۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85303490
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برنامه مدیریت جامع تالاب «آق قشلاق» بجنورد تدوین شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب آق قشلاق بجنورد با هدف کاهش تولید گرد و غبار و مصرف بهینه از منابع آب تدوین شد.

رضا شکاریان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای اینکه حفاظت از تالاب های آق قشلاق بجنورد بهتر مدیریت شود تدوین برنامه جامع منطقه‌ای با مشارکت محلی ضروری بود.

به گفته وی؛ تالاب آق قشلاق واقع در منطقه آق تپه و روستای قشلاق حصار گرمخان بجنورد است.

شکاریان با اشاره به نقش تالاب در کاهش ۵۰ درصدی تولید گرد و غبار در محدوده آق تپه و روستای قشلاق، گفت: تالاب ها و نیزارها علاوه بر کنترل سیلاب ها و گرد و غبار، به ترسیب کربن به عنوان عامل مهم سلامت شهر و روستا کمک می کند.

وی افزود: در واقع تالاب ها و نیزارها نقش مهمی را در تعادل اکوسیستم، تولید اکسیژن و پاکیزگی هوا و کنترل فرسایش دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی با اشاره به ظرفیت های گردشگری تالاب های آق قشلاق، خاطرنشان کرد: این محیط ها مکان مناسبی برای طبیعت گردی هستند به گونه ای که با بهره برداری درست و ایجاد زیرساخت ها می توانند نقش مهمی در جذب علاقه‌مندان به طبیعت و توسعه صنعت گردشگری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، وسعت تالاب آق قشلاق حدود ۸۰۰ هکتار است که ۱۰ کیلومتر از رودخانه اترک را نیز در بر می گیرد.

وجه تسمیه و نام گذاری تالاب آق قشلاق به ۲ دلیل بوده است، این تالاب در میانه ی روستاهای آق تپه و قشلاق واقع شده است. همچنین خواهرخواندگی تالاب آق قشلاق با تالاب بین المللی قره قشلاق در آذربایجان شرقی دلیل نامگذاری این تالاب است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha