پایتختی کتاب سمنان به پشتوانه سازمان‌های مردم نهاد + فیلم

سمنان - ایرنا - کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» برای سمنان دستاوردی ارزشمند در تاریخ دیار دارالمرحمه و تجربه‌ای ارزشمند در استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر سمنان با کسب امتیازها در شاخص‌های مختلف از جمله اهتمام حداکثری مجموعه مدیریتی فعالان شهری و مردمی و ارایه برنامه‌ها و طرح‌های خلاقانه، نهم آبان ماه به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» معرفی شد تا برگ زرینی در تاریخ استان مهد فرهنگ سمنان در سال ۱۴۰۲ ثبت شود.

دستاوردها برای معرفی سمنان به عنوان «شهر پایتخت کتاب ایران» مرهون تلاش‌ها و خلاقیت‌های بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهری و همچنین سازمان مردم نهاد آرمان روشن به عنوان دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی استان سمنان است که اختراع دستگاه‌ ویژه امانت کتاب یکی از این ابداعات است.

تندیس پایتخت کتاب برای مدت یکسال به سمنان به عنوان برگزیده «پایتخت کتاب ایران» اعطا می‌شود و در این مدت سمنان متعهد به اجرای ۲۵ طرح ابتکاری خود برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. سمنان با کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» متعهد به اجرای طرح‌های ابتکاری خود برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. بر این اساس، برای استفاده از راهکارها و ایده‌های نو نشستی با حضور تشکل‌های مردمی و مروجان کتاب و کتابخوانی استان سمنان و برگزاری آیین افتتاحیه جام باشگاه‌های کتابخوانی ایران برگزار کرد.

پایتختی کتاب سمنان به پشتوانه سازمان‌های مردم نهاد + فیلم

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و نمایندگانی از شهرهای نیشابور به عنوان یکی از شهرهای منتخب پایتخت کتاب ایران و نیز ارومیه و آذربایجان غربی در این نشست حضور داشتند و درباره راهکارهای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و فعالیت‌های تشکل‌های مردمی در این امر خطیر بحث و تبادل نظر کردند.

شرکت کنندگان بر لزوم توجه خانواده ها به مطالعه و ضروری دانستن امر کتاب و کتاب و کتابخوانی در جامعه تاکید کردند و آموزش و پرورش را از ارکان مهم برای توسعه کتاب و کتابخوانی در بین جوانان و نوجوانان پس از نهاد خانواده دانستند.

شبکه «روستاهای دوستدار کتاب» و «شهرهای دوستدار کتاب»

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌ های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: افتخار بزرگی است که سمنان پس از کسب عنوان پایتختی کتاب ایران گام به گام در این عرصه تلاش و فعالیت می کند.

اسماعیل جانعلی پور با تاکید بر اینکه در هر عرصه ای که فعالیت مردمی شد کارها به خوبی پیش رفته و اجرایی شده است، ابراز امیدواری کرد: در عرصه خطیر کتاب و کتابخوانی نیز تشکل های مردمی به موفقیت‌های خوبی دست یابند.

وی انتخاب روستای دوستدار کتاب، شهر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران را از برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه کتاب و کتابخوانی و توجه به کتاب در جامعه دانست و گفت: شبکه روستاهای دوستدار کتاب در کشور شکل گرفته و باید در بین شهرهای دوستدار کتاب نیز این شبکه شکل گرفته و فعال شود.

مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌ های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ۱۰۰ روستای دوستدار کتاب در کشور وجود دارد.

پایتختی کتاب سمنان به پشتوانه سازمان‌های مردم نهاد + فیلم

«ایرنا سمنان» خودجوش در یکی از ابتکارهای حوزه کتاب

استان سمنان با سابقه تاریخی کهن، مهد پرورش چهره‌های شاخص ملی در حوزه‌های علمی، ادبی، عرفان و اهل قلم بوده است؛ فرهنگ در این دیار با تداوم تالیف و چاپ کتاب، دیرینگی خود را حفظ کرده و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بنا به رسالت خود طی یکسال اخیر به معرفی آثار اهالی قلم و ناشران استان در قالب محتوای صوتی «رادیو کتاب ایرنا سمنان» می‌پردازد. سه‌شنبه هر هفته، نخستین محتوای منتشره در تارنمای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان محتوای صوتی «رادیو کتاب ایرنا سمنان» است و این اقدام ابتکاری روز بیست‌وپنجم مهر ۱۴۰۲ یکساله شد.

استان سمنان از دیرباز یکی از ایالت‌های چهارده‌گانه تقسیمات اوستایی در دوران باستان بوده است. در دوره حاکمیت مادها و هخامنشیان نیز «کومیسنه» نام داشته و پس از اسلام سرزمین تاریخی «قومس» نامیده می‌شده است. این پیشینه تاریخی نشان از دیرینگی و قدمت مردم و شکوه تمدن و فرهنگ در این سرزمین است.

این دیار در طول تاریخ مهد پرورش چهره های مختلف علوم مختلف دینی، فرهنگی و علمی بوده است که بسیاری از آثار آنان در لباس کتاب به زیور طبع آراسته شده است. تالیف و چاپ کتاب در استان سمنان برخاسته از حضور و نشر و پرورش اهالی قلم بوده و رونق حضور ناشران نیز گویای همین مطلب است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان بنا به جایگاه و تاثیرگذاری رسانه‌ای خود می‌کوشد با تهیه، تولید و انتشار محتوای صوتی به نام «رادیو کتاب ایرنا سمنان» در زمینه معرفی کتاب، بازگویی محتوا، شناسایی چهره‌های اهل قلم، ترویج دستاوردهای ناشران بومی و انتشار داشته‌های فرهنگی و علمی در زمینه‌های مختلف گام بردارد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا و طبق اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، مجموع خبرنگاران عضو خانه مطبوعات، انجمن خبرنگاران و پذیرفته‌شدگان در سامانه جامع رسانه‌های کشور در این استان کمتر از ۲۰۰ نفر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha