۵ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85300485
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شکوفایی برداشت زیره در فصل خشکسالی خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- حدود ۹۴ درصد از پهنه خراسان‌شمالی درگیر خشکسالی است و کشاورزان این خطه چاره‌ای جز رفتن به سمت گیاهان کم آب طلب را ندارند و زیره بعنوان طلای سبز جایگزین مناسبی برای تولید است که در سال‌های اخیر جای خود را در سبد گیاهان دارویی منطقه باز کرده و جهاد کشاورزی نیز برنامه‌ریزی های مناسبی در این زمینه انجام داده است. 

به گزارش ایرنا، چند سالی است که کشاورزان خراسان شمالی به کشت زیره سبز روی آورده اند و بر اساس برنامه ریزی مسوولان استانی باید سطح کشت این گیاه دارویی با ارزش به ۱۰ هزار هکتار در استان برسد.

اجرای طرح کشت زیره در این خطه همزمان با خشکسالی رونق بیشتری گرفته است و کشاورزان شاید چاره جز اجرای طرح اصلاح الگوی کشت و روی آوری به گیاهان دارویی کم آب طلب ندارند و این سبز رنگ پرخاصیت که در تمامی منازل پیدا می شود در کنار زعفران بهترین محصول برای کاشت و برداشت به خصوص در مناطق خشک این خطه مانند اسفراین و جاجرم است.

زیره سبز خراسان از جمله محصولات ارگانیک و طبیعی پرخاصیت بوده که امروزه مورد توجه بسیاری از خریداران داخلی و خارجی نیز قرار گرفته است و کشت و کار این گیاه دارویی در استان از رونق برخوردار و بهره برداران زیادی در تولید این گیاه دارویی فعالیت می کنند و از آنجایی که خشکسالی بر این خطه چنبره زده است بنابراین کشت زیره به صورت دیم، طبیعی و ارگانیک انجام می شود و همین روش کشت سبب مرغوبیت و افزایش خواص درمانی آن نیز شده است‌.

شکوفایی برداشت زیره در فصل خشکسالی خراسان‌شمالی

برنامه‌ریزی کشت ۱۰ هزار هکتار زیره سبز

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص شرایط کشت زیره سبز در استان گفت: هشت هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که از مجموع این میزان؛ ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مربوط به کشت زیره سبز و حدود ۱۰ هکتار زیره سیاه است.

صفدر صفدری افزود: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و سپاه برنامه ریزی کرده است که در مدت سه سال سطح زیر کشت زیره را در این استان به ۱۰ هزار هکتار برساند تا درآمد پایداری برای کشاورزان از این محل ایجاد شود.

وی تصریح کرد: اینک بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان شامل کشت زعفران با پنج هزار هکتار است که در کنار افزایش این گیاه دارویی با ارزش تلاش می کنیم کشت زیره سبز در استان را به دومین جایگاه در کشور برسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: کشت انواع گیاهان دارویی تا ۱۲ هزار هکتار و زیره سبز تا ۱۰ هزار هکتار در چند سال‌آینده برنامه ریزی شده است که برای محقق شدن آن باید تلاش کنیم.

جهاد کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سپاه برنامه ریزی کرده است که در مدت سه سال سطح زیر کشت زیره را در این استان به ۱۰ هزار هکتار برساند.

وی یادآور شد: اینک بیش از ۶ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در زمینه کشت و کار انواع گیاهان دارویی در این استان فعالیت می کنند که با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش بارندگی باید این تعداد را به چندین برابر افزایش دهیم چرا که کشت و کار انواع گیاهان دارویی در مناطق کم آب و اراضی دیم و کم بازده نیز میسر است و نباید اراضی دیم را بدون کشت رها کرد.

وی اضافه کرد: کشاورزان این استان در سال های اخیر سالانه بین ۲ هزار و ۳۰۰ تا سه هزار هکتار اراضی کشاورزی خود را زیر کشت زیره می برند چرا که شرایط آب و هوایی و خاک این استان برای کشت این محصول در اراضی آبی و دیمزارها مناسب است.

صفدری عنوان کرد: حتی اگر عملکرد تولید زیره در یک هکتار ۳۵۰ کیلوگرم باشد با توجه به قیمت مناسب آن که بیش از چهار میلیون ریال به ازای هر کیلوگرم است از نظر اقتصادی بسیار مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در شاخص تولید این گیاه دارویی در خراسان شمالی رتبه چهارم را در کشور دارد که باید تلاش کنیم این رتبه را در چند سال اخیر ارتقا دهیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به خشکسالی ها و کاهش منابع آبی و کاهش تولید در بخشی از محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید الگوی کشت را تغییر دهیم و محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی را کشت کنیم تا برای کشاورزان درآمد پایدار ایجاد کنیم.

وی بر تامین بذر مورد نیاز برای کشت زیره نیز تاکید کرد و افزود: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در این خصوص اقدام و همچنین محصولات تولیدی را از کشاورزان به صورت قراردادی خریداری خواهد کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: همایش زیره در استان نیز در راستای ترویج فرهنگ کشت و کار، معرفی بذر های مناسب، نحوه کشت و کار این محصول در استان به زودی برگزار خواهد شد که از اساتید مجرب کشوری برای تبادل اطلاعات دعوت خواهیم کرد.

شکوفایی برداشت زیره در فصل خشکسالی خراسان‌شمالی

گره‌گشایی از مشکلات زیره در رویداد تانا

کشت زیره در این خطه به اندازه ای دارای اهمیت است که برای گره گشایی از مشکلات و راهکارهای کشت این گیاه در خراسان شمالی تانای(توسعه‌ و ارتقای زیست بوم نوآوری استان‌) زیره هفته گذشته در شهرستان اسفراین برگزار شد و اینگونه از رویدادها بیانگر اهمیت این موضوع است و مسوولان استانی کمر همت را در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت را بسته اند.

معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی در خصوص این رویداد گفت: ۶ ایده نوآورانه در رویداد "تانا" (توسعه‌ و ارتقای زیست بوم نوآوری استان‌) زیره شهرستان اسفراین توسط نخبگان این حوزه ارائه و راهکارهای لازم در این خصوص توسط شرکت های دانش بنیان طراحی شد.

هادی محمدزاده اظهار کرد:‌ اولین رویداد علمی، تخصصی و اجرایی توسعه کشت زیره سبز در شهرستان اسفراین با محوریت فناوری کاشت، داشت و برداشت مکانیزه این محصول، فراوری بسته بندی و فروش، توده های مختلف بذری و دستاوردهای تحقیقاتی و الگوهای موفق برگزار شد.

وی افزود: ۶ ایده ارایه شده در این همایش نیز شامل معرفی گونه های بذری زیر سبز، دستگاه های مکانیزه در مراحل مختلف تجهیزات فراوری و عصاری گیری و ارزش افزوده این محصول اقتصادی است.

معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: این رویداد با همکاری سپاه، سازمان جهاد کشاورزی، پارک و علم و فناوری، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ع)، دانشگاه و شماری دیگری از سازمان ها و نهاد ها برگزار شد.

۶ ایده در رویداد تانای زیره اسفراین شامل معرفی گونه های بذری، دستگاه های مکانیزه در مراحل مختلف تجهیزات فراوری و عصاری گیری و ارزش افزوده این محصول اقتصادی مطرح شد.

به گزارش ایرنا، گیاهان دارویی ظرفیت پول ساز هستند که سرمایه گذاری در این راستا سود اقتصادی خوبی عاید تولید کنندگان خواهد کرد، ارزش افزوده انواع گیاهان دارویی در دنیا بسیار بالا است اما سهم کشور ما کمتراز ۲ درصد است این در حالی است که ۹۰ درصد تولید زعفران، ۷۰ درصد تولید گل محمدی و ۸۰ درصد تولید زرشک در دنیا را داریم.

تعداد گونه های گیاهی در دنیا هشت هزار نوع و در کشور یکهزار و ۷۲۷ گونه بومی و انحصاری است که خراسان شمالی ۴۲۳ از این گونه ها را شامل می شود.

زیره یکی از مهمترین انواع گیاهان دارویی کشور است که به سبب اهمیت و خواص دارویی، درمانی و نقشی که در ارزآوری دارد به عنوان «طلای سبز» شناخته می شود.

شرایط آب و هوایی، اراضی کشاورزی و دیمزارهای این استان برای کشت و کار انواع گونه های دارویی بسیار مناسب است و باید کشاورزان را به این سمت سوق داد.

طعم و مزه منحصر به فرد زیر سبز این منطقه زبانزد است و به این دلیل به صورت دمنوش در فصول سرد سال بسیار مورد توجه قرار گرفته است که این محصول قابلیت استفاده به چند روش از جمله پودر، دمنوش، عصاره، عرق و غیره را دارد که با توجه به سلیقه و ذائقه افراد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از خواص این گیاه می توان به ضد سرطان، باکتری، میکروب؛ آنتی اکسیدان و مفید بودن آن برای گرفتگی قلب، تقویت کننده قوای جسمی و جنسی، اشتها آور و شیر افزا بودن اشاره کرد و به طور کلی کاربرد زیره در تولید دارو نشان از اهمیت و نقش آن در تامین سلامت و درمان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha