میان‌بُر شناسایی جاماندگان طرح پزشک خانواده در مازندران چیست؟

ساری-ایرنا- پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون هرچند به دنبال شناسایی موارد جدید مبتلایان به این بیماران محسوب می شود اما از نظر و دیدگاه مسوولان امر بهداشت و درمان به ویژه مجریان طرح پزشک خانواده در مازندران راهی برای ردگیری و جذب جاماندگان این طرح در استان قلمداد می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در مازندران و فارس به عنوان ۲ استان پایلوت "نمونه" آغاز به کار کرد، طرحی سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است، به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد.

بیشتر از ۳۰۰ پزشک خانواده روستایی و همین تعداد ماما خانواده به جمعیت خانوار روستایی مازندران خدمات ارایه می دهند و همچنین بیشتر از ۵۰۰ پزشک خانواده شهری در این استان فعالیت دارند.

این پزشکان در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود.

طبق گزارش رسمی مازندران به خاطر اجرای طرح پزشک خانواده، رتبه دار در شناسایی بیماران دیابت است. پزشکان از دیابت و فشار خون به عنوان مادر بیماری ها یاد می کنند. بر اساس برآوردهای رسمی، دیابت بیشتر از ۱۰ درصد هزینه درمان نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین در طرح پزشک خانواده برای گروه های مختلف سنی و جنسی مانند مادران باردار، نوزادان و کودکان، افراد بالای ۵۰ سال و مسن بسته های ویژه مراقبتی در نظر گرفته شده است و جمعیت این گروه ها برای این که قطار نظام سلامت محور به حرکتش در مسیر ادامه دهد، باید طبق برنامه زمان بندی به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

میان‌بُر شناسایی جاماندگان طرح پزشک خانواده در مازندران چیست؟

در این حال مزایای اجرای این طرح که باعث ردگیری بیماری های غیرواگیر همچون دیابت و فشارخون در مازندرانی ها شده است اما هنوز بعد از گذشت حدود ۲۱ سال از اجرای این طرح همچنان تعدادی از افراد همچنان به سمت این طرح نرفته اند و از آن غافل مانده اند.

طی این سالها مسوولان امر تلاش های زیادی برای جا انداختن این طرح در جامعه مازندران از طریق ارسال پیامک و تماس تلفنی به سرپرستان خانوار انجام داده اند و برغم همه این تلاش ها با گذشت چندین سال از اجرای طرح هنوز ۳۰ درصد از جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران هنوز در وادی این طرح وارد نشده اند و زیرنظر تیم سلامت قرار نگرفته اند.

همراه با همه این تلاش ها، اخیرا اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون زمینه و بستری برای متولیان امر اجرای این طرح فراهم کرده است تا ۳۰ درصد جامعه هدف استان مازندران که برای این منظور اقدام نکرده اند را پای کار بیاورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: حدود۷۰ درصد جمعیت زیرپوشش این دانشگاه تاکنون پزشک خانواده خود را انتخاب کردند و به نوعی زیر نظر تیم سلامت هستند.

عباس علیپور افزود: ۳۰درصد جمعیت مازندران هنوز به پزشک خانواده مراجعه نکردند و خدمات تیم سلامت را ندارند و طی این سالها مراجعه نکردند.

وی با تاکید بر اثرات مثبت اجرای این طرح در کنترل وضعیت سلامت و نیز ردگیری بیماری های غیرواگیر در افراد جامعه هدف اظهار داشت:‌متاسفانه جمعیتی که هنوز پزشک خانواده خود را انتخاب نکرده اند و به پزشک خانواده مرجعه نکرده اند پرونده سلامت از آنها وجود ندارد.

میان‌بُر شناسایی جاماندگان طرح پزشک خانواده در مازندران چیست؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به اینکه پرونده الکترونیک سلامت از یکسال قبل راه اندازی شد، ‌گفت :‌ فردی که به پزشک خانواده خود جرامعه کرده اند با وارد کردن کد ملی در درگاه http://myehr.ir/ می تواند اطلاعات پزشکی خود را مشاهده کند و از عوامل خطر آفرین پزشکی که می تواند در آینده سلامت او را تهدید کند مطلع شود.

وی اظهار داشت : اخیرا اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون که در مازندران توسط پزشکان خانواده اجرا می شود بستری برای ارتباط گیری با افرادی که به پزشک خانواده خود مراجعه نکردند فراهم کرده است.

وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه در سراسر کشور آغاز کرده است و در شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند شوند.

به گفته علیپور با آغاز این پویش، پزشکان خانواده موظف هستند از افراد زیر پوشش خود را برای کنترل قند و فشار خون با ارسال پیامک مراجعه به مطب دعوت کنند.

وی گفت:‌ در مسیر اجرای این پویش تمام تلاش بر این است تا افرادی که به دلایلی به پزشکان خانواده خود مراجعه نکردند را برای انجام این کار فرا خوانده شوند تا اقدامات بعدی برای کنترل وضعیت سلامت و ثبت اسناد در سامانه پرونده الکترونیک انجام شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha