۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85491703
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رونق «طلای سبز» در خراسان شمالی

۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۶
کد خبر: 85491703
رونق «طلای سبز» در خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- زیره یا همان «طلای سبز» گیاهی کم توقع و مقاوم به خشکی و تنش دمایی است که در زمین‌های کم در دیمزارها و اراضی شیب‌دار خراسان شمالی کشت می‌شود و در سال‌های اخیر توانسته جایگاه خود را در بین کشاورزان این خطه باز کند.

به گزارش ایرنا، ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه‌ای در خراسان شمالی شناسایی شده است که بیشتر این گونه‌ها قابلیت صنعتی شدن دارند و زیره از جمله گیاهانی است که بدلیل ارزش اقتصادی بسیار بالا، درآمدزایی و ارزآوری مورد توجه روستاییان این خطه قرار گرفته است.

از آنجایی که کاهش بارندگی و خشکسالی های پی در پی در چند سال اخیر برخی از کشاورزان را مجبور به تغییر الگوی کشت داده است زیره بعنوان گیاهیی کم آب طلب جایگاه خود را در بین کشاورزان باز کرده و روز به روز به رونق این محصول افزوده می شود.

کشاورزان خراسان شمالی فرصت را غنیمت شمرده و امسال برای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی شیبدار در سطح چهار هزار و ۴۷۷ هکتار از اراضی زیره کشت کردند و پیش بینی می شود که امسال بیش از ۲ هزار تن از این محصول برداشت شود.

جهادکشاورزی استان نیز ترویج طلای سبز را در دستور کار قرار داده و با برگزاری جشنواره ها و روز مزرعه با محوریت زیره سعی در راهنمایی و اطلاع رسانی کشاورزان از اهمیت این محصول را دارد.

رونق «طلای سبز» در خراسان شمالی

آغاز برداشت زیره از حدود پنج هزار هکتار

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گیاه دارویی زیره از سطح سه هزار و ۵۲۱ هکتار در زمین های دیم و یک هزار و ۲۲۵ هکتار آبی آغاز شده است.

صفدر صفدری افزود: زیره سبز محصولی کم آب طلب است که با توجه به شرایط آب و هوایی این خطه پتانسیل بالا و مناسب برای کشت دارد و کشاورزان در سال های اخیر به سمت این محصول رو آورده اند.

وی ادامه داد: تعهد استان خراسان شمالی کشت چهار هزار هکتار گیاه دارویی در سال زراعی جاری است که زیره ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار را شامل می شود ولی این سطح به چهار هزار و ۴۷۷ هکتار رسید و پیش بینی می شود از این سطح بیش از ۲ هزار تن زیره سبز برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: قیمت زیره در بازار بین سه تا چهار میلیون ریال است و با بسته بندی و فراوری ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد داشت.

صفدری تصریح کرد: سال های گذشته در این استان تا حدود یکهزار هکتار زیره سبز کشت می شد اما با توجه به اطلاع رسانی و آموزش چهره به چهره توانستیم سطح زیر کشت را چندین برابر افزایش دهیم.

رونق «طلای سبز» در خراسان شمالی

صادرات به روسیه

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: سال گذشته به میزان ۶۰۰ کیلوگرم زیره سبز از استان به کشور روسیه صادر شد و به خوبی از این ظرفیت در بخش صادرات گیاهان دارویی استفاده شد.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت زیره سبز در استان به ترتیب مربوط به شهرستان های اسفراین، شیروان، راز و جرگلان، مانه است و با توجه به سوددهی بالا کشاورزان شهرستان های فاروج، گرمه و جاجرم نیز به این سمت رو آورده اند که تنها در روستای «خشت لی» مانه ۸۵۰ هکتار زیر کشت زیره سبز رفته است.

صفدری یادآور شد: کشت زیره با کمترین میزان خاک ورزی و شخم زمین انجام می شود از این رو یکی از راهکارها برای جلوگیری از فرسایش خاک در زمین های شیبدار به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: استان در کشت گیاهان دارویی در سطح کشور رتبه هفتم و در زیره رتبه چهارم را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به ارزش اقتصادی بالای کشت این محصول اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این گیاه کم آب طلب است کشت آن جایگزین بسیار مناسبی برای غلات، انواع حبوبات در زمین های شیب دار و کم بازده است.

رونق «طلای سبز» در خراسان شمالی

برگزاری روز مزرعه با محوریت زیره

برگزاری روز مزرعه با محوریت زیره از دیگر فعالیت هایی است که در راستای ترویج کشت طلای سبز امروز سه شنبه در شهرستان اسفراین برگزار شد و کارشناسان با آموزش چهره به چهره، کشاورزان را از مزیت این محصول مهم آشنا می کنند.

کشاورزان در این مراسم با نحوه کشت و کار این محصول آشنا خواهند شد تا این محصول که ثروتی نهفته است را جایگزین محصولات دیگر کنند چرا که زیره در مناطق کم آب، خشک و زمین های کم بازده و شیب دار قابلیت کشت و کار را دارد.

صفدری تنها مشکل کاشت زیره را برداشت سنتی و دستی آن عنوان کرد و افزود: کشت این محصول در زمین های شیبدار انجام می شود و اکنون شرکتی دانش بنیان به دنبال راه حلی برای برطرف شدن این مشکل است تا کشاورزان محصولات خود را به صورت مکانیزه برداشت کنند.

صفدری عملکرد تولید زیره استان در هر هکتار را بین ۲۷۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: حتی در سال های با بارش مناسب این عملکرد تا ۶۰۰ کیلوگرم نیز افزایش می یابد.

وی گفت: هفت شرکت تولیدی عرقیجات در استان فعال است که این واحدها باعث افزایش ارزش افزوده خواهند شد و تلاش می شود تا سرمایه گذاران بیشتری در این راستا جذب شوند.

به گزارش ایرنا، زیره یکی از مهمترین انواع گیاهان دارویی کشور است که به سبب اهمیت و خواص دارویی، درمانی و نقشی که در ارزآوری دارد به عنوان «طلای سبز» شناخته می شود.

شرایط آب و هوایی، اراضی کشاورزی و دیمزارهای خراسان شمالی برای کشت و کار انواع گونه های دارویی بسیار مناسب است و باید کشاورزان را به این سمت سوق داد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha