۳۲ هزار کرمانشاهی مشکوک به پرفشاری خون و دیابت هستند

کرمانشاه - ایرنا - مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیش از ۲۱ هزار نفر در استان مشکوک به پرفشاری خون و حدود ۱۱ هزار نفر هم مشکوک به دیابت هستند.

سارا شاه‌آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در طرح پویش ملی سلامت تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار کرمانشاهی شرکت کرده‌اند، افزود: این طرح تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و هم استانی ها می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت شهری و روستایی به صورت رایگان وضعیت خود را از نظر ابتلا به بیماری های فشار خون و دیابت بررسی کنند.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد که از این میزان بیش از یک میلیون نفر در شهر کرمانشاه سکونت دارند.

وی با بیان اینکه این طرح برای افراد بالای ۱۸ سال اجرای می شود، اظهار کرد: ۲ بیماری فشار خون و دیابت عموما تا قبل از ۴۰ سالگی هیچ گونه علائمی ندارند و آنچنان که تحقیقات نشان داده است عمده بیماران در این پویش کسانی بودند که از وضعیت سلامتی خود در مقابل این ۲ بیماری آگاهی و اطلاع نداشتند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: بعد از تشخیص بیماری، مراجعان جهت تشخیص قطعی به پزشکان مستقر در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی معرفی می شوند و در صورتیکه بیماری آنها قطعی شد، مشخصات آنها در سامانه یکپارچه بهداشت ثبت می شود تا وضعیت سلامت آنها هر ماه توسط مراقب سلامت و بهورز و هر سه ماه توسط پزشکان پایگاه های سلامت رصد و پیگیری شود.

شاه‌آبادی در پایان گفت: بیماری های فشار خون و دیابت در سنین بالا عامل سکته قلبی، سکته مغزی، نابینایی و عوارض مربوط به پا می شود و از آنجاییکه این بیماری ها تا قبل از ۴۰ سالگی معمولا علائمی ندارند، مردم باید نسبت به رصد و کنترل آنها حساسیت داشته و تا ۱۵ دی ماه به مراکز جامع سلامت مراجعه تا غربالگری ها را انجام دهند.

به گزارش ایرنا و براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۷ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۳۵۸ نفر در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شدند که از این تعداد ۳۵۷ هزار و ۶۴ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۲۲۸ هزار و ۲۶۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha