شهرداری کرمانشاه: مجوزی برای تخریب اثر تاریخی بیمارستان مسیح ندادیم

کرمانشاه - ایرنا - معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه با ارائه توضیحاتی در خصوص تخریب اثر تاریخی بیمارستان مسیح ضمن تصریح بر اینکه در این خصوص مجوزی صادر نکرده است؛ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه را متهم به کوتاهی در خصوص صیانت از آثار و بناهای تاریخی کرد.

سیروس رضایی روز جمعه با انتشار متنی که در اختیار ایرنا مرکز کرمانشاه قرار داد؛ اظهار کرد: سازه ای به شکل ساختمان (بیمارستان مسیح) وجود ندارد که نیاز به صدور مجوز تخریب داشته باشد تنها چند دیوار ایستاده و یک زیر زمین مخروبه که جای کارتن خوابها و افراد بی خانمان شده از بیمارستان مسیح بر جای مانده است.

وی ابراز کرد: وقتی می‌گوییم بیمارستان تاریخی، تصور این است که یک بنایی وجود دارد اما حقیقت این است که باید بگوییم کدام بنا و کدام ساختمان؟ وقتی از یک بیمارستان تاریخی بجز چند دیوار بدون سقف چیزی باقی نمانده بود.

رضایی با تلنگر به دیگر دستگاههای ذیربط و ایراد از کم توجهی و اهمال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: متاسفانه این بنای تاریخی طی سالیان گذشته به دلیل بی توجهی تخریب شد و فقط چند پله و چند دیوار بدون سقف از آن به جا مانده و تاسف بارتر اینکه نه به مالک اجازه بازسازی داده می‌شود و نه اداره کل میراث فرهنگی خودش بازسازی می کرد و فقط می گفت دست نزنید.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه گفت: متاسفانه این محوطه به مکانی برای کارتن خوابها و معتادان تبدیل شده بود و حتی در یک مورد با تخریب یکی از دیوارها یک نفر دچار آسیب شدید شده که کارهای درمانی آن را پیگیری کردیم.

وی تاکید کرد: ما در قبال جان مردم مسوولیم بنابراین برای رفع خطر این چند دیوار قدیمی مجوز جهت رفع خطر صادر کردیم.

رضایی گفت: قصد ما جلوگیری از به خطر افتادن جان افراد است و وقتی افراد کارتن خواب در این محدوده هستند نمی توانیم ریسک خطر را بپذیریم چون دیوارهای فرسوده استحکامی نداشتند از طرفی کدام تخریب وقتی چیزی از بیمارستان جز چند دیوار فرسوده باقی نمانده است.؟

او همچنین در توضیح اینکه حتی اگر چند دیوار از یک بنای تاریخی باقی مانده باشد بازهم اثر ملی است و شهرداری نباید مجوز تخریب صادر کند گفت: وقتی میراث فرهنگی رسیدگی نمی کند باید چه کار کرد؟ ضمن اینکه هیچ بنایی وجود نداشت عملا به جای بیمارستان ملی باید گفت دیوار ملی چون فقط چند دیوار فرسوده باقی مانده بود که جان افرادی که وارد محوطه می‌شدند را به خطر می انداخت.

وی همچنین در توضیح اینکه به جای تخریب این چند دیوار چرا معتادان و کارتن خوابهای محوطه جمع آوری نشده اند، گفت: ملک شخصی است و شهرداری حق ورود ندارد از طرفی اداره میراث فرهنگی اگر نگران بناهای تاریخی است چرا نگهبان نگذاشته و چرا از این بناها محافظت نمی‌کند؟ چرا آنها را بازسازی نمی کند؟ و چرا جلوی ورود افراد کارتن خواب را نمی گیرد؟

وی افزود: ما هر روز دهها شکایت از اهالی محل بابت وضعیت (نامناسب) این مجموعه داشتیم و در نهایت مالک را صدا زدیم و از او که خود مدت هاست پیگیر تعیین تکلیف این چند دیوار فرسوده است خواستیم که جلوی خطرات ساختمان را بگیرد.

رضایی گفت: حقیقت این است که دهها ساختمان اینچنینی در شهر کرمانشاه داریم که اگر بازسازی نشوند بزودی تخریب می‌شوند. با دست نزدن و بازسازی نکردن که ساختمان خود به خود احیا نمی‌شود و به مرور زمان تخریب می‌شود این که شیوه نگهداری از بناهای تاریخی نیست.

وی افزود: براساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، شهرداری موظف به جلوگیری و رفع خطر از تمام بناهای خطر آفرین است، ساختمان (بیمارستان مسیح) هم مخروبه و خطر آفرین بود و هر لحظه ممکن بود اتفاق ناگواری برای کسی رخ دهد بنابراین مجوز رفع خطر صادر کردیم.

رضایی گفت: هفته هاست که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه از این موضوع خبر دارد و اگر نگران این مطلب بودند چرا از این کار (تخریب یا رفع خطر) جلوگیری نکردند؟

معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه در خصوص مجوز ساخت و ساز در محدوده بیمارستان مسیح هم گفت: با توجه به قرارگیری این مکان در محدوده میراث فرهنگی برای هرگونه مجوز ساخت و ساز از اداره میراث فرهنگی استعلام می شود.

به گزارش ایرنا از آنجا که در متن گزارش سیروس رضایی عمدتا از افعال ماضی استفاده شده است ؛ به نظر می رسد در نتیجه اختلافات موجود اثر تاریخی بیمارستان مسیح کرمانشاه تخریب و از بین رفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha