۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 1017
کد خبر: 85488648
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهرداری: تخریب بیمارستان مسیح کرمانشاه قانونی است

کرمانشاه - ایرنا - معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه با تصریح بر اینکه صدور مجوز تخریب برای بیمارستان مسیح براساس قانون و طبق حکم قطعی مراجع قضایی صادر شد، گفت که پیش از این اقدامات جدی برای ماندن این بنا در فهرست آثار تاریخی به عمل نیامده بود.

به گزارش ایرنا، سیروس رضایی روز شنبه در نشست خبری با اعلام این که بیمارستان ۹۳ ساله مسیح کرمانشاه در سال ۱۳۸۸ برای نخستین بار ثبت ملی شد، افزود: پس از کش و قوس فراوان پرونده مربوطه در مهرماه سال ۱۴۰۲ رای جدید دیوان عدالت اداری برای آن صادر شد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۸ مالک این ساختمان بارها با مراجعه به شهرداری کرمانشاه درخواست تخریب ملک را داشت تا بیمارستان جدیدی در همین مکان احداث کند ولی با مخالفت سازمان میراث فرهنگی مواجه و بر همین اساس شهرداری هیچ مجوزی برای آن صادر نمی‌کرد.

معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه ادامه داد: در رای جدید دیوان عدالت اداری علاوه بر الزام صدور پروانه ساختمانی برای ملک این بیمارستان، سابقه آن به عنوان اثر ملی تاریخی ابطال شد لذا شهرداری نمی‌تواند به عذرنامه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مانع یا محدودیتی برای صاحب ملک ایجاد کند.

شهرداری: تخریب بیمارستان مسیح کرمانشاه قانونی است/ میراث فرهنگی کوتاهی کرد

رضایی با بیان اینکه در اجرای حکم مرجع قضایی؛ شهرداری کرمانشاه برای صدور مجوز تخریب و پروانه ساختمان ملزم به گرفتن استعلام از سازمان میراث فرهنگی نیست تاکید کرد: حکم قطعی این پرونده نیز در آبان ماه سال گذشته صادر و به شهرداری کرمانشاه ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال مجوز تخریب برای بیمارستان مسیح توسط شهرداری صادر شد افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه طی نزدیک به یک سال گذشته از صدور حکم جدید برای این پرونده و خارج شدن آن از فهرست آثار ملی باخبر بود لذا می توانست اقدام حقوقی لازم را در مورد نقض آن انجام دهد هرچند حکم قطعی آن نیز در آبان ماه گذشته صادر شد.

رضایی با اشاره به متروکه بودن بیمارستان مسیح و وقوع آتش سوزی سال‌های گذشته در آن که باعث اذیت و آزار همسایه ها شده بود، یادآور شد: بر همین اساس بیش از ۴۰ نفر از اهالی محل با تهیه صورتجلسه ای و ارسال آن به شهرداری خواستار ساماندهی ملک شده اند.

شهرداری: تخریب بیمارستان مسیح کرمانشاه قانونی است/ میراث فرهنگی کوتاهی کرد

معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه تاکید کرد: مالک بیمارستان مسیح به استناد حکم دیوان عدالت اداری می‌تواند در این مکان اقدام به ساخت با کاربری مسکونی یا درمانی کند.

وی ادامه داد: به گفته وکیل مالک بیمارستان مسیح درخواست بازسازی و احداث یک مرکز درمانی جدید در این ملک طی سال های گذشته از طریق دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیگیری شده بود که متاسفانه با آن مخالفت و مالک نیز سرمایه ای را که برای این امر در نظر گرفته بود؛ برای احداث بیمارستان در سایر کشورها هزینه کرد.

رضایی با یادآوری وظایف ذاتی فرهنگی و اجتماعی شهرداری گفت: شهرداری کرمانشاه آماده است همه بناهای تاریخی در حال تخریب شهر کرمانشاه را که نیاز به بازسازی دارد از اداره میراث فرهنگی و گردشگری تحویل گرفته و پس از مرمت در اختیار منافع عمومی قرار دهد.

وی در پاسخ به این پرسش ایرنا که شهرداری روز گذشته اعلام کرده بود مجوزی برای تخریب بیمارستان مسیح صادر نکرده و صرفا اجازه استحکام سازی را به مالک داده بود، گفت که چنین موضوعی را بیان نکرده است.

بر اساس اظهارات و مستندات معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه در موضوع بیمارستان مسیح علاوه بر کوتاهی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه ؛ دانشگاه علوم پزشکی استان نیز با ضعف خود باعث فرار سرمایه شده است.

ایرنا مرکز کرمانشاه آماده انعکاس توضیحات مسوولان ذیربط از جمله در اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.

به گزارش ایرنا، بیمارستان مسیح کرمانشاه به مساحت سه هزار و ۹۰۰ متر مربع مربوط به اواخر دوره قاجار و در سه راه شریعتی این شهر قرار دارد.

این بیمارستان با حمایت مسیونرهای مسیحی و توسط دکتر «بلانش ویلسون» در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد و تا حدود ۲ دهه قبل فعال بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha