کنترل «فشار خون» را جدی بگیریم

سمنان - ایرنا - «فشار خون بالا» اصلی‌ترین عامل مرگ و میر زودرس و زمینه‌ساز بیماری‌های مزمنی همچون سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های کبدی و کلیوی به شمار می‌رود که بررسی دوره‌ای آن می‌تواند تضمین‌کننده سلامت و عامل اصلی برای پیشگیری، تشخیص و درمان به‌هنگام بیماری‌های دیگر باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه مرگ ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشار خون بالا دارند. ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد.استان سمنان از لحاظ فراوانی ابتلا به فشارخون بالا در رتبه هفتم کشور قرار دارد.

طبق طرح استپس سال ۲۰۲۱ شیوع فشار خون ۳۶ درصد جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان درگیر فشار خون بالا هستند و استان سمنان از لحاظ فراوانی ابتلا به فشار خون بالا در رتبه هفتم کشور قرار دارد.

فشار خون یکی از علایم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشارخون بالا می‌رود، فشار خون بالا به این دلیل که هیچ علامتی ندارد، گاهی کُشنده خاموش نامیده می‌شود.

فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالاست، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی است و افزایش آگاهی عمومی در خصوص فشار خون بالا، انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل این اختلال، باعث جلوگیری از دیگر بیماری‌ها می‌شود.

کنترل «فشار خون» را جدی بگیریم

بالا بودن فشار خون برای مغز، کلیه، قلب، چشم و قدرت جنسی عوارض فراوانی دارد. به همین علت درمان صحیح فشار خون بسیار مهم است، بنابراین مبتلایان به این بیماری باید با توجه به ریشه و زمینه‌های ایجاد این بیماری، پزشک متخصص مرتبط را شناسایی و به آن مراجعه کنند.چاقی، کم تحرکی و اضافه‌وزن از مهمترین عوامل مهم ابتلا به فشار خون بالا است.

چاقی و اضافه وزن از مهمترین عوامل مهم ابتلا به فشار خون بالا است. البته این به آن معنا نیست که هر فرد چاق به فشار خون بالا مبتلا است، اما بروز این بیماری در افراد چاق بیش از سایرین است. اضافه وزن، به برخی دیواره های شریانی فشار وارد کرده و خون رسانی به بدن را دچار اختلال می کند و در نهایت منجر به بروز برخی بیماری ها از جمله فشار خون بالا می شود.

کم تحرکی و فقدان تحرک از دیگر عوامل مهم ابتلا به فشار خون بالا محسوب می‌شود و پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز، در کنار رژیم صحیح غذایی می تواند نقش مثبتی در کاهش میزان فشار خون باشد.

سن، وراثت، مصرف سیگار و مشروبات الکلی، مواد دخانی، غفلت از مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی، کنترل و مدیریت ناکافی خشم و استرس، از دیگر عوامل ابتلا به بیماری فشار خون بالا است و داشتن زندگی سالم و پرتحرک و همچنین رژیم غذایی سالم، یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری فشار خون بالا است.استفاده از نمک دریا به هیچ وجه به افراد توصیه نمی‌شود.

استفاده بیش از اندازه از نمک، چربی و کلسترول و همچنین فلفل خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته میزان استفاده از نمک در ایران ۲ برابر بیشتر از میزان استاندارد جهانی است، طبق نظر متخصصان مصرف مجاز این ماده خوراکی به صورت روزانه برابر با یک قاشق چای‌خوری است و استفاده از نمک دریا به هیچ وجه به افراد توصیه نمی شود.

کنترل «فشار خون» را جدی بگیریم

استفاده از حبوبات، سبزیجات و میوه جات به خصوص کیوی، انار، انبه، موز و هندوانه و مواد مغذی دارای پتاسیم، در سبد غذایی روزانه به شدت به بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود.

وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اجرای «پویش ملی سلامت» امیدوار است بتوان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد، از این رو پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون از بیستم آبان آغاز شد و تا پانزدهم دی ۱۴۰۲ ادامه دارد که هدفگذاری این پویش غربالگری ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال سن است.

۳۱۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال جامعه هدف تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در «پویش ملی سلامت» محسوب می‌شوند که اکنون ۲۳ درصد این جمعیت برابر با یکهزار و ۸۰۰ بیمار جدید با شرکت در «پویش ملی سلامت» از لحاظ بیماری دیابت و فشارخون غربالگری شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کنترل پیشگیرانه فشارخون بالا، از بروز بیماری‌های جسمانی مانند سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های کلیوی در آینده، جلوگیری خواهد کرد، بنا بر این ضرورت، افراد برای بررسی سلامت خود در قالب پویش غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون می‌توانند به مراکز و خانه‌های بهداشت در نقاط مختلف تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha