۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۱۹
کد خبر: 82622978
T T
۰ نفر

كارخانه چاي سپيدرود رشت بعد از 15 سال راه اندازي شد

۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۱۹
کد خبر: 82622978
كارخانه چاي سپيدرود رشت بعد از 15 سال راه اندازي شد

رشت - ايرنا - كارخانه بزرگ چاي سپيدرود شهرستان رشت، پس از 15 سال تعطيلي امروز (يكشنبه) راه اندازي شد.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري رشت به ايرنا، فرماندار رشت در مراسم راه اندازي مجدد كارخانه چاي سپيدرود اظهار داشت: اين كارخانه ، بزرگترين كارخانه چاي دولتي از نظر ظرفيت توليد است كه متاسفانه 15 سال تعطيل بوده است.
سيروس شفقي افزود: خوشحاليم امروز اين كارخانه با همت تعاون روستايي و اتحاديه چاي استان بار ديگر راه اندازي شد.
وي ظرفيت توليد سالانه اين كارخانه را 75 تن عنوان و تصريح كرد: روزانه پنج تن برگ سبز چاي وارد اين كارخانه مي شود و توانسته براي 50 نفر اشتغال زايي مستقيم ايجاد كند.
شفقي افزود: درحال حاضر وضعيت جاده روستاي كلش طالشان كه به اين كارخانه منتهي مي شود، نامناسب است و اهتمام مان برآن است تا در آينده نزديك آسفالت آن را انجام دهيم تا مردم روستا و كساني كه در كارخانه مشغول هستند، از اين نعمت بهره‌مند شوند.
فرماندار رشت با تاكيد بر لزوم استفاده از فرصت هاي موجود در صنعت چاي خاطرنشان كرد: مي توانيم از ظرفيت هاي شهرهاي گمركي مانند آستارا و انزلي براي اين مهم بهره مند شويم .
استان هاي گيلان و مازندران بين 25 تا 28 هزار هكتار باغ چاي دارند كه 90درصد اين باغ ها در استان گيلان واقع است.
اكنون 55 هزار خانوار چايكار در 21 هزار و 500 هكتار از باغات چاي شمال كشور مشغول به كار هستند.
بر اساس گزارش ديگري از روابط عمومي فرمانداري رشت به ايرنا، سيروس شفقي از اجراي پروژه ساماندهي فاضلاب روستاهاي مجاور تالاب انزلي در شهرستان رشت به منظور احياي اين تالاب خبر داد.
وي در جريان بازديد از پروژه هاي بخش مركزي اين شهرستان افزود: طرح احياي تالاب و ساماندهي فاضلاب هاي خانگي در روستاي مبارك آباد رشت كه نخستين روستاي استان در اجراي اين طرح است، به عنوان پايلوت شبكه گذاري شده است.
وي با بيان اينكه پروژه ساماندهي فاضلاب روستاهاي مجاور تالاب در شهرستان رشت اجرا مي شود ، خاطرنشان كرد: تلاش مي كنيم با همكاري آب و فاضلاب روستايي گيلان سرعت بيشتري به اين طرح ببخشيم.
شفقي هدف از ساماندهي روستاهاي مجاور تالاب انزلي را احياي اين تالاب عنوان كرد و گفت: يك ميليارد و 600 ميليون تومان اعتبار براي اين پروژه مصوب شده كه بيش از يك ميليارد تومان از اعتبارات اين پروژه از سوي بخش دولتي و 560 ميليون تومان از سوي گروه جايكا تامين مي شود و تا كنون 2 هزار و 500 متر لوله گذاري در روستاي مبارك آباد رشت انجام شده است.
شفقي افزود: اين پروژه در هفته دولت به بهره برداري خواهد رسيد و 160 خانوار از نعمت ساماندهي فاضلاب بهره مند خواهند شد .
تالاب انزلي يا مرداب انزلي با مساحتي حدود 20 هزار هكتار در شمال ايران در استان گيلان قرار دارد. مرداب انزلي از جالب ترين و بزرگترين زيستگاه هاي طبيعي جانوران ايران محسوب مي شود و هر ساله پذيراي تعداد زيادي از پرندگاني است كه از كشورهاي همسايه شمالي به ايران مي آيند.
تالاب انزلي به دليل موقعيت جغرافيايي از نظر ميزان بالاي رطوبت و آب با هيچ يك از تالاب هاي ايران قابل مقايسه نيست.
تالاب انزلي از جمله تالاب هاي بين المللي ثبت شده ايران و از نخستين تالاب هاي ثبت شده در معاهده رامسر در سال 1971 ميلادي است.
دريافت خبر: سليماني ** انتشاردهنده: كبيري
7296/2007

سرخط اخبار استان‌ها