رد پای شهرداری کرمانشاه در تخریب اثر تاریخی بیمارستان مسیح

کنگاور - ایرنا - در پی تخریب بیمارستان قدیمی مسیح مرادیان کرمانشاه با مجوز شهرداری این شهر؛ اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان ضمن ورود به موضوع طرح شکایت از عوامل تخریب این اثر تاریخی را در دستور کار قرار داد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کرمانشاه در این باره گفت: طی یک دهه گذشته با وجود چالش‌ فراوان با مالک این بنای تاریخی که بارها برای تخریب آن اقدام کرده بود و حتی ۱۰ سال پیش موفق به خروج آن از ثبت ملی شد، این اداره‌ کل از همه ظرفیت‌ قانون برای حفاظت از اثر استفاده کرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی کرمانشاه ؛ داریوش فرمانی اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ مجددا بنای ارزشمند بیمارستان مسیح را برای بار دوم به ثبت ملی رساندیم.

او تصریح کرد: طی چند سال اخیر رایزنی‌ و پیگیری‌ متعددی با وکلای مالک بیمارستان مسیح انجام شد تا به شکل مشارکتی بتوان این بنا را احیاء و بازسازی کرد اما متاسفانه مالک هیچ تمایلی برای همکاری نداشته و تمام تلاش خود را برای تخریب آن بکار گرفت.

فرمانی گفت: مالک در نهایت با شکایت به دیوان عدالت اداری مجددا به دنبال خروج بنا از ثبت ملی بوده که متاسفانه این مرجع قضایی بصورت غیابی و بدون حضور نماینده‌ میراث‌فرهنگی حکم به تخریب بنا داد و مالک نیز با در دست داشتن حکم به شهرداری کرمانشاه مراجعه و شهرداری بدون اخذ استعلام لازم از این اداره‌ کل مجوز تخریب را برای مالک بنا صادر کرد.

او گفت: طی روزهای گذشته مالک بنا چندین نوبت برای تخریب آن اقدام کرد که نیروهای یگان حفاظت بلافاصله با حضور در محل مانع از تخریب بنا شدند اما در نهایت صبح روز گذشته و با توجه به تعطیلی ناگهانی سراسری از فرصت سوء استفاده و با بیل مکانیکی بنا را تخریب کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با تاکید بر اینکه از طریق مراجع قضایی از مالک بنا و مسببان این تخریب شکایت می‌کنیم، اظهار کرد: به اطلاع مردم و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌رساند توجه به اینکه در زمان تدوین پرونده ثبت ملی بنا نقشه برداری و مستندنگاری لازم از آن انجام گرفته، اگر مالک بنا بخواهد هر گونه ساخت و ساز جدیدی را در محل کنونی انجام دهد باید به شکل عین به عین ساخته شود در غیر اینصورت هیچگونه مجوز ساختی به وی داده نخواهد شد و این اداره‌ کل همه اهتمام لازم را برای اعاده به وضع سابق بنا به کار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha