تیغ تغییر بی‌ضابطه کاربری زمین در مازندران بُرنده‌تر از قانون

نوشهر- ایرنا- مرد میانسالی در گوشه حیاط دفتر غرب استانداری مازندران با چهار نفر ارباب رجوع دیگر که برای ملاقات مردمی مدیران‌کل آمده بودند مشغول صحبت بود، نزدیک آن‌ها شدم، مشکل شخصی نمی گفت، به غمی مهم در غرب مازندران اشاره داشت و این جمله را متناوب تکرار می کرد:  "وقتی تیغ تغییر کاربری بی‌ضابطه بُرنده تر است، تو خود حدیث مفصل بخوان از این معضل".

به گزارش خبرنگار ایرنا، جالب است بدانید که مهم ترین موضوعات متقاضان سه شنبه های ملاقات مردمی دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر در اوایل راه اندازی دفتر، بیشتر مشکلات فردی و شخصی بوده اما به تدریج متقاضیان با احساس مسوولیت اجتماعی مباحث حاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی محل زندگیشان از روستا گرفته تا مناطق شهری را با مدیران کل دستگاه های اجرایی استان در میان می گذارند.

به عنوان مثال مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی متقاضیان در دیدار مردمی چند ماه گذشته تا امروز بیکاری، کمبود امکانات ورزشی، دریافت تسهیلات بانکی، ضعف آنتن دهی مخابرات، مشکلات جانبازان و ایثارگران، انشعابات آب و برق و گاز، تغییرکاربری، الحاق به بافت، طرح مسکن ملی، درخواست استخدام، کمبود دارو و امکانات بهداشتی، احداث دور برگردان و احداث دیوار حائل جاده ها و رودخانه ها بوده است که اندک تامل در این مباحث می توان فهمید که بسیاری از ارباب رجوع دغدغه اجتماعی منطقه شان را به عنوان درخواست در این دیدار ملاقات مردمی مطرح می کنند.

بیان چنین مباحث و مسائل مختلف منطقه اعم از شخصی و عمومی هم برای مدیران ادارات کل جهت شناسایی دغدغه های مردم و هم برای خبرنگاران علاقه مند به رفع مشکلات استان بسیار تاثیرگذار است که به اعتقاد نگارنده این گزارش چنین دفتر ملاقات مردمی که برای منطقه غرب مازندران راه اندازی شده باید از حالت کلیشه ای ملاقات مردمی بیرون آید و به سمت و سوی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی حل مشکلات شهرستان ها سوق یابد.

تیغ تغییر بی‌ضابطه کاربری زمین در مازندران بُرنده‌تر از قانون

بیان جدی معضل فراگیر تغییرکاربری اراضی از سوی یک ارباب رجوع در ملاقات مردمی دفتر غرب استانداری مازندران سبب شد تا سوژه گزارشی ام را در باره تغییرکاربری با این روستایی تکمیل کنم که بعد از اتمام دیدارش از او خواستم تا بیشتر از معضل تغییرکاربری اراضی در دیارش بگوید.

بعد از معرفی خودم با عنوان خبرنگار ایرنا، خودش را " حسین محمودی" ۴۵ ساله، اهل روستای سه هزار تنکابن معرفی کرد و ادامه داد تغییرکاربری اراضی و باغ ها در منطقه ۲ و سه هزار تنکابن و حتی غرب مازندران هشدار جدی بوده که در صورت ادامه بی توجهی به این مهم، دیگر فاتحه باغ ها و اراضی را باید خواند.

مشکلات مطروحه این روستایی مطلع این پرسش را در ذهن نگارنده این گزارش مطرح کرد که مگر می شود معضل تغییرکاربری بدون تایید نهادهای مربوط در شهرستان های فلات ایران و مازندران ریشه دوانده باشد؟

برای اثبات هشدارهای این روستایی غرب مازندران، معضل تغییرکاربری را با ۳۰ ارباب رجوع امروز ملاقات مردمی دفتر غرب استانداری مازندران (نوشهر) در میان گذاشتم و همه آن ها تغییر کاربری اراضی منطقه شان را وحشتناک توصیف کردند.

محمودی، روستایی اهل منطقه سه هزار تنکابن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شد : روستاهای غرب مازندران به خاطر هجوم ساخت و سازهای غیرمجاز و مجاز سکته زده و دیگر نمی شود نام روستا را بر آن گذاشت، مطلبی که روستاییان می گویند این است که نهادهای مربوط در تغییرکاربری اراضی و باغ ها متهم ردیف اول هستند، باید همه مسوولان نهادهای مربوط در سه چهار دهه اخیر تا امروز همه را مجازات کرد.

وی اظهارداشت : سوال این است چه کسانی مجوز تغییرکاربری را در غرب مازندران دادند که امروز برای رفع تصرف آن تلاش می شود؟ مگر قانونی که امروز در رفع تصرف تلاش دارد قبل از آن وجود نداشت تا چنین جنایاتی مرتکب نشوند، کسانی که از قانونی عبور کردند باید امروز پاسخگوی این فاجعه باشند، تغییر کاربری اراضی کشاورزی یعنی نابودی امنیت غذایی، یعنی نابودی نان و نام، متولیان و ناظران امر کجایند واقعا این فجایع را نمی بینند؟.

وی در ادامه می افزاید: "طبق اسناد موجود، روزگاری شهرستان های غرب مازندران زمین کشاورزی داشت و باغ های چای و مرکبات داشت و در هر شهرستان غرب مازندران مرتع و عرصه های طبیعی چشم نواز بودند اما امروز ویلاهای رنگارنگ را می بینی با هزاران خودروهای جورواجور مدل های مختلف که رنگ و رخسار روستاهای منطقه را تغییر دادند.

تیغ تغییر بی‌ضابطه کاربری زمین در مازندران بُرنده‌تر از قانون

روستاهای غرب مازندران دیروز مولد بودند و دامداری داشت، کشاورزی داشت؛ انواع صیفی جات و سیزیجات اهالی شهر را تامین می کرد اما امروز روستایی خودش خریدار جنس و کالا از شهر شده است به طوری که امروز سیزبجات و دیگر نیازمندیهای نظیر میوه جات و غیره را باید از مرکز مازندران به این منطقه می آورند.

متاسفانه در زمان حاضر در شهرستان های غرب مازندران زمینی و باغی نمانده و همه به ویلا تبدیل شده اند البته خبرهای زیادی مربوط با این بخش که رفع تصرف شد را بیشتر در رسانه ها می بینیم.

بسیاری از کارشناسان امر معتقدند که جنگ آینده جهان همین غذاست که ساکنان آن با کمبود غذا مواجه خواهند شد این در حالی است که زمین ها و باغ های غرب مازندران به ویلا تبدیل شده و سراغی از آن نیست، زمین های کشاورزی و باغ های غرب مازندران را باید در کتاب ها جستجو کرد این فاجعه ای است که هنوز ادامه دارد.

قانونگذار با هدف حفظ کاربری زمین‌های زراعی و باغ‌ها و تداوم بهره‌وری از آن‌ها در سال ۱۳۷۴ قانونی با عنوان «قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها» به تصویب رساند تا از تغییر کاربری این اراضی جلوگیری کند اما این که تا چه اندازه موفق بوده است، جای بحث دارد.

رئیس قوه قضاییه به تازگی با تأکید بر لزوم اصلاح قانون مربوط به تغییر کاربری‌ها گفت: از نظر من احدی حق صدور مجوز تغییر کاربری اراضی را ندارد اما شوراها و دهیاران در عمل با حمایت برخی دستگاههای اجرایی اقدام به صدور مجوز می کنند.

استان‌های تهران، البرز، گیلان، مازندران و گلستان بنابر آمار سازمان امور اراضی، بیشترین تغییرکاربری‌های غیر مجاز را دارند. "

محمودی از مسوولان استانی خواست تا هر چه زودتر معضل تغییرکاربری اراضی در غرب مازندران را به صورت جدی رصد و برای رفع آن راهکار اصولی اتخاذ کنند.

وی اجرای قانون را لازمه برون رفت چالش های یادشده برشمرد.

تیغ تغییر بی‌ضابطه کاربری زمین در مازندران بُرنده‌تر از قانون

دفتر استانداری غرب مازندران (نوشهر) هفتگی با حضور شماری از مسوولان استانی به منظور رسیدگی به درخواست‌های مردم این خطه از استان و حل مشکلات آنان پذیرای جمع زیادی از روستاییان و شهروندوان در این منطقه است که از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز به درخواست افزون بر پنج هزار نفر پاسخ داده شده است.

امروز سه شنبه ۱۳ مدیرکل استانی از جمله سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران و مدیران کل دستگاه استانداری مازندران به همراه فرماندار نوشهر، حوالی ساعت هشت صبح در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر حضور یافتند و تا ساعت ۱۴ به درخواست ۳۵۴ نفر از متقاضیان پاسخ دادند.

رسیدگی به درخواست ۳۵۴ نفر

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران از پاسخگویی به درخواست ۳۵۴ متقاضی در سی و نهمین ملاقات مردمی مدیران کل در دفتر غرب استانداری این استان خبر داد.

احمد توکلی در حاشیه ملاقات مردمی غرب استانداری مازندران افزود : مهم ترین موضوعات متقاضان در زمینه های دریافت تسهیلات بانکی، اشتغال، انشعابات آب و برق و گاز، اعتراض به عملکرد شوراها و دهیاری ها، الحاق به بافت، ترمیم روکش آسفالت، مسکن ملی، ساخت و ساز غیرمجاز، بازنگری طرح هادی و جریمه کمیسیون ماه ۱۰۰ بوده است.

وی به حضور ۱۳ مدیرکل نهادهای اجرایی در ملاقات مردمی دفتر غرب استانداری اشاره کرد و گفت: امروز جمعی از مدیران کل استانداری و ادارات مازندران در این ملاقات مردمی به درخواست های مردمی پاسخ دادند.

توکلی تصریح کرد: موضوعاتی که مردم غرب مازندران در دیدارهای امروز مطالبه می کنند از لحاظ اجرایی و شرح وظیفه با مدیران کلی به این دفتر می آیند همخوانی دارد و اوضاع دارد بهتر پیش می رود.

این مقام مسوول با بیان این که، کاهش فاصله مردم ازجمله موارد تاکید شده رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور است، تصریح کرد : راه اندازی دفتر استانداری در غرب مازندران(نوشهر) در همین راستا و از ابتکارات و اقدامات ارزشمند و ماندگار استاندار در دولت مردمی سیزدهم است.

دفتر نمایندگی استانداری مازندران در اول دی ماه سال گذشته با پیگیری استاندار، با هدف دسترسی آسان مردم غرب استان به مدیران ارشد مرکزنشین در نوشهر راه اندازی شده است.

خطرات جاده‌ای، طولانی شدن رسیدگی به در خواست‌های اداری و دسترسی نداشتن آسان به مدیران استانی از دغدغه‌ها و رویاهای دست نیافتنی مردم غرب مازندران بود که با شکل گیری دولت جهادی سیزدهم و استقرار این دفتر گامی مؤثر برای جلوگیری از تمرکز زدایی و توزیع عادلانه خدمات در این خطه غربی مازندران برداشته شد.

طبق آمار مسؤول دفتر استانداری غرب مازندران از زمان راه اندازی این دفتر تاکنون افزون بر پنج هزار نفر از مردم خطه غربی استان پس از مراجعه به دفتر و ارائه درخواست‌هایشان به مدیران استانی پاسخ دریافت کردند.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند.

تیغ تغییر بی‌ضابطه کاربری زمین در مازندران بُرنده‌تر از قانون

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha