۱۵ درصد جمعیت خلخال سالخورده است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۴۰
کد خبر: 85106455
۱۵ درصد جمعیت خلخال سالخورده است

اردبیل-ایرنا- رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال گفت: شهرستان خلخال با داشتن ۱۵ درصد جمعیت سالخورده، پیرترین شهرستان استان اردبیل است.

به گزارش ایرنا، دکتر عمران خسروی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد بزرگداشت هفته ملی جمعیت خلخال که با محوریت تبیین سیاست‌های کلی جمعیت، فواید فرزندآوری برای سلامتی زنان و ارتقای نرخ باروری برگزار شد، اعلام کرد: فقدان زیرساخت‌های لازم برای اشتغال منجر به افزایش مهاجرت و کاهش جمعیت این شهرستان شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: در حالی که جمعیت خلخال بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ و آخرین سرشماری ملی در کشور ۸۶ هزار و ۷۳۱ نفر اعلام شده بود، بر اساس آخرین آمار استخراج شده جمعیتی توسط دانشکده علوم پزشکی خلخال هم اکنون جمعیت این شهرستان به ۸۳ هزار و ۳۹۹ نفر کاهش یافته است.

دکتر خسروی ادامه داد: در حالی که میانگین جمعیت سالخورده کشور ۱۰/۵ درصد است، میانگین جمعیت سالخورده خلخال و بر اساس آمار استخراج شده از مرکز ملی آمار ایران ۱۵ درصد است که بر اساس بررسی‌های کارشناسی و محلی کارشناسان واحد کنترل جمعیت این دانشکده این میزان۱۷ درصد از کل جمعیت این شهرستان است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال با بیان اینکه در حال حاضر ۴۲ درصد از جمعیت این شهرستان را افراد میانسال تشکیل می‌دهند اظهار کرد: از مجموع ۸۳ هزار و ۳۹۹ نفر جمعیت این شهرستان ، هم اکنون بیش از ۱۵ هزار نفر در سن بالای ۷۵ سال قرار دارند که این افراد به عنوان جمعیت سالخورده و سالمند نیازمند ارائه خدمات حمایتی، بهداشتی و مراقبتی هستند.

وی با اشاره به تصویب قانون سند ملی سالمندان در سال ۸۹ و همچنین ابلاغ قانون جدیدی در این خصوص از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح شناسایی، طبقه بندی و حمایت از سالمندان پرخطر در مقابل بیماری‌های مختلف در خلخال خبر داد و افزود: انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان، دانشکده علوم پزشکی را در اجرای بهینه این طرح یاری کنند.

۳۲ درصد جمعیت ایران تا پایان ۲۰۵۰ سالمند خواهد بود

دکتر خسروی با بیان اینکه جمعیت سالمند ایران تا پایان سال ۲۰۵۰ میلادی به ۳۲ درصد جمعیت کل کشور خواهد رسید، نسبت به کاهش آمار ازدواج، موالید وهمچنین نرخ باروری زنان هشدار داد و گفت:هم اکنون شهرستان خلخال با بالاترین آمار جمعیت سالمند به عوان پیرترین شهرستان استان اردبیل محسوب می‌شود.

وی گفت: براساس ارزیابی صورت گرفته در حال حاضر روستای خمس از توابع بخش مرکزی خلخال با برخورداری از ۴۰ درصد جمعیت سالخورده پیرترین روستای این شهرستان محسوب و با توجه به میانگین ۱۷ درصدی جمعیت سالمند این شهرستان خود خلخال نیز پیرترین شهرستان استان اردبیل است.

دکتر خسروی همچنین درباره شاخص باروری در این شهرستان گفت: کاهش آمار ازدواج، افزایش شمار طلاق و کاهش زاد و ولد در بین خانواده‌های جوان همراه با کاهش ضریب باروری زنان در خلخال از هفت فرزند در اوایل انقلاب به ۱/۱ فرزند نگرانی از کاهش جمعیت را در این شهرستان افزایش داده است.

وی با بیان اینکه آمار ازدواج، ولادت، طلاق و مرگ و میر خلخال در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است، افزود: علت کاهش آمار وفات این شهرستان هم ناشی از کاهش فوتی‌های ناشی از کرونا بوده و در سایر شاخص‌ها به استثنای کاهش چند درصدی طلاق، نتوانسته‌ایم به اهداف جوانی جمعیت دست پیدا کنیم .

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال اضافه کرد:همانطور که اجرای طرح کنترل جمعیت در سال‌های گذشته حداقل ۱۰ سال زمان برده است، برای اجرای طرح جوان سازی جمعیت و افزایش نرخ رشد باروری نیز هفت سال زمان تعیین شده و نمی‌توان در مدت کم نسبت به موفقیت و یا عدم آن اظهار نظر کرد.

وی از راه اندازی مرکز ناباروری خلخال خبر داد و گفت: با هدف ارتقای نرخ رشد باروری زنان تنها ۱۰ درصد از مجموع هزینه‌های درمانی مراجعین به این مرکز از آنها اخذ می‌شود.

دکتر خسروی یادآورشد: علاوه بر این از سوی دانشکده علوم پزشکی خلخال ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی قرض الحسنه و با کارمزد چهار درصد برای تامین هزینه‌های درمان ناباروری در اختیار مراجعین این مرکز قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha