دارالمرحمه سمنان، پایتختی سربلند برای کتاب

سمنان - ایرنا - معرفی دارالمرحمه سمنان به عنوان «پایتخت کتاب ایران» برگ زرینی در تاریخ استان سمنان در سال ۱۴۰۲ است تا این دیار با قدمت فرهنگی درخشان و سرشارش از ظهور چهره‌های درخشان ادب و عرفان تا آثار تاریخی بی‌نظیر، همچنان بر بلندای علم، ادب و فرهنگ بدرخشد و مایه افتخار باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خطه استان سمنان از دیرباز یکی از ایالت‌های چهارده‌گانه تقسیمات اوستایی در دوران باستان بوده است. در دوره حاکمیت مادها و هخامنشیان نیز «کومیسنه» نام داشته و پس از اسلام سرزمین تاریخی «قومس» نامیده شد. این پیشینه تاریخی نشان از دیرینگی و قدمت مردم و شکوه تمدن و فرهنگ در این سرزمین است و اینک اعطای عنوان «پایتخت کتاب ایران» به دیار دارالمرحمه سمنان گامی امیدآفرین و نشان از حیات و تکاپوی فرهنگ در این دیار است.

موفقیت سمنان در کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» از آن جهت اهمیت دارد که ۲۰۴ شهر امسال متقاضی کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» بودند که از این تعداد ۱۰۵ شهر صلاحیت داشتند و سپس ۱۲ شهر به عنوان نامزد «دوستدار کتاب» انتخاب شدند. از بین ۱۲ شهر در بین گزینه‌های «پایتخت کتاب ایران» از سمنان به عنوان دومین شهر دوستدار کتاب یاد شده بود و در نهایت، سمنان با کنارزدن رقبا و با برنامه‌های ابتکاری و خلاقانه، موفق به کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» شد.

در آیینی تندیس پایتخت کتاب برای مدت یکسال به سمنان به عنوان برگزیده «پایتخت کتاب ایران» در آبان ۱۴۰۲ اعطا ‌شد. در مدت یکسال سمنان متعهد به اجرای ۲۵ طرح ابتکاری خود برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

دارالمرحمه سمنان، پایتختی سربلند برای کتاب

سمنان متعهد به اجرای ۲۵ طرح خلاقه برای توسعه کتابخوانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به انتخاب و معرفی سمنان به عنوان هشتمین «پایتخت کتاب ایران»، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیینی تندیس پایتخت کتاب ایران را به مدت یکسال به سمنان اعطا کرد و در این مدت سمنان متعهد به اجرای ۲۵ طرح ابتکاری خود برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

فرشید فلاح افزود: موفقیت ارزشمند معرفی سمنان به عنوان هشتمین «پایتخت کتاب ایران» مبارک مردم استان سمنان و اهالی قلم و فرهنگ این دیار باشد.

وی بیان کرد: تمام دستاوردها برای معرفی سمنان به عنوان «شهر پایتخت کتاب ایران» مرهون تلاش‌ها و خلاقیت‌های بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهری و همچنین دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی استان سمنان در زمینه اختراع دستگاه‌های ویژه امانت کتاب و ربات کتابخوان است.

وی اضافه کرد: استان سمنان با سابقه تاریخی کهن، مهد پرورش چهره‌های شاخص ملی در حوزه‌های علمی، ادبی، عرفان و اهل قلم بوده است؛ فرهنگ در این دیار با تداوم تالیف و چاپ کتاب، دیرینگی خود را حفظ کرده و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) طی یکسال اخیر با معرفی آثار اهالی قلم و ناشران استان در قالب محتوای صوتی «رادیو کتاب ایرنا سمنان» نقش موثری در اقدام‌های خلاقانه در معرفی سمنان به عنوان «پایتخت کتاب ایران» داشته است.

تلاش برای حفظ عنوان «پایتخت کتاب ایران» در دومین سال پیاپی به نام شاهرود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: تلاش می‌شود سال آینده نیز عنوان «پایتخت کتاب ایران» برای استان سمنان حفظ شود و برای تحقق این رویکرد شهر شاهرود در تکاپو است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیازمند توجه بیشتر نویسندگان به ذائقه مخاطب و تولید بیش از پیش آثار محبوب و پرمخاطب، برگزاری نشست تخصصی و عمومی نویسندگان و پژوهشگران با مخاطبان علاقه‌مند و دغدغه‌مند است، امید که با این اقدامات در یکسال پیش رو بتوان ۲۵ طرح خلاق برای ترویج فرهنگ مطالعه در استان سمنان تحقق یابد و برگ زرینی دیگر در افتخارات این دیار فرهنگی ثبت شود.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha