روزهای پُر بارانِ مازندران

۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۱
کد خبر: 85489676
روزهای پُر بارانِ مازندران

ساری- ایرنا- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران گفت: میانگین بارش هشت ماهه سال زراعی جاری مازندران در سنجش با مدت مشابه دوره آماری بلندمدت حدود چهار درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته نزدیک به ۴۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، روزهای بهاری اردیبهشت در حالی سپری شد که بارش‌های خوب شرایط مطلوبی برای استان رقم زد تا حدی که توانست بخشی از نگرانی کشاورزان در بخش تامین آب مزارع را از بین ببرد.

پیش از آغاز فصل بهار کشاورزان نگران شروع فصل کشت بودند به حدی که برخی نگاه‌شان رو به آسمان بود اما بارش‌های خوب بهاری به‌ویژه در اردیبهشت توانست این مشکل را تا حدودی برطرف کند.

احمد اسدی در این پیوند روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: میانگین بارش اردیبهشت سال ۱۴۰۳ در مازندران ۱۰۱ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۴۷ میلی‌متر بوده حدود ۱۱۷ درصد و در هم‌سنجی با مدت مشابه سال قبل نیز که ۶۵ میلی‌متر بوده، حدود ۵۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: طبق داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش هشت ماهه سال زراعی جاری در مازندران منتهی به اردیبهشت ماه ۵۱۹ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۴۹۹ میلی‌متر بوده حدود چهار درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۳۵۳ میلی‌متر بوده حدود ۴۷ درصد افزایش داشته است.

روزهای پُر بارانِ مازندران

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران اضافه کرد: میانگین بارش ۲ ماه نخست امسال در مازندران ۱۲۹ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۰۲ میلی‌متر بوده حدود ۲۶ و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز که ۱۱۶ میلی‌متر بوده حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است.

اسدی گفت: داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که میانگین دمای هوای اردیبهشت ماه در مازندران ۱۴.۲ درجه بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۲.۸ بوده، ۱.۴ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز که ۱۴.۶ درجه بوده ۰.۴ درجه کاهش داشته است.

وی ادامه داد: میانگین دمای هوای هشت ماهه سال زراعی جاری منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مازندران ۹.۷ درجه بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۷.۳ درجه بوده حدود ۲.۴ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۸.۴ درجه بوده، ۱.۳ درجه افزایش داشته است.

معاون هواشناسی مازندران تصریح کرد: طبق داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین دمای هوای ۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در مازندران ۱۲.۰ درجه بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۰.۵ درجه بوده، ۱.۵ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز که ۱۳.۵ درجه بوده، ۱.۵ درجه کاهش داشته است.

اسدی با اعلام اینکه میانگین بارش از نیمه خرداد تا نیمه شهریور ماه امسال در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: همچنین میانگین دمای هوا از نیمه خرداد تا نیمه شهریور ماه امسال حدود ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باتوجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان تاکید بر مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی است، یادآور شد: صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است.

روزهای پُر بارانِ مازندران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha