۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۸
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85143885
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشنهادی که عملیات طرح ایمن‌سازی کندوان را شتاب می‌بخشد

نوشهر- ایرنا- تاکنون ۱۴ نقطه حادثه خیز در محور پرتردد کندوان شناسایی شده که برای ایمن سازی آن به اعتبار کلان نیاز بوده اما به پیشنهاد فرماندار چالوس اختصاص بخشی از اعتبار محل اخذ عوارضی شهرستان توسط بنیاد مستعضعفان، عملیات طرح ایمن سازی این محور ملی را سرعت می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محور ارتباطی کندوان واقع در حوزه استحفاظی شهرستان چالوس سال‌ها منتظر رفع نقاط حادثه خیز و جلوگیری از سقوط سنگ ها از ارتفاعات است، این در حالی است که مشکل ریزش سنگ از ادوار گذشته تا امروز جان شماری از کاربران جاده ای و مسافران و گردشگران محور را گرفته است و حوادث آن سال به سال بر نگرانی های اهالی و مسافران این محور افزوده است.

به گفته مسوولان امر فقط در سال جاری پنج نفر بر اثر سقوط سنگ از ارتفاعات کندوان جانشان را دست دادند.

این جاده ملی به علت تردد شبانه روز هزاران خودروی مسافران و گردشگران علاوه بر رفع نقاط حادثه خیز نیازمند تقویت امکانات و تجهیزات پلیس راهی، راهداری و امدادی است تا ارایه خدمات به ویژه در مواقع بروز حوادث طبیعی و تصادفات بدون دغدغه انجام شود.

جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر آن با عنوان کندوان در محدوده استان مازندران واقع شده است، محور کندوان یکی حساس ترین و حیاتی ترین محورهای پرتردد کشور محسوب می شود که باید به همه بخش های این جاده توجه ویژه بشود.

پیشنهادی که عملیات طرح ایمن‌سازی کندوان را شتاب می‌بخشدبرابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در جاده کندوان تردد می کنند.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر غرب مازندران همچون محور کندوان با امکانات موجود خدمات ملی ارایه کند که ضروری است مسوولان کلان کشوری نسبت به تامین زیرساخت های منطقه تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

به اعتقاد کارشناسان حوزه حمل و نقل اگر زیرساخت راه ها از جمله محور کندوان مطلوب باشد به طور قطع در حوزه ترافیک و ایجاد رضایتمندی کاربران جاده ای شرایط بهتر می شود.

شماری از رانندگان و کاربران ترافیک و فعالان دست اندرکار امیدوارند که مشکلات فراروی محور کوهستانی کندوان با تصمیم و اقدام جهادی دولت سیزدهم بتدریج برطرف بشود.

بعد از وقوع حادثه سقوط سنگ در ساعت هشت صبح روز بیستم خرداد فرماندار چالوس بلافاصله در محل ریزش سنگ در منطقه هریجان کندوان حضور یافت و سپس با معاون وزارت راه و شهرسازی و رییس مدیریت بحران کشور تماس گرفت و جزییات حادثه را سمع و نظر مسوولان رساند.

شناسایی ۱۴ نقطه خطرساز / نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار

پیشنهادی که عملیات طرح ایمن‌سازی کندوان را شتاب می‌بخشد

مقام عالی دولت در شهرستان چالوس ضمن بررسی های میدانی از وضعیت موجود جاده کندوان افزود : تاکنون ۱۴ نقطه حادثه خیز در کندوان شناسایی شده که ضروری است تا بخشی از اعتبارات از محل اخذ عوارضی شهرستان برای ایمن سازی این محور ملی در نظر گرفته شود.

علی قاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای ایمن سازی محور ارتباطی کندوان با توجه به شناسایی ۱۴ نقطه حادثه خیز و خطرساز در آن به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تامین زودهنگام این اعتبار با توجه به وضعیت اعتباری وزارت خانه های متبوع ضروری است اما سووال اینجاست آیا این مقدار در اسرع وقت تامین می شود تا با هزینه کرد آن بر دغدغه های موجود کاست و یا نه تامین آن سال ها زمان می برد و کاربران جاده نیز چشم انتظار بمانند.

قاسمی، کف هزار چم، دره هریجان، ورودی تونل های سیاه بیشه روستای ولی آباد، هفت برادران، تونل سه قلو، قبل از مجتمع هزار چم، راهدارخانه هزار چم و رستوران صورتی را جزو نقاط حادثه خیز این محور برشمرد و بر ضرورت رفع زودهنگام این موارد تاکید کرده است.
وی تصریح کرد : فقط برای رفع نقطه حادثه خیز محدوده کمرزرد حوالی دره هریجان کندوان به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و هم اینک عملیات لق گیری سنگ ها پس از واقعه یادشده در تاریخ نوزدهم و بیستم خرداد در این محور آغاز شده است.

پیشنهادی که عملیات طرح ایمن‌سازی کندوان را شتاب می‌بخشد

عملیات لق گیری سنگ ها از ارتفاع حالت مُسکن دارد

فرماندار چالوس معتقد است عملیات لق گیری سنگ ها در این محور اساسی نبوده و حالت مسکن دارد و اگر قرار است این محور ۸۰ کیلومتر به طور اساسی ایمن سازی شود اعتباری معادل یک‌هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی تاکید کرد: با این اعتبار به طور کلی همه نگرانی های محور پرتردد و حیاتی کندوان پایان می یابد و کابران جاده ای نیز هیج دغدغه ای در عبور و مرور از آن نخواهند داشت.

فرماندار چالوس یادآور شد: یکی از وظایف ایستگاه عوارضی این است که پولی که اخذ می کنند برای نگهداری و ایمن سازی جاده ها هزینه کنند و هم اکنون ضروری وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران و بنیاد مستضعفان پای کار بیایند.

پیشنهادی که عملیات طرح ایمن‌سازی کندوان را شتاب می‌بخشدضرورت اختصاص درصدی از درآمد عوارضی

وی با تاکید بر این به کندوان باید نگاه ملی داشت ، تصریح کرد : بنیاد مستضعفان باید با رویکرد احساس مسوولیت اجتماعی به این امر کمک کند و مدیریت این نهاد نیز درصدی از درآمد عوارضی را برای ایمن سازی جاده چالوس اختصاص و هزینه کند.

به تاکید قاسمی ایمن سازی جاده چالوس به اراده و مسوولیت ملی نیاز دارد.

طبق آمار منابع رسمی از سال گذشته تاکنون حدود ۹ نفر در این محور به علت ریزش کوه و سقوط تخته سنگ ها از ارتفاعات به روی خودروها جانشان را از دست دادند و ۶ نفر هم مصدوم شدند.

پیشنهادی که عملیات طرح ایمن‌سازی کندوان را شتاب می‌بخشد

حل ریشه ای مشکل/ بخشی از درآمد عوارضی طرح ایمن سازی را سرعت می دهد

قاسمی تصریح کرد: در تاریخ یادشده بر اثر سقوط تخته سنگ به روی یک خودروی پراید که راهی شمال شهرستان چالوس بود متاسفانه ۲ نفر از چهار سرنشین خانوادگی این خودرو جان باختند، حادثه دلخراشی که همه را متاثر کرد.

فرماندار چالوس گفت : یک روز پس از حادثه سقوط سنگ و واژگونی خودروی پراید کارشناسان وزارت راه و شهرسازی به محل وقوع حادثه اعزام شدند و دیدگاه آن ها این است منطقه کمر زرد باید به طول حدود ۳۰۰ متر گالری نصب شود و عملیات لق گیری انجام گیرد که در واقع در هفته جاری نیز این عملیات آغاز شده است.
قاسمی با بیان آنکه این محور از دیرباز تاکنون در معرض بلایای طبیعی به ویره سیل و زلزله بوده به زلزله خرداد ماه سال ۸۳ در غرب مازندران اشاره و اضافه کرد: در آن سال برابر گزارش های مستند ۶۰ دستگاه خودرو به علت زلزله و سقوط سنگ واژگون شدند و افزون بر آن بیشتر سرنشینان این خودرو ها زخمی و راهی بیمارستان شدند.
وی اضافه کرد : با توجه به وجود کوه های صخره ای وقوع هر گونه حادثه طبیعی نظیر زلزله و سقوط سنگ از ارتفاعات در این محور محتمل است.

در هشتم خرداد ماه سال ۱۳۸۳ بر اثر وقوع زلزله و پس لرزه های آن در غرب مازندران ، متاسفانه بر اثر این بلای طبیعی حدود ۶۰ دستگاه خودرو واژگون شد و افزون بر آن این محور برای ایمن سازی و پاکسازی و عملیات لق گیری سنگ ها مدت ۶ ماه به روی وسائط نقلیه موتوری مسدود شده بود.
فرماندار چالوس با اشاره به تردد ۳۰ هزار خودرو در این محور ، گفت : به طور میانگین سرنشینان هر خودرو حدود سه نفر در نظر گرفته شود بنابراین در یک محاسبه می توان گفت که روزانه ۱۲۰ هزار نفر از این محور تردد دارند و ضرورت دارد مسوولان امر به ویژه وزیر راه و شهرسازی برای حفظ جان و مال مردم در حال گذر از این مسیر تدابیری بیندیشند.

جاده کندوان از لحاظ جغرافیایی در بخش مرزن آباد قرار دارد و از مجموع حدود ۱۰۰ روستای این بخش حدود ۱۵ روستا در حاشیه این محور قرار دارد.

پیشنهادی که عملیات طرح ایمن‌سازی کندوان را شتاب می‌بخشد

اعتبارات متناسب با خدمات ملی باشد

در این پیوند ، فرمانده پلیس راه کندوان گفت: این محور اگرچه در حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس واقع شده ولی خدمات ملی می دهد در حالی که بودجه آن شهرستانی بوده که همه مسوولان منطقه به آن واقف هستند.

سرگرد محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبارات اختصاصی این محور باید متناسب با خدمات ملی باشد چرا که آمارهای تردد خودروها در برخی از روزهای سال نظیر تعطیلات نوروزی امسال تا ۵۰ هزار مورد ثبت شد.

فرمانده پلیس راه کندوان اظهارامیدواری کرد در سال جاری سیاست ها به گونه ای برنامه ریزی شود که با تخصیص اعتبارات در حد ملی بتوان مشکلات موجود این محور را برطرف کرد.

سرگرد احمدی بر ضرورت توجه به زیرساخت های کندوان تاکید و اضافه کرد: رفع موارد زیرساختی نیازمند اعتبارات ملی است که خوشبین هستیم در سال جاری مسوولان کشوری و استانی به این نیاز مهم توجه ویژه خواهند داشت.

پیشنهادی که عملیات طرح ایمن‌سازی کندوان را شتاب می‌بخشد

وی ریزش و سقوط سنگ را از دیگر چالش اساسی برشمرد و ادامه داد: طرح لق گیری سنگ ها از ارتفاعات این جاده در مواردی انجام شده اما برای رفع ریشه ای آن باید برنامه ریزی اساسی توسط نهادهای مربوط اتخاذ شود.

استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.

مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال موید این مطلب است که ایمن سازی جاده‌های استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دولت سیزدهم نیز تاکنون قدم هایی برای رفع مشکلات محورهای ارتباطی استان برداشته است.

مسوولان امر معتقدند در تخصیص اعتبارات به ویژه در بخش ایمن سازی محورهای ارتباطی در راه های ارتباطی استان مازندران به ویژه کندوان باید منابع مالی بیشتری به این امر اختصاص یابد تا ایمنی برای تردد هموطنان در جاده ها بیش از پیش فراهم شود.
برابر آمار بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل مازندران جاده‌ای انجام می شود و ایمن سازی و ارتقای سه محور مواصلاتی اساسی استان شامل کندوان، هراز و فیروزکوه و ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه ارتباطی موجود استان می تواند نقس بسیار موثری در توسعه استان، افزایش اشتغال و کارآفرینی و تسهیل و تسریع حمل محصولات داشته باشد.

در زمان حاضر ۸۰۰ نقطه حادثه خیز در راه‌های کشور شناسایی شده که ایمن‌سازی نیمی از آنها به گفته مسوولان سازمان راهداری با آشکارسازی یا بهبود مهندسی در دستور کار قرار گرفته است.

پیشنهادی که عملیات طرح ایمن‌سازی کندوان را شتاب می‌بخشد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha