غربالگری ۷۸۰ هزار نفر از جمعیت استان اردبیل در پویش ملی سلامت

اردبیل - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در اجرای طرح پویش ملی سلامت، ۷۸۰ هزار نفر معادل ۸۰ درصد از جمعیت هدف این استان تحت غربالگری قرار گرفتند.

دکتر علی محمدیان اردی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، مجموع جمعیت هدف در این پویش ملی در استان را ۹۸۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در اجرای این طرح جمعیت بالای ۱۸ سال و زنان باردار تحت معاینه سنجش فشار خون و دیابت قرار می‌گیرند.

وی افزود: از میان ۷۸۰ هزار فرد مشارکت کننده در این طرح ملی، ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر به عنوان افراد دارای پرفشاری خون و هشت هزار و ۸۰۰ نفر نیز مبتلا به دیابت و قند خون بالا تشخیص داده شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد افراد شناسایی شده، از ابتلای خود به این ۲ بیماری خبر نداشتند و در جریان اجرای پویش ملی سلامت از بیماری خود مطلع شده‌اند.

وی، شناسایی و شروع مراقبت و درمان افراد مبتلا را از جمله اهداف این پویش ملی عنوان کرد و با دعوت از مردم استان جهت مشارکت در اجرای این پویش گفت: اجرای این طرح که از ۲۰ آبان ماه شروع شده تا آخر دی ماه ادامه دارد.

دکتر محمدیان اردی اضافه کرد: با توجه به محدودیت زمانی اجرای طرح، از همه افراد بالای ۱۸ سال استان درخواست می‌شود تا در اسرع وقت به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کرده و از آخرین وضعیت سلامت خود نسبت به ابتلای احتمالی به دیابت و فشار خون بالا مطمئن شوند.

وی تاکید کرد: عوارض ابتلا به ۲ بیماری فشار خون بالا و دیابت بسیار خطرناک است و در صورت عدم شناسایی به موقع و تداوم ابتلا، فرد در مراحل پیشرفته این ۲ بیماری دچار مشکلات جدی در سلامت خود می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: نیمی از افراد مبتلا به این ۲ بیماری از ابتلای خود مطلع نیستند و به همین علت آگاه‌سازی بیشتر مردم در خصوص راه‌های پیشگیری و عوارض بیماری بسیار حیاتی است و بر همین اساس، طرح پویش ملی سلامت با شعار "آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر" انتخاب شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری و همچنین شناسایی به موقع بیماری‌های فشار خون بالا و دیابت که دارای عوارض قلبی و عروقی خطرناک برای فرد مبتلا است، طرح غربالگری بیماری فشار خون بالا و دیابت در استان اردبیل با مشارکت عمومی در تمام واحدهای بهداشتی شهری و روستایی و همچنین از طریق تیم‌های سیار برای تمام افراد بالای ۱۸ سال در حال اجرا است.

دکتر محمدیان اردی اظهار کرد: مبتلایان شناسایی شده در اجرای این طرح، جهت دریافت خدمات درمانی و مراقبتی، تحت پوشش رایگان خدمات تیم سلامت مستقر در واحدهای بهداشتی شهری و روستایی استان قرار خواهند گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha