تور ماهی‌گیری صیادان مازندرانی در خزر پهن شد +فیلم

ساری- ایرنا- صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در میانکاله واقع در شرق استان مازندران از امروز سه شنبه هجدهم مهر ماه با پهن کردن تورهای ماهیگیری در آبهای ساحلی دریای خزر، فصل صید و صیادی را به صورت رسمی آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه مراسم آغاز بهره برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر امروز سه شنبه -۱۸مهرماه- با حضور سید حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران، مدیران کل شیلات استان های گیلان و گلستان و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سواحل ساری برگزار شد، اما به دلیل مواج بودن دریای خزر تورهای صیادان پهن نشده است.

به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از ماه مهر شروع می شود و تا اواخر فروردین و گاهی تا اواسط اردیبهشت بسته به شرایط آب و هوایی ادامه می یابد، ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد با آمادگی کامل فصل صید را آغاز کردند.

رها سازی حدود ۱۰۰میلیون قطعه بچه ماهی

مدیر کل شیلات مازندران با اظهار این که فراهم کردن شرایط امن برای صیادان قانونی یکی از وظایف شیلات است، گفت: یکی از اقدامات مهم شیلات تکثیر طبیعی و نیمه مصنوعی ماهیان استخوانی به خصوص ماهی سفید و کپور است.

قاسم کریم زاده به تکثیر و رها سازی حدود ۱۰۰میلیون قطعه ماهی در سال اشاره کرد و ادامه داد: یکی از فعالیت های شاخص شیلات ذخایر دریایی است که اکنون وضعیت ایده آلی نداریم.

وی به اهمیت فعالیت ۲ مرکز در استان مازندران در شیلات شهید رجایی و باهنر کلاردشت اشاره کرد و بیان داشت: سالانه ۱۰۰ میلیون قطعه ماهی بازسازی و تکثیر و در آب‌های شیلاتی مازندران رهاسازی می شوند.

وی با اشاره به تولید ۱۰۳ هزار و ۶۷۳ تن آبزیان دریایی و پرورشی در استان در سال گذشته، افزود: ۱۷ هزار و ۷۴۵ تُن ماهیان دریایی و ۸۵ هزار و ۹۲۸ تن ماهیان پرورشی توسط ۱۱ هزار و ۹۵۲ بهره بردار و صیاد در استان تولید شد.

کریم زاده ادامه داد: سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن آبزیان از دریا در مازندران صید می شود که ارزش این میزان بیش از ۶ هزار میلیارد ریال است.
طبق آمار رسمی شیلات، سه هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی در آب‌های داخلی مازندران وجود دارد که هفت هزار و ۶۵۰ نفر در این واحدها مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید آبزی پرورشی و آبزیان دریایی مازندران ۱۰۴ هزار تن است، گفت : مازندران رتبه اول آبزیان دریایی را در شمال کشور دارد و بیش از ۱۸ هزار تن میزان تولید در این بخش است.

تور ماهی‌گیری صیادان مازندرانی در خزر پهن شد

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر شروع شده است، گفت: فرماندهان یگان حفاظت شیلات با بررسی امکانات و تجهیزات آمادگی کامل را برای انجام وظایف حفظ و حراست از فعالیت‌های صید و صیادی اتخاذ کنند.

کریم زاده افزود: امیدواریم امسال نیز همچون سنوات گذشته با تعامل و همکاری خوب جامعه صیادی و نیز یگان حفاظت منابع آبزیان استان و شیلات بتوانیم با صید مطلوب جامعه صیادی بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه را تامین کنیم.

مدیرکل شیلات مازندران گفت: صیادان مازندرانی پارسال سه هزار و ۲۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی، از دریای خزر صید کردند که این میزان صید در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۹۸ درصد بیشتر بود.

کریم‌زاده با اشاره به پسروی دریای خزر که ارتباط میان دریا و رودخانه را قطع کرده و مانع از حضور شناورها در برخی نقاط می‌شود، گفت: سه برنامه کلیدی توسعه ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی با مشارکت جامعه صیادی، توسعه پرورش قفس ماهی و توسعه تکثیر طبیعی از برنامه‌های کلیدی در حال اجرای شیلات مازندران ست.

مدیرکل شیلات مازندران به طرح‌های حمایتی از شرکت‌های صیادی اشاره کرد و گفت: بنزین یارانه‌ای و تسهیلات ۲۰میلیارد ریالی برای خرید ادوات در اختیار شرکت‌های تعاونی قرار خواهد گرفت.

کریم‌زاده گفت : در طول ۲سال گذشته ۱۳ طرح شیلاتی مازندران افتتاح شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha