گردشگری روایی، کلید پیشرفت صنعت توریسم استان کرمانشاه است

کرمانشاه - ایرنا - یک فعال حوزه گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه رقابت میان شهرها و حتی روستاها بر سر جذب گردشگران افزایش یافته است، گفت: در این میان، کلید پیشرفت صنعت گردشگری، داستان‌سرایی و داستان‌پردازی (گردشگری روایی) است و اگر کسی بخواهد در این زمینه به موفقیت برسد باید این هنر را داشته باشد.

امیر کرمیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه گردشـگری روایـی را می تـوان بـه نوعی از گردشـگری یا راهبـردی در اختیـار آن اطلاق کرد کـه در آن داسـتان ها، افسـانه ها، اسـطوره ها و آیین هـای یـک مکان و یا داسـتان ها، خاطـرات و تجربیات یـک گردشـگر از مقصـد بـه عنـوان یـک ابـزار کارآمـد سـبب ایجـاد و افزایـش جذابیـت یـک مـکان یا مقصـد می شود، افزود: گردشـگری روایـی پایـدار نه تنها سـبب افزایـش جذب گردشـگر، افزایـش درآمدهای دولـت و جوامـع محلـی و بـالا بـردن کیفیت زندگـی مردم محلـی منطقه می شـود، بلکه می تواند سـبب شـود گردشـگران در کنـار لـذت بـردن از سـفر خود، به شـرایط، سـنت ها و فرهنـگ جامعه میزبـان نیز بیشـتر احتـرام بگذارنـد.

وی با بیان اینکه منابـع گردشـگری روایـی را می تـوان در دو دسـته طبقه بنـدی کـرد که دسـته اول شـامل تاریـخ، داسـتان ها، اسـطوره ها و افسـانه های مقصـد و دسـتۀ دوم شـامل تجربیـات، خاطرات، داسـتان ها و یادگاری هـای گردشـگر است، گفت: از این باب نیز هر کدام از آثار تاریخی بیستون می تواند داستانی منحصر به فرد داشته باشند که شامل شرح پادشاهی، جنگ ها، دستاوردها و وقایع آن دوران باشد اما شاید مهمترین داستان بیستون روایت عاشقانه و پر سوز و گداز شیرین و فرهاد باشد که بسیاری از شعرا به آن پرداخته اند و مورد علاقه بسیاری از گردشگران باشد.

بیستون تنها منطقه ای در کشور است که از هر دوره اثری را در خود جای داده است

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: بیستون در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق شهر کرمانشاه قرار دارد که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، محیطی و تاریخی همواره مورد توجه بوده است. وجود ۲ رودخانه پرآب گاماسیاب و دینور آب، دشت وسیع و پرجاذبه چمچمال، چشمه و سراب های فراوان، کوهای منحصر به فرد، روستاهایی با ظرفیت گردشگری و همچنین آثار متعدد تاریخی شامل ۱۸ اثر در محوطه میراث جهانی بیستون و بیش از ۱۵۰ اثر در حریم آن بر اهمیت منطقه از نظر گردشگری افزوده است.

کرمیان با یادآوری اینکه، توالی این آثار که از دوران پارینه سنگی و پیش از تاریخ آغاز و تا به امروز ادمه دارد سبب شده است که بیستون به دروازه تمدن شهرت پیدا کند و می توان از بیستون به عنوان تنها منطقه ای در کشور نام برد که از هر دوره اثری را در خود جای داده است گفت: علاوه بر موارد نام برده شده باید به لیست ظرفیت های گردشگری این منطقه موارد دیگری از جمله، وجود ۲ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو (کتیبه و نقش برجسته داریوش و کاروانسرای صفوی)، پارک جنگلی بیستون، قرارگیری بر مسیر بزرگراه کربلا، وجود روستاهای هدف گردشگری و مناطق نمونه گردشگری، داستان عاشقانه شیرین و فرهاد را نیز افزود.

وی گفت: قطعا هر یک از موارد عنوان شده می تواند به تنهایی عامل جذب گردشگران شود و به انتفاع جامعه محلی کمک کند چرا که ارتباط مستقیمی در ثبت جهانی آثار و جذب گردشگر وجود دارد و اثری که در فهرست جهانی ثبت می شود در واقع به ویترینی جهانی با تماشاگرانی از سراسر دنیا راه یافته است. بنابراین یکی از مهمترین اتفاقات ممکن در مورد چنین اثری این است که به همه جهان معرفی می شود و تاثیر مهمی در جذب گردشگر دارد.

عواید گردشگری زمانی حاصل می‌شود که گردشگر حداقل یک شب را در مقصد سپری کند

کرمیان با اشاره به اینکه بیستون از دیرباز به دلیل قرارگیری بر مسیر بزرگراه کربلا، فاصله نزدیک تا مرکز استان و پرآوازه بودن آن همواره از وجود مسافران گذری و بازدیدکنندگان یک روزه برخوردار بوده و این بازدید نیز معمولا مختص به مجموعه جهانی و بعضی از روستاهای منطقه در روزهای تعطیل بوده است، افزود: باید توجه داشت که عواید گردشگری زمانی حاصل می شود که گردشگر حداقل یک شب را در مقصد سپری کند و اقامت داشته باشد چرا که ۶۰ درصد هزینه مسافران مربوط به امر اسکان و اقامت آن خواهد شد.

وی تصریح کرد: عملا در خصوص بازدید کنندگان یک روزه در منطقه باید عنوان شود که تقریبا هیچ کدام از شاخص های توسعه گردشگری پایدار شامل انتفاع جامعه محلی، حفظ فرهنگ و آداب و رسوم محلی و حفاظت از محیط زیست رعایت نمی شود.

این فعال حوزه گردشگری در خصوص چالش های این حوزه هم گفت: عدم مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی مانند سرمایه گذاری، برنامه ریزی جهت برگزاری رویدادها و جشنواره های محلی، تولید محتوا و تبلغیات فضای مجازی و همچنین عدم برگزاری نشست های مشورتی با فعالین محلی، سازمان های مردم نهاد، عدم برگزاری جشنواره ها و رویدادهای محلی، ملی و بین المللی، برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز ثبت جهانی آثار، جذب سرمایه گذار، تبلیغات و بازاریابی، شرکت در نمایشگاه های گردشگری و معرفی بسته های سرمایه گذاری منطقه از سوی دستگاه های دولتی مانند اداره کل میراث فرهنگی، فرمانداری هرسین، بخشداری و شهرداری بیستون، توسعه نیافتگی گردشگری در منطقه را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه عدم توسعه یافتگی بیستون در حوزه گردشگری به عوامل مختلف دیگری همچون مشکلات مالی، عدم تخصیص منابع مالی کافی برای توسعه و ترویج جاذبه‌های گردشگری، نداشتن برنامه ریزی ملی مناسب، عدم وجود یک برنامه ریزی جامع و هماهنگ در سطح ملی برای توسعه گردشگری در بیستون، نبود تسهیلات و خدمات سازماندهی شده مربوط است گفت: نبود زیرساخت‌های کافی مانند مراکز اقامتی شامل هتل، اقامتگاه های بومگردی، خانه مسافر، رستوران، عدم تبلیغ و بازاریابی مناسب، عدم ترویج و تبلیغات کافی در مورد بیستون و جاذبه‌های آن به داخل و خارج از کشور، عدم توافق و همکاری بین نهادهای مختلف، از جمله دستگاه‌های دولتی، جامعه محلی و بخش خصوصی، که باعث کاهش کارایی در توسعه گردشگری بیستون می شود بستگی دارد.

کریمیان تاکید کرد به منظور توسعه یافتگی بیستون در حوزه گردشگری، نیاز است که در این عوامل مشکلات شناسایی شده، تلاش بیشتری صورت بگیرد و تدابیر مرتبط با آن‌ها اندیشیده شود.

به گزارش ایرنا، وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

در استان کرمانشاه ۲۶ هتل، پنج هتل آپارتمان، ۲۰ میهمانپذیر، ۱۸ مجتمع خدمات رفاهی و ۴۴ اقامتگاه بوم گردی فعالیت می‌کند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha