۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85017576
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گلخانه، پل عبور از چالش کم آبی

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبر: 85017576
گلخانه، پل عبور از چالش کم آبی

سنندج- ایرنا- گلخانه یکی از مهمترین گذرگاه‌ها برای گذشتن از چالش کم آبی و ممانعت از کاهش تولید در بخش کشاورزی به شمار می‌رود و  در دولت سیزدهم نهضت ساخت آن در کشور آغاز شد و در کردستان هم برنامه‌ریزی توسعه آن در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، ساخت نخستین واحدهای گلخانه در کردستان به اوایل سال ۱۳۸۰ برمی گردد ولی روند احداث آن در این استان بسیار کُند بوده به گونه‌ای که بعد از گذشت افزون بر ۲ دهه سطح گلخانه‌ها در این منطقه ۳۷.۷ هکتار است.

دلایل مختلفی منجر شده در کردستان که یکی از قطب های کشاورزی محسوب می شود و بخش زیادی از اقتصاد آن حول محور کشاورزی است، گلخانه در آن رشد چندانی نداشته باشد؛ یکی از این علت ها به گفته کارشناسان به جانمایی نامناسب نخستین واحدهای گلخانه در این استان برمی‌گردد.

به قول معروف "خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج"؛ هرچند دیوار نخست گلخانه در کردستان بدون برنامه و شناخت مناسب ایجاد شد و تعدادی واحد را در مناطق بادخیز و سرد ساختند که میزان مصرف سوخت و دیگر هزینه های جانبی در آن بسیار بالا بود ولی با استفاده از شیوه‌های نوین و برنامه‌ای منسجم در قالب شرکت شهرک های کشاورزی، این دیوار کج در حال اصلاح و توسعه است.

هرچند موارد مذکور روند توسعه گلخانه را کردستان به تاخیر انداخت به طوریکه اگر امروز سطح گلخانه‌ها در این استان ۳۷.۷ هکتار است در استان های همجوار هم چون همدان ۲۰۰ هکتار است اگر امروز سطح واحدهای گلخانه‌ در کردستان ۳۷.۷ هکتار است در استان های همجوارش هم چون همدان ۲۰۰ هکتار است. ولی دولت سیزدهم برای جبران چنین عقب افتادگی و همچنین در راستای استفاده بهینه از مصرف آب و افزایش عملکرد، نهضت گلخانه سازی را در کشور به راه انداخته و در کردستان هم قرار است در این مسیر تا پایان این دولت مساحت گلخانه‌ها به بیش از ۲۰۰ هکتار افزایش یابد.

تولید حدود هفت هزار تن محصولات گلخانه ای در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد از این به بعد محصولات استراتژیک در فضای باز و محصولات آب‌بر در گلخانه‌ها کشت می‌شوند.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه سطح گلخانه های استان ۳۷.۷ هکتار است، افزود: سالانه از این میزان سطح ۶ هزار و ۸۸۳ تن محصول تولید و روانه بازار می شود.

وی سطح توسعه گلخانه طی سال ۱۴۰۱ در استان را ۶ هکتار خواند و یادآور شد: تا پایان سال ۱۴۰۲ سطح گلخانه ها در استان ۲ برابر و تا پایان دولت هم برنامه ریزی شده به بیش از ۲۰۰ هکتار به عبارتی ۵.۳ برابر سطح فعلی افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ارتباط با امکان دستیابی به این سطح از گلخانه در استان گفت: بی شک با توجه به امکانات موجود در استان و جذب سرمایه‌گذار و تلاش و همکاری مدیران دستگاه های ذیربط این برنامه قابل تحقق است.

در راستای تسریع و تسهیل در سرمایه گذاری کشاورزی و ایجاد زیرساخت و توسعه شهرک کشاورزی از سال ۱۳۹۴ شرکت شهرک های کشاورزی در کردستان تاسیس شد و سه پروژه نیمه تمام در استان هم به این شرکت واگذار شد که از این تعداد ۲ پروژه مربوط به مجتمع های گلخانه ای بود.

گلخانه ، پل عبور از چالش کم آبی

اشتغالزایی برای حدود ۳ هزار نفر در مجتمع‌های گلخانه‌‍‌ای استان

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ۲ مجتمع نیمه تمام واگذار شده به این شرکت یک مجتمع به بهره برداری رسیده و مجتمع دیگر هم در دست اقدام است.

صلاح الدین کریمی اضافه کرد: افزون بر ۲ مجتمع مذکور ساخت ۶ مجتمع گلخانه ای دیگر را هم در برنامه داریم که بیشتر این مجتمع ها در فاز زیرساخت و مطالعات امکان سنجی هستند.

وی مساحت کل مجتمع های گلخانه ای زیر نظر این شرکت را ۲۹۵ هکتار خواند و گفت: این مجتمع های گلخانه ای شامل مجتمع دوسر قروه، بلدستی و تلوار دهگلان، دلبران قروه و چاخرلو سقز است.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کردستان بیان کرد: ۲ هزار میلیارد ریال در سفر رییس جمهور برای چهار پروژه گلخانه ای بلدستی و تلوار دهگلان، دلبران قروه و چاخرلو سقز مصوب شد که با جذب این میزان اعتبار زیرساخت های این واحدهای گلخانه ای را ایجاد خواهیم کرد.

کریمی با بیان اینکه در قروه ۲ شهرک، در دهگلان سه شهرک، در سقز ۲ شهرک و در بیجار هم یک شهرک زیر مجموعه شرکت شهرک های کشاورزی استان وجود دارد، گفت: در شهرهای سنندج و دیواندره به دلیل کمبود زمین تاکنون پروژه کشاورزی توسط این شرکت تعریف نشده است.

وی با اعلام اینکه با بهره‌برداری از مجموع پروژه‌های گلخانه‌ای در دست اجرای این شرکت منجر به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۲ هزار و ۸۹۰ نفر خواهد شد، یادآور شد: با اتمام این پروژه‌ها افزون بر ۴۰ هزار تن به محصولات گلخانه‌ای استان هم اضافه خواهد شد.

گلخانه ، پل عبور از چالش کم آبی

افتتاح فاز دوم گلخانه صادق آباد دهگلان در دهه فجر

احداث مجتمع گلخانه ای صادق آباد سال ۱۳۹۷ در اراضی روستایی به همین نام در شهرستان دهگلان آغاز شد و فاز نخست آن سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید و از ۱۸ سایت موجود در آن ۱۱ سایت به زیر کشت محصولاتی هم چون فلفل، گوجه فرنگی و کاهو رفت.

روز پنجشنبه در دومین روز از دهه فجر فاز دوم این مجتمع که ظرفیت تولید آن ۲ هزار و ۴۰۰ تن در سال است با حضور استاندار کردستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی به بهره‌برداری رسید و این مجتمع به طور کامل وارد مدار فعالیت و کشت شد.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کردستان هم با بیان اینکه مساحت مفید این مجتمع گلخانه ای ۸.۱ هکتار است، گفت: مساحت فاز نخست آن ۴.۲ هکتار و فاز دوم آن هم ۳.۹ هکتار است.

صلاح‌الدین کریمی ادامه داد: با احداث این واحد برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی شده و بیشتر محصولات تولیدی این مجتمع تاکنون به خارج از کشور صادر شده است.

از جمله مشکلاتی که می‌تواند سد راه توسعه گلخانه شود افزایش هزینه‌های ساخت است به‌طوریکه هزینه ساخت یک مترمربع گلخانه از ۱۵۰ هزار تومان در چهار سال گذشته امروز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است یعنی برای احداث یک هکتار گلخانه باید ۱۵ میلیارد تومان هزینه کرد.

برای رفع این مشکل هم شرکت شهرک های کشاورزی کردستان با ایجاد زیرساخت های لازم و دریافت ۲۰ درصد مبلغ مذکور از سرمایه‌گذار مجتمع گلخانه ای را به متقاضیان واگذار می کند.

افزون بر این، دولت در راستای تحقق نهضت گلخانه سازی در کنار اختصاص اعتبارات لازم؛ وام بانکی را هم به سرمایه گذاران در این زمینه پرداخت خواهد کرد.

افزون بر ۹۰ درصد مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی است بنابراین ایجاد واحدهای گلخانه در راستای مدیریت مصرف این مایه حیات امری ضروری است که با احداث چنین واحدهایی نه تنها از تولید محصولات با نیاز آبی بالا کاسته می شود بلکه در این محیط با مصرف کمترین میزان آب می توان شاهد عملکرد بیشتری هم بود.

با احداث واحدهای گلخانه نه تنها از تولید محصولاتی که نیاز آبی بالایی در فضای باز دارند؛ کاسته می شود بلکه در این محیط با مصرف کمترین میزان آب می توان شاهد عملکرد بیشتری هم بود.

١١٨ واحد گلخانه صنعتی، کوچک مقیاس و تونل پلاستیکی هم اکنون در کردستان وجود دارد که از مجموع این واحدها ۸۰ واحد صنعتی، ۳۱ واحد کوچک مقیاس، ۶ واحد تونل پلاستیکی و یک واحد سایبان باغی است.

بیشتر بخوانید:

کاشت صبر در کردستان

تصویب ۲ هزار میلیارد ریال برای احداث چهار واحد گلخانه در کردستان

آغاز بهره برداری از ۱۲۵ پروژه کشاورزی در کردستان

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha