فنس‌های سوئیسی در راه کندوان/ لزوم ایمن‌سازی محورهای حادثه خیز مازندران

نوشهر- ایرنا - استاندار مازندران با بیان این که، فنس های سوئیسی برای جلوگیری از ریزش سنگ با پیگیری های وزارت راه و شهرسازی در اطراف جاده کندوان نصب می‌شود، گفت: حفظ و ایمن سازی این جاده در شرایط کنونی و حتی پس از اجرای کامل طرح ملی آزاد راه تهران - شمال بسیار مهم و ضروری است.

سید محمود حسینی پور نوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امروز برای حفظ این محور ارتباطی پرتردد برنامه ریزی شده و بیشتر تلاش ها آن است بتوان از میزان خسارت ها کاسته شود هرچند این محور دارای قدمت بسیار زیاد بوده و تامین امنیت آن از لحاظ استاندارد قدری مشکل است و برای دولت هم هزینه نگهداری آن بسیار زیاد بوده منتهی پس از اجرای کامل آزاد راه تهران - شمال این جاده به خاطر دسترسی نقاط روستایی و تردد گردشگران باید برقرار باشد.

وی اظهار کرد : این شبکه ارتباطی پیوند دهنده استان های جنوبی به خطه شمال کشور به ویژه غرب مازندران و گیلان است و به علت برخورداری از مواهب طبیعی و زیبایی های منحصربفرد در دنیا بی نظیر بوده و از دیرباز تاکنون خاستگاه خیلی از گردشگران داخلی و خارجی بوده چرا که خیلی از گردشگران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که خطه غرب مازندران را به عنوان مقصد گردشگری خود بر می گزینند از این جاده تردد می کنند.

استاندار مازندران با ابراز نگرانی از تکرار حوادث ریزش سنگ و رانش کوه در این جاده پرتردد خاطرنشان کرد: پس از بروز چندین مورد ریزش کوه و سقوط تخته های سنگ از ارتفاعات به روی خودروها و تلفات جانی عده ای از هموطنان بدون فوت وقت افزون بر نامه نگاری با مسوولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و برگزاری نشست از فروردین امسال در مرزن آباد و همچنین با وزیر راه و شهرسازی در این رابطه صحبت شده است.

حسینی پور نوری افزود : در نشستی که به تازگی با وزیر راه و شهرسازی داشتیم این مقام عالی وزارت دستور دادند تا فنس های سوئیسی گران قیمت در نقاط حادثه خیز به ویژه رانش کوه و ریزش سنگ نصب شود و این موضوع به عنوان یک مصوبه عملیات اجرایی آن در این محور در حال انجام است.

فنس‌های سوئیسی در راه کندوان/ لزوم ایمن‌سازی محورهای حادثه خیز مازندران

طبق آمار منابع رسمی از سال گذشته تاکنون حدود ۹ نفر در این محور به علت ریزش کوه و سقوط تخته سنگ ها از ارتفاعات به روی خودروها جانشان را از دست دادند و ۶ نفر هم مصدوم شدند و تاکنون به دنبال پی گیری های به عمل آمده از طول این مسیر پرتردد حدود ۱۴ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که بیشترین حوادث در منطقه کمرزرد و دره هریجان رخ داده است.

با نگاهی به تاریخچه احداث جاده کرج – چالوس و موقعیت جغرافیایی آن که از دل صخره های سخت و کوه های سر به فلک کشیده عبور می کند نشان می دهد که این مسیر دیگر پاسخگوی عصر ماشینی امروز نیست ضمن آنکه تراژدی حوادث تلخ آن پایانی ندارد.

طبق اسناد زمان بهره برداری از این جاده به طول ۱۶۸ کیلومتر و عرض هشت متر به سال ۱۳۱۲ برمی گردد که به علت موقعیت گردشگری، رستوران ها و واحدهای اقامتی و خدمات گردشگری در کنار آن شکل گرفته است.

حدود ۸۰ کیلومتر ازطول این مسیر مربوط به مازندران شهرستان چالوس و بقیه آن جزو استان البرز است و در حاشیه محور کندوان جدود ۱۰۰ روستا وجود دارد که دسترسی حدود ۱۵ روستا از طریق این محور برقرار است

روزانه به طور میانگین حدود ۲۵ هزار خودرو در محور کندوان تردد می کنند که این شمار نیز در ایام گردشگری و تعطیلات به ۵۰ هزار خودرو افزایش می یابد.

به اعتقاد کارشناسان و مسوولان امر برای ایمن سازی محور کندوان به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و آنان معتقدند که جاده چالوس که بخشی از آن در حوزه استحفاظی مازندران کندوان نامگذاری شده باید برای آن نقش راه گردشگری تهیه بشود چرا که این جاده از جمله زیباترین جاده های کوهستانی ایران محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha