اندوه روستای «حاج نصرالله»

نوشهر- ایرنا- زیرلب زمزمه و مدام به چپ و راستش نگاه می کرد تا نوبتش بشود، رفتم جلو تا بپرسم گفت آقا برو تو نوبت، گفتم خبرنگارم، گفت چه بهتر صف را رعایت کن، گفتم آمدم برای همین مشکلات، امروز برای چه آمدی، لحظه ای سکوت کرد و گفت: "مشکلم مشکل اهالی روستاها است".

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، شعبه دفتر استانداری غرب مازندران امروز رنگ وبوی دیگری داشت، حیاط دفتر پر از جمعیتی بود که از رامسر تا شهرستان نور آمده بودند و درخواست‌ های متفاوتی داشتند، یکی می گفت آمدم زیر پوشش کمیته امداد قرار گیرم، دیگری گفت درآمدم کفاف زندگی را نمی کند وام می خواهم، سومی گفت برای تعیین و تکلیف زمینش سرگردان است و فردی دیگری درخواست بازنگری طرح هادی داشت، پنجمی از مشکل حاد تغییرکاربری زمین ها و باغ ها می نالید و عده ای دیگر نیز دریافت انشعابات برق و گاز و آب را از نان شب واجب تر می دانستند.

پرس و جوی من با دیگر متقاضیان امروز ملاقات مردمی دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر تا انتهای صف ادامه یافت، تا رسیدم به سوژه اصلی گزارشم؛ قبل از این که گپ و گفت و گو اصلی را آغاز کنم، خودش گفت: و علیکم و سلام خبرنگار.

پیرمردی جهان دیده و خوش مشرب و جذابی بود، بدون مقدمه وارد اصل صحبت شدم، گفتم راستی مشکل "من روستاها" چه مشکلی است، می شود توضیح بیشتری بدهید.

و ادامه داد: در روستای محل زندگی ما از منطقه دو هزار تنکابن، آنقدر ساخت و ساز غیرقانونی شده که کسی اکنون یارای برخورد با این مشکلات نیست اما من که آبا و اجدادی در این روستا زندگی می کنم نمی توانم ساخت و ساز کنم و می گویند طرح خارج بافت نمی شود، سوالم اینست که آنها با کدام قانون ساخت و ساز می کنند و ما چرا نمی توانیم؟، امروز آمدم از مسوولان استانی این مشکل را در میان بگذارم و حقم را بگیرم.

خودش را حاج نصرالله تاجبخش ۷۰ ساله معرفی کرد و ادامه داد : این مشکل زمان حاضر نیست بلکه از سه دهه هست که روستاهای جنگلی منطقه ما در تصرف ساخت وسازهاست و با ادامه این وضعیت ویلاسازی روز به روز اوضاع بدتر می شود.

وی یادآور شد: آقای خبرنگار آنچه را می گویم بدون کم و کسر بنویس، با ادامه این روند ساخت و سازها دیگر روستایی برای زندگی کردن وجود نخواهد داشت، همین الان ترافیک در روستاها کمتر از ترافیک شهری نیست، روستا شده دخمه و جای نفس کشیدن نیست، من معتقدم روستاهای ما که گردشگران زیادی را میزبانی می کنند باید از چنین مشکلات حاد نجاتشان داد.

این روستایی تنکابنی از افزایش قیمت زمین و هجوم بی شمار غیر بومی ها یا مسافران به منطقه دو و سه هزار تنکابن اشاره و اضافه کرد : در دل جنگل ساخت و ساز کردند، سووال اینجاست اگر قانون می گوید در خارج از بافت روستا نمی شود پس این ویلاهای مسکونی از کجا آمده اند، چه کسانی به آنها مجوز های انشعابات چهارگانه را داده اند؟ چرا مسوولان برای با این مشکلات تدابیری نمی اندیشند؟.

اندوه روستای «حاج نصرالله»

تاجبخش تاکید کرد : طرح خارج از بافت در روستاهای منطقه و حتی استان مازندران که گردشگر پذیر هستند باید بازنگری بشود، در این ملاقات مردمی مدیران کل استانی باید برای برون رفت این چالش اساسی غرب مازندران توجه ویژه کنند.

بعد از بیان مطالبه اش از اول پرسیدم چه پاسخی دریافت کردی، گفت : گفتند در مرکز استان این موضوع را پیگیری می کنیم.

افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و خارج از حوزه شهری یکی از چالش جدی امروز غرب مازندران است که به تاکید کارشناسان رفع این دغدغه مهم اجتماعی نیازمند کار مطالعاتی، برنامه ریزی اصولی و بازنگری قوانین نهادهای مربوط است.

روستاهای شهرستان های غرب مازندران که امروز میزبان جمعیت شناور هستند و بسیاری از آنان نیز در این روستا ها سکونت دایمی یافتند، ضروری است وسعت و گستره روستاها نیز بازتعریف شود.

بازنگری نکردن طرح خارج از بافت روستاها سبب شده تا هم اکنون بسیاری از ساخت و سازها در مناطق خارج از بافت و غیر قانونی انجام گیرد که باید برای این موضوغ تدابیر ویژه ای اتخاذ کرد.

تسهیلات بانکی عمده درخواست های متقاضیان در سی و ششمین دیدارهای مردمی مدیران کل در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر بود که با حضور هفت مدیرکل نهادهای اجرایی استان برگزار شد.

دفتر استانداری غرب مازندران هفتگی با حضور شماری از مسوولان استانی به منظور رسیدگی به درخواست‌های مردم این خطه از استان و حل مشکلات آنان پذیرای جمع زیادی از روستاییان و شهروندوان در این منطقه است که از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز به درخواست حدود پنج هزار نفر پاسخ داده شده است.

امروز سه شنبه هفت مدیرکل استانی از جمله مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران و مدیران کل دستگاه استانداری مازندران به همراه فرماندار نوشهر، حوالی ساعت هشت صبح در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر حضور یافتند و تا ساعت ۱۴ به درخواست ۱۳۲ نفر از متقاضیان پاسخ دادند.

اندوه روستای «حاج نصرالله»

رسیدگی به درخواست ۱۳۲ نفر

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری مازندران از پاسخگویی به درخواست ۱۳۲ متقاضی در سی و ششمین ملاقات مردمی مدیران کل در دفتر غرب استانداری این استان خبر داد.

اسماعیل مهرافزا در حاشیه ملاقات مردمی غرب استانداری مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : مهم ترین موضوعات متقاضان در زمینه های دریافت تسهیلات بانکی، رفع مشکلات مددجویان بهزیستی، انشعابات آب و برق و گاز، اشتغال، تغییرکاربری، الحاق به بافت، طرح مسکن ملی، پیگیری امور ایثارگران، اعتراض به عملکرد شهرداری ها، بازنگری طرح هادی و اخذ مجوز از فرهنگ و ارشاد بوده است.

وی به حضور هفت مدیرکل نهادهای اجرایی در ملاقات مردمی امروز(سه شنبه) دفتر غرب استانداری اشاره کرد و گفت: امروز مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران به نیابت استاندار در این ملاقات مردمی حضور داشت که به درخواست های مردمی پاسخ داده است.

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری مازندران ادامه داد: برآیندها مبین این است که فراوانی موضوعات دیدار مردمی امروز بیشتر در حوزه اختیارات مدیران کل حاضر امروز این دفتر بوده که در واقع مردم دارند خود را با هر مسوولی که هر سه شنبه به این دفتر می آید منطبق می کنند.

وی تصریح کرد: موضوعاتی که مردم غرب مازندران در دیدارهای امروز مطالبه می کنند از لحاظ اجرایی و شرح وظیفه با مدیران کلی به این دفتر می آیند همخوانی دارد و اوضاع دارد بهتر پیش می رود.

مهرافزا گفت: از آغاز فعالیت دفتر غرب استانداری مازندران تا امروز دست کم پنج هزار درخواست مردمی در سامانه سامد استانداری مازندران متخص این دفتر ثبت شده است.

دفتر نمایندگی استانداری مازندران در اول دی ماه سال گذشته با پیگیری استاندار، با هدف دسترسی آسان مردم غرب استان به مدیران ارشد مرکزنشین در نوشهر راه اندازی شده است.

خطرات جاده‌ای، طولانی شدن رسیدگی به در خواست‌های اداری و دسترسی نداشتن آسان به مدیران استانی از دغدغه‌ها و رویاهای دست نیافتنی مردم غرب مازندران بود که با شکل گیری دولت جهادی سیزدهم و استقرار این دفتر گامی مؤثر برای جلوگیری از تمرکز زدایی و توزیع عادلانه خدمات در این خطه غربی مازندران برداشته شد.

طبق آمار مسؤول دفتر استانداری غرب مازندران از زمان راه اندازی این دفتر تاکنون افزون بر پنج هزار نفر از مردم خطه غربی استان پس از مراجعه به دفتر و ارائه درخواست‌هایشان به مدیران استانی پاسخ دریافت کردند.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند.

اندوه روستای «حاج نصرالله»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha