حدود ۲ هزار مجوز زیست محیطی در خراسان شمالی صادر شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یکهزار و ۸۷۵ فقره مجوز دولت سیزدهم برای احداث و بهره برداری واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در استان صادر شد که این نشان از اهتمام مسوولان در کمک به رونق تولید و اقتصاد دارد.

رضا شکاریان روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم در صدور مجوزها با رعایت پیوست زیست محیطی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در سال های اخیر، جولان ریزگردها در آسمان استان از دغدغه ها است افزود: پیش از این تنها ۲ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در مرکز استان و شهر جاجرم دایر و فعال بود اما در این دولت خرید، نصب و راه اندازی ۲ و ایستگاه سنجش ذرات غبار در شهرهای اسفراین و شیروان محقق شد.

شکاریان با اشاره به رسالت حفاظت محیط زیست برای صیانت از حیات وحش و زیستگاه ها گفت: سرشماری ها نشان می دهد که جمعیت حیات وحش در بیشتر مناطق تحت مدیریت این اداره کل در ۲ سال گذشته بطور میانگین حدود ۲۰ درصد افزایش دارد.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی همچون، گشت و کنترل مستمر محیط بانان، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، کنترل ورود و خروج دام، پایش بیماری های حیات وحش، تعمیر و ترمیم آبشخورها و حساسیت نسبت به آبرسانی به وحوش، ارتقاء زیرساخت های حفاظتی مانند تعمیر و تجهیز پاسگاه های محیط بانی و خرید تجهیزات انفرادی، افزایش بودجه مربوط به جیره غذایی محیط بانان، تعامل با جوامع بومی – محلی و ارائه آموزش های لازم در زمینه حفاظت از محیط زیست از جمله عوامل موثر در افزایش جمعیت وحوش شاخص استان است.

وی با بیان اینکه آهو بیشترین رشد را در بین سایر گونه ها در سطح استان دارد اظهار کرد: مجموعه میاندشت جاجرم از پرتراکم ترین زیستگاه های آهو در سطح کشور است بطوری که افزایش جمعیت این گونه در میاندشت جاجرم ۴۴ درصد و در ناحیه دشتی مجموعه سالوک ۳۴ درصد رشد داشته است.

وی تغییرات اقلیم، خشکسالی، حریق، بیماری، شکار غیر مجاز، کمبود شدید نیرو از عوامل محدود کننده رشد جمعیت وحوش است در این باره ضرورت دارد دستگاه ها، نهادها و ارگان های دولتی استانی و شهروندان اداره کل حفاظت محیط زیست استان را مورد حمایت قرار دهندا تا بتوانیم در حفظ حیات وحش موجود و ادامه چرخه رشد جمعیت آنان گام های موثری برداریم.

ثبت تالاب آق قشلاق

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ثبت تالاب آق قشلاق به عنوان اولین تالاب استان در فهرست تالاب های ملی گفت: این تالاب با رویکرد جلوگیری از تخریب و آلودگی و نیز تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب آق قشلاق بجنورد ثبت ملی و برنامه مدیریت جامع برای آن تدوین شد.

وی با اشاره به نقش تالاب در کاهش ۵۰ درصدی تولید گرد و غبار در محدوده آق تپه و روستای قشلاق گفت: تالاب ها و نیزارها علاوه بر کنترل سیلاب ها و گرد و غبار، به ترسیب کربن به عنوان عامل مهم سلامت شهر و روستا کمک می کند.

تالاب آق قشلاق واقع در منطقه آق تپه و روستای قشلاق حصار گرمخان بجنورد است.

شکاریان افزود: تالاب ها و نیزارها نقش مهمی در تعادل اکوسیستم، تولید اکسیژن و پاکیزگی هوا و کنترل فرسایش دارند علاوه بر آن، ظرفیت های گردشگری زیادی در تالاب ها وجود دارد، این محیط ها مکان مناسبی برای طبیعت گردی هستند به گونه ای که با بهره برداری درست و ایجاد زیرساخت ها می توانند نقش مهمی در جذب علاقه‌مندان به طبیعت و توسعه صنعت گردشگری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، وسعت تالاب آق قشلاق حدود ۸۰۰ هکتار است که ۱۰ کیلومتر از رودخانه اترک را نیز در بر می گیرد.

وجه تسمیه و نام گذاری تالاب آق قشلاق به ۲ دلیل بوده است، این تالاب در میانه ی روستاهای آق تپه و قشلاق واقع شده است. همچنین خواهرخواندگی تالاب آق قشلاق با تالاب بین المللی قره قشلاق در آذربایجان شرقی دلیل نامگذاری این تالاب است.

اقدامات عمرانی زیست محیطی در دولت سیزدهم

شکاریان در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات عمرانی در این اداره کل در دولت سیزدهم گفت: کلنگ زنی ساخت مرکز تحقیقات محیط زیست خراسان شمالی به وسعت پنج هزار و ۶۶۵ متر مربع، اخذ زمین برای ساخت ساختمان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سملقان با حدود ۵۰ سال سابقه حفاظت، کلنگ زنی و شروع به ساخت ساختمان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راز و جرگلان و شهرستان فاروج از دستاوردهای این دولت است.

وی با تاکید بر اهمیت پناهگاه حیات وحش به عنوان زیستگاه یوزپلنگ ایرانی، ساخت و افتتاح ۲ پاسگاه محیط بانی برد بلند و قلعه چه به عنوان محیط بانی های استراتژیک در زیستگاه یوزپلنگ را از اقدامات مهم برشمرد و گفت: توسعه پاسگاه محیط بانی در این پناهگاه در دستور کار قرار داشت و ساخت پاسگاه محیط بانی "قلعه چه" با بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار سفر دولت به استان، بازسازی و آماده بهره برداری شد و همزمان با دهه فجر امسال افتتاح می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: "قلعه چه" اولین و قدیمی ترین محیط بانی پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم است که سال ها متروکه و بلااستفاده بود.

وی ادامه داد: امنیت قسمت های شرقی پناهگاه حیات وحش میاندشت با راه اندازی این محیط بانی بیشتر شده و شرایط برای حضور مستمر محیط بانان فراهم‌ خواهد شد.

وی افزود: برای خدمات رسانی بهتر به مردم در زمینه حفاظت محیط زیست، با پیگیری های انجام شده در سال ۱۴۰۰، ۴۸ میلیارد و۵۱۶ میلیون ریال اعتبار عمرانی جذب شد که این رقم در سال ۴۰۱ با افزایش بیش از ۲۰۰ درصد به ۱۲۴ میلیارد و ۸۹۵ میلیون ریال رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در سفر دولت به استان هم ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه های ناتمام این اداره کل مصوب شد که در این زمینه جزو سه استان برتر قرار گرفت.

۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور در خراسان شمالی زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره حدود ۲۰۰ هزار هکتار مدیریت می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha