۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۹
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85113796
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

 فشار خون بالا عامل ۵۰ درصد از مرگ و میر در افراد دیابتی است

اردبیل- ایرنا - رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خلخال گفت: بیماری فشار خون بالا عامل ۵۰ درصد از مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری دیابت است و در سایر افراد هم فشار خون بالا موجب بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

به گزارش ایرنا دکتر عمران خسروی پیش از ظهر امروز در همایش جوانی جمعیت در شهرستان خلخال اظهار کرد: افزایش و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی در سال‌های اخیر منجر به افزایش طول عمر و امید به زندگی در کشورمان شده است.

وی افزود: از سوی دیگر کاهش مرگ و میر همراه با کاهش نرخ رشد باروری در زنان موجب افزایش جمعیت سالمند و کاهش جمعیت جوان از جمله در شهرستان خلخال شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خلخال ادامه داد: در حالی که نرخ رشد باروری کلی در سال ۱۳۵۹ در کشور هفت درصد بوده است، این میزان در سال‌های ۱۳۶۵ به ۳.۶ درصد، در سال ۱۳۷۵ به ۲.۹، سال ۱۳۸۵ به ۱.۹ در سال ۹۰ به ۱.۸در سال ۱۳۹۵ به ۲.۲ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد :هم اکنون نرخ رشد باروری زنان در کشور ۱.۶ درصد است که این میزان در شهرستان خلخال با پایین‌ترین نرخ رشد باروری در استان یک درصد است.

فاصله زمانی ازدواج تا تولد اولین فرزند در حال افزایش است

دکتر خسروی با اشاره به افزایش فاصله زمانی ازدواج و تولد اولین فرزند در خانواده‌ها اضافه کرد: هم اکنون این فاصله به پنج و نیم سال افزایش یافته و همین عامل نیز از جمله عوامل کاهش جمعیت جوان در ایران است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مهرماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی گفت: ۷۲ ماده برای اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده و این قانون از سوی دولت به همه دستگاه‌های اجرایی مجری این قانون ابلاغ شده است و تنها بخشی از این ۷۲ ماده جزو وظایف ذاتی وزارت بهداشت و درمان است که دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال هم به این وظایف عمل می‌کند.

دکتر خسروی با اشاره به سالروز جهانی فشار خون اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور به بیماری فشار خون بالا مبتلا شدند که ۶۱.۵ درصد از بیماری فشارخون بالای خود مطلع بودند.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۵۲ درصد هم داروی مقابله با فشار خون بالا مصرف می‌کردند که ۴۲ درصد موفق به کنترل فشار خون بالای خود شدند.

 فشار خون بالا عامل ۵۰ درصد از مرگ و میر در افراد دیابتی است

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال با بیان اینکه بیماری فشار خون بالا عامل ۵۰ درصد از مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری دیابت است، اظهار کرد: علاوه بر بیماران دیابتی، فشار خون بالا موجب بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال سازمان جهانی بهداشت "فشار خون خود را اندازه بگیریم و با اندازه گیری دقیق فشار خون و کنترل آن عمر طولانی داشته باشیم" است، به مردم توصیه کرد با رژیم غذایی مناسب از جمله مصرف کم نمک، استفاده از سبزیجات و میوه، مصرف پایین روغن و به خصوص پرهیز از مصرف روغن جامد و اختصاص ۱۵۰ دقیقه از اوقات هفتگی خود به ورزش از ابتلا به بیماری فشار خون بالا جلوگیری کنند.

دکتر خسروی اضافه کرد: نارسایی قلبی، سکته‌های قلبی و مغزی، سرگیجه، درد پشت گردن، تخریب شبیکه چشم، تنگی نفس، تپش قلب و خستگی زودرس از عوارض ابتلا به بیماری فشار خون بالا است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خلخال یادآورشد: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری فشار خون بالا شناسایی شدند که از این تعداد ۴۶ درصد از بیماری خود مطلع نبودند و ۴۲ درصد نیز از این افراد شناسایی و درمان شدند.

به گفته دکتر خسروی از این تعداد ۱۰۸ میلیون نفر نیز بر اثر ابتلا به فشار خون بالا در سطح جهان جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا همایش جوانی جمعیت پیش از ظهر امروز در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی- هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال و به همت بسیج سپاه و با همکاری دانشکده علوم پزشکی این شهرستان و با هدف حمایت از خانوده، زمینه‌سازی برای ازدواج به هنگام وآسان ومشاوره فرزندآوری برگزار شد.

در این همایش با اهدای هدایایی از خانواده‌های برتر و موفق در اجرای قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری تجلیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha