زیباترین جاده گردشگری مازندران گرفتار رانش زمین

نوشهر- ایرنا - وقوع مکرر معضل رانش زمین در زیباترین جاده گردشگری و جنگلی ایران، کلاردشت - عباس آباد واقع در غرب مازندران سال ها است که علاوه بر تهدید جان مسافران و گردشگران این مسیر تاکنون برای رفع اصولی آن تدابیر ویژه ای اتخاذ نشده است.

به گزارش ایرنا، آخرین مورد وقوع رانش در این مجور جنگلی و گردشگری کلاردشت - عباس آباد در اوایل هفته گذشته اتفاق افتاد که شماری از مسافران و گردشگران در حال عبور از این مسیر را به وحشت انداخت و این داستان تکراری بر نگرانی آنان و اهالی افزوده است.

به گفته مسوولان امر ادوار گذشته تا امروز، این قصه غصه تکراری در این زیباترین جاده گردشگری ایران در مازندران، تاکنون خسارت های جانی و مالی فراوانی به مسافران عبوری این مسیر تحمیل کرده است که همچنان ادامه دارد.

این گذرگاه به طول ۳۵ کیلومتر با قدمتی بیش از ۵۰ سال از میان جنگل های همیشه سرسبز هیرکانی می گذرد و گردشگران و مسافران را از استان های جنوبی به خطه شمال کشور از جمله غرب مازندران و گیلان هدایت می کند.

ریزش و رانش کوه، فرونشست و رانش جاده، محرومیت از علائم هشدار دهنده و سیستم روشنایی، عدم پوشش آنتن دهی تلفن همراه و استقرار امکانات و تجهیزات امداد و نجات و نداشتن گاردریل درنقاط حادثه ساز بنا به گفته مسوولان و کارشناسان امر از عمده ترین محرومیت ها و چالش هایی بوده که به واسطه آن خسارت جبران ناپذیرایی تحمیل عابران سواره رو در این گذرگاه پرتردد کرده است و بنابراین ضرورت دارد برای تامین و تقویت زیرساخت های ایمنی این محور از سوی مسوولان امر تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

چالشی که سال ها با نگرانی های فراوان مسوولان و عابران سوار رو همراه بوده چرا که طبق مستندات موجود در همین سال های اخیر عده ای از مسافران به هوای بهره مندی و لذت بردن از این محور جنگلی، رهایی از ترافیک بغرنج در هوای شرجی و گرم شهرهای ساحلی کلارآباد، سلمانشهر و چالوس سعی می کنند پس از رسیدن به شهر مرزن آباد، راهی کلاردشت شوند و از آنجا این مسیر جنگلی را تا عباس آباد طی نمایند.

در حالی که به علت تکرار بلایای طبیعی مانند رانش و ریزش در حین گذر خودروی آنان به ته دره سقوط کرده و جانشان را در اوج شوق و ذوق به واسطه نگریستن به این طییعت زیبای خدادادی از دست می دهند و اتفاق نامبارکی برای همیشه در دفتر خاطرات بازماندگان آنان ثبت و ضبط می شود و تا ابد خطه شمال را به باد فراموشی می سپارند.

زیباترین جاده گردشگری مازندران گرفتار رانش زمین

برابر آمار، هرساله در نیمه نخست سال به ویژه در روزهای تعطیلات نوروزی دست کم ۱۹هزار مورد تردد طبق گزارش ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای منطقه در این محورثبت می شود که در میان عده ای قابل توجهی هم از گردشگران حاشیه خلیج فارس هستند.

شهرهای ساحلی غرب مازندران از دیرباز تاکنون به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز جنگل های سرسبز منطقه هیرکانی، دریای خزر، آثار تاریخی و طبیعی مانند قلعه مارکوه، کاخ موزه، مجموعه آبگرم معدنی در رامسر، تپه کلار در کلاردشت، حمام های تاریخی در عباس آباد و وجود ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر و صدها مورد جاذبه های گردشگری، خاستگاه مسافران داخلی و خارجی به ویژه شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس بوده است و بنابراین تقویت امکانات، تجهیزات و رفع نقاط حادثه خیز این محور می تواند گامی موثر برای تسهیل در عبور و مرور گردشگران و سفری امن و پرخاطره برای آنان به شمار آید.

به عنوان نمونه، مسافران و گردشگران خارجی زمانی که از راه هوایی وارد فرودگاه رامسر می شوند پس از گشت و گذار در این شهر که به عروس شهرهای ایران شهرت دارد برای بهره مندی از آب هوای خنک کوهستانی، اغلبشان تمایل دارند شب ها در کلاردشت بیتوته کنند که ترجیح می دهند برای لذت بردن از مناظر زیبا و شگفت انگیز و کوتاهی مسیر، راه جنگلی عباس آباد منتهی به کلاردشت را برگزینند و ضرورت دارد مسوولان امر برای رفع این نقاط حادثه خیز و تقویت امکانات و تجهیزات این محور تدابیر ویژه ای بیندیشند.

این جاده جنگلی کم نظیر غرب مازندران به اعتقاد شماری از گردشگران داخلی و خارجی، جهانگردان، تورگردانان و کارشناسان گردشگری، یکی زیباترین محورهای جنگلی و گردشگری جهان محسوب می شود که با هدف توسعه صنعت گردشگری ضروری است برای آن نقشه راه گردشگری تهیه و تدوین شود.

اما پراکندگی زباله در حاشیه محور، نداشتن سرویس بهداشتی، عدم پوشش دهی تلفن همراه، نداشتن نماز خانه، عدم استقرار پایگاه ثابت امداد و نجات، اورژانس ۱۱۵، محرومیت از سیستم روشنایی، وجود دست اندازهای تند و پیچ های خطرناک، معبر کم عرض و باریک، نداشتن گاردریل و نیز اماکن خدماتی و پذیرایی ریزش و رانش زمین از جمله چالش هایی است که به گفته مسوولان گردشگران، این محور را به یک گذرگاه گردشگری غیر ایمن تبدیل کرده است.

زیباترین جاده گردشگری مازندران گرفتار رانش زمین

در این پیوند، فرماندار کلاردشت با ابراز نگرانی از تکرار ریزش و رانش زمین دراین محور پرتردد گفت: بروز این بلای طبیعی علاوه بر انکه در نشست های مختلف فرمانداران غرب مازندران نزد مدیرکل مدیریت بحران استانداری و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار حتی چندین بار هم به استاندار جدید استان مطرح و مکاتبه هم شده است.

زین العابدین فقیه نصیری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : نکته مهم تر در سفرهای استانی دولت که در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲ هفته گذشته به مازندران شاهد بودیم و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم در این سفر به عنوان نماینده تام الاختیار دولت، مهمان مردم کلاردشت بودند یکی از مهم ترین چالش ها همین موضوع بوده که با او در میان گذاشته شد و حتی بازدیدی هم از نقاط رانشی این مسیر انجام دادند.

وی اظهار کرد : مهم ترین نگرانی برای مسوولان وعابران سواره رو در این گذرگاه آن است که با هر بارندگی در نقاطی از این محور به ویژه عین کت و لجنان و چند نقطه دیگر ریزش و رانش رخ می دهد و به علت ارتفاع حدود ۲۵ متری از سطح جاده تا دره متاسفانه عده ای از مسافران به ویژه آن هایی که آشنایی چندانی بااین محور ندارند در این نقاط به دره سقوط کرده و جانشان را از دست داده اند.

این مسوول توضیح داد: به عنوان نمونه در نوروز امسال دختر خانمی که به تازگی نامزد کرده به عنوان سرنشین یک خودرو پس از سقوط به دره جانش را از دست داد و کودک خردسال دیگر متاسفانه به شدت مصدوم و برای مدوا راهی بیمارستان شد که دیگر از سرنوشت او اطلاعی نداریم یا به ازگی هم یک بانوی باردار نیز که قصد مسافرت به گیلان را داشت جزو سرنشینان یکی از خودروها در حین گذر در همین منطقه لجنان به دره سقوط کرد و متاسفانه به شدت آسیب دید.

فرماندار کلاردشت گفت : اگرچه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با جمع آوری اطلاعات این محورحادثه خیز وعده دادند که به طور حتم تلاش خواهد کرد این مسائل در جلسه هیئت دولت مطرح کند تا اعتبارات قابل توجهی برای ایمن سازی این محور اختصاص داده شود با این وجود در صورت تاخیر در تامین اعتبار ناگزیریم به خاطر حفظ جان مسافران وگردشگران نسبت به انسداد این محور اقدام کنیم.

زیباترین جاده گردشگری مازندران گرفتار رانش زمین

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای عباس آباد هم پیش از این گفت : از طول این مسیر ارتباطی حدود ۲۶ کیلومتر آن جزو حوزه این شهرستان و بقیه هم جزو کلاردشت است و از طول این مسیر حدود ۹ کیلومتر که ۶ کیلومتر آن جزو کلاردشت و بقیه عباس آباد بوده روکش آسفالت شد.

عادل منصور کیایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این عملیات اساسی نبوده بلکه برای ایمن سازی کامل این گذرگاه نیازمند توجه مسوولان در سطوح کلان است برای آنکه آمد و شد خودروها در این محور در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد منتهی اسقبال از این محور در نیمه نخست سال و تعطیلات بسیار بالا است.

وی توضیح داد : به عنوان نمونه در نوروز امسال گزارشی که از ثبت تردد خودروها از این محور گزارش شده روزانه به طور میانگین ۱۹ هزار تردد بوده و خیلی از مسافران هم گردشگران خارجی به عبارتی شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس هستند که شب ها در کلاردشت اقامت دارند و روزها برای دیدن مواهب طبیعی، جاذبه های گردشگری و ساحل به شهرهای ساحلی غرب استان مانند رامسر و تنکابن در گشت و گذار هستند چرا که این مسیر یک راه کوتاه و میانبر برای آنان است.

این مسوول به سیل آبان ماه سال گذشته و خرابی های بر جای مانده در این محور اشاره کرد و گفت : این حادثه سبب ریزش و فرورفتگی حدود ۹۰ متر از طول مسیر درست در سر پیچ "عین کت " شد و حدود ۴۰ میلیارد تومان به این محور خسارت زد اگرچه عرض این معبر را به سمت کوه حدود سه متری تعریض شد هم کماکان تهدید کننده است.

منصورکیایی افزود : بسته پیشنهادی با ارزیابی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بابت ایمن سازی این محور در سفر دوم دولت به مازندران در قالب اصلاح، بهسازی، رفع نقاط حادثه و تثبیت ترانشه ها که موضوع درخواست در این بسته پیشنهادی بوده ارایه شد و امیدوارم در کوتاه ترین زمان این اعتبار مورد نیاز اختصاص داده شود.

بهاالدین سام مسوول اورژانس ۱۱۵ شهرستان های چالوس و کلاردشت هم گفت : هفت فقره در نوروز امسال حادثه جاده ای در این محور رخ داد و چهار نفر هم به علت سقوط از ارتفاع سقوط و پنج نفر هم دچار عوارض قلبی در این مسیر شده بودند که برای درمان به بیمارستان های چالوس و کلاردشت انتقال داده شدند.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن، رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است، این منطقه به خاطر قرار گرفتن در موقعیت خاص جنگلی، کوهستانی و ساحلی یکی از مناطق بی نظیر گردشگری ایران و جهان محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha