مازندرانی‌ها برای شرکت در طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون گوش به زنگ باشند

ساری-ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به اجرای طرح ملی غربالگری بیماری های دیابت و فشارخون از ارسال پیامک به تلفن همراه افراد بالای ۱۸ سال استان بمنظور دعوت از آنها برای حضور در مراکز تعبیه شده اجرای این طرح خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌عباس علیپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:برای اجرای این پویش ملی از ظرفیت پزشکان خانواده استفاده می شود و براساس شماره تلفن همراه ثبت شده افراد بالای ۱۸ سال با ارسال پیامک از آنها در خواست می شود به مراکز اجرای این پویش برای اندازه گیری قندخون و فشارخون مراجعه کنند.

وی ادامه داد:‌ با توجه به آغاز اجرای این طرح در کشور و مازندران شهروندان در حال حاضر و بدون اینکه منتظر پیامک باشند، می توانند به مراکز خدمات جامع سلامت، ‌پایگاه های پزشک خانواده در مناطق شهری و خانه های بهداشت در روستاها مراجعه کنند.

وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه در سراسر کشور آغاز کرده است و در شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند شوند.

مازندرانی‌ها برای شرکت در طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون گوش به زنگ باشند

طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در مازندران و فارس به عنوان ۲ استان پایلوت آغاز به کار کرد، طرحی سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است، به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد. در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ پزشک عمومی در قالب طرح پزشک خانواده ساکنان شهرهای مازندران را زیر پوشش قرار می‌دهند.

در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت:‌درمدت زمان اجرای این طرح در بازده زمانی ۲۰ آبان تا ۱۵ دی تلاش می شود تا همه افراد در این محدوده سنی ارزیابی از نظر فشار خون و قند خون شوند و البته این به معنای پایان کار نیست و لکه گیری برای شناسایی جاماندگان این طرح ادامه در طول سال ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این پویش می تواند نقش بسزایی در شناسایی افراد مبتلا به این بیماری ایفا کند، ‌اظهار داشت: در مدت اجرای این پویش تا روز گذشته ۱۱۱هزارو ۷۰۰نفر در استان غربالگری شدند که از میان آنها سه هزار بیمار مبتلا به دیابت و پرفشاری خون شناسایی شدند.

علیپور جمعیت بالای ۱۸ سال مازندران را ۲ میلیون نفر مشمول این طرح غربالگری اعلام کرد و ادامه داد: در مراحل غربالگریی افراد محتمل این بیماری ها برای ارزیابی بیشتر به آزمایشگاه ها معرفی می شوند و با انجام رایگان آزمایش وضعیت قند خون آنها کنترل خواهد شد و در صورت مبتلا بودن افراد برنامه های مراقبتی مداوم اجرا می شود.
وی گفت: تلاش برای کنترل این بیماری ها منوط به تقلیل عوامل خطر از جمله کم تحرکی و تغذیه ناسالم است که به این روند کاری در حوزه بهداشت و درمان به عنوان پیشگیری اولیه نام برده می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از فراوانی عوامل خطر دیابت و فشار خون در استان خبر دادوگفت: بیش از نیمی از افراد جامعه مازندران کم تحرک هستند و ورزش همگانی در جامعه بسیار کم تحرک است.

وی در خصوص رعایت تغذیه سالم مردم مازندران نیز توضیح داد:‌ درحالیکه مصرف مواد غذایی فیبردار برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها خوب است اما سرانه مصرف میوه ‌وسبزیجات (به عنوان غذاهای فیبردار) ‌مازندرانی ها بشدت کم است و خوب نیست.

علیپور همچنین اعلام کرد:‌ ۷۰ درصد مردم استان چاق هستند و این فاکتور خطر بیماری های دیابت و فشار خون در آنها وجوددارد.

وی از تشخیص بیماری و کاهش عوارض ناشی از بیماری ها را به عنوان پیشگیری ثانویه نام برد و گفت:‌دراین پویش ملی وزارت بدنبال اعمال و اجرای پیشگیری ثانویه هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین ابتلای جمعیت مازندران به دیابت حدود ۲۰درصد جمعیت استان است و این رقم در کشور ۱۴ درصد می باشد و از نظر پرفشاری خون نیز مازندران در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha