طرح مطالعاتی اصلاح اراضی شالیزاری مازندران کلید خورد

ساری - ایرنا - استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت های موجود و جایگاه بالای این استان در تولید انواع مختلف محصولات کشاورزی در کشور، گفت: طرح مطالعاتی اصلاح اراضی شالیزاری مازندران تهیه و در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگا ایرنا، یوسف نوری روز شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری توسعه بخش کشاورزی مازندران در ساری افزود: همسو با اجرای این طرح، تجهیز و نوسازی اراضی، ایجاد سامانه های آبیاری کم فشار، مرمت و بهسازی آببندان ها و زهکشی و بازچرخانی آب در سطح شالیزارهای مازندران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کشاورزی مازندران نیازمند تحول است، اظهار کرد: به روش های سنتی نمی توان به توسعه بخش کشاورزی امیدوار بود و برای تحقق این مهم علاوه بر ایجاد تحول اساسی، باید از ظرفیت مراکز دانشگاهی و همچنین شرکت های دانش بنیان و فناور در این بخش نیز به شکل مطلوب استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: مازندران به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی، از جایگاه بالای در تامین امنیت غذایی کشور برخوردار است و این استان در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه یک کشوری را در اختیار دارد.

مقام عالی دولت در مازندران با عنوان اینکه برای تحول در حوزه کشاورزی باید به یک راهکار و جمع بندی عملیاتی برسیم، گفت: علاوه بر تامین نیازهای مصرف کنندگان، کشاورزان نیز نباید متضرر نشوند.

نوری با اشاره به افزایش هزینه های کاشت، داشت و برداشت برنج، بر لزوم زهکشی و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی مازندران تاکید کرد و با بیان اینکه این استان در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند، تصریح کرد: باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی و راه اندازی شبکه ای منسجم و هماهنگ، علاوه بر خرید محصول برنج، منافع کشاورزان نیز در این راستا تامین تا از بروز خسارت در این بخش جلوگیری کرد.

طرح مطالعاتی اصلاح اراضی شالیزاری مازندران کلید خوردطرح مطالعاتی اصلاح اراضی شالیزاری مازندران کلید خوردحذف ارز ترجیحی برای واردات برنج با ابتکار دولت سیزدهم

استاندار مازندران با بیان اینکه رئیس جمهور شهیدمان به طور جدی موضوعات مربوط به برنج را پیگیری و برای تامین نیازها و منافع کشاورزان نیز تصمیمات مطلوبی اتخاذ کردند، اظهار کرد: با تصمیم دولت مردمی سیزدهم، ارز ترحیحی برای وارادات برنج حذف شده است و دیگر اختصاص نخواهد یافت.

نوری از برنج به عنوان یک کالای مهم و اساسی که در سبد خانوارها ارزش غذایی بالایی دارد نام برد و با بیان اینکه نباید تولید کنندگان برنج را تحت فشار گذاشت، گفت: کشاورزان برای تولید انواع مختلف محصولات کشاورزی از جمله برنج باید از حاشیه امنیت سود کافی نیز برخوردار شوند.

وی از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خواست نسبت به موضوع کشت برنج ورود کنند و به صورت میدانی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در این بخش انجام دهند که در صورت تحقق این مهم علاوه بر رفع مشکلات موجود و نیازهای مصرف کنندگان؛ منافع کشاورزان نیز تامین خواهد شد.

وی جزیره ای عمل کردن برخی مسئولان دستگاه های اجرایی را آفت بزرگ مدیریتی در سطح استان عنوان کرد و با بیان اینکه همین امر نیز ضربات جبران ناپذیری به همراه داشته است، اظهار کرد: در موضوع مربوط به کاشت، داشت و برداشت برنج، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و مراکز دانش بنیان باید به طور جدی وارد عمل شوند.
این مقام مسئول با بیان اینکه زیرساخت های مورد نیاز کشاورزان در امر تولید باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی فراهم شود، گفت: در ارتباط با خرید تضمینی برنج نیز یک شبکه قدرتمند در سطح استان باید تشکیل شود تا جریان تولید و عرضه به یکدیگر متصل شوند.

طرح مطالعاتی اصلاح اراضی شالیزاری مازندران کلید خورد

نوری با بیان اینکه نباید به گونه ای عمل کنیم تا حق تولید کنندگان تضییع شود، گفت: برای خرید برنج باید تعاونی هایی تشکیل و راه اندازی شود تا با برقراری عدالت، هم تولید و هم مصرف کننده راضی باشند.
وی بر لزوم راضی نگاه داشتن کشاورزان با هدف افزایش بهره وری نیز تاکید کرد و با عنوان اینکه برخی از استان های کشور در امر کاشت برنج به طور جدی وارد عمل شدند، گفت که باید به گونه ای عمل کنیم تا تمام زیرساخت های مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار گیرد و نسبت به فروش محصولات نیز دغدغه ای نداشته باشند.
استاندار مازندران همچنین تامین نهاده های کشاورزی را از دیگر ضرورت های توسعه بخش کشاورزی استان عنوان کرد و تاکید کرد و گفت: مازندران از قطب های تولید برنج در کشور است و بر همین اساس نیز تمام موانع و مشکلات فراروی توسعه بخش کشاورزی این استان باید رفع شود.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۶ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج می رود که اکنون حدود ۹۰ درصد نشاکاری در این اراضی انجام شد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha