خدمات درمان ناباروری به حدود پنج هزار نفر در بیمارستان امیرالمومنین(ع) سمنان ارایه شد

سمنان - ایرنا - رییس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین(ع) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: چهار هزار و ۹۹۴ نفر با مراجعه به این مرکز درمانی، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان پاییز، خدمات درمان ناباروری دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساتی نیک‌درزی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین (ع) مرکز تخصصی در زمینه اطفال و زنان است.

وی با اشاره به اهمیت مبحث فرزندآوری و جوانی جمعیت، گفت: در این مدت یکهزار و ۲۴۰ زایمان در بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان انجام شد.

وی بیان کرد: ۲۷ هزار و ۳۵۵ نفر از ابتدای امسال تا پایان پاییز به اورژانس بیمارستان امیرالمومنین(ع) مراجعه کردند و تحت درمان سرپایی و بستری قرار گرفتند. چهار هزار و ۹۱۶ نفر در بخش‌های درمانی این بیمارستان بستری شدند و یکهزار و ۴۳۴ عمل جراحی انجام شد.

نیک‌درزی ادامه داد: ۳۳ هزار و ۸۰۷ مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی تحت پوشش این بیمارستان مراجعه و خدمات درمانی شامل ویزیت پزشکان تخصصی و فوق تخصصی اطفال، زنان، و پیراپزشکی به صورت سرپایی دریافت کردند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۴۲۸ نفر به کلینیک تخصصی بیمارستان امیرالمومنین(ع) و ۱۴ هزار و ۶۵۹ نفر به کلینیک شماره ۲ دانشگاه علوم پزشکی سمنان مراجعه داشتند.

رییس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین (ع) از دریافت خدمت ۲۷ هزار و ۳۲۹ نفر در آزمایشگاه، چهار هزار و ۱۹۲ نفر رادیولوژی، چهار هزار و ۴۴ مورد سونوگرافی، سه هزار و ۶۶۷ مورد سی‌تی‌اسکن و ۹۴۱ نفر ماموگرافی خبر داد.

نگاهی به وضعیت باروری و جمعیت در استان سمنان

بنا به اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، نرخ باروری در استان بین یک و ۲ دهم تا یک و سه دهم درصد است؛ به این معنا که به ازای هر زوج یک و سه دهم تولد ثبت می‌شود. به عبارت دیگر اکنون به ازای هر ۲۰ پدر و مادر، ۱۳ فرزند در استان وجود دارد.

رساندن نرخ باروری به حداقل یک و هفت دهم درصد در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اهتمام ویژه دنبال می‌شود، اما بعید است که طی یک یا ۲ سال آینده این هدفگذاری محقق شود.

به اذعان مسوولان استان سمنان «جمعیت» در کنار «کمبود آب» ۲ چالش اساسی استان معرفی می شود، به طوری که این استان در موضوع «جمعیت» از وضعیت قرمز عبور کرده‌است و در وضع بحرانی قرار دارد.

ایران تا حدود سال ۱۴۱۵ در فرصت «پنجره جمعیتی» قرار دارد و از حدود ۲۰ سال آینده با بسته شدن «پنجره جمعیتی» روبرو می شود.

طبق گزارش‌ها، ایران در عرصه جهانی جزو کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ جمعیتی و استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی در جهان است.

استان سمنان، بعد از گیلان، دارای پایین‌ترین نرخ جمعیت است، نرخ زادآوری در استان سمنان بین یک و ۲ دهم تا یک و سه دهم درصد و از نرخ کشوری(به میزان یک و هفت دهم) پایین‌تر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha