طرح شیلاتی لایروبی رودخانه بابلرود برای تردد شناورهای کیلکاگیر به بهره برداری رسید

ساری- ایرنا- همزمان با چهارمین روز گرامیداشت هفته دولت طرح شیلاتی لایروبی رودخانه بابلرود با عملیات لایروبی ۱۵ هزار مترمکعب برای تسهیل تردد و پهلو گیری شناورهای کیلکاگیر به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، فعالیت ۴۴ فروند شناور صید کیلکا مازندران و بیش از یکهزارو ۵۰۰ قایق تفریحی و ورزشی به رودخانه بابلرود در بابلسر وابسته است، اما این رودخانه به دلیل وجود رسوب و گل و لای در آستانه بحران و نابودی قرار گرفته بود ، وضعیتی که دولت سیزدهم با ورود به موقع در صدد نجات آن شتافت.

به گزارش روابط عمومی شیلات مازندران مدیرکل شیلات استان به مشکلات پهلوگیری شناورهای کیلکاگیر ناشی از رسوب و گل و لای رودخانه بابلرود اشاره کرد و گفت :‌به منظور تداوم فعالیت جامعه صیادی، امسال پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای لایروبی این رودخانه تخصیص یافته است.

قاسم کریم زاده به اهمیت رودخانه بابلرود در پهلو گیری ۴۴ فروند لنج صیادی کیلکاگیر و نقش مهم آن در تخلیه و بارگیری کیلکاماهیان صید شده از لحاظ تامین بخشی از پروتئین‌ جامعه، اشتغال و درآمد زایی و همچنین استقرار حدود ۱۰ فروند شناور های تفریحی _ توریستی اشاره کرد و افزود : این اعتبار از محل سازمان شیلات ایران اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: طرح اسکله صیادی بابلسر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در حال اجرا است و اکنون هیچ گونه مشکلی در تردد شناورهای کیلکا گیر دراین بندر وجود ندارد.

مازندران با توجه به در اختیار داشتن بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر و وجود رودخانه‌های متعدد یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی است.

ابلسر اگر چه یکی از ۱۵ شهرستان ساحلی مازندران به شمار می رود، ولی به خاطر گسترش طولی در ساحل خزر و در اختیار داشتن چشم اندازهای زییا از دریا، بیشترین تعداد گردشگران ورودی به مازندران را هر ساله جذب می کند.

طرح شیلاتی لایروبی رودخانه بابلرود برای تردد شناورهای کیلکاگیر به بهره برداری رسید

یکی از دلایل جذابیت بابلسر عبور رودخانه " بابلرود " از میان این شهر است که به دلیل دارا بودن امکانات رفاهی همچون قایق های تفریحی، زیپ لاین و چایخانه های همجوار با این رودخانه، در بین شهرهای مازندران شهره است و از این شهر به عنوان نگین گردشگری مرکز و شرق مازندران نام می برند.

بر اساس آمارهای رسمی شیلات مازندران، ۴۴ فروند شناور صید کیکا در بندر بابلسر فعالیت دارد که سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار تن ماهی کیلکا صید می کنند.

بر اساس گزارش شیلات مازندران ۸۵ درصد ماهیان کیلکا صید شده در این استان تبدیل به پودر می‌شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می‌رسد. پودر ماهی یکی از غذاهای اصلی برای پرورش ماهیان گرم آبی است.

دریای خزر زیست بوم سه گونه ماهی کیلکا با نام های آنچووی، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی است.

کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.

سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شده در این استان به سایر نقاط کشور و از یکسال گذشته تاکنون با برنامه‌های اصولی دولت سیزدهم و عالی‌ترین مقام اجرایی مازندران با وجود فشارهای خارجی و تحریم به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

همسایگی با دریای خزر در نوار ساحلی به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر و وجود ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در این استان با اشتغال حدود چهارهزار و ۲۰۰ نفر و همچنین فعالیت بیش از سه‌هزار و ۴۰۰ مزرعه آبزی‌پروری سبب شده که مازندران بیشترین سهم را در فعالیت‌های شیلاتی جنوب دریای خزر داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha