روایت این روزهای کرمانشاه/ چهره متفاوت شهر با بنرها و پوسترهای نامزدهای انتخابات مجلس

کرمانشاه - ایرنا - تبلیغات نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز پنجشنبه سوم اسفندماه در سراسر کشور آغاز شد و در این بین شهرهای کرمانشاه با بنرها و پوسترهای داوطلبان نمایندگی چهره متفاوتی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در استان مرزی کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در این دوره از انتخابات ۲۲۷ داوطلب برای هشت کرسی در ۶ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

بسیاری از این نامزدها از اوایل صبح روز پنجشنبه سوم اسفند همزمان با آغاز رسمی تبلیفات انتخاباتی ستادهای خود را افتتاح کردند و چهره شهرها و روستاهای استان کرمانشاه را تغییر دادند.

در کلانشهر کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت که سه صندلی در مجلس شورای اسلامی دارد؛ ۱۲۸ داوطلب برای کسب این سه کرسی رقابت دارند.

چهره شهر کرمانشاه اکنون پوشیده از پوستر و بنر نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی است و اگرچه شهرداری ۳۰۰ نقطه را برای تبلیغات انتخابات در نظر گرفته اما هواداران برخی از کاندیداها بی‌اعتنا به قوانین انتخابات و تذکرات مسوولان مبنی بر حفظ زیبایی مبلمان شهری به هرآنچه که در دم دستشان باشد، پوستر و بنر می‌چسبانند.

پایه ها و بدنه منوریل کرمانشاه که بیش از ۱۲ سال است در بلوار شهید بهشتی این شهر برپا شده و تاکنون نیز افتتاح نشده در هر دوره از انتخابات بهشت آمال کاندیداها برای چسباندن پوستر و بنر است چرا که چشم اندازی زیبایی دارد و از دور دست ها نیز دیده می‌شود.

روایت این روزهای کرمانشاه/ چهره متفاوت شهر با بنرها و پوسترهای نامزدهای انتخابات مجلس

شهرداری کرمانشاه پایه های منوریل را با گونی پوشانده و آن را به یکی از نقاط تبلیغات کاندیداها تبدیل کرده است تا منوریل حداقل این یک کارآیی را برای مردم کرمانشاه داشته باشد!

بازار پوستر، بنر، کارت ویزیت، سر رسید و تقویم جیبی این روزها در کرمانشاه همانند سایر شهرها و استانهای کشور داغ است و شهر مملو از داربست های فلزی عریض و طویل شده و بنرهای بزرگی از کاندیداها بر روی این اسکلت های فلزی دیده می شود.

آنچه که بیشتر جلب توجه می کند نه بنرهای بزرگ و کوچک نصب شده روی این داربست ها است بلکه چهره متفاوت برخی از کاندیداها است؛ رشد تکنولوژی و استفاده از نرم افزارهای عکاسی باعث شده که چهره برخی از کاندیداها را نشناسی چرا که به لطف این نرم افزارها چهره خود را تغییر داده اند؛ برخی شهروندان می‌گویند کاش در قوانین انتخابات بندی وجود داشت که کاندیداها چهره حقیقی خود را در بنرها و پوسترها دستکاری نکنند.

باوجود رشد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی و تغییر ذائقه مردم بخصوص نسل جوان در مطالبه گری، کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنان بر شیوه های سنتی تبلیغ می کنند و با بنرها و پوسترها بزرگ و چند کلمه شعاری خود را در معرض دید عموم گذاشته اند در حالیکه انتظار می‌رفت در این دوره شاهد ارائه برنامه از سوی کاندیداها باشیم.

در این دوره از انتخابات رسانه ها هم به صورت جدی پای کار آمده اند و از نامزدها برای معرفی و تشریح برنامه های خود دعوت کرده اند اما اغلب نامزدها ترجیح می‌دهند با همان روال قدیمی و سنتی خود تبلیغ کنند.

به موازات فعالیت ستادها در فضای حقیقی شاهد تبلیغات وسیع نامزدها در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها در فضای مجازی هستیم اما در این فضا هم متاسفانه خبری از ارائه برنامه نیست و تنها عکس و فیلم دیدارها و حضور مردم در برنامه ها بارگذاری می شود و مردم همچنان شناختی از برنامه های این افراد ندارند.

پیاده روهای جلو ستادهای انتخاباتی در کرمانشاه نیز در قرق کامل عوامل ستاد است و صندلی های زیادی چیده شده و صدای آهنگ های فارسی و کُردی همراه با پذیرایی نیز از این ستادها شنیده می‌شود و با این اقدامات به دنبال داغ کردن تنور انتخابات هستند.

درب ستادهای انتخاباتی که از مدتها قبل در شهر کرمانشاه فعال بوده این روزها مملو از جمعیت است و حتی تا پاسی از شب شاهد برگزاری جلسات و نشست و برخاست ها از این مکان ها هستیم. بسیاری از تالارهای شهر کرمانشاه که بیشتر آنها در خارج از شهر هستند نیز در رزرو کاندیداها است و بازار شام و ناهار نیز داغ است؛ همچنین از گوشه و کنار شهرها و روستاهای کرمانشاه خبر می‌رسد در برخی موارد هواداران نامزدها با یکدیگر وارد اختلاف و درگیری هم شده اند هرچند هنوز هیچ مرجع رسمی این موضوع را تایید نکرده است.

شنیده ها حاکیست که برخی از کاندیداها نیز از ماه ها قبل سوله هایی در شهر کرمانشاه اجاره کرده و با بسته بندی اقلام خوراکی و معیشتی مشغول توزیع آن در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر هستند تا بتوانند جلب و جذب رای بیشتری داشته باشند.

انتظار مردم از عوامل ستادها رعایت قوانین و مقررات و جلوگیری از آلودگی های صوتی و تصویری در سطح شهر است و این موارد را نیز رییس ستاد انتخابات، رییس هیات بازرسی انتخابات استان و دادستان کرمانشاه نیز به کاندیداها و عوامل ستادهای آنها گوشزد کرده اند.

آنچنان که رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در نشست خبری روز پنجشنبه خود در مورد ممنوعیت های تبلیغاتی گفت؛ دیوارنویسی، دادن وعده های فراقانونی، نصب محصولات تبلیغاتی در محل های غیرمجاز و اختلال در سخنرانی کاندیداهای دیگر و همچنین راه اندازی کارناوال های تبلیغاتی بصورت پیاده و سواره و استفاده از بلندگوی سیار و بلندگوی خارج از ستاد انتخاباتی و نصب بنرهای بیش از اندازه مجاز و تعیین شده بجز در محل ستاد، ممنوع است.

هیات بررسی تبلیغات انتخابات استان کرمانشاه در اطلاعیه ای از همه مردم استان درخواست کرد که گزارش های مستند خود از تخلف احتمالی نامزدها، مدیران استان و عوامل اجرایی برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را جهت بررسی و پیگیری قانونی به آدرس baresitablighat@ در پیام رسان ایتا ارسال کنند. هیات بررسی تبلیغات استان اطمینان داده است که تمام گزارش های مستند را با دقت و جدیت بررسی و پیگیری خواهد.

حضور کاندیداها در مراسم های ختم نیز از چندماه قبل در استان کرمانشاه داغ شده و این روزها داغتر شده و به گفته یکی از فعالان رسانه ای این روزها اگر سری به مزار باغ فردوس کرمانشاه بزنیم برخی از کاندیداها را می توان آنجا دید که از صبح تا شب آنجا مستقر هستند و در تمام مراسمات ختم شرکت می کنند و یک فعال سیاسی هم می گفت به جای آنکه کاندیداها را در دانشگاه و یا در رسانه ها ببینیم باید آنها را در قبرستانها زیارت کنیم!

این روزها همه از مسوولان و مردم گرفته برای افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای تلاش می کنند و روند کنونی نشان می دهد در روز ۱۱ اسفندماه شاهد مشارکت مردم در پای صندوق های رای هستیم.

روایت این روزهای کرمانشاه/ چهره متفاوت شهر با بنرها و پوسترهای نامزدهای انتخابات مجلس

همه شرایط برای برگزاری انتخاباتی پرشور در استان کرمانشاه فراهم شده و براساس اعلام رییس ستاد انتخابات ۲۷۷ کاندیدا در استان کرمانشاه تایید صلاحیت نهایی شده اند و با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت که از این تعداد ۱۲۸ داوطلب مربوط به حوزه انتخابیه کرمانشاه، ۲۹ داوطلب مربوط به حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین، ۳۲ داوطلب مربوط به حوزه سنقر و کلیایی، ۴۰ نفر مربوط به حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو، ۱۸ نفر مربوط به حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی و ۳۰ نفر مربوط به حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب است.

علی شعبانی رییس ستاد انتخابات کرمانشاه در نشست خبری خود تعداد واجدان شرایط رای دادن استان در این دوره انتخابات را یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۲۳ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار افرادی است که کد ملی کرمانشاه دارند و مشخص نیست چه تعداد از این افراد در استان هستند، بنابراین بصورت دقیق نمی توان تعداد واجدین شرایط را اعلام کرد.

به گفته وی از این تعداد ۸۳۰ هزار و ۱۸۴ نفر مرد و ۸۱۱ هزار و ۲۳۹ نفر زن هستند.

وی همچنین تعداد رای اولی های استان را هم ۷۵ هزار و ۲۷۴ نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۳۸ هزار و ۶۵۰ نفر پسر و ۳۶ هزار و ۶۲۴ نفر دختر هستند.

شعبانی تعداد شعب استان را هم ۱۶۷۰ شعبه اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۶۴۶ شعبه در حوزه انتخابیه کرمانشاه، ۲۶۴ شعبه در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین، ۱۰۱ شعبه در حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی، ۱۸۸ شعبه در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو، ۲۲۶ شعبه در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب و ۲۴۷ شعبه در حوزه انتخابیه پاوه، روانسر، ثلاث باباجانی و جوانرود مستقر هستند.

وی تعداد عوامل اجرایی این دوره انتخابات در استان را ۳۲ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

حوزه های انتخابیه استان کرمانشاه شامل کرمانشاه با سه کرسی نمایندگی، اورامانات (شهرستان های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر) یک کرسی، حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب یک کرسی، حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو یک کرسی، حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی یک کرسی و حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین یک کرسی است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ماه برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha