و هماهنگی نهادهای دولتی و بخش خصوصی نیازمند هستند.

راه اندازی رشته دانشگاهی سوزن دوزی، ایجاد انگیزه فراگیری این هنر در میان دختران دانش آموز، تالیف کتاب‌های آموزشی و امکان برندسازی محصول از جمله خواسته‌های هنرمندان سوزن‌دوز مهدیشهر برای رونق این هنر است.

گام‌هایی برای جان دوباره «ساخته‌ژینی» در مهدیشهر

تلفیق علم و هنر رمز رونق سوزن‌دوزی

مسوول دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در مسیر تجاری‌سازی دست‌ساخته‌های هنرمندان سوزن‌دوز مهدیشهری آمادگی کامل برای همراهی دارد.

محمود نیکخواه شهمیرزادی گفت: همراهی هنر و علم می‌تواند راهی مناسب برای ماندگاری و انتقال هنر به نسل های بعدی فراهم کند.

وی با تقدیر از شهرداری مهدیشهر به واسطه تلاش در ثبت شهر ملی سوزن دوزی و راه اندازی دبیرخانه این هنر کهن و فاخر مردم ایل سنگسر، گفت: برای حفظ این هنر باید هنرمندان و مسوولان دست به دست هم بدهند.

مسوول دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان بیان کرد: باید تلاش کنیم تا هنر سوزن دوزی به عنوان یک واحد درسی در سرفصل درسی رشته‌های طراحی و دوخت دانشگاه ثبت و تدریس شود.

فعالیت دبیرخانه‌ سوزن‌دوزی مهدیشهر چشم به راه همراهی اداره‌کل میراث‌فرهنگی

شهردار مهدیشهر گفت: دبیرخانه سوزن دوزی در شهرداری مهدیشهر راه اندازی شد و در انتظار تامین نیروی انسانی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان هستیم.

علیرضا شربتدار با اشاره به ظرفیت مهدیشهر در زمینه سوزن‌دوزی، افزود: احیا و برندسازی هنر اصیل سوزن دوزی از برنامه‌های شاخص امسال شهرداری این شهر است.

به گفته شهردار مهدیشهر، برندسازی هنر اصیل سوزن‌دوزی در رونق اقتصادی مهدیشهر، بهبود معیشت خانواده‌ها و درآمدزایی برای بانوان موثر است.

گام‌هایی برای جان دوباره «ساخته‌ژینی» در مهدیشهر

تولید دست‌سازه‌های مشتری‌پسند لازمه رونق کار سوزن‌دوزی

کارشناس سورن دوزی دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان گفت: مهمترین عامل حفظ صنایع دستی به ویژه هنر سوزن دوزی، آموزش این هنر از مادر به دختر در خانواده است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

مرضیه عامریان افزود: داشتن بانک اطلاعاتی از هنرمندان سوزن دوز و ایجاد مراکز عرضه محصولات و توجه به سلیقه مخاطبان از جمله مسایل مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

هنر سوزن‌دوزی مهدیشهر خاص در ایران و جهان

سوزن دوزی هنر اصیل مهدیشهر از لحاظ نقش مایه‌های به کار گرفته شده منحصر به منطقه و ایل سنگسری است و در نقاط دیگر کشور دیده نمی‌شود. این شهر در رشته سوزن‌دوزی زیررشته شماره‌دوزی سنگسری، جزو شهرهای ملی صنایع دستی است.

نقش مایه‌های سوزن‌دوزی برگرفته از نمادهای فرهنگی و باستانی در ادوار مختلف تاریخی ایران است که نزد ایل‌وندان سنگسری دارای اهمیت زیادی بود.

بسیاری از این نقش مایه‌ها مربوط به آیین مهرپرستی، مزدیسنا، زرتشتی و اسلام است و بخش دیگر نقش‌مایه‌ها نیز متاثر از طبیعت و اقلیمی است که ایل‌وندان سنگسری در طول بخشی از سال در آنجا به‌سرمی برند و ناخودآگاه از هنر چشم‌نواز آن تاثیر پذیرفته‌اند.

گام‌هایی برای جان دوباره «ساخته‌ژینی» در مهدیشهر


سوزن‌دوزی سنگسری کاری آسان و جالب است که برای تزیین لباس و همچنین تزیین لوازم منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد، این هنر دستی در گذشته بر روی لباس، روپشتی، روبالشی بیشتر مورد استفاده بوده است و اما امروزه علاوه بر مصارف قبلی، به صورت تابلو، رومیزی، تزیین کیف و کفش و تِل سر نیز کاربرد دارد.

در رشته شال شماره دوزی(مکنه) زیرمجموعه سوزن‌دوزی، سیده فاطمه خادمیان، بانوی هنرمند اهل مهدیشهر استان سمنان موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو در برنامه داوری نشان بین المللی صنایع دستی ۲۰۱۶ شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایجاد بازارچه صنایع دستی و تجاری‌سازی تولیدات برای کمک به تقویت بازار فروش و رعایت اصل خلاقیت و نوآوری در تولید متناسب با ذائقه‌های امروز با تمرکز بر حفظ اصالت، معرفی محصول به مشتریان، در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی و همراهی و هماهنگی مسوولان از نیازها و مطالبه‌های هنرمندان و لازمه رونق سوزن‌دوزی در مهدیشهر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha