هفته سلامت؛ فرصتی برای ارتقای سواد سلامت و کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان

اردبیل - ایرنا - هفته سلامت امسال با شعار سلامت برای همه با پزشک خانواده فرصتی برای ارتقای سواد سلامت و کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا هفته سلامت یکی از مناسبت‌هایی است که خدمات حوزه بهداشت و درمان در آن برای افکار عمومی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

سلامت برای همه با پزشک خانواده

این هفته در استان اردبیل با انتشار پیام دکتر علی محمدیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل آغاز شد و با اجرا و برگزاری برنامه‌های متنوعی در جای جای استان ادامه یافت.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، شعار هفته سلامت امسال "سلامت برای همه با پزشک خانواده" است که به مناسبت آن از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت ماه برنامه‌های متنوعی در مرکز و شهرستان‌های استان اردبیل برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

دکتر محمدیان اردی در بازدید از برنامه‌های هفته سلامت، خانواده محور بودن برنامه‌ها را ویژگی بارز آن دانست و گفت: به منظور همگانی کردن و خانواده محور بودن برنامه‌ها، در حوزه ورزش و تندرستی، با همت دانشگاه علوم پزشکی و همکاری هیات ورزش‌های همگانی و سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری اردبیل، همایش بزرگ پیاده‌روی با خانواده دور دریاچه زیبای شورابیل اردبیل در روز جمعه ۱۵ اردیبهشت (امروز) برگزار می‌شود.

بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی توسط واحد بهداشت محیط و برپایی ایستگاه سلامت و برنامه‌های آموزش حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط شبکه بهداشت و درمان در شهرستان مرزی بیله‌سوار و مناطقی دیگر از جمله برنامه‌های هفته سلامت در استان اردبیل بود.

بر اساس اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل برگزاری جلسات آموزشی تغذیه سالم، سفره سلامت و مسابقات ورزشی در مدارس روستاهای اجیرلو دو و گوشلو، ویزیت رایگان پزشکی در مناطق محروم، جلسه آموزش تغذیه سالم در محیط کار و تجلیل از کارگران نمونه شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس‌آباد مغان از دیگر برنامه‌های هفته سلامت در استان اردبیل بود.

هفته سلامت؛فرصتی برای ارتقای سواد سلامت و کاهش هزینه های بهداشت و درمان

پذیرش طرح ابتکاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از سوی وزارت بهداشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در هفته سلامت از اجرای طرح الفبای سلامت به عنوان طرحی ابتکار در کل کشور از سوی این دانشگاه خبر داد و گفت: در راستای طرح الفبای سلامت، اولین مرکز کانون سلامت در اردبیل افتتاح شد و امیدواریم این قبیل مراکز در سایر شهرستان‌های استان گسترش یابد.

دکتر محمد جعفرزاده افزود: هدف از اجرای این طرح و برنامه، تحقق ارجحیت پیشگیری بر درمان است و این طرح را وزارت بهداشت و درمان نیز پسندیده است و مقرر شده در قالب برنامه‌های عملیاتی در کل کشور اجرا شود.

وی افزود: ویژگی بارز برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در هفته سلامت شامل جمعیت محوری، غربالگری، آموزش در مدارس و ارتقای سطح سواد سلامت مردم افزایش سطح بهداشت جامعه بوده است.

دکتر جعفرزاده توجه به مدارس و اجرای برخی برنامه‌های طرح الفبای سلامت در مدرسه را با هدف نهادینه کردن آموزه‌های بهداشتی در جامعه اعلام کرد و افزود: طرح الفبای سلامت اگر در مدارس به نحو احسن آموزش داده و سپس به منازل و خانواده ها منتقل شود، در تامین و ارتقا سطح سلامت جامعه تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس اظهارات دکتر جعفرزاده ، برپایی چادر سلامت، اندازه‌گیری فشار خون، مشاوره تغذیه، روان، فرزندآوری و مسابقه نقاشی، مشاوره روان و تغذیه در روستای آلوچه با حضور کارشناسان سلامت روان و تغذیه، برگزاری مسابقات ورزشی ادارات و اهدای جوایز به نفرات برتر، حضور کارشناسان بهداشت و درمان در مجتمع هتل آبدرمانی ارشاد جهت اندازه گیری فشار خون و تن سنجی و مشاوره تغذیه، اجرای طرح نادی (نظارت بر اماکن در یک روز)، نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی هم در چهارمین روز هفته سلامت برگزار شد.

همکاری با ستاد کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل

ناگفته نماند همه این برنامه‌ها با فعالیت‌های ستاد برگزاری کنگره ملی بزرگداشت سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل همسو بود و در همه برنامه‌ها، با نصب پوستر و بنر ستاد کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل، یاد و خاطره شاهدان آسمانی گرامی داشته و تلاش و برنامه‌ریزی مسئولان برای برگزاری این رویداد ملی یادآوری شده است.

بر این اساس برپایی ایستگاه سلامت در اجلاسیه بزرگداشت کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان به مناسبت هفته سلامت و ارائه خدمات بهداشتی (آموزش، کنترل فشارخون، قند خون و خدمات دیگر) توسط واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان بیله‌سوار برگزار شد.

تجلیل از پرسنل خدماتی بیمارستان ولی عصر مشگین‌شهر، برگزاری جلسات آموزشی تغذیه سالم، سفره سلامت و مسابقات ورزشی در مدارس اصلاندوز، بران، نورمحمدکندی، ویزیت رایگان پزشکی در مناطق محروم، جلسه آموزشی تغذیه سالم در محیط کار شبکه بهداشت و درمان شهرستان اصلاندوز از دیگر برنامه‌های هفته سلامت با پیوست فرهنگی کنگره ملی شهدای استان بود.

تجلیل از اساتید و پیشکسوتان حوزه بهداشت و درمان

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بداشتی و درمانی اردبیل در آئین‌های هفته سلامت در این استان از مناسبت روز معلم نیز غفلت نکرد و به این بهانه از استادان و پیشکسوتان پزشکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی تجلیل شد و رئیس و معاونان دانشگاه با استادان این حوزه دیدار کردند.

این آئین‌ها بیشتر در بیمارستان‌های امام (ره) و فاطمی اردبیل نمود بیشتری داشت و از سوی رسانه‌ها نیز به صورت نمادین مورد توجه قرار گرفت و چه رسمی نیکوتر از این که مقام معلم که مصدر تولید نیروی انسانی خلاق و خدمتگزار است، گرامی داشته شود.

هفته سلامت؛فرصتی برای ارتقای سواد سلامت و کاهش هزینه های بهداشت و درمان

افتتاح خانه بهداشت

برنامه‌های هفته سلامت در اردبیل از افتتاح طرح نیز بی‌بهره نبود و در این هفته شاهد افتتاح خانه بهداشت روستای قره خانبیگلو شهرستان انگوت با حضور مسئولان محلی بودیم.

علاوه بر این تعداد قابل توجهی بسته معیشتی از سوی بنیاد علوی برای توزیع در بین مادران باردار و شیرده بی‌بضاعت معرفی شده از واحدهای بهداشتی تابعه، به مرکز بهداشت شهرستان گرمی تحویل داده شد.

بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و حوادث عمده‌ترین علل مرگ و میر

هر چه آگاهی عمومی از بهداشت و سلامت و راهکارهای حفظ و تقویت آنها بیشتر باشد، هزینه‌های این بخش کاهش یافته و سطح سلامت جامعه افزایش خواهد یافت و از این رو دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در هفته سلامت امسال با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی در نقاط مختلف، در این راستا اقدام کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در یکی از این همایش‌ها در طول هفته سلامت گفت: بیشترین مرگ و میر در این استان به ترتیب ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و سوانح و حوادث است و باید برای کاهش آنها برنامه‌ریزی شود.

اردبیل بالاترین ابتلای سرطان معده در کشور را دارد

جعفرزاده اظهار کرد: سرطان‌ها از مهم‌ترین علل مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر است و شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور پستان، پروستات، کولورکتال، پوست و معده و در استان اردبیل سرطان معده، پستان، پروستات، کولورکتال و مری بیشترین بروز را دارد و اردبیل در خصوص سرطان معده بیشترین ابتلا را در کشور دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ۷۶ درصد کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، ۳۹ درصد مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، ۱۳ درصد ناشی از سرطان‌ها و بدخیمی‌ها و ۶ درصد ناشی از سوانح و حوادث بوده است.

وی با اشاره به برنامه پیشگیری و مراقبت سرطان در کشور بیان کرد: سه سرطان شایع کولورکتال، پستان و سرویکس در کشور در نظام سلامت ادغام شده‌اند و تمام افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله هر ۲ سال یکبار از نظر سرطان کولورکتال مورد غربال قرار می‌گیرند.

جهان معاصر ایجاب می‌کند که به تناسب سرعت و گستره فناوری‌های نوین، از قافله علم و دانش عقب نمانیم و به فراخور تحولات علمی که در دور و نزدیک رخ می‌دهد، ما نیز برای دستیابی به قله‌های دانایی و به تبع آن به سطح بالاتری از رفاه در بخش بهداشت و درمان تلاش و همت نشان بدهیم.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده و با توجه به مرزی بودن و فعالیت گمرک بیله‌سوار مغان، توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان این استان برای رواج گردشگردرمانی و رونق گردشگری نیز ضرورت دارد.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و اکنون با هفت دانشکده و ۱۳ بیمارستان دولتی فعال است و روز به روز زیرساخت‌های خدمات رسانی این مجموعه بزرگ تقویت می‌شود و در مسیر خدمات‌رسانی به مردم استان، گام‌های بلندتری برمی‌دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha