دیابت و پُرفشاری خون حدود هفت هزار مازندرانی در پویش غربالگری آشکار شد

ساری – ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون اظهار کرد: در مدت اجرای این پویش و مراجعه مازندرانی‌ها به مراکز در نظر گرفته شده ۶ هزار و ۷۹۶ مبتلا به دیابت و پرفشاری خون شناسایی شدند.

فرهاد غلامی روز دوشنبه در حاشیه جلسه بررسی پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون در ساری به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲۰ آبان امسال که اجرای این پویش ملی آغاز شد تا کنون در مازندران بیش از ۲۶۴ هزار نفر در این طرح شرکت کردند که پس از بررسی وضعیت سلامت این افراد، ۲ هزار و ۶۴۲ نفر مشکوک به فشار خون بالا و چهار هزار و ۱۵۴ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران افزود: مشارکت تمام افراد بالای ۱۸ سال جامعه در این غربالگری می‌تواند در شناسایی موارد جدید مبتلایان به دیابت و پرفشاری خون در استان تاثیرگذار باشد.

وی بر مراجعه به موقع و رعایت ناشتایی در زمان تست‌گیری تاکید کرد و گفت: دقت و صحت ارائه داده‌ها برای شناسایی زودهنگام بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا در پیشگیری و کنترل عوارض غیر قابل برگشت در این بیماران اهمیت دارد.

وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون را از ۲۰ آبان در سراسر کشور آغاز کرده که این پویش تا ۱۵ دی ادامه دارد. در این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند شوند.

غلامی جمعیت بالای ۱۸ سال و مشمول طرح غربالگری در مازندران را ۲ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: در مراحل غربالگریی افراد محتمل ابتلا به این بیماری‌ها برای ارزیابی بیشتر به آزمایشگاه‌ها معرفی می‌شوند و با انجام رایگان آزمایش وضعیت قند خون آن‌ها کنترل خواهد شد که در صورت مبتلا بودن افراد برنامه‌های مراقبتی مداوم اجرا می‌شود.

وی گفت: تلاش برای کنترل این بیماری‌ها منوط به تقلیل عوامل خطر از جمله کم‌تحرکی و تغذیه ناسالم است که به این روند کاری در حوزه بهداشت و درمان به عنوان پیشگیری اولیه نام برده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از فراوانی عوامل خطر دیابت و فشار خون در استان خبر داد و گفت: بیش از نیمی از افراد جامعه مازندران کم‌تحرک هستند و میزان توجه به انجام ورزش و فعالیت‌های همگانی ورزشی در جامعه استان بسیار کم است.

غلامی تصریح کرد: طبق آمارها نزدیک‌ ۷۰ درصد مردم استان چاق هستند و همین معیار نیز خطر بیماری‌های دیابت و فشار خون را افزایش می‌دهد. در حالی که میانگین ابتلای جمعیت کشور به دیابت ۱۴ درصد است، در مازندران نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت به دیابت مبتلا هستند. ضمن این که مازندران در جدول استان‌های دارای مبتلایان به فشار خون بالا در رتبه پنجم قرار دارد.

غلامی از تشخیص بیماری و کاهش عوارض ناشی از بیماری‌ها به عنوان پیشگیری ثانویه نام برد و گفت:‌ وزارت بهداشت در پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون، به دنبال اعمال و اجرای پیشگیری ثانویه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha