۶۵۰ هزار مازندرانی در پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون شرکت کردند

ساری - ایرنا - سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: از ابتدای اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون تا کنون در مازندران حدود ۶۵۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه در این پویش شرکت کردند که نزدیک به چهار درصد از آن‌ها نشانه‌هایی از ابتلا به پُرفشاری خون یا دیابت داشتند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دکتر رضا صفری عربی روز دوشنبه اظهار کرد: تا کنون نزدیک به ۳۰ درصد افراد مشمول غربالگری که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار دارند در این طرح ملی شرکت کردند که نزدیک به ۲۵ هزار نفر از آن‌ها مشکوک به پرفشاری خون یا دیابت هستند.

وی افزود: بنا به تحقیقات علمی نیمی از بیماران مبتلا به پرفشاری خون از ابتلای خود به این بیماری آگاه نیستند و فقط نیمی از افرادی که اطلاع دارند دارو استفاده می‌کنند. از میان افرادی که دارو استفاده می‌کنند هم ۵۰ درصد فشار خون کنترل شده دارند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که همه افراد بالای ۱۸ سال استان تا ۱۵ دی با مراجعه به مراکز درمانی در نظر گرفته شده برای اجرای این پویش، به سلامت خود و شناسایی موارد جدید مبتلایان به دیابت و پرفشاری خون کمک کنند.

صفری عربی تصریح کرد: دقت و صحت ارائه داده‌ها برای شناسایی زودهنگام بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا در پیشگیری و کنترل عوارض غیر قابل برگشت در این بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون را از ۲۰ آبان در سراسر کشور آغاز کرده که این پویش تا ۱۵ دی ادامه دارد. در این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند شوند.

طبق آمارها نزدیک‌ ۷۰ درصد مردم استان چاق هستند و همین معیار نیز خطر بیماری‌های دیابت و فشار خون را افزایش می‌دهد. در حالی که میانگین ابتلای جمعیت کشور به دیابت ۱۴ درصد است، در مازندران نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت به دیابت مبتلا هستند. ضمن این که مازندران در جدول استان‌های دارای مبتلایان به فشار خون بالا در رتبه پنجم قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha