صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران پنج درصد افزایش یافت

ساری - ایرنا - مدیر کل شیلات مازندران از افزایش پنج درصدی صید ماهیان استخوانی خبر داد و گفت: صیادان از آغاز صید هجدهم مهر ماه تا کنون، ۱۹۰ تن انواع ماهی صید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش نشان می‌دهد.

قاسم کریم زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ارزش اقتصادی ماهیان استخوانی صید شده را ۵۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : به لحاظ ارزشی نیز حدود ۷۴درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته درآمد ماهیگیران بیشتر شده است.

وی با اظهار این که ۳۶ درصد از ماهیان استخوانی صید شده گونه کفال، ۱۴درصد ماهی سفید و ۵۰ درصد کپور است، ‌ادامه داد: با توجه به تکثیر و رها سازی حدود ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی به خصوص گونه سفید و کپور، ‌شاهد صید قابل توجه از سوی صیادان پره هستیم.

طبق آمار رسمی امسال ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید، ۲۸ میلیون قطعه بچه ماهی کپور و حدود ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری از گونه ها فیل ماهی و اوزون برون در ۳۰ رودخانه شیلاتی استان رها سازی شده است.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است، اگرچه کفال باید بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی در فصل پائیز باشد، اما از در ۲ سال گذشته صید گونه کپور بیشتر از کفال شده است، ‌معمولا از ماه دی به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش " پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا (۱۴ متری عمق دریا) ریخته و پس ازانباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می شود.

سر صیاد، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران افزایش یافت

رونق بازار ماهی‌فروشان‌ مازندران باصید کپور دریایی

بازار ماهی فروشان مازندران از ابتدای فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر همانند سال‌ گذشته، با عرضه زیاد ماهی "کپور درشت" در کنار گونه کوچک تر "کفال" پر رونق شده است.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله ساری و فریدونکنار نشان می دهد که کپور دریایی در وزن یک کیلو و ۲۰۰ گرمی تا ۲ میلیون ریال در کنار ماهی کفال ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرمی با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون ۸۰۰ هزار ریال به وفور وجود دارد و تقاضای خرید آن نیز زیاد است.

کپورهای دریایی حدود ۸۰۰ گرمی نیز در هر کیلو با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال عرضه می شود، همچنین قیمت ماهی سفید در وزن حدود نیم کیلویی که به ندرت نیز صید می شود، حدود یک میلیون ریال است.

کپور دریایی همواره یکی از گونه های مشتری پسند در تمامی روزهای فصل صید بازار ماهی فروشان مازندران است و دستکم طی یک دهه گذشته هر سال شاهد افزایش صید این گونه با وزن بالا هستیم، شیلات دلیل اصل این روند را تکثیر مصنوعی ونیمه صمنوعی بچه ماهی کپور و رها سازی آن از سال ۱۳۸۸ عنوان می کند.

به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از اواسط ماه مهر شروع می شود و تا اواخر فروردین و گاهی تا اواسط اردیبهشت بسته به شرایط آب و هوایی ادامه می یابد، ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد مشغول صید هستند.

صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران افزایش یافت

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha