اشیای دزدیده شده از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه ارزش تاریخی نداشت

کرمانشاه - ایرنا - روابط عمومی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با انتشار متنی اعلان کرد که دزدان اشیای موزه مردم‌شناسی تکیه بیگلربیگی این شهر دستگیر شده و اشیای دزدیده شده که ارزش چندانی نداشت؛ بازگردانده شد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه امروز یکشنبه اعلان کرد: پیرو انتشار خبری با عنوان سرقت ۶۰۰ قلم اشیاء تاریخی از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه به اطلاع می‌رساند اشیای مورد اشاره تاریخی نبوده و مربوط به حوزه مردم شناسی است که فاقد ارزش تاریخی هستند.

روابط عمومی میراث فرهنگی کرمانشاه با کوچک جلوه دادن اصل موضوع و کم ارزش قلمداد کردن اشیای دزدی آورده است؛ این اشیاء بیشتر کاربرد نشان دادن سبک زندگی مردم استان را داشته‌ که توسط کارشناسان اداره‌ کل در ادوار گذشته از روستاهای استان و فروشگاه‌های مربوطه برای استفاده در موزه‌های مردم شناسی جمع‌آوری شده‌ بودند.

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه؛ با هوشیاری صورت گرفته عوامل دزدی شناسایی و ضمن بازگرداندن بخشی از اقلام، پیگیری حقوقی این پرونده تا مشخص شدن وضعیت سایر اشیای دزدیده شده در دست اقدام است.
به گزارش ایرنا، تکیه‌ بیگلربیگی که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد، یکی از نقاط دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود که توسط فردی به نام عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شد.

این تکیه که در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید نه‌ تنها از نظر معماری در خور توجه است؛ بلکه تزئینات آینه‌کاری و گچ‌بری‌ زیبایی دارد که جذابیت مضاعفی به آن بخشیده‌اند.

نخستین موزه پارینه‌سنگی خاورمیانه با نام موزه پارینه‌ سنگی زاگرس و همین طور موزه خط و کتابت در این تکیه برپا شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha