فیلم|شروع پیش از موعد صید ماهی در دریای مازندران

ساری- ایرنا- ماهی گیران مازندرانی با سرد شدن زودهنگام هوا، صید را امروز دوشنبه ۱۷ مهرماه یعنی یک روز پیش تر از موعد معمول آغاز کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، کمیته مدیریت صید شیلات ایران، فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران برای پنجمین سال متوالی در سالجاری را هجدهم و بیست و پنجم مهر ماه تعیین کرد که در این راستا صیادان استان تورها و ادوات صیادی خود را برای گستراندن در دریای خزر و صیدی انبوه آماده کرده اند.

ساماندهی جایگاه صیادی، آماده کردن تراکتورها و قایق های ماهیگیری، نوسازی و دوخت و دوز تورها و تامین سوخت از جمله فعالیت های این روزهای صیادان عضو شرکت های تعاونی صیادی پره مازندران برای پهن کردن تورهای ماهیگیری در سواحل خزر است.

به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از ماه مهر شروع می شود و تا اواخر فروردین و گاهی تا اواسط اردیبهشت بسته به شرایط آب و هوایی ادامه می یابد، ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد این روزها در حال آماده سازی تورها و ادوات ماهیگیری هستند تا با آمادگی کامل فصل صید را آغاز کنند.

فیلم|شروع پیش از موعد صید ماهی در دریای مازندران

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش " پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا (۱۴ متری عمق دریا) ریخته و پس ازانباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می شود.

سر صیاد، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

طبق آمار شیلات مازندران هر شرکت تعاونی در فصل ماهیگیری به سه تن تور نیاز دارد که هر ساله در اثر توفان های ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دریا، وجود لنگرهای غیر مجاز و همچنین وضعیت نامناسب کف دریا به لحاظ وجود نخاله و آشغال های رهاشده در دریا سبب پارگی تورها می شود.

فیلم: مهدی محبی پور

فیلم|شروع پیش از موعد صید ماهی در دریای مازندران

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha