۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85271243
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان شمالی ۲۴ درصد تنوع گیاهان دارویی کشور را دارد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۴۲۳ گونه معادل ۲۴ درصد گونه های گیاهی کشور در عرصه های طبیعی و اراضی کشاورزی این استان وجود دارد.

صفدر صفدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعداد گونه های گیاهی در دنیا هشت هزار نوع و در کشور یکهزار و ۷۲۷ گونه بومی و انحصاری است که خراسان شمالی ۴۲۳ از این گونه ها را شامل می شود.

وی افزود: شرایط آب و هوایی، اراضی کشاورزی و دیمزارهای این استان برای کشت و کار انواع گونه های دارویی بسیار مناسب است و باید کشاورزان را به این سمت سوق داد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: سالانه هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت انواع گیاهان دارویی می رود که بیشترین آن با حدود پنج هزار مربوط به زعفران و گل محمدی است و کشاورزان در کشت و کار سایر گیاهان دارویی از جمله زیره که اراضی استان بسیار مناسب برای کشت این گیاه است توجه لازم را داشته باشند.

وی عنوان کرد: کشاورزان نباید دیمزارهای کم بازده و اراضی آیش را بدون کشت رها کنند و از این فرصت برای کشت انواع داروهای گیاهان دارویی استفاده کنند.

صفدری با بیان اینکه اقتصاد گیاهان دارویی در دنیا دارای چرخش مالی بسیار بالایی است افزود: کشاورزان با توجه به تغییر اقلیم، خشکسالی، کاهش باران و منابع آبی باید الگوی کشت را رعایت کنند و به سمت گونه های کم آب طلب و مقاوم به خشکی و پربازده بروند.

وی با بیان اینکه کشت چهار هزار هکتار از گونه‌های دارویی در سال زراعی جاری در سطح اراضی دیم و آبی استان برنامه ریزی شد افزود: کشت گیاهان آبی بدلیل کاهش بارندگی و منابع آبی در اولویت های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و سهم هر استانی ابلاغ شده است.

صفدری گفت: دولت برنامه ریزی کرده است تا در طرح جهش تولید در دیمزارها کشت انواع گیاهان دارویی و صنعتی را توسعه دهد که در این خصوص کارشناسان در هر پهنه ای باید این مهم را مد نظر داشته باشند.

وی بر ایجاد زنجیره ارزش افزوده در گیاهان داروی و صنعتی تاکید کرد و گفت: ۱۴ کارگاه کوچک در استان در زمینه تولید اسانس و عصاره و ۲۵ واحد نیز در تولید نشاء و بذر انواع گیاهان دارویی فعال هستند که ظرفیت بسیار خوبی در زمینه ارزش افزوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هفت واحد فراوری استان در زمینه زعفران است که این واحد ها خشک کنی نگین زعفران و بسته بندی هستند.

به گزارش ایرنا، زعفران، گل محمدی، اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریژه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه، بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی و تخم شربتی از جمله گیاهان دارویی است که در اراضی خراسان شمالی کشت می شود.

زعفران با حدود پنج هزار هکتار و گل محمدی با ۶۴۱ هکتار بیشترین اراضی کشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص دادند که برنامه ریزی می شود علاوه بر اراضی آبی در سطح دیمزارها نیز کشت گیاهان دارویی را رونق دهیم.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

۳۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۴۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۳ درصد با خشکسالی شدید و ۰.۷۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha