تن رنجور روستای «زرده» و زخمی التیام نیافته

قصرشیرین- ایرنا- آخرین روزهای تیرماه مصادف با سالروز بمباران شیمیایی روستاهای «زرده و نساردیره» در غرب کرمانشاه است که با گذشت ۳۵ سال از این جنایت هولناک، زخم‌های قربانیان رنجور این منطقه همواره التیام نیافته و همواره درد عمیق آن پابرجاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روستای «زرده» در منطقه ریجاب و در دامنه ارتفاعات دالاهو و در ۴۰ کیلومتری شهر کرندغرب و در ۱۴۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع است که بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، یک هزار و ۵۰۰ تن جمعیت دارد.

هنوز هم اهالی این منطقه با دردی مزمن از سال ۶۷ دست و پنجه نرم می کنند و عوارض جنایت بمباران شیمیایی این منطقه که در صبح ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷ رخ داد پا برجاست و ناراحتی‌های شدید بینایی، شنوایی، تنفسی و پوستی، سرفه ها و عوارض جسمی و خس خس سینه ها و تنگی نفس های مکرر همگی گواه مظلومیت مردمان این منطقه و ظلمی است که توسط منادیان حقوق بشر بر مردم بی دفاع این منطقه وارد شد.

تن رنجور روستای «زرده» و زخمی التیام نیافته

در ساعات اولیه صبحگاه ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷ قبل از آتش بس بود که چندین فروند جنگنده عراقی از آسمان روستای زرده، بمب‌های شیمیایی را به روی مردم فرو ریختند، جنایتی هولناک که هنوز هم چشمان اهالی آن از این حادثه سرخ است و در نتیجه آن ۲۷۵ تن شهید و صدها تن جانباز و مصدوم شدند.

علاوه بر زرده، روستاهای «نساردیره» در گیلانغرب و بخشی از شهرستان‌های ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب نیز در ۳۱ تیر ماه سال ۶۷ آماج بمب‌های شیمیایی رژیم بعث قرار گرفت.

یکی از این بمب‌ها بر روی چشمه آب این روستا فرود آمد و اهالی روستا که از این آب نوشیده بودند دچار عوارض شدیدی شدند و بعضی هم به شهادت رسیدند.

۳۵ سال است که اهالی روستای «زرده» در چنین روزهایی به یاد عزیزانشان شیون سر می‌دهند و و یادشان را گرامی می دارند که امروز یکشنبه اول مرداد ماه هم به رسم هر سال مراسمی در شهرستان دالاهو با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان و خانواده‌های بازماندگان بمباران شیمیایی زرده برگزار شد.

جانشین فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه در این مراسم با تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و تسلیت به بازماندگان جنایت زرده، گفت: جنگ تحمیلی از استان کرمانشاه شروع و از این استان پایان یافت و این نماد مقاومت و مظلومیت این منطقه است.

تن رنجور روستای «زرده» و زخمی التیام نیافته

سردار پاسدار «مسعود قنبری» افزود: مقاومت جانانه فرزندان این مرز و بوم در مقابل ده ها کشور غربی و حاشیه خلیج همیشه فارس و مردی سفاک به نام صدام همواره در تاریخ ماندگار است.

وی اظهار کرد: مردم مظلوم زرده و سرمیل توسط بمب های شیمیائی اهدایی منادیان غربی حقوق بشر مورد هدف قرار گرفتند که با وجود اینکه طبق توافق بین المللی استفاده از بمب‌های شیمیائی منع شده بود ولی دشمنی جهان استکبار با ملت مظلوم ایران، باعث این جنایت هولناک شد و به راستی به چه جرمی کودکان بی گناه این منطقه به خاک و خون کشیده شدند.

جانشین فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه گفت: دشمنی دنیای استکبار با ملت ما هنوز تمام نشده و انواع و اقسام توطئه‌های مختلف هنوز هم علیه کشورمان در جریان است.

سردار قنبری ادامه داد: جنگ رسانه ای و هجوم اطلاعات غلط و تلقین به مغزهای جوانان ما به شدت ادامه دارد و وظیفه خانواده ها است که این فضای بی حصار را کنترل کنند.

قرائت شعر و اجرای برنامه عزاداری و سوگواری پایان بخش این مراسم بود.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، ۹ هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده است و اکنون ۳۲ هزار نفر از حدود سه میلیون نفر جانبازان و خانواده‌های شهدای کشور، زیرپوشش بنیاد شهید استان کرمانشاه هستند.

تن رنجور روستای «زرده» و زخمی التیام نیافته

۲۱ هزار و ۶۰۰ جانباز و هزار و ۸۰۰ آزاده هم تنها گوشه‌ای از جانفشانی مردم استان کرمانشاه برای انقلاب اسلامی بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha