روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان کرمانشاه کلید خورد

کرمانشاه - ایرنا - رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: روند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در استان کرمانشاه رسما آغاز شد.

به گزارش ایرنا، علی شعبانی امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه زمانبندی انتخابات از سوی وزارت کشور اعلام شده است افزود: ستاد انتخابات استان نیز با تشکیل نخستین جلسه در استانداری کرمانشاه آغاز به کار کرد و هماهنگی لازم و صدور احکام نیز در حال اجرا انجام است.

وی اضافه کرد: در دهم خرداد ماه با دستور وزیر کشور فرآیند انتخابات رسما آغاز خواهد شد و هیات های اجرایی مرکزی و شهرستانی شکل خواهد گرفت و برای تسریع در فرآیند اجرا با هماهنگی شورای نگهبان و ستاد انتخابات وزارت کشور، همان هیات های اجرایی که برای مجلس شورای اسلامی وجود داشت را با مقداری تغییر در انتخابات ریاست جمهوری نیز خواهیم داشت.

رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه ادامه داد: در استان کرمانشاه در ۱۴ شهرستان و ۲۰ بخش مستقل انتخابات برگزار خواهد شد و کسانی که قصد ثبت نام دارند می توانند به مدت پنج روز از ۱۰ تا ۱۴ خردادماه به وزارت کشور مراجعه و پرسشنامه داوطلبی را پر کنند هرچند که پیشنهاد وزارت کشور نیز این بوده که داوطلبان ابتدا در یک مرحله مقدماتی به صورت الکترونیکی در پرتال وزارت کشور پیش ثبت نام کنند و کسانی که مدارکشان تایید مقدماتی شد سپس به وزارت کشور مراجعه کنند.

متولدین قبل از ۱۳۸۵/۴/۸ می توانند در انتخابات شرکت کنند

شعبانی افزود: بر اساس ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی انتخابات ریاست جمهوری رای دهندگان برخلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی که می توانستند با پنج مدرک هوویتی رای دهند؛ تنها شناسنامه و کارت ملی تعیین شده است.

وی در زمینه سن رای دهندگان نیز گفت: کسانی که متولد قبل از تاریخ ۱۳۸۵/۴/۸ هستند می توانند با داشتن ۱۸ سال تمام در انتخابات این دوره ریاست جمهوری شرکت کنند.

شعبانی یادآور شد: از ۱۵ تا ۲۱ خرداد ماه به مدت هفت روز شورای نگهبان مهلت دارد صلاحیت داوطلبان را مورد رسیدگی قرار داده و در تاریخ ۲۲ خرداد وزارت کشور اسامی داوطلبان را وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

وی تاکید کرد: مدت زمان تبلیغات نیز ۱۵ روز از ۲۳ خرداد تا ۶ تیرماه خواهد بود و انتخابات در روز جمعه هشتم تیرماه در همان شعبی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه پیش بینی شده بود در انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار خواهد شد.

آمادگی کرمانشاه برای برگزاری الکترونیکی انتخابات

رییس ستاد انتخابات استان کرمانشاه اضافه کرد: پیشنهاد ستاد انتخابات کشور این است که انتخابات به صورت الکترونیکی در کلانشهرها برگزار شود که مستلزم موافقت شورای نگهبان است لذا در صورت موافقت ستاد انتخابات استان کرمانشاه آمادگی کامل را دارد تا این انتخابات را در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه به صورت الکترونیکی برگزار کند.

شعبانی در مورد تعداد عوامل اجرایی برگزاری این دوره از انتخابات نیز گفت: همان ۳۲ هزار نفر عوامل اجرایی که برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را برگزار کردند نیز انتخابات ریاست جمهوری را در کرمانشاه برگزار خواهند کرد.

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه هنوز تایید نشده است

وی در مورد اینکه آیا به همراه انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شوراهای اسلامی نیز برگزار خواهد شد یا خیر؟ افزود: انتخابات شوراهای اسلامی امسال با انتخابات ریاست جمهوری برگزار نخواهد شد و استثنا در سال ۱۴۰۴ برگزار ولی مدت آن سه ساله خواهد بود تا در دور پانزدهم باهم دوباره برگزار شود.

شعبانی در زمینه چرایی عدم تایید انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه نیز گفت: حوزه های نظارت و اجرا وظایف قانونی مجزایی دارند که در دور دوم انتخابات مجلس در این حوزه روند برگزاری به طور کامل و دقیق توسط هیات اجرایی انجام گرفته و کار پیش رفته ولی حوزه نظارت بحث هایی دارند که توسط هیات مرکزی نظارت و شورای نگهبان در حال بررسی است که انتظار داریم هرچه زودت اعلام و انتخابات کرمانشاه را تعیین تکلیف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha