از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

تهران-ایرنا- تاکید بورل بر زنده بودن توافق هسته‌ای، اذعان رسانه ترک به نقش ایران درآشتی ترکیه و سوریه، مرگ دیپلماسی آمریکا در مساله فلسطین وتشدید تنش میان دو قدرت، گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا وسرنگونی بالون چینی؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**رئیس جمهوری قرقیزستان در راه ایران/ ۱۰ سند همکاری امضا می شود

سعید خرازی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک با اعلام این خبر که صادیر جباروف رئیس جمهوری قرقیزستان در روزهای آینده به ایران سفر خواهند کرد، گفت: سازمان های مربوطه دو کشور در حال آماده سازی برای اجرای آن هستند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

خرازی در نشستی خبری با رسانه های محلی در بیشکک تصریح کرد: هم اکنون سفر وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری قرقیزستان به ایران در دستور کار قرار دارد و نهادهای مربوطه دو کشور در حال آماده سازی برای اجرای آن در سال جاری هستند.

وی گفت: ایران آماده تعامل و همکاری با قرقیزستان در همه زمینه ها است و هیچ محدودیتی برای همکاری با قرقیزستان وجود ندارد.

خرازی همچنین با بیان اینکه سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دوکشور در دستور کار قرار دارد؛ گفت: ۱۰ سند برای امضا در این نشست آماده شده است.

به گزارش آکی پرس قرقیزستان، خرازی گفت: در گفت‌وگوی تلفنی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و وزیر دفاع جمهوری قرقیزستان، طرف ما به طور کامل قصد خود را برای حفظ روابط با جمهوری قرقیزستان در حوزه نظامی تایید کرد.

او افزود: همچنین دعوت خود را از هیئت نظامی جمهوری قرقیزستان اعلام کردیم تا بیایند و با فرصت های نظامی که ایران دارد آشنا شوند.


قرقیزستان می تواند از ظرفیت بنادر ایران استفاده کند

خرازی یکی از موضوعات مهم در روابط دو کشور را استفاده قرقیزستان از ظرفیت های بنادر ایران به ویژه بندرعباس و بندر چابهار برای ورود به دریای آزاد و بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: امیدواریم امسال گام های عملی در این راستا برداشته شود.

سعید خرازی گفت: حمل و نقل و ارتباطات به ویژه ارتباطات ریلی و هوایی نقش مهمی در گسترش روابط دو کشور دارد و در این زمینه امیدواریم در آینده شاهد ابتکارات جدید بین دو کشور باشیم.

به گفته وی، حجم مبادلات تجاری در سال های اخیر افزایش یافته است.

سفیر ایران در قرقیزستان گفت: در رابطه با امضای توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا و آغاز عملیات اجرایی آن در سال جاری، جهش قابل توجهی در مبادلات تجاری بین دو کشور پیش بینی می شود.

خرازی تصریح کرد: چشم انداز روابط قرقیزستان و ایران در سال ۲۰۲۳ بسیار مثبت به نظر می رسد.

https://irna.ir/xjLG۷G

**پاکستان در اندیشه استفاده از تجربیات ایران در مسیر مبارزه با تروریسم

با توجه به افزایش بی سابقه حملات تروریستی در پاکستان همزمان با تنش‌های این کشور با افغانستان بر سر درگیری‌های مرزی و نبرد با عوامل ناامنی، اسلام‌آباد در اندیشه رایزنی با جمهوری اسلامی ایران برای بهره مند شدن از تجربیات موثر آن در مسیر مبارزه با پدیده شوم تروریسم است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

فیصل کریم دستیار ویژه نخست وزیر این کشور از تصمیم دولت برای همفکری جدید با جمهوری اسلامی ایران با هدف مقابله با تروریسم خبر داد.

پاکستان برای مهار تهدید تروریسم به ویژه مقابله با چالش ناشی از حملات گروه تحریک طالبان پاکستان به کمک جمهوری اسلامی ایران چشم دوخته است.

در این خصوص «فیصل کریم» دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان طی گفت‌وگویی با رسانه‌ها در اسلام‌آباد اعلام کرد: پاکستان به زودی هیاتی را به ایران اعزام خواهد کرد.

این مقام پاکستانی به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرده با این منابع آگاه تاکید کردند که اسلام‌آباد نگاه رو به جلو به همکاری با تهران برای غلبه بر چالش تروریسم دارد.

وی افزود: یک هیات به افغانستان نیز اعزام شده و طی دیدار با هبت‌اله آخوندزاده رهبر طالبان از این کشور خواسته می‌شود تا در مهار حملات تروریستی از افغانستان به کشورهای همسایه همکاری کند.

مقامات آگاه در پاکستان می‌گویند: حمله مرگبار هفته گذشته به مسجد شهر پیشاور که دست کم یکصد نفر جان خود را از دست دادند، باعث شد تا اسلام‌آباد گام جدیدی را برای تماس با همسایگان جهت تدوین راهبردی مشترک علیه تروریسم بردارد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی انتحاری روز دوشنبه ۱۰ بهمن به نمازگزاران مسجدی در پیشاور پاکستان را به شدت محکوم کرد و مراتب همدردی عمیق کشورمان را با دولت و مردم پاکستان ابراز داشت.

سفارت‌ کشورمان در پاکستان نیز اخیرا طی بیانیه‌ای با محکومیت حملات تروریستی به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در این کشور همسایه، اعلام کرد: تروریسم درد مشترک ما است و هر دو همسایه قربانی این پدیده شوم هستند.

https://irna.ir/xjLGfg

**ده‌ها هزار نفر علیه کابینه نتانیاهو در فلسطین اشغالی تظاهرات کردند

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، ده‌ها هزار نفر علیه کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی تظاهرات کردند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

دامنه تظاهرات اعتراضی هفتگی علیه کابینه نتانیاهو شنبه شب گسترش یافت و ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات ضد حکومتی بودند.

بر اساس این گزارش، هزاران نفر در میدان «هبیما» شهر تل آویو تجمع و علیه نتانیاهو و تلاش‌های کابینه او برای تضعیف دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی اعتراض کردند. همچنین ده‌ها هزار نفر نیز در راهپیمایی اعتراضی به سمت خیابان «کابلان» در تل آویو شرکت داشتند.

برگزار کنندگان تظاهرات در تل آویو اعلام کردند که شمار شرکت کنندگان در تظاهرات این هفته بیشتر از تظاهرات شنبه گذشته بود که بنابر برآوردها ۴۰ هزار نفر شرکت داشتند.

تظاهرات روز شنبه همزمان در چندین شهر از جمله رعنانا، هرتزلیا، مودیعین، کرکور، کیساریا، روش بینا، کرمیئیل، بئر السبع، نوف هجلیل، نتانیا، حیفا، ریشون لتسیون، نس تسیونا، رحوفوت، غدیرا، قدس، بیت شیمش، أشدود، بیتح تیکفا، ایلات، العفولة و کفار سابا برگزار شد.

پلیس رژیم صهیونیستی همزمان با برگزاری تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو تعدادی از خیابان‌ها در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی را مسدود کرد.

این تظاهرات‌ها در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست یائیر لاپید نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

سهم خواهی احزاب دینی حریدی و صهیونیستی موجب شد تا نتانیاهو برای راضی کردن آنها قوانین و ساختارهای رژیم صهیونیستی را تغییر دهد و حتی برخی مناصب را چرخشی کند.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو موجب تشدید بحران و شکاف‌های داخلی می‌شود و ائتلاف حاکم به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش می‌گیرد و از سوی دیگر به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود.

تعیین چهره‌های بسیار افراطی و تندرو از جمله «ایتامار بن گویر» به عنوان وزیر امنیت داخلی در کابینه رژیم صهیونیستی صدای صهیونیست‌ها را هم درآورده است. آنها بن گویر را جزئی از «اراذل و اوباش آشوب‌گر» و خطری برای این رژیم قلمداد می‌کنند.

https://irna.ir/xjLG۴q

**شنیده شدن صدای انفجار بر فراز شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه

منابع خبری شنبه شب از شنیده شدن صدای انفجار بر فراز شهرک‌های صهیونیستی سدیروت و نتیفوت مجاوز نوار غزه خبر دادند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد، صدای انفجارهای قوی در شهرک‌های صهیونیستی سدیروت و نتیفوت شنیده شده است.

رادیو کان رژیم صهیونیستی گزارش داد، صدای انفجارها ناشی از فعال شدن سامانه گنبد آهنین و هدف قرار دادن یک پهپاد از غزه بوده است.

رسانه صهیونیستی مدعی شده است، سامانه گنبده آهنین پهپاد را که بنا بر این ادعا متعلق به حماس بوده در مرز غزه با رژیم صهیونیستی منهدم کرده است.

جزئیات بیشتری گزارش نشده است.

ارتش رژیم صهیونیستی چهارشنبه گذشته نیز از رهگیری یک راکت شلیک شده به سوی شهرک‌های مجاور غزه خبر داد.

جنگنده‌های صهیونیست پنجشنبه نیز در پاسخ به حمله راکتی از غزه با پنج موشک یک سایت متعلق به نیروهای مقاومت را هدف قرار دادند.

https://irna.ir/xjLG۴Z

**پنتاگون: بالون چینی در تلاش برای رصد سایت‌های راهبردی آمریکا بود

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی سرنگونی بالون چینی که منجر به افزایش تنش میان واشنگتن - پکن در روزهای اخیر شده بود، اعلام کرد: بالون چینی در تلاش برای رصد سایت‌های راهبردی آمریکا بود.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

لوید استین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) عصر شنبه به وقت محلی اعلام کرد که ارتش، بالون چینی را به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با موفقیت سرنگون کرده است.

وزیر دفاع آمریکا افزود که بایدن دستور سرنگونی بالون چینی را به شرط به‌ خطر نیفتادن جان آمریکایی ‌ها صادر کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: بالون چینی بر فراز سواحل کارولینای جنوبی با اقدام موفق یک جنگنده،‌ سرنگون شد. پنتاگون چندین گزینه برای سرنگونی ایمن بالون چینی بر فراز آب‌های سرزمینی در نظر داشت.

رئیس پنتاگون با قدردانی از کانادا تصریح کرد: سرنگونی بالون چینی با هماهنگی و حمایت کامل دولت کانادا انجام شد.

وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: چین در تلاش بود از این بالون برای رصد و نظارت بر سایت ها و مکان های راهبردی در ایالات متحده استفاده کند.

ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، در سواحل کارولینا سرنگون کرد. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با اعلام سرنگونی بالون چینی بر فرار ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا اعلام کرد عملیات جستجوی بقایای آن در حال انجام است.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، به آسوشیتدپرس گفته بودند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با انجام این عملیات موافقت کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، چهار مقام آمریکایی پیشتر گفته بودند که این عملیات قرار اس بر فراز اقیانوس اطلس انجام شود تا ارتش آمریکا بتواند بقایای این بالون را برای بررسی بازیابی کند.

طبق گزارش ها, بعدازظهر شنبه و پیش از سرنگون شدن این بالون, جنگنده های آمریکایی در سواحل میرتل بیچ در کارولینای جنوبی، دیده شده بودند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه به وقت محلی گفت که آمریکا به مساله بالون چینی که در حال پرواز بر فراز آمریکا است، "رسیدگی خواهد کرد". بایدن این اظهارات را در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا این بالون را ساقط خواهد کرد بیان کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است. پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون روز جمعه به وقت محلی گفت: ما می دانیم که این بالون چینی (نظارتی) توانایی مانور دارد. پنتاگون انتظار دارد که این بالون چند روز دیگر بر فراز حریم هوایی آمریکا به حرکت خود ادامه دهد.

به گفته سخنگوی پنتاگون، این بالون اکنون مسیر خود را تغییر داده و در ارتفاع ۱۸۳۰۰ متری در مرکز آمریکا به سمت شرق درحال حرکت است.

در پی ورود این بالون اطلاعاتی چین به حریم هوایی آمریکا، سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به چین لغو شد.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با "وانگ ایی" رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست چین گفتگو و اعلام کرد که در پی مشاهده بالون چین بر فراز آمریکا، سفر برنامه ریزی شده هفته آینده خود را به پکن لغو کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرده است که حضور این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است.

https://irna.ir/xjLG۵۳

**مجارستان نسبت به بحران گازوئیل در اتحادیه اروپا هشدار داد

وزارت انرژی مجارستان اعلام کرد که با اجرایی شدن ممنوعیت خرید فراورده‌های نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا از ۱۶ بهمن، اروپا ممکن است شاهد رشد قیمت گازوئیل و حتی کمبود آن باشد؛ زیرا این کشور ۵۰ درصد از نیاز اتحادیه اروپا به سوخت را تامین می‌کند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

اتحادیه اروپا از روز یکشنبه واردات فراورده‌های نفتی با منشأ روسیه را که در سراسر اروپا استفاده می‌شود، ممنوع می‌کند. در همین حال، این اتحادیه به همراه گروه ۷ و استرالیا روز جمعه سقف قیمتی را برای محصولات نفتی روسیه وضع کرد که دسترسی به خدمات مختلف از جمله تامین مالی و بیمه را ممنوع می‌کند، مگر اینکه این محصولات با قیمت توافق شده ۱۰۰ دلار یا کمتر از آن برای هر بشکه محصولات ممتاز به نفت خام (مانند گازوئیل و نفت سفید) و ۴۵ دلار در هر بشکه برای محصولات با تخفیف نفتی (مانند نفتا) خریداری شوند.

وزارت انرژی مجارستان شنبه در بیانیه‌ای تصریح کرد: با این اوصاف اروپایی‌ها باید انتظار کمبود گازوئیل و افزایش قیمت فراورده‌های نفتی را داشته باشند؛ زیرا نیمی از تقاضای دیزل اتحادیه اروپا هنوز توسط منابع روسی تامین می‌شود. به دلیل تحریم‌ها، اروپا اکنون مجبور خواهد بود این محصولات را از مناطق دورتر مانند هند، خاورمیانه یا چین با قیمت گرانتر بخرد که امنیت انرژی اروپا را نیز به خطر می‌اندازد.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که مجارستان از همان ابتدا با گسترش تحریم‌ها به حوزه انرژی روسیه مخالف بود، زیرا بیشتر نفت مجارستان از روسیه و از طریق خط لوله دروژبا وارد می‌شود.

وزارت انرژی مجارستان افزود: "تحریم‌های انرژی در مقیاس کامل، از جمله تحریم‌های مربوط به انرژی هسته‌ای و واردات گاز، نیز در دستور کار اتحادیه اروپا است. دولت مجارستان به شدت با گسترش بیشتر تحریم‌های انرژی مخالف است. "

به گفته این وزارتخانه، به لطف معافیت موقت برای واردات خط لوله، که توسط مجارستان در سال ۲۰۲۲ درخواست شد، این کشور همچنان اجازه خواهد داشت پس از آغاز تحریم‌ها در روز یکشنبه، نفت روسیه را در داخل کشور پالایش کند. با این حال، امکان تجارت انرژی مجارستان با سایر کشورها تنها با محصولات غیر روسی امکان پذیر خواهد بود.

این شرط بدان معناست که یک پالایشگاه نفت، واقع در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی و یکی از شرکت‌های تابعه شرکت مجارستانی MOL، تنها می‌تواند فراورده‌های نفتی تولید شده غیر از نفت روسیه را به کشورهای دیگر از جمله مجارستان صادر کند. در همین حال، این شرکت پیشتر گفته بود که نفت غیر روسی تنها ۳۰ درصد از نیاز نفت خامش را تامین می‌کند.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که «عواقب محدودیت‌های جدید می‌تواند در درازمدت بر مجارستان تأثیر بگذارد».

اتحادیه اروپا ۱۵ مهر هشتمین بسته تحریمی خود را علیه مسکو تصویب کرد. در این بسته چارچوبی برای محدود کردن قیمت نفت صادراتی روسیه از طریق دریا در سطح هماهنگ شده توسط متحدان G۷ تعیین شده است. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله مجارستان، از این اقدامات مستثنی شدند، زیرا آنها نفت روسیه را از طریق خطوط لوله وارد می‌کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اوایل دی ماه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، عرضه نفت و فراورده های نفتی روسیه به کشورهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم سقف قیمتی را در نظر گرفته باشند، ممنوع است.

https://irna.ir/xjLG۴M

**بایدن: دستور سرنگونی بالون چینی را داده بودم/ عملیات موفقیت آمیز بود
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی سرنگون کردن بالون چینی که در روزهای اخیر موجب تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، اعلام کرد که ارتش آمریکا در پی دستور او، این بالون را با موفقیت سرنگون کرده است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عصر شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که که روز چهارشنبه خواستار سرنگونی بالون چینی از سوی پنتاگون شده بود اما به او توصیه شده که صبر کند تا بالون بر فراز آبها سرنگون شود.

رئیس جمهور آمریکا با تبریک سرنگونی این بالون چینی توسط جنگنده اف ۲۲ گفت: به پنتاگون دستور دادم تا در اسرع وقت آن را نابود کند. پنتاگون معتقد بود برای اینکه کسی آسیب نبیند، بالن را بر فراز آبهای سرزمینی هدف قرار دهند.

بایدن از پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این حادثه چه تاثیری بر روابط آمریکا با چین می گذارد، خودداری و جمع خبرنگاران را بدون پاسخ به این پرسش ترک کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید نیز روز جمعه اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در جریان این موضوع قرار گرفت.

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه به وقت محلی پیش از سرنگونی بالون چینی گفت که آمریکا به مساله بالون چینی که در حال پرواز بر فراز آمریکا است، "رسیدگی خواهد کرد".

بایدن این اظهارات را در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا این بالون را ساقط خواهد کرد بیان کرد.

این در حالی است که بایدن روز جمعه به وقت محلی از پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره کشف و شناسایی یک بالون نظارتی چین در حریم هوایی ایالات متحده بر فراز مونتانا خودداری کرد.

لوید استین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) عصر شنبه به وقت محلی اعلام کرد که ارتش بالون چینی را به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با موفقیت سرنگون کرده است.

وزیر دفاع آمریکا افزود که بایدن دستور سرنگونی بالون چینی را به شرط به‌ خطر نیفتادن جان آمریکایی ‌ها صادر کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: بالون چینی بر فراز سواحل کارولینای جنوبی با اقدام موفق یک جنگنده،‌ سرنگون شد. پنتاگون چندین گزینه برای سرنگونی ایمن بالون چینی بر فراز آب‌های سرزمینی در نظر داشت.

رئیس پنتاگون با قدردانی از کانادا تصریح کرد: سرنگونی بالون چینی با هماهنگی و حمایت کامل دولت کانادا انجام شد.

وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: چین در تلاش بود از این بالون برای رصد و نظارت بر سایت ها و مکان های راهبردی در ایالات متحده استفاده کند.

ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، در سواحل کارولینا سرنگون کرد. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با اعلام سرنگونی بالون چینی بر فرار ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا اعلام کرد عملیات جستجوی بقایای آن در حال انجام است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است. پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون روز جمعه به وقت محلی گفت: ما می دانیم که این بالون چینی (نظارتی) توانایی مانور دارد. پنتاگون انتظار دارد که این بالون چند روز دیگر بر فراز حریم هوایی آمریکا به حرکت خود ادامه دهد.

به گفته سخنگوی پنتاگون، این بالون اکنون مسیر خود را تغییر داده و در ارتفاع ۱۸۳۰۰ متری در مرکز آمریکا به سمت شرق درحال حرکت است.

در پی ورود این بالون اطلاعاتی چین به حریم هوایی آمریکا، سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به چین لغو شد.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با "وانگ ایی" رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست چین گفتگو و اعلام کرد که در پی مشاهده بالون چین بر فراز آمریکا، سفر برنامه ریزی شده هفته آینده خود را به پکن لغو کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرده است که حضور این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است.

https://irna.ir/xjLG۵۹

**زلنسکی: نیروهای روسیه مواضع خود را در باخموت تقویت می‌کنند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با اشاره به اینکه وضعیت در جبهه‌های نبرد در حال «سخت‌تر شدن» است، گفت: در حال حاضر روسیه با تقویت نیروهای خود در جبهه باخموت و سایر نقاط تماس، قصد دارد دفاع ما را در هم بکوبد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

رسانه‌های اوکراین شنبه شب نوشتند، زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود با اشاره به درخواست سرویس امنیتی این کشور در مورد افرادی با تابعیت روسیه گفت: امروز اسناد مربوط به این افراد را امضا کردم تا گام دیگری برای حفاظت و پاکسازی کشورمان از کسانی که در طرف متجاوز قرار دارند، برداریم.

زلنسکی که روز جمعه اعلام کرده بود، شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تصمیمات و احکام تحریمی جدیدی را علیه روسیه تهیه کرده است، افزود: کی‌یف همراه با شرکای خود بر جنبه‌های قانونی اعمال تحریم‌ها علیه مسکو که توسط شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین پیشنهاد شده، کار می‌کند.

وی افزود: در تلاش هستیم تا تصمیمات تحریمی خود را با حوزه‌های قضایی مشترک هماهنگ کنیم. دشمنان جهان آزاد حق ندارند از دنیای آزاد به نفع خود استفاده کنند.

https://irna.ir/xjLG۵f

**احزاب و گروه‌های سودانی: حامی ملت فلسطین باقی خواهیم ماند

احزاب و گروه‌های سیاسی سودانی در واکنش به سفر اخیر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به این کشور و تلاش‌های خارطوم برای سازش با این رژیم اعلام کردند که حامی ملت فلسطین و آرمان آنها باقی خواهند ماند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

گروه‌ها و احزاب سیاسی سودان سفر «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به خارطوم را محکوم و تأکید کردند که مخالف عادی‌سازی رسمی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

حزب بعث سوسیالیست، جنبش اخوان المسلمین سودان، جبهه مقاومت مردمی سودان علیه سازش، حزب «دولة القانون و التنمیه»، حزب کنگره مردمی و سندیکای روزنامه نگاران سودانی اعلام کردند که حامی ملت و آرمان فلسطین باقی خواهد ماند.

این احزاب سودانی افزودند، برقراری روابط با رژیم صهیونیستی مردود است؛ زیرا این رژیم یکی از عوامل اصلی تقسیم سودان به شمالی و جنوبی است.

حزب بعث سوسیالیست سودان سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به خارطوم و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را محکوم و اعلام کرد که موضع این حزب مبنی بر رد عادی‌سازی به این دلیل است که دشمن صهیونیستی، یک رژیم اشغالگر و ناقض حقوق ملت فلسطین است.

جنبش اخوان المسلمین سودان نیز اعلام کرد که سفر شوم وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به این کشور هیچ همخوانی با ارزش‌ها و باورهای اسلامی ملت سودان ندارد و این جنبش با سایر جنبش‌ها برای مبارزه با عادی‌سازی همکاری خواهد کرد.

همچنین «عثمان الکلباشی» دبیر کل جبهه مقاومت مردمی سودان علیه سازش نیز گفت که گروه‌های سودانی با تمامی ابزارهای مسالمت‌آمیز تظاهرات و مخالفت خود را با مسیر عادی‌سازی روابط اعلام کردند.

«کمال عمر» دبیر سیاسی حزب کنگره مردمی نیز گفت که این حزب عمدتاً به دو دلیل با عادی سازی و سفر اخیر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به سودان مخالف است، اول به این دلیل که دولت فعلی به رهبری عبدالفتاح البرهان دولت انتخابی نیست و شورای نظامی فعلی با کودتا بر سر کار آمده است و هیچ نمایندگی برای انعقاد توافقنامه یا اتخاذ موضع سیاسی مؤثر بر وضعیت کلی در سودان ندارد و اینکه نظامیان با حمایت رژیم صهیونیستی راه را برای حکومتی غیر دموکراتیک و توتالیتر هموار می‌کنند. دوم اینکه این مساله اعتقادی است و باور ما بر این است که (رژیم) اسرائیل یک دولت اشغالگر است که فلسطین و مسجدالاقصی را اشغال کرده است.

«محمد علی الجزولی» رئیس حزب «دولة القانون و التنمیه» نیز گفت: ما این اقدامات فاجعه‌بار را نمی‌پذیریم. موضع ما در مخالفت با عادی‌سازی، اصولی است. جنایتی هم که عبدالفتاح البرهان مرتکب شد، دولت پیشین سودان سودان انجام نداد.

«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته در راس یک هیات وارد خارطوم شد و با رئیس شورای حاکمیتی سودان دیدار و گفت‌ وگو کرد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از بازگشت از سودان مدعی شد که این رژیم با خارطوم برای عادی سازی روابط به توافق رسیده است.

همزمان با مذاکرات جاری با طرف سودانی، یک منبع سیاسی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در این مرحله به دنبال حرکت به سمت دستیابی به توافقات عادی سازی روابط با کشورهای دیگر است که از جمله آنها موریتانی و اندونزی هستند.

این منبع تاکید کرد که در این خصوص ۷ یا ۸ کشور عربی و اسلامی وجود دارند که امکان پیوستن آنها به توافقات آبراهام وجود دارد.

سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ از اراده خود برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با آن در چارچوب توافقات با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خبر داد که البته حذف نام این کشور از لیست سیاه کشورهای حامی تروریسم واشنگتن را شرط حرکت در این مسیر اعلام کرد.

پیوستن خارطوم به توافقات آبراهام مساله جدیدی نیست؛ چرا که این مساله در مکالمه تلفنی میان ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ مورد اشاره قرار گرفت.

https://irna.ir/xjLG۵p

**رهبران شرق آفریقا خواستار برقراری آتش بس در کنگو شدند

رهبران کشورهای شرق آفریقا شنبه شب در نشستی در بوروندی خواستار برقراری آتش بس فوری در جمهوری دموکراتیک کنگو شدند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

سران کشورهای شرق و مرکز آفریقا خواستار آتش‌بس فوری همه طرف‌ها و خروج همه گروه‌های مسلح از جمله گروه‌های خارجی از شرق جمهوری دموکراتیک کنگو شدند.

سران کشورهای کنگو، رواندا، بوروندی، کنیا، تانزانیا و اوگاندا در نشستی در بوجومبورا پایتخت بوروندی برای پایان درگیری‌ها در کنگو گردهم آمدند.

سران این کشورها از فرماندهان ارتش خود خواستند ظرف یک هفته با یکدیگر دیدار کنند تا جدول زمانی برای خروج نیروهای مسلح از شرق کنگو تعیین کنند و بر ضرورت تقویت گفت وگو بین همه طرف‌ها تاکید کردند.

پیش از این، «اواریسته دایی‌شیمیه» رئیس جمهور بوروندی گفته بود که هدف از این نشست دستیابی به تصمیماتی است که وضعیت امنیتی را بهبود بخشد و دستیابی به صلح در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو را تسهیل کند.

مناطق شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو از ۲۰ سال گذشته تاکنون شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و گروه‌های شورشی است. کنگو برخی از کشورهای همسایه خود را مسئول حمایت از این گروه‌های شورشی می‌داند.

«نیروهای متحد دموکراتیک» (ای دی اف) گروه وابسته به داعش است که سال‌ها است در کنگو دست به جنایت می‌زند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، گروه‌های مسلح شورشی سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ نفر غیر نظامی را در دو استان کیوو شمالی و ایتوری کشتند. این کشتارهای مکرر به آوارگی خانوارها و حتی کل روستاها منجر می‌شود.

https://irna.ir/xjLG۵v

**امیرعبداللهیان با معاون نخست وزیر کوبا دیدار کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با ریکاردو کابریساس روئیس معاون نخست وزیر کوبا دیدار کرد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

امیرعبداللهیان و معاون نخست وزیر کوبا در این دیدار که در محل ریاست جمهوری کوبا برگزار شد در مورد مسائل دوجانبه و بین المللی بحث و گفت وگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به معاون نخست وزیر کوبا با بیان اینکه شما در معماری نوین کوبا نقش مهمی داشتید، گفت: ما با آقای رئیس جمهور صحبت‌های خوبی داشتیم و با همکار خودم راجع به همه جزئیات صحبت کردیم.

وی افزود: الان فرصت خوبی است که بعضی موضوعات مهمی که آقای رئیس جمهور گفتند را به نتیجه برسانیم و ساعات خوشی را در هاوانا گذراندیم.

وزیر خارجه تاکید کرد: دولت من توجه ویژه به آمریکای لاتین به ویژه به کشور دوست و برادر کوبا دارد.

معاون نخست وزیر کوبا نیز در ادامه با بیان اینکه خوشحالم از اینکه در کشور ما لحظات خوشی داشتید، گفت: موضوعاتی که امروز مطرح می‌کنیم، چندین سال است که درباره آنها مذاکره می‌کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم سفر جنابعالی به کشور ما نقطه عطفی برای تقویت روابط دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیاتی بلندپایه صبح امروز شنبه وارد هاوانا پایتخت کوبا شده است پیشتر با رئیس جمهور و وزیرخارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

https://irna.ir/xjLG۵y

**کانادا نخستین تانک «لئوپارد ۲» را به اوکراین ارسال کرد

وزیر دفاع کانادا شنبه شب اعلام کرد که این کشور نخستین تانک «لئوپارد ۲» را به اوکراین ارسال کرده است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«آنیتا آناند» وزیر دفاع کانادا اعلام کرد که این کشور نخستین دستگاه تانک «لئوپارد-۲» را با استفاده از یک هواپیمای ترابری نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

ژانویه گذشته آناند گفته بود که کانادا چهار دستگاه تانک آماده جنگ «لئوپارد - ۲» را به اوکراین خواهد فرستاد و نیروهای اوکراینی را در مورد نحوه استفاده از قابلیت زرهی جدید آموزش خواهد داد.

به گفته وزیر دفاع کانادا، تانک‌های آماده جنگ، به شدت زره پوش و بسیار محافظت شده هستند و تحرک و قدرت آتش آنها به اوکراین کمک می‌کند تا مناطق بیشتری را که توسط روسیه تصرف شده است، آزاد کند.

کانادا جمعه گذشته نیز اعلام کرد که ۵۴ فرد و نهاد مرتبط با روسیه را به دلیل «تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین» تحریم کرده است.

آمریکا و آلمان بعد از چند هفته فشار از سوی اوکراین و سایر متحدان غربی‌اش در زمینه ارسال تانک به اوکراین توافق کردند. پوتین و مقام‌های کرملین پیوسته غرب را به دلیل حمایت از کی‌یف مورد انتقاد قرار داده‌اند.

پیش تر کی‌یف هم زمان با تلاش‌های زیاد مسکو برای پیشرفت بیشتر در شرق اوکراین، توانسته بود از ۱۲ کشور غربی قول ارسال تانک‌های رزمی برای دفع حملات نیروهای روسیه را دریافت کند.

دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین گفته بود که دولتش انتظار دارد در نخستین مرحله، میان ۱۲۰ تا ۱۴۰ تانک ساخت غرب از ۱۲ کشور دریافت کند که شامل لئوپارد ۲ ساخت آلمان، چلنجر ۲ ساخت انگلیس و ام یک آبرامز ساخت ایالات متحده می‌شود.

https://irna.ir/xjLG۵z

**برزیل ناو هواپیمابر خود را در اقیانوس اطلس غرق کرد

نیروی دریایی برزیل اعلام کرد که این کشور ناو هواپیمابر از رده خارج شده خود به نام «سائوپائولو» را با وجود هشدارهای طرفداران محیط زیست مبنی بر ایجاد آلودگی محیطی و اخلال در زنجیره غذایی دریایی، در آب‌های آزاد اقیانوس اطلس در سواحل شمال شرقی خود غرق کرد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

این ناو ۳۲ هزار تنی از زمانی که دولت ترکیه از ورود آن به بنادر خود به دلیل خطرهای زیست محیطی امتناع کرد و پس از اینکه به سمت برزیل یدک کشیده شد، پیش از غرق شدن به مدت سه ماه روی دریا شناور بود.

نیروی دریایی برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: این ناو عصر جمعه در یک برنامه از قبل طراحی و کنترل شده، غرق شد تا به این ترتیب از بروز خسارات لجستیکی، عملیاتی، زیست‌محیطی و اقتصادی به این کشور جلوگیری شود.

به گفته نیروی دریایی برزیل، بدنه ناو سائوپائولو در آب‌های آزاد اقیانوس اطلس واقع در فاصله ۳۵۰ کیلومتری سواحل این کشور که عمق دریا به ۵ هزار متر می‎رسد، غرق شد، مکانی که برای کاهش تاثیر آن بر ماهیگیری و اکوسیستم دریایی انتخاب شده است.

دادستان عمومی فدرال و سازمان زیست‌محیطی «صلح سبز» از دولت برزیل خواسته بود که غرق کردن این ناو را متوقف کند. به گفته آنها این کار به دلیل وجود مواد خطرناک از جمله ۹ تن آزبست مورد استفاده در ساخت بدنه آن، محیط زیست را به شدت آلوده خواهد کرد.

صلح سبز در بیانیه‌ای با متهم کردن نیروی دریایی برزیل به بی‌توجهی در مورد حفاظت از اقیانوس‌ها، اعلام کرد: غرق کردن ناو هواپیمابر سائوپائولو، هزاران کیلوگرم آزبست، جیوه، سرب و سایر مواد بسیار سمی را در بستر دریا منتشر خواهد کرد.

ناو هواپیمابر کلاس کلمانسو به مدت چهار دهه با نام «ناو هواپیمابر فوچ» (فردیناند فوچ ژنرال ارتش فرانسه در جنگ جهانی اول) به نیروی دریایی فرانسه خدمت کرد و توانایی حمل ۴۰ هواپیمای جنگی را داشت.

پپه رزنده کارشناس دفاعی و کارمند سابق کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور گفت: این ناو توسط نیروی دریایی برزیل در سال ۱۹۹۸ و تنها به قیمت ۱۲ میلیون دلار از فرانسه خریداری شد اما نیاز به بازسازی ۸۰ میلیون دلاری داشت که هرگز انجام نشد.

یک شرکت بازیافت دریایی ترکیه‌ای پس از اینکه این ناو از رده خارج شد، بدنه آن را به منظور بازیافت و به قیمت ۱۰.۵ میلیون دلار خریداری کرد اما زمانی که دولت ترکیه ورود آن به بنادر ترکیه را به دلیل ایجاد آلودگی زیست‌محیطی ممنوع کرد، مجبور شد آن را توسط یدک‌کش و از طریق اقیانوس اطلس بازگرداند.

نیروی دریایی برزیل اعلام کرد که از این شرکت ترکیه‌ای خواسته است تا این ناو را در یک کارخانه کشتی سازی برزیل تعمیر کند، اما پس از اینکه بازرسی‌ها مشخص کرد که آب دریا به دلیل پوسیدگی بیش از حد بدنه این ناو در حال ورود به آن و در خطر غرق شدن قرار دارد، نیروی دریایی برزیل هم ورود این ناو را به بنادر برزیل ممنوع و سپس تصمیم گرفت سائوپائولو را در آب‌های آزاد غرق کند.

سازمان صلح سبز در واکنش به این اقدام اعلام کرد: نیروی دریایی برزیل به جای اجازه بازرسی سازمان‌های عمومی از این ناو، آسیب رساندن به محیط زیست و بر باد دادن میلیون‌ها دلار را انتخاب کرد.

https://irna.ir/xjLG۵L

**تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

اعلام حضور بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده آمریکا در روز پنجشنبه دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) به سرعت در صدر اخبار آمریکا و جهان قرار گرفت و تنش میان واشنگتن - پکن را که قرار بود با سفر وزیر خارجه امریکا مدیریت شود، وارد فاز جدیدی کرد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده اما پنتاگون تصمیم گرفته است به دلیل خطرات و احتمال آسیب دیدن مردم آن را ساقط نکند.

پرواز بالون چینی بر فراز سایت‌های حساس آمریکا

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به شرط افشا نشدن نامش به خبرنگاران آمریکایی و رسانه‌های بین المللی گفت که ایالات متحده "اطمینان بسیار بالایی" دارد که این یک بالون چینی در ارتفاع بالا است که برای جمع آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرد. یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شده است، ایالت مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مالمستروم است.

این مقام ارشد دفاعی آمریکایی گفت که ایالات متحده جت‌های جنگنده از جمله اف ۲۲ را آماده کرده است تا در صورت دستور کاخ سفید، بالون را ساقط کنند. پنتاگون در نهایت سرنگون نکردن آن را برغم آنکه بالون در منطقه کم جمعیتی از مونتانا قرار داشت، توصیه کرده چرا که ساقط کردن آن می‌توانست مردم را در معرض خطر قرار دهد.

این مقام آمریکایی اندازه این بالون را اعلام نکرد، اما گفت که به اندازه کافی بزرگ است که با وجود ارتفاع زیاد، خلبانان تجاری می‌توانند آن را ببینند.

تاکید پنتاگون بر جلوگیری از جمع آوری اطلاعات حساس توسط بالون چینی

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در بیانیه ای در این زمینه گفت که دولت بایدن به ردیابی بالون ادامه می‌دهد.

وی گفت که این بالون درحال حاضر در ارتفاع بسیار بالاتر از ترافیک هوایی تجاری در حال حرکت بوده و برای مردم روی زمین تهدید نظامی یا فیزیکی ایجاد نمی‌کند و در چند سال گذشته فعالیت بالون‌های مشابه دیده شده است.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد: ایالات متحده اقدامات لازم را برای اطمینان از جلوگیری از جمع آوری اطلاعات حساس انجام داده و از طریق کانال‌های متعدد با مقامات چینی "تعامل" و جدی بودن موضوع را اعلام کرده است.

ترافیک هوایی روز چهارشنبه آمریکا و احتمال حمله هوایی

به گزارش روز پنجشنبه رسانه‌های آمریکایی، ترافیک هوایی روز چهارشنبه در مناطق بیلینگز، مونتانا و فرودگاه بین‌المللی لوگان آمریکا در حالت توقف موقت قرار گرفت زیرا احتمال حمله هوایی می‌رفت. همزمان عکسی از یک بالون سفید بزرگ که بر فراز منطقه در پرواز بود توسط خبرنگار روزنامه بیلینگز گرفته شد، اما پنتاگون تائید نکرد که آیا این بالون چینی است یا خیر.

هشدارهای رئیس سیا درباره رقابت با چین

اطلاع رسانی مقامات آمریکا درباره این بالون چینی در حالی بود که ویلیام برنز (بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در همان روز در سخنانی در دانشگاه جورج تاون واشنگتن، چین را بزرگترین چالش ژئوپولتیک آمریکا خواند و گفت که رقابت با پکن از نظر گستردگی آن منحصر به فرد است و رقابت واشنگتن با پکن ممکن است حتی از رقابت با شوروی سابق هم شدیدتر باشد.

برنز افزود: فناوری‌های نوین اصلی‌ترین عرصه رقابت با چین است و این موضوع عامل اصلی تعیین ‌کننده در آینده ما به عنوان یک سازمان اطلاعاتی خواهد بود.

سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در صنعت هوش مصنوعی چین برغم تحریم‌ها

همزمان با این تحولات، محققان دانشگاه جورج تاون اعلام کردند در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، ۱۶۷ شرکت آمریکایی تقریباً ۴۰.۲ میلیارد دلار در صنعت هوش مصنوعی چین سرمایه گذاری کرده‌اند.

بر اساس گزارش محققان دانشگاه جورج تاون که روز پنجشنبه به وقت محلی منتشر شد، در دوره یاد شده، سهم آمریکایی‌ها در صنعت هوش مصنوعی چین تقریباً ۳۷ درصد از کل سرمایه گذاری خارجی بوده که برخی از این سرمایه گذاری‌ها با وجود تحریم‌های شدید از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا علیه فناوری‌های پیشرفته چین، انجام شده است.

در تابستان ۲۰۲۲، آمریکا قانون تراشه و دانش را تصویب کرد که کارشناسان سیاسی آن را راهکار جدید آمریکا برای "محدود کردن بخش‌های بزرگ صنعت فناوری چین" توصیف کردند.

براساس این مطالعه، بیشترین سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در سه شرکت چینی جی جی وی کاپیتال، کوال کام ونچرز و اینتل کاپیتال بوده است. سرمایه گذاران آمریکایی بیشتر به تکنولوژی‌های تشخیص چهره، پزشکی و روباتیک علاقه داشتند.

نخستین پیامد بالون چینی: لغو سفر بلینکن به پکن

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

ابراز تاسف چین و پاسخ آمریکا

چین در واکنش با بیان اینکه این بالون غیر نظامی است و برای اهداف هواشناسی و علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از منحرف شدن آن به حریم هوایی آمریکا ابراز تاسف کرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشتی هوایی متعلق به چین و ماهیت غیرنظامی دارد و برای هواشناسی و سایر تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل وزش بادهای غربی و توانایی کنترل محدود، این کشتی هوایی از مسیر مورد نظر خود منحرف شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: چین از انحراف اجباری و اشتباه این کشتی هوایی به سمت آمریکا متاسف است. چین به برقراری ارتباط با طرف آمریکایی برای مدیریت صحیح این حادثه ادامه خواهد داد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما به ابراز تاسف چین از حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا توجه کرده‌ایم. حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا نقض آشکار حاکمیت ما و غیرقابل قبول است.

این مقام آمریکایی که نامش بیان نشد، افزود: پس از مشورت با سایر نهادها و همچنین کنگره، به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر شرایط برای سفر بلینکن به چین مناسب نیست اما وزیر خارجه اشاره کرده است که قصد دارد در اولین فرصت که شرایط مهیا باشد، به چین سفر کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: نقض حاکمیت آمریکا را به عنوان یک اتهام توصیف نمی‌کنم بلکه آن را یک واقعیت می‌دانم. این اولین بار است که چنین اتفاقی در آستانه یک بازدید برنامه ریزی شده وزیر خارجه آمریکا به چین رخ داده است. ما برای سفر چین دستور کار گسترده‌ای داشتیم و امیدوار بودیم که درخصوص همه عناصر روابط دوجانبه، تعامل سازنده داشته باشیم.

احضار سفیر چین در کانادا به دلیل حضور بالن بر فراز آمریکای شمالی

همزمان روزنامه گلوب اند میل گزارش داد «شارلوت مک‌لئود» سخنگوی وزارت خارجه کانادا جمعه شب اعلام کرد که «کونگ پیوی» سفیر چین احضار شد تا درباره این بالون چینی که بر فراز آمریکای شمالی مشاهده شده است، توضیح بدهد.

کانادا اعلام کرد یک بالون چینی را در استان بریتیش کلمبیا در غرب این کشور و سپس بر فراز ایالت مونتانا در آمریکا مشاهده کرده است. ایالت مونتانا میزبان یکی از سه سیلوی موشک‌های هسته‌ای آمریکا و پایگاه هوایی مالمستروم این کشور است.

وزارت دفاع ملی کانادا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی در این وزارتخانه در حال رصد این بالون است و نهادهای اطلاعاتی کانادا «با شرکای آمریکایی خود همکاری می‌کند و همه اقدامات لازم را برای حفاظت از اطلاعات حساس در برابر تهدید نهادهای اطلاعات غربی اتخاذ می‌کند.»

تماس بلینکن با مقام ارشد چین در میانه بحران

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با "وانگ ایی" رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست چین گفت وگو و اعلام کرد که در پی مشاهده بالون چین بر فراز آمریکا، سفر برنامه ریزی شده هفته آینده خود را به پکن لغو کرده است.

بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرد: حضور این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است اما ایالات متحده به تعامل دیپلماتیک و حفظ خطوط ارتباطی با چین متعهد بوده و با فراهم شدن شرایط، آماده سفر به پکن خواهد بود.

بر اساس گزارش‌ها، بلینکن در این تماس گفت: مطمئن هستیم که هدف چین از ارسال این بالون جاسوسی است و با متحدان و شرکای خود در این زمینه گفت‌ وگو کردیم.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: متعهد به تعامل دیپلماتیک با چین هستیم و قصد دارم زمانی که شرایط اجازه دهد به این کشور سفر کنم. ما کانال های ارتباطی با چین را باز نگه می داریم، از جمله برای رسیدگی به حادثه‌ای که اکنون شاهد آن هستیم.

مواضع پنتاگون و اعلام بالون دوم چین بر فراز آمریکای لاتین

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون نیز روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: می دانیم که این بالون حریم هوایی آمریکا و قوانین بین المللی را نقض کرده که غیرقابل قبول است اما "تهدید نظامی یا فیزیکی برای مردم روی زمین ایجاد نمی کند."

سخنگوی پنتاگون درباره موقعیت بالون چینین نیز گفت: این بالون اکنون مسیر خود را تغییر داده و در ارتفاع ۱۸۳۰۰ متری در مرکز آمریکا به سمت شرق درحال حرکت است.

رایدر گفت: می دانیم که این بالون چینی (نظارتی) توانایی مانور دارد. پنتاگون انتظار دارد که این بالون چند روز دیگر بر فراز حریم هوایی آمریکا به حرکت خود ادامه دهد.

البته سخنگوی پنتاگون در بیانیه دیگری نیز اعلام کرد: ما گزارش‌هایی درباره یک بالون که بر فراز آمریکای لاتین حرکت می‌کند، دریافت کرده‌ایم. ارزیابی ما این است که این یک بالون نظارتی دیگر چین باشد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره کشف و شناسایی یک بالون چین بر فراز آسمان آمریکا گفت: ما این اخبار را از رسانه های آمریکایی و چینی دنبال می کنیم و نمی خواهیم این موضوع باعث افزایش تنش ها میان پکن و واشنگتن شود.

سخنگوی سازمان ملل در عین حال تاکید کرد که پکن و واشنگتن باید تنش ها را کاهش دهند.

واکنش‌های بایدن به بالون چینی: از عدم پاسخگویی تا وعده رسیدگی

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی از پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره کشف و شناسایی یک بالون نظارتی چین در حریم هوایی ایالات متحده بر فراز مونتانا خودداری کرد.

بایدن که در ساختمان دفتر اجرایی آیزنهاور صحبت می‌کرد، به خبرنگاران گفت که به هیچ سؤالی به جز گزارش وزارت کار آمریکا پاسخ نمی‌دهد، زیرا انجام این کار خبرنگاران را از نوشتن در مورد اخبار مثبت اشتغال زایی باز می‌دارد.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در همان روز اعلام کرد بایدن روز سه‌شنبه در جریان این موضوع قرار گرفت و لوید آستین، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک آمریکا به دلیل "خطرات برای امنیت و ایمنی مردم بر روی زمین"، با "هدف قرار دادن" این بالون مخالفت کرده اند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین مورد به تعویق افتادن سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که بایدن با این تصمیم «موافق» است و افزود: همه ما معتقدیم که در حال حاضر سفر به چین مناسب نیست.

سرانجام بایدن روز شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه ایا آمریکا بالون چینی را سرنگون خواهد کرد؟ گفت که ایالات متحده به این موضوع "رسیدگی خواهد کرد".
بستن حریم هوایی آمریکا و سرنگونی بالون چینی با جنگنده اف ۲۲

همزمان یک مقام ارشد آمریکایی روز شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی اعلام کرد واشنگتن احتمالا بالون چینی را که بر فراز جنوب آمریکا پرواز می کند را پس از رسیدن به اقیانوس اطلس سرنگون خواهد کرد.

این مقام آمریکایی گفت: ارتش آمریکا احتمالا این بالون را زمانی که به طور ایمن از خشکی دور شده است اما هنوز در آبهای آمریکا قرار دارد، منهدم و سپس آن را برای بررسی بازیابی خواهد کرد.

به گفته این مقام، برای هدف قرار دادن این بالون بخش بزرگی از حریم هوایی آمریکا جهت حافظت از هواپیماهای غیرنظامی بسته خواهد شد.

ساعاتی بعد، سخنگوی اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که فعالیت سه فرودگاه در ایالت کارولینای آمریکا به دلیل عبور یک بالون چین از این منطقه متوقف شده است.

شبکه سی ان ان اعلام کرد دولت آمریکا حریم هوایی نزدیک ساحل میرتل را از ساعت ۱۲:۴۵ بعد از ظهر تا ساعت ۲:۴۵ بعد از ظهر به منظور "دفاع از حریم ملی هوایی" بسته است.

فرودگاه های تحت تاثیر قرار گرفته از این تصمیم دولت آمریکا شامل ویلمینگتون در کارولینای شمالی، چارلستون در کارولینای جنوبی و میرتل بیچ در کارولینای جنوبی بودند.

تارنماهای ردیابی پرواز آمریکا نیز حضور جنگنده‌های نظامی آمریکا در امتداد مسیر بالون چینی را نشان دادند. این پایگاه های اینترنتی که به صورت عمومی پروازهای درحال انجام را نشان می دهند، فعالیت چند هواپیمای نظامی آمریکا در سواحل کارولینا را نشان دادند که مطابق با مسیر مورد انتظار بالون چینی درحال حرکت هستند.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، رسانه های آمریکایی اعلام کردند که ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با اعلام سرنگونی بالون چینی بر فرار ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا اعلام کرد عملیات جستجوی بقایای آن در حال انجام است.

پنتاگون: بالون چینی در تلاش برای رصد سایت‌های نظامی آمریکا بود

لوید استین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) عصر شنبه به وقت محلی پس از سرنگونی این بالون چینی اعلام کرد که ارتش بالون چینی را به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با موفقیت سرنگون کرده است.

وزیر دفاع آمریکا افزود که بایدن دستور سرنگونی بالون چینی را به شرط به‌ خطر نیفتادن جان آمریکایی ‌ها صادر کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: بالون چینی بر فراز سواحل کارولینای جنوبی با اقدام موفق یک جنگنده،‌ سرنگون شد. پنتاگون چندین گزینه برای سرنگونی ایمن بالون چینی بر فراز آب‌های سرزمینی در نظر داشت.

رئیس پنتاگون با قدردانی از کانادا تصریح کرد: سرنگونی بالون چینی با هماهنگی و حمایت کامل دولت کانادا انجام شد. چین در تلاش بود از این بالون برای رصد و نظارت بر سایت ها و مکان های راهبردی در ایالات متحده استفاده کند.

بایدن: دستور سرنگونی بالون را چهارشنبه داده بودم / علمیات موفقیت آمیز بود

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در پی سرنگونی بالون اطلاعاتی چین اعلام کرد که ارتش آمریکا در پی دستور او، این بالون را با موفقیت سرنگون کرده است.

بایدن عصر شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که که روز چهارشنبه خواستار سرنگونی بالون چینی از سوی پنتاگون شده بود اما به او توصیه شده که صبر کند تا بالون بر فراز آبها سرنگون شود.

رئیس جمهور آمریکا با تبریک سرنگونی این بالون چینی توسط جنگنده اف ۲۲ گفت: به پنتاگون دستور دادم تا در اسرع وقت آن را نابود کند. پنتاگون معتقد بود برای اینکه کسی آسیب نبیند، بالن را بر فراز آبهای سرزمینی هدف قرار دهند.

اما بایدن از پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این حادثه چه تاثیری بر روابط آمریکا با چین می گذارد، خودداری و جمع خبرنگاران را بدون پاسخ به این سوال ترک کرد.

گزارش محرمانه به کنگره درباره فعالیت‌های نظارتی کشوری خارجی

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز همزمان با این بحران در گزارشی نوشت: قبل از کشف یک بالون چینی بر فراز آمریکا، مقامات آمریکایی در نامه ای به کنگره این کشور اعلام کرده بودند که یک قدرت رقیب ممکن است از فناوری پیشرفته برای نظارت بر تاسیسات نظامی آمریکا استفاده کرده باشد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: به گفته مقامات آمریکایی، گزارش محرمانه ماه گذشته به کنگره، به حداقل دو مورد از نظارت هوایی یک کشور از تاسیسات نظامی آمریکا با فناوری ناشناخته پیشرفته اشاره می کند.

در حالی که این گزارش این رویدادها را به هیچ کشوری نسبت نداده است، دو مقام آمریکایی آگاه به این گزارش ادعا کرده اند که این اقدامات احتمالاً توسط چین انجام شده است.

این گزارش بر آنچه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آن را رویت شئی ناشناس هوایی در چند حادثه نظارتی می‌نامند، متمرکز شده است. برخی از این حوادث مربوط به رویت بالون ها و برخی دیگر مربوط به پهپادهای کوادکوپتر است.

مقامات دفاعی آمریکا بر این باورند که چین برای درک بهتر چگونگی آموزش خلبانان آمریکایی و انجام عملیات نظامی پیچیده توسط آمریکا، بر پایگاه‌ها و رزمایش های نظامی نظارت می کند.

مقامات گفتند که مکان هایی که در آنها نظارت غیرمعمول صورت گرفته شامل یک پایگاه نظامی در خاک آمریکا و یک پایگاه این کشور در خارج است.

از سال ۲۰۲۱، پنتاگون ۳۶۶ مورد را بررسی کرده که در ابتدا قابل توضیح نبوده و ۱۶۳ مورد از آنها شامل رویت بالون بوده است. به گفته یک مقام آمریکایی، تعداد انگشت شماری از این حوادث شامل بالون های نظارتی پیشرفته بوده است، اما هیچ یک از آنها بطور مداوم پایگاه های نظامی آمریکا را شناسایی نمی کردند.

واکنش جمهوریخواهان و تند شدن مواضع ضد چین در آمریکا

با روی کار آمدن جمهوری خواهان در کنگره آمریکا، روابط میان ایالات متحده و چین وارد فاز جدیدی شده بود و اکنون با ماجرای بالون چینی به نظر می رسد مواضع آنان تندتر شده است.

جمعی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به ماجرای بالون اطلاعاتی چینی با انتقاد به بایدن گفتند: جو بایدن می‌دانست که بالن چینی در راه بود. تلاش کرد تا آن را از مردم آمریکا مخفی کند. اجازه داد که بر فراز کل کشور پرواز کند. بعد از اینکه تمام کشور به التماس افتادند که کاری انجام دهد، آنگاه ارتش بزرگ ما بالون را سرنگون کرد. شرم‌آور، هراس‌آور و ناراحت‌ کننده است.

سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا آمریکا نیز گفت: استفاده چین از این بالون جاسوسی نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی آمریکا است. دولت بایدن باید هر چه زودتر آن را از حریم هوایی آمریکا خارج کند و بلینکن وزیر خارجه آمریکا نباید به پکن سفر کند.

نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: بالون را سرنگون کنید. سفر بلینکن به چین را لغو کنید. پکن را پاسخگو کنید. جو بایدن به چین اجازه می دهد تا در سراسر کشور ما قدم بزند. زمان آن رسیده است که آمریکا را دوباره قوی کنیم.

البته چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنا با محکوم کردن اقدام چین در نقض حریم هوایی آمریکا گفت: ایالات متحده باید قطعات بالن اطلاعاتی سرنگون شده چین را جمع‌آوری و بررسی کند تا مشخص شود چین از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کند.

کوین مک کارتی رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا در آغازین روزهای ریاست خود برای چین خط و نشان کشیده و از ایستادگی حزب جمهوری خواه در قبال حزب کمونیست چین گفته بود.

رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی درباره کمیته منتخب این مجلس درباره چین تصریح کرد: مجلس نمایندگان که توسط جمهوریخواهان رهبری خواهد شد ، در مقابل حزب کمونیست چین خواهد ایستاد. پایان دادن به هرگونه وابستگی به چین، ایستادگی در برابر نسل‌کشی کمونیستی چین و محافظت از حاکمیت و منافع ملی‌مان.

مجلس جدید نمایندگان ایالات متحده آمریکا که در کنترل اکثریت جمهوریخواه است، طرحی را تصویب کرده است که بر اساس آن صادرات ذخایر نفتی آمریکا به چین ممنوع می‌شود.

مجلس نمایندگان آمریکا ۲۲ دی ماه با اکثریت قاطع طرحی برای ممنوعیت صادرات نفت به چین از ذخایر راهبردی نفت آمریکا تصویب کرد، اگرچه این اقدام در سنا با سرنوشتی نامشخص مواجه است.

اکنون پس از ماجرای بالون اطلاعاتی چین، به نظر نمی رسد هیچ یک از طرفین حاضر به سازش در مورد موضوعات مورد مناقشه باشند و پیش بینی می شود رقایت میان واشنگتن – پکن در سال جاری میلادی ۲۰۲۳ تشدید خواهد شد.

https://irna.ir/xjLG۵J

**عربستان: تحریم‌های روسیه ممکن است به بحران انرژی ختم شود

وزیر انرژی عربستان سعودی شنبه شب هشدار داد که تحریم‌های غرب علیه روسیه ممکن است در آینده به کمبود انرژی منجر شود.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«عبدالعزیز بن سلمان» در کنفرانسی در ریاض در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر اقدامات تجاری بر بازار انرژی، افزود: همه تحریم‌ها، محدودیت‌ها و عدم سرمایه‌گذاری به کمبود منابع انرژی تبدیل می‌شود در حالی که ما به شدت به آن نیاز داریم.

وی اضافه کرد: عربستان سعودی در حال تلاش برای ارسال گاز مایع به اوکراین است. این گاز معمولاً به عنوان سوخت برای مصارف پخت و پز و گرمایش استفاده می‌شود.

عبدالعزیز همچنین در پاسخ به پرسشی درباره درس‌هایی که از تحرکات بازار انرژی در سال ۲۰۲۲ آموخته شد، گفت که مهمترین چیز این است که بقیه جهان به اوپک پلاس اعتماد کنند.

وی افزود: ما یک گروه مسئول از کشورها هستیم، همه مسائل مربوط به بازار انرژی و نفت را در یک (سبد) قرار می دهیم، اما وارد مسائل سیاسی نمی‌شویم.

پس از شروع جنگ اوکراین و کاهش صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا، مسکو در جستجوی مشتریان جدید در قاره آسیا و آفریقا است.

پیش تر اولکساندر مرژکو رئیس کمیته امور خارجی پارلمان اوکراین با درخواست از آمریکا برای همبستگی کامل در برابر حمله روسیه، از واشنگتن خواست برای جلوگیری از ادامه خرید انرژی هند و چین از روسیه، تحریم‌های ثانویه بر آنها اعمال کند.

https://irna.ir/xjLG۵M

**درگیری مسلحانه بین نیروهای فلسطینی و نظامیان صهیونیست در جنین

منابع خبری بامداد یکشنبه از وقوع درگیری مسلحانه بین نیروهای مقاومت فلسطین و نظامیان صهیونیست در شهر جنین واقع در شمال کرانه باختری خبر دادند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

در پی یورش نظامیان صهیونیست به شهر جنین، درگیری مسلحانه بین نیروهای مقاومت فلسطین و نظامیان صهیونیست روی داد.

بر اساس این گزارش، به دنبال مقاومت نیروهای فلسطینی مقابل یورش نظامیان صهیونیست، ارتش صهیونیستی نیروهای پشتیبانی به شهر جنین اعزام کرد.

این گزارش می‌افزاید، نظامیان صهیونیست همچنین به شهرک برقین واقع در غرب جنین نیز یورش بردند و با فلسطینیان درگیر شدند.

نظامیان رژیم صهیونیستی از ساعت‌های اولیه بامداد شنبه نیز با محاصره اردوگاه عقبه جبر در جنوب غربی شهر اریحا در کرانه باختری به سمت فلسطینیان تیراندازی کردند.

بر اساس این گزارش، ۱۳ فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در اریحا زخمی و ۶ فلسطینی نیز بازداشت شدند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjLG۵V

**ائتلاف سعودی ۸۵ بار آتش بس الحدیده یمن را نقض کرد

منابع خبری بامداد یکشنبه گزارش دادند، ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته استان الحدیده یمن را هدف حملات هوایی، موشکی و توپخانه قرار داده و ۸۵ بار آتش‌بس ادعایی در این استان را نقض کرده‌ است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

اتاق عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان الحدیده اعلام کرد، پهپادهای شناسایی و جاسوسی ائتلاف سعودی وارد آسمان مناطقی در این استان شدند و به گشت زنی پرداختند.

بر اساس این گزارش، حملات راکتی ائتلاف سعودی نیز در مناطق مختلفی از استان الحدیده ادامه داشته است و واحد توپخانه ائتلاف سعودی نیز مناطقی را در شهرستان حیس هدف قرار دادند.

این گزارش می افزاید، پهپادهای شناسایی و مسلح ائتلاف سعودی در ۱۱ نوبت مناطقی در حیس و جبلیه را هدف قرار دادند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

پیش تر سرلشکر جلال الرویشان معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن گفته بود که وضعیت نه صلح و نه جنگ یک تهدید است و تکیه ما بر اتحاد ملت و مسئولان است.

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

https://irna.ir/xjLG۵Z

**وزیر دادگستری ترکیه: مانع قانونی برای نامزدی اردوغان وجود ندارد

وزیر دادگستری ترکیه با رد شبهات در خصوص غیرقانونی بودن ثبت نام و نامزدی «رجب طیب اردوغان» برای انتخابات ریاست جمهوری، گفت که تردید و شبهه ای در این باره وجود ندارد و همه چیز مطابق قانون است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه در حالی برای ۲۴ اردیبهشت سال آینده برنامه‌ریزی شده که احزاب مخالف و منتقد دولت و حزب حاکم ترکیه مدعی هستند که نامزدی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور برای این انتخابات غیرقانونی است.

مخالفان اردوغان با استناد به ماده ۱۰۱ قانون اساسی ترکیه، برگزیده شدن یک فرد برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را ممنوع و غیرقانونی می دانند و معتقد هستند که انتخابات بهار سال آینده، سومین دوره حضور اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است.

اردوغان از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ نخست وزیر ترکیه بود ولی در انتخابات مرداد ماه ۱۳۹۳، برای نخستین بار وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شد و توانست با کسب بیش از ۵۰ در صد از کل آرا، در دور اول انتخابات به پیروزی دست یابد و دوازدهمین رئیس‌جمهوری ترکیه شود.

کودتای ناکام ۲۰۱۶ ترکیه در دوره ریاست جمهوری اردوغان اتفاق افتاد و وی با اعلام وضعیت فوق‌العاده در کشور، در سال ۲۰۱۷ با همگامی حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری «دولت باغچه‌لی» اقدام به تغییر ۱۸ ماده قانون اساسی کرد و در پی آن با تغیبر نظام پارلمانی به ریاستی، در سال ۲۰۱۸ دوباره انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس را برگزار کرد.

در این انتخابات که دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با حضور اردوغان بود، وی توانست با کسب نزدیک ۵۳ درصد آرای مردم، به عنوان اولین رئیس‌جمهور نظام ریاستی ترکیه برای یک دوره پنج ساله دیگر انتخاب شود.

اکنون احزاب مخالف و منتقد اردوغان با غیرقانونی خواندن نامزدی وی، معتقدند که حضور وی برای سومین بار در رقابت های انتخاباتی، غیرقانونی است.

«بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه دیشب طی مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که هیچ مانعی در قانون اساسی برای نامزدی دوباره اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد و همه چیز مطابق قانون است.

به نوشته روزنامه «بیرگون»، بوزداغ همچنین در خصوص تحولات ائتلاف ملت شامل رهبران احزاب مخالف موسوم به «میز ۶گانه» و معرفی نکردن نامزد مشترک از سوی رقبای اردوغان افزود: «رهبر این میز کیست؟ همه می گویند من رئیس هستم، اما رهبر کلیچدار اوغلو است، نه مرال آک شنر و نه دیگران.»

وی اضافه کرد: کمال کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه کار را به جایی رسانده که تنها خود را به عنوان نامزد معرفی کرده و گزینه دیگری را نیز برای فکر کردن باقی نگذاشته است.

پیش از این، تاریخ رسمی و قانونی انتخابات ترکیه برای ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده بود ولی اردوغان با جدی‌تر شدن انتقاد به قانونی نبودن حضور او در این رقابت و با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را به ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جلو کشید.

هر چند که برابر قانون ترکیه، برگزاری انتخابات پیش از موعد و زودهنگام از اختیارات رییس جمهوری این کشور محسوب می‌شود، ولی منتقدان معتقدند که اردوغان برای قانونی جلوه دادن حضور خود در این رقابت، تاریخ جدید و پیش از موعد برای انتخابات تعیین کرده است.

تاکنون تنها اردوغان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نامزدی خود را به صورت رسمی اعلام کرده و احزاب مخالف که تحت عنوان میز ۶ گانه گرد هم آمده‌اند، قصد دارند تا نامزد نهایی خود را ۱۳ فوریه ۲۰۲۳(۲۴ بهمن ۱۴۰۱) معرفی کنند.

انتخابات پیش رو، دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

https://irna.ir/xjLG۶J

**حمله توپخانه ای سوریه به مواضع النصره/ محاصره ۲ روستا توسط شبه نظامیان آمریکایی

حملات توپخانه ای ارتش سوریه به مواضع جبهه تروریستی النصره پس از تداوم حملات این جبهه به مناطق «کاهش تنش «و محاصره ۲ روستای استان دیرالزور توسط شبه نظامیان آمریکایی (قسد) پس از تظاهرات علیه آنها از مهمترین تحولات ۲۴ ساعت اخیر سوریه بود.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

یک منبع میدانی سوریه امروز یکشنبه به روزنامه الوطن این کشور گفت که یگان های ارتش مستقر در ریف جنوبی استان ادلب و ریف شمالی استان حماه واقع در منطقه کاهش تنش به حملات گروه تروریستی النصره که از وضعیت نامساعد جوی برای حمله به پاسگاههای ارتش در ریف شرقی ادلب استفاده کردند، پاسخ دادند.

وی گفت: یگان های ارتش سوریه همچنین مواضع جبهه تروریستی النصره و همپیمانانش در خطوط تماس در دشت شمال غربی الغاب و در منطقه معاره النعسان در ریف شمال شرقی ادلب را با توپخانه گلوله باران کردند.

منطقه کاهش تنش شامل استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های حلب، حماه و لاذقیه است و در این مناطق عناصر تروریستی جبهه النصره و شبه نظامیان مسلح وابسته به ترکیه حضور دارند.

براساس توافق سال ۲۰۱۷ میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد، اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و بخش هایی از استان های لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد هنوز در دست گروه های تروریستی قرار دارد و گفته می شود که کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه النصره) است.

اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا امروز رخ نداده است و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

در همین حال، یک منبع میدانی دیگر سوریه امروز یکشنبه به روزنامه الوطن این کشور گفت که یگان های ارتش سوریه با تلاش بقایای گروه تروریستی داعش برای حمله به برخی پاسگاههای آنها در منطقه السخنه در صحرای شرقی حمص و صحرای غربی دیرالزور مقابله کرده و آنها را وادار به فرار به عمق صحرا کردند.

خبر دیگر از سوریه است که شبه نظامیان گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) وابسته به آمریکا درپی تظاهرات علیه آنها، ۲ روستا را در استان دیرالزور این کشور به محاصره کامل درآوردند.

منابع محلی در ریف استان دیرالزور به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که شبه نظامیان قسد از جمعه شب ۲ روستای الصبحه و ابریهه در ریف شرقی این استان را به محاصره خود درآورده اند.

قبایل عربی در این دو روستا سکونت دارند و آنها در طول هفته های اخیر علیه شبه نظامیان قسد به خاطر کشته شدن یک کودک معلول به ضرب گلوله این شبه نظامیان دست به تظاهرات زده اند.

شبه نظامیان قسد همچنین مقررات منع آمد و شد در این دو روستا برقرار کرده اند. نظامیان وابسته به نظامیان تروریست آمریکایی هستند که در شرق و شمال شرق سوریه حضور دارند.

شهروندان سوری همواره نسبت به حضور این نیروها در مناطق شمالی اعتراض داشته و خواستار خروج آن‌ها از مناطق اشغالی بوده‌اند.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

https://irna.ir/xjLG۷n

**جبهه پولیساریو: باج اسپانیا به مغرب، اوضاع صحرای باختری را تشدید می‌کند

نماینده جبهه پولیساریو در اسپانیا با محکوم کردن موضع اخیر مادرید در خصوص مساله صحرای باختری، آن را موجب تشدید تنش در این منطقه خواند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«عبدالله العرابی» با صدور بیانیه ای در واکنش به موضع اخیر دولت مادرید هشدار داد که طولانی شدن بحران صحرای غربی از طریق بی توجهی اسپانیا به مسئولیت های قانونی خود در قبال این مساله و تن دادن به آنچه العرابی آن "باج خواهی قدرت اشغالگر" (مغرب) دانست، موجب تشدید تنش در این منطقه خواهد شد.

این بیانیه که در پی دیدار اخیر مقامات اسپانیا و مغرب صادر شده، تاکید دارد که ثبات و امنیت در منطقه منوط به یافتن راه‌حل نهایی برای مناقشه صحرای غربی است که به گفته العرابی، اهالی این منطقه بتوانند "کشور مستقل خود را ایجاد کنند."

بر اساس این بیانیه، "در جریان به اصطلاح نشست سطح بالای مقامات اسپانیا و مغرب، مادرید امتیازات بیشتری در مورد صحرای باختری به رباط داد و موضع دولت اشغالگر مغرب را تایید کرد و به وضعیت حقوق بین الملل این منطقه و مسئولیت تاریخی و قانونی دولت اسپانیا در این خصوص کاملا بی توجهی نشان داد، در حالی که اسپانیا بر اساس قوانین بین المللی، قدرت اداری در صحرای غربی را دارد و بر همین اساس نیز باید به این قوانین پایبند بوده و نقشی اساسی را به همراه فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل ایفا کند تا راه حلی عادلانه پیدا شود و از طریق آن، اهالی صحرا بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند و به استعمار پایان دهند".

به گزارش «الشروق الیومی»، العرابی معتقد است که "نادیده گرفتن وضعیت آشفته حقوق بشر در صحرای باختری توسط دولت اسپانیا و حتی انعقاد چندین قرارداد با دولت اشغالگر مغرب، نشان می دهد که برای مادرید منافع اقتصادی بر پایبندی به قوانین بین المللی ارجحیت دارد."

نماینده جبهه پولیساریو با محکوم کردن موضع اخیر دولت اسپانیا، آن را "باعث وخامت بیشتر اوضاع حقوق بشری در این منطقه" دانست، در حالی که – به گفته او – "صحرای باختری منطقه ای است که مشمول اسناد متعدد سازمان ملل درباره سرزمین‌های غیربرخوردار از استقلال و در حال استعمارزدایی است. این وضعیت صحرای باختری از منظر حقوق بین الملل، با چندین رأی صادر شده توسط دیوان دادگستری اروپا تأیید شده اما موضع دولت اسپانیا بر این روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل تاثیر منفی می گذارد."

مناقشه بر سر این منطقه خشک و بیابانی که در گوشه شمال غربی آفریقا قرار دارد، از زمانی که مغرب به دنبال عقب نشینی اسپانیا، یک قدرت استعماری از منطقه، اکثر نواحی آن را در سال ۱۹۷۵ به تصرف خود درآورد، تشدید شده است.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از ماهی و فسفات بوده و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی، در معرض حملات مغرب قرار داشته است.

جبهه پولیساریو که به عنوان یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی شناخته شده است، در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه تشکیل شد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

جبهه پولیساریو سه سال پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، در راستای تحقق استقلال صحرای غربی با موریتانی توافقنامه صلح امضا کرد.

۱۰ سال پس از این توافق، آتش‌بس در صحرای غربی میان جبهه پولیساریو و مغرب در سال ۱۹۹۱ به امضا رسید و بدین ترتیب ۱۶ سال جنگ و درگیری میان دو طرف خاتمه پیدا کرد، اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگه داشت و به اراضی خود ملحق کرد.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و در سال ۲۰۰۷ رسما پیشنهاد اعطای حکومت خودگردان به صحرای غربی را مطرح کرد.

جبهه پولیساریو که می‌گوید این سرزمین متعلق به صحراهای بومی است، به یک جنگ چریکی علیه مغرب دست زد تا اینکه یک آتش بس تحت میانجیگری سازمان در سال ۱۹۹۱ میان دو طرف منعقد شد؛ اما این مناقشه کماکان حل نشده و دو طرف از آن زمان تاکنون در مذاکرات به بن بست رسیده‌اند.

https://irna.ir/xjLG۶H

**سفیر اسبق پاکستان در ایران: انقلاب اسلامی، قدرت و صلابت ایرانیان را به رخ جهان کشید

سفیر اسبق پاکستان در ایران دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی را الگویی برای سایر کشورها دانست و با تمجید از مقاومت ملت ایران در برابر زورگویی قدرت‌های غربی، گفت: مردم ایران با انقلاب اسلامی ، صلابت و قدرت خود را به رخ جهان کشیدند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«خالد محمود» که در دوره های مختلف، سفیر پاکستان در جمهوری اسلامی ایران، چین، عربستان، عراق و مغولستان بوده است، از سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲ سفیر پاکستان در تهران بود. وی هم اکنون سرپرستی موسسه بزرگ مطالعات راهبردی دولت پاکستان (ISSI) را برعهده دارد.

این دیپلمات با تجربه پاکستان روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را به ملت و دولت کشورمان تبریک گفت و افزود: انقلاب سرنوشت ملت ایران به کلی تغییر دارد به نحوی که ایران هرگز و در هیچ شرایطی بر سر استقلال و عزت و سربلندی خود معامله نکرده و نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی سربلندی و عزت را برای مردم ایران به ارمغان آورد البته همزمان دشمنی قدرت‌های غربی با ایران نیز نمودار شد اما ایران منسجم و یکپارچه در جبهه مقاومت با فشارها و دشمنی‌ها قرار گرفت.

رئیس هیات اجرایی اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد تاکید کرد: ترقی و پیشرفت چشمگیر ایران در حوزه‌های مختلف به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده و ما امروز در منطقه و جهان شاهد جایگاه قوی جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها هستیم.

وی گفت: امروز مبارزه ملت ایران برای دفاع از عزت و حقوق خود به یک الگوی بارز برای سایر ملت‌ها و کشورهای درحال توسعه می‌باشد و اینکه چگونه یک ملت به رغم دشمنی قدرت‌های جهان، حاضر به تسلیم شدن نیز و اجازه نمی‌دهد که فشارهای خارجی جلوی حرکت آنان را بگیرد.

خالد محمود افزود: آرزوی همه ما مردم پاکستان سربلندی و پیروزی مداوم برای ملت دوست و برادر ایران است و امیدواریم روند بالندگی و پویایی ایران با قوت تمام ادامه خواهد یافت.

وی در پایان سخنانش گفت: مردم ایران به دیگر ملت‌ها آموختند که چگونه باید در فضای متخاصم و فشارهای خارجی از حقوق و کرامت خود دفاع کنند و ثابت کردند که به رغم وجود بحران‌های عمیق تر یا گسترده تر، ایران به توسعه و پویایی خود ادامه می‌دهد.

https://irna.ir/xjLG۷K

**شولتس: پوتین، من و آلمان را تهدید نکرده است

صدراعظم آلمان در گفت‌وگویی و به دنبال اظهارات اخیر بوریس جانسون مبنی بر تهدید شدن از طرف پوتین، گفت که رییس‌جمهوری روسیه در هیچ‌ یک از تماس‌های تلفنی، وی و آلمان را تهدید نکرده است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ (Bild am Sonntag)، ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین را در راستای حفاظت از «نظام صلح اروپا» اعلام کرد.

وی در این گفت‌وگو بدون اشاره به دخالت‌ها و سیاست‌های جنگ‌طلبانه غرب در جنگ اوکراین، مسکو را مقصر درگیری‌های دانست و ادامه داد: ما و متحدانمان با هماهنگی‌ نزدیک، تجهیزات نظامی از جمله تانک‌ها را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهیم تا بتوانند از خود در برابر روسیه دفاع کنند.

ماه گذشته، شولتس اعلام کرد که برلین ۱۴ تانک لئوپارد ۲A۶ را از انبار ارتش این کشور (بوندس ور) به اوکراین می‌دهد. آمریکا نیز وعده داد تعدادی تانک‌ آبرامز ام۱ را اواخر سال جاری برای کی‌یف ارسال کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر پوتین مبنی بر اینکه برلین بار دیگر مسکو را با تانک‌های لئوپارد تهدید کرده و به کمک طرافداران هیتلر به دنبال جنگ با روسیه در اوکراین است،‌ آن را یک مقایسه تاریخی نادرست خواند و گفت که پوتین به دنبال توجیه حمله به اوکراین است.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو و به دنبال اظهارات اخیر بوریس جانسون نخست وزیر سابق انگلیس درباره تهدید موشکی از طرف پوتین، شولتس خاطر نشان کرد که رییس‌جمهوری روسیه نه او و نه آلمان را تهدید نکرده است.

صدر اعظم آلمان همچنین تصریح کرد که درباره اینکه تسلیحات ارسالی آلمان تنها در خاک اوکراین مورد استفاده قرار گیرد یک «اجماع و اتفاق نظر» وجود دارد..

بر اساس این گزارش، آمریکا نیز کمک‌های نظامی خود را با شرط اینکه برای حمله به اهداف داخل خاک روسیه استفاده نشود، در اختیار کی‌یف قرار داده است. با این حال، مقامات آمریکایی گفته‌اند که این محدودیت برای شبه جزیره کریمه و دیگر مناطق الحاقی به خاک روسیه اعمال نمی شود.

https://irna.ir/xjLG۷r

**بورل: توافق هسته‌ای هنوز نمُرده است/ انتقاد تلویحی از آمریکا

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد آمریکا بی هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد اما توافق هسته‌ای هنوز نمُرده است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ال پائیس اسپانیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق هسته‌ای با ایران آینده‌ای دارد؟ گفت: توافقی که قرار بود در ازای اجازه به مشارکت در تجارت بین‌المللی و به ویژه صادرات نفت، ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل نشود، عملا احیا شده بود. ترامپ (رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا) بدون هیچ هزینه‌ای آن را از بین برد.

بورل افزود: (توافق هسته‌ای) اگر چه به خوبی کار می‌کرد، اما آمریکا از آن خارج شد. پس از آن، توافق پایه عملا به پایان رسید.

وی مدعی شد: سپس ایران وارد دوره‌ای از اقداماتی شد که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند.

این دیپلمات اروپایی در پاسخ به اینکه آیا توافق کاملا متوقف شده است؟ تصریح کرد: بله. اما نمُرده است؛ من سعی دارم آن را زنده نگه دارم، اما این را میدانم و هر روز با خود این موضوع را تکرار می‌کنم که اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، کار را بسیار دشوارتر می کند.

بورل در مورد ارسال تسلیحات و کمک‌ها به اوکراین نیز اطمینان داد که کمک به کی‌یف تاریخ انقضا ندارد و اروپا علاقه‌مند است اطمینان حاصل کند که روسیه حاکمیت کشور همسایه خود را سلب نمی‌کند.

بورل در پاسخ به اینکه اگر جمهوری خواهان در انتخابات آتی آمریکا پیروز شوند، آیا حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین همچنان پایدار خواهد بود؟ گفت: اگر جنگ با دونالد ترامپ در کاخ سفید رخ می‌داد، موضع اروپا همچنان همین بود، زیرا کمک به اوکراین، کمک به کشوری است که شریک بزرگ ما در شرق است، ما با کمک به اوکراین، به امنیت خود کمک می‌کنیم. صرف نظر از نتیجه انتخابات آتی (ایالات متحده)، کمک اروپا به اوکراین چیزی نیست که ناشی از سیاست ایالات متحده باشد، بلکه یک سیاست مستقل اروپایی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد زمان رسیدن تانک‌ها به اوکراین خاطرنشان کرد: تانک‌ها به خدمه آموزش‌دیده نیاز دارند. آموزش این افراد حتی در چارچوب مأموریت نظامی اتحادیه اروپا در اردوگاه‌های آموزشی لهستان و سایرین در آلمان آغاز شده است. این مثل آموزش رانندگی ماشین نیست و نیاز به هفته‌ها آموزش بسیار تخصصی دارد.

خبرنگار ال پائیس با اشاره به موضع‌گیری رئیس‌جمهوری برزیل در قبال جنگ اوکراین و اظهارنظرهایی که از آفریقای جنوبی به گوش می‌رسد، گفت: آیا فکر می کنید اتحادیه اروپا در نبرد گفتمان در جنوب جهانی شکست خورده است؟ بورل در پاسخ تاکید کرد: در نبرد روایات، گفتمان، هر داستانی که گفته می‌شود اهمیت فزاینده‌ای دارد و روسیه و چین زمان، پول و انرژی زیادی را صرف این قضیه می‌کنند. در آمریکای لاتین سابقه مبارزه ضد امپریالیستی وجود دارد. در آفریقا، چه بخواهیم چه نخواهیم، تاریخ استعماری وجود دارد و روسیه - یا اتحاد جماهیر شوروی - به عنوان کشوری در نظر گرفته می‌شود، که به آن‌ها کمک کرده است به استقلال برسند یا با آپارتاید مبارزه کنند.

https://irna.ir/xjLG۹۲

**بازخواست سنا از بایدن در مورد بالون چینی

یک کمیته فرعی در مجلس سنا از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته در مورد ورود بالون چینی به حریم هوایی ایالات متحده که امنیت ملی این کشور را به چالش کشیده، توضیح دهد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«جان تستر» رئیس کمیته فرعی اعتبارات دفاعی سنا اعلان کرد که این کمیته یک جلسه استماع درمورد ورود بالون چینی به خاک آمریکا برگزار خواهد کرد.

مقام های آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

تستر سناتور ایالت مونتانا در گفتگویی خواستار پاسخگویی دولت بایدن در مورد پرواز بالون چینی بر فراز ایالت زادگاه خود شد و تاکید کرد که اهالی مونتانا برای آزادی و حریم شخصی خود ارزش قائل هستند و من همیشه برای هر دو آنها می‌جنگم.

کمیته فرعی اعتبارات دفاعی که تستر ریاست آن را بر عهده دارد، نقش کلیدی در تامین بودجه برای وزارت دفاع آمریکا ایفا می‌کند. پنتاگون این بالون چینی را هنگام عبور از خاک ایالات متحده تحت نظر داشته و وزارت دفاع می‌گوید که مقامات معتقدند این بالون قابلیت‌های نظارتی داشته است.

این سناتور ارشد دموکرات همچنین مدعی شد: اقدام‌های چین یک تهدید واضح برای ارزش‌ها و امنیت ملی آمریکا است و من از دولت بایدن در این زمینه جواب می‌خواهم. من افراد را به جایگاه کمیته می‌کشانم تا جواب‌های واقعی از آنها در مورد این اتفاق بگیرم.

وزارت خارجه چین اما این بالون را صرفا یک پرنده غیرنظامی برای استفاده در زمینه هواشناسی توصیف کرده است. این وزارتخانه از ورود این بالون هواشناسی و علمی به حریم هوایی آمریکا ابراز تاسف کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران در واشنگتن، گفت: ما به ابراز تاسف چین از حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا توجه کرده‌ایم. حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا نقض آشکار حاکمیت ما و غیرقابل قبول است.

ایالات متحده در نهایت این بالون را توسط یک جنگنده اف-۲۲ بر فراز آب‌های سرزمینی خود ساقط کرد.

https://irna.ir/xjLG۷M

**نگاهی به حیات نظامی-سیاسی "مشرّف"، ژنرال پر فراز و نشیب پاکستان

ژنرال «پرویز مشرف» که آخرین کودتای نظامی پاکستان را در سال ۱۹۹۹ با کنار زدن دولت محمدنواز شریف نخست وزیر وقت رقم زد، سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان در دوران حیات نظامی و سیاسی خود و تحمل رنج بیماری در سالهای سخت بازنشستگی، امروز در سن ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

مشرف در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ در جریان یک کودتای نظامی، با برکنار کردن نواز شریف نخست‌وزیر وقت پاکستان ،به قدرت رسید و به این وسیله عالی‌ترین مقام اجرائی کشور را تصاحب کرد. پس از آن و در پی انجام یک همه‌پرسی که در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ برگزار شد، خود را رئیس‌جمهور پاکستان اعلام کرد. او سرانجام در پی تهدید جناح‌های مخالف خود در پارلمان پاکستان مبنی بر استیضاح و برکناری وی از مقام ریاست جمهوری در ۱۸ اوت ۲۰۰۸ استعفای خود از پست ریاست جمهوری در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد.

کودتای بدون خونریزی ژنرال مشرف به عنوان فرمانده وقت ارتش پاکستان درسال ۱۹۹۹ که به موجب آن دولت محمد نواز شریف نخست وزیر وقت این کشور سرنگون شد، بار دیگر شکاف میان نیروهای سیاسی و تشکیلات قدرتمند نظامی در پاکستان را گسترده و مخالفت‌ها با حضور نظامیان در عرصه سیاست کشور را عمیق‌تر کرد.

مشرف ۲۰ مرداد ۱۳۲۲ یعنی ۴ سال قبل از تشکیل کشور مستقل پاکستان، در دهلی به دنبال آمد و همزمان با جدایی هند و پاکستان، خانواده مشرف به شهر کراچی مهاجرت کردند.

وی ۴۶ سال در ارتش پاکستان خدمت کرد و یکسال قبل از برگزاری انتخابات عمومی در سال ۲۰۰۸، از فرماندهی ارتش کناره گیری کرد و تا برگزاری انتخابات تنها به عنوان رئیس جمهور در راس قدرت باقی ماند.

پرویز مشرف در سال ۲۰۰۸ و با حضور مجدد دو حزب مطرح پاکستان مسلم لیگ نواز و حزب مردم و مطالبه جدی رهبران آنان برای احیای نظام مردم سالاری در کشور، در برابر این خواسته تسلیم شد و برای جلوگیری از استیضاح توسط پارلمان ملی از سمت ریاست جمهوری استعفا کرد.

وی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ هنگامی که در سمت حاکم نظامی و ریاست جمهوری پاکستان بود، از سه تلاش نیروهای افراط گرا برای ترور وی جان سالم به در برد.

پس از آن حاکم نظامی سابق پاکستان به یک تبعید خودخواسته رفت و ساکن لندن شد. وی مارس ۲۰۱۳ ازتبعیدگاه خودخواسته در لندن به پاکستان بازگشت تا در انتخابات عمومی این کشور مشارکت کند اما اینبار پرونده‌های قضایی مانع حضور وی شد و از آن سال کار این ژنرال کهنه سال به دادگاه‌های مختلف پاکستان باز شد.

پس از آن مشرف در ۱۱ فرورین ۱۳۹۲ ممنوع الخروج شد و دولت پاکستان به رهبری نواز شریف نخست وزیر پیشین این کشور تصمیم به محاکمه وی در دیوان عالی به اتهام خیانت به کشور چون دست به کودتا و تعلیق قانون اساسی زده بود، گرفت، موضوعی که بار دیگر باعث تشدید اختلافات میان نواز شریف و حزب وی با ارتش و تشکیلات قدرتمند نظامی پاکستان شد و حتی ارتش پاکستان از هیچ تلاشی برای جلوگیری از انزوای فرمانده سابق خود فروگذار نکرد.

سیاست‌های اتخاذ شده از سوی ژنرال پرویز مشرف در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ از جمله پیوستن به ائتلاف آمریکا و نیروهای بین المللی در جنگ علیه تروریسم و بویژه در اختیار قراردادن پایگاههای هوایی پاکستان به نیروهای آمریکایی برای انجام حملات علیه شبه نظامیان طالبان در افغانستان باعث شد تا مردم از وی دوری جسته و در این خصوص بسیاری از حامیانش دست از حمایت و پشتیبانی وی بردارند. احزاب مطرح پاکستان مانند مسلم لیگ نواز و حزب مردم همواره کودتا و سرکوب نیروهای سیاسی توسط حاکم نظامی سابق را مورد سرزنش قرار داده و مدعی شدند که نظامیان جلوی پیشرفت نظام دموکراتیک را گرفته‌اند.

مشرف با فراز و نشیب‌های فراوان بین سال‌های ۱۳۹۲ تا اسفند ۱۳۹۴ توانست حکم دیوان عالی پاکستان برای اجازه خروج از کشور را بگیرد و وی ۱۸ مارس ۲۰۱۶ (۲۸ اسفند ۹۴) برای معالجات پزشکی از پاکستان رفت .

**حکم جنجالی اعدام علیه پرویز مشرف

دیماه ۱۳۹۸ حکم اعدام یک دادگاه ویژه در پیشاور پاکستان علیه حاکم نظامی سابق به جرم خیانت بزرگ به کشور، واکنش‌های جدی از سوی ارتش به آن، بحث تقابل میان نهادهای قدرتمند در پاکستان را شدت بخشیده است.

قاضی پرونده به نام «وقار» ۲۶ آذر ۱۳۹۸ در بند ۶۶ حکمنامه خود خطاب به نهادهای مجری قانون پاکستان دستور داد که اگر مجرم (مشرف) قبل از اجرای حکم بمیرد، باید جسد وی به پاکستان منتقل شده و در مرکز پایتخت به مدت سه روز (پیکر مجرم) به دار آویخته شود، واکنش‌ها به حدی شدید بود که سخنگوی ارتش پاکستان با برگزاری نشست خبری فوری ضمن سرزنش این حکم گفت: ارتش پاکستان یک نهاد منظم و مدیریت شده است و همانگونه که با تهدیدهای خارجی مقابله کرده توانایی مبارزه با تهدیدهای داخلی و همدستان دشمنان در داخل کشور را دارد.

پس از آن پرویز مشرف علیه این حکم دادگاه پیشاور به دیوان عالی پاکستان مراجعه کرد و حکم اعدام خود را به چالش کشید، گفته می‌شود دیوان عالی این کشور رای دادگاه پیشاور را تعلیق کرده است.

نمایندگان دولت پاکستان نیز بند ۶۶ حکم نامه قضایی مربوط به محاکمه مشرف را مغایر با هنجارهای بین المللی و آموزه‌های اسلامی دانستند و تصمیم گرفتند که علیه قاضی پرونده مشرف به شورای عالی قضایی شکایت کنند.

دولت و ارتش پاکستان معتقدند که فرآیند قضایی پرونده مشرف شفاف نبوده و به پرویز مشرف حق دفاع از خود داده نشده است به همین دلیل دولت وقت اسلام‌آباد تصمیم گرفت تا علیه قاضی پرونده به عالی‌ترین مرجع قضایی شکایت کند.

حاکم نظامی سابق پاکستان در دوران زندگی نظامی و سیاسی خود مخالفان و حامیان زیادی را برای خود ایجاد کرد.

فرماندهی عملیات‌های ضدتروریسم در مناطق قبایلی، عملیات علیه گروه‌های افراطی به ویژه ماجرای مسجد لعل در اسلام‌آباد و سرکوب عناصر تروریستی در مناطق مختلف این کشور، حمایت از آزادی رسانه و فراهم کردن زمینه فعالیت رسانه‌های غیررسمی باعث شد تا شخصیت وی تا امروز در اذهان مردم پاکستان بماند و بسیاری از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای این اقدامات مشرف را مورد ستایش قرار می‌دهند.

از طرف دیگر، سایر نیروهای سیاسی پاکستان مانند عمران خان نخست وزیر برکنار شده این کشور معتقدند که پیوستن مشرف به آمریکا برای جنگ به اصطلاح علیه تروریسم و مشارکت در افغانستان به شدت به وجهه پاکستان آسیب رساند و تا امروز تبعات سنگین آن متوجه پاکستان است.

محمد نواز شریف که پس از کودتا، به دستور مشرف به عربستان تبعید شد و پس از بازگشت به پاکستان در سال ۲۰۰۷ و یک انتظار طولانی توانست در سال ۲۰۱۳ دوباره به قدرت برسد و پرونده محاکمه علیه حاکم نظامی کشورش را به جریان انداخت،ماه های گذشته در اظهار نظری درباره وضعیت مشرف برای وی آرزوی سلامتی کرد و گفت: من هیچ دشمنی شخصی با پرویز مشرف ندارم و از دولت پاکستان می‌خواهم تا بازگشت وی به کشور را تسهیل کند.

https://irna.ir/xjLG۹v

**نماینده مقام معظم رهبری در سوریه: غرب به دنبال برچیدن آثار دین از زندگی و جامعه است

نماینده مقام معظم رهبری در سوریه با تبیین علل اسلام هراسی و ایران هراسی در جامعه غربی گفت: تا پیش از این غربی ها دین را از سیاست جدا می کردند و تاکید داشتند که دین مساله ای فردی است، اما امروزه غربی ها به دنبال برچیدن آثار و مظاهر دینی در جامعه خود هستند و دیگر مساله سکولاریسم مطرح نیست.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

حجت الاسلام و المسلمین "حمید صفار هرندی" امروز (یکشنبه) در گفت وگو با ایرنا در سوریه، با اشاره به درگیری جدی تمدن غرب با تمدن اسلام در سال های اخیر اظهار داشت: تمدن غربی به دلیل این که بنیانش بر مادیت استوار می باشد نه بر ادیانی همچون مسیحیت، یهودیت و دیگر ادیان الهی، هم اکنون به دنبال حذف خدا در جامعه خود می باشد.

وی جایگزینی انسان به جای خدا را نگاه حاضر در تمدن غرب دانست و بیان داشت: ما به همین دلیل که غربی ها خدا را در جامعه خود حذف کرده اند، با آنها ستیز داریم و این مساله را بر نمی تابیم. ما ملاک را انسان به خدا پیوسته و مطیع فرمان خدا می دانیم؛ بنابراین تمدنی که ما برپا می کنیم بر اساس این اصول برپا می شود و تمدن غربی ها با ما کاملا متناقض می باشد.

صفار هرندی با بیان این که درگیری جدی میان تمدن غرب و تمدن اسلام از سوی غربی ها آغاز شده، تصریح کرد: غربی ها قبلا به سکولاریسم قایل بودند اما هم اکنون به دنبال برچیدن همه آثار دینی و شکستن نمادهای آن در جامعه خود می باشند و به آن حمله می کنند برای این که به قول خودشان کار انسان را یکسره کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در سوریه در پاسخ به این سوال که "چرا سران کشورهای غربی از برخی افراد که به مقدسات مسلمانان در غرب بی احترامی می کنند، حمایت می کنند"، گفت: هم اکنون در غرب فقط بحث اسلام هراسی نیست بلکه موضوع به دین هراسی رسیده است؛ در غرب به اسم آزادی بیان به انجیل حضرت مسیح (ع) اهانت می شود.

وی ادامه داد: در غرب امروز، یک سری مقدساتی به غیر از مقدسات دینی وجود دارد که برای غربی ها امور مقدس و خط قرمز شده (همانند آزادی همجنس بازان) و اجازه نمی دهند کسی به آن تجاوز کند، ولی توهین به مقدسات ادیان الهی در همین جامعه آزاد است.
https://irna.ir/xjLG۹j

**کمبود نیروی کار در کره جنوبی؛ استخدام ۲ هزار کارگر خارجی در یک ماه

با دستور دولت کره جنوبی، در ماه جاری میلادی، بیش از دو هزار کارگر خارجی، به دلیل کمبود نیروی کار در کارخانه های کشتی سازی این کشور استخدام می شوند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

به گفته وزارت دادگستری و وزارت تجارت، صنعت و انرژی، بیش از ۲ هزار کارگر خارجی، در ماه جاری میلادی، توسط کارخانه‌های کشتی‌سازی کره جنوبی به منظور کمک به رفع کمبود شدید نیروی کار استخدام خواهند شد.

دولت کره جنوبی، ویزاهای E-۷ و E-۹ را برای این گروه در یک فرآیند بررسی سریع در ژانویه صادر کرد.

این کشور همچنین در نظر دارد یک برنامه آموزشی برای جویندگان کار محلی راه اندازی کند تا آنها بتوانند در کارخانه های کشتی سازی کشور که بیشتر در مناطق جنوبی واقع شده اند، کار کنند.

کره جنوبی در حال حاضر با چالش جمعیتی ناشی از نرخ پایین زاد و ولد و پیری سریع دست و پنجه نرم می کند.

انتظار می رود این کشور در سال ۲۰۲۵ به یک جامعه فوق سالمند بدل شود که در آن نسبت افراد رده سنی ۶۵ سال و بالاتر ۲۰ درصد از کل جمعیت را تشکیل خواهد داد. این کشور در سال ۲۰۱۷ به دلیل سهم بیش از ۱۴ درصدی این رده سنی به عنوان جامعه ای سالخورده شناخته شد.

در این میان میانگین امید به زندگی نوزادان کره جنوبی متولد شده در سال ۲۰۲۰ به ۸۳.۵ سال رسیده است که بیش از هفت سال بیشتر از دو دهه قبل است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی این نهاد دولتی در کره جنوبی، نرخ باوری سالانه در این کشور ۰.۸۱ درصد تنزل یافته است که کمترین رقم در جهان به شمار می آید.

بر اساس این گزارش، نرخ جمعیت برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در کره جنوبی به کمترین میزان خود رسیده است.

به باور کارشناسان، کمبود جمعیت می تواند به اقتصاد کره جنوبی که دهمین اقتصاد جهان به شمار می آید، آسیب وارد کند. کارشناسان می گویند کمبود جمعیت سبب کاهش شمار نیروی کار، افزایش تعداد افراد مسن و هزینه ها رفاهی و در نتیجه کاهش تعداد مالیات دهندگان می شود که این مسائل در مجموع به اقتصاد این کشور آسیب وارد می کند.

https://irna.ir/xjLG۷Z

**عمان و امارات رزمایش مشترک برگزار می کنند

کشورهای سلطنت عمان و امارات از فردا رزمایش مشترکی را تحت عنوان «تعاون ۳» برگزار می کنند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

سلطنت عمان از اعزام گردان «مسقط» از تیپ ۲۳ پیاده ارتش، نیروهای پشتیبانی و تعدادی هواپیما و کشتی جنگی به امارات برای شرکت در رزمایش مشترک «تعاون ۳» خبر داد که قرار است در مرکز آموزش رزمی در کمپ «الحمرا» در پایتخت امارات از تاریخ ششم تا شانزدهم فوریه (۱۷ تا ۲۷ بهمن ماه) برگزار شود،

بر اساس این گزارش، شرکت عمان در این رزمایش در چارچوب برنامه های آموزشی سالانه نیروهای مسلح این کشور به نمایندگی از ارتش، نیروی هوایی و نیروی دریایی با کشورهای برادر و دوست صورت می گیرد.

برگزاری این رزمایش در چارچوب برنامه آموزشی نیروهای مسلح عمان و با هدف تبادل تجربیات، اجرای طرح‌های آموزشی و تمرین‌های مشترک و حفظ آمادگی و توان رزمی نیروهای مسلح عمان انجام می شود.

رزمایش مشترک امارات و عمان با عنوان «تعاون ۲» فوریه سال گذشته میلادی در امارات و در چارچوب رزمایش همکاری مشترک کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ارتقای توان نظامی آنها انجام شد.

https://irna.ir/xjLG۹۳

**مدودف: حمله به کریمه با تسلیحات هسته‌ای پاسخ داده می‌شود

رئیس شورای امنیت روسیه در اظهاراتی هشدارگونه اعلام کرد چنانچه کی‌یف قصد حمله به شبه جزیره کریمه را داشته باشد، مسکو می‌تواند از بازدارندگی هسته‌ای خود استفاده کند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«دیمیتری مدودف» گفت: چنانچه اوکراین تلاش کند کنترل کریمه را دوباره به دست بگیرد، مسکو ممکن است از توان بازدارندگی هسته ای خود استفاده کند.

این مقام ارشد روسیه اظهارات فوق را دیروز (شنبه) در گفت و گو با یک روزنامه‌نگار روسی بر زبان آورد و افزود: هرگونه حمله اوکراین به کریمه با واکنش های تلافی جویانه پاسخ داده خواهد شد.

به نوشته این نشریه، اظهارات این چهره نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه درحالی است که مسکو با وجود ارتش عظیم خود در نبرد با کی‌یف همچنان به نتیجه مورد نظر دست نیافته است. هنگامی که پوتین حمله به اوکراین را در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز کرد، هدف او یک پیروزی سریع بود، اما دفاع دور از انتظار اوکراین با کمک‌های نظامی غرب، سرعت دستاوردهای نظامی کرملین را کند کرده و تاکنون این امکان را برای کی‌یف فراهم کرده است تا هزاران مایل از سرزمین های اشغالی خود را بازپس گیرد.

از همین رو برخی ناظران پیش بینی کرده اند که ارتش اوکراین می تواند کریمه را که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ملحق شد، هم پس بگیرد.

تنها چند روز پیش از اظهارات مدودوف، یک مقام اوکراینی گفت که کی‌یف درحال آماده سازی "تیپ های تهاجمی" برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی از جمله کریمه است. روزنامه نیویوک تایمز نیز به تازگی گزارش داده بود که تمایل دولت «جو بایدن» برای امکان نیاز اوکراین به حمله به شبه جزیره دریای سیاه بیشتر شده است.

مدودوف هم در مصاحبه خود با اشاره به اینکه کریمه ممکن است به جبهه نبرد تبدیل شود، هشدار داده است که حملات اوکراین برای بازپس‌گیری این سرزمین عواقب ویرانگری خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در این مورد مذاکره ای وجود ندارد و تنها حملات تلافی جویانه انجام می‌شود. رئیس شورای امنیت روسیه تهدید کرد درصورت چنین حملاتی کل اوکراین تحت حاکمیت کی‌یف خواهد سوخت.

رئیس جمهوری پیشین روسیه سپس ادامه داد که پاسخ مسکو در صورت حمله به کریمه می‌تواند هر چیزی باشد و هیچ محدودیتی وجود ندارد. وی با اشاره به سیاست رسمی کرملین در مورد بازدارندگی هسته‌ای، افزود: کشورش آماده است تا تمامی تسلیحات خود از جمله سلاح های اتمی را بسته به ماهیت تهدید مستقر کند. مدودوف خاطرنشان کرد که براساس دکترین روسیه پاسخ ما به هرگونه حمله به کریمه سریع، سخت و قانع‌کننده خواهد بود.

اظهارات مدودوف در مورد کریمه در حالی است که هر دو طرف این شبه جزیره را بخشی از قلمرو خود می دانند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین متعهد شده است به شرطی جنگ را پایان می دهد که نیروهای روسیه را از تمام خاک اوکراین از جمله کریمه بیرون کند. با این حال، مقام های روسیه گفته اند که آنها هیچ توافق صلح اینچنینی را نمی پذیرند.

«سرلشکر کایرلو بودانوف» رئیس اطلاعات دفاعی اوکراین هفته گذشته در مصاحبه ای گفت که اوکراین قصد دارد تا اواخر تابستان کریمه را بازپس گیرد.

این شبه جزیره به لحاظ راهبردی اهمیت بسیاری برای کی‌یف دارد، زیرا شهر بندری کلیدی "سواستوپل" در ساحل دریای سیاه در این منطقه واقع شده است. مسکو نیز تاکنون از کریمه برای حمله به اوکراین استفاده کرده است.

https://irna.ir/xjLG۹D

**افزایش قربانیان آتش‌سوزی در شیلی به ۲۳ نفر؛ هراس از تکرار فاجعه ۲۰۱۷

دولت شیلی اعلام کرد در نتیجه آتش‌سوزی جنگل‌ها که مناطق مختلف این کشور آمریکای جنوبی را تحت تاثیر قرار داده است، ۲۳ نفر جان خود را از دست داده و نزدیک به یکهزار نفر زخمی شده‌اند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملی پیشگیری و مقابله با بلایای طبیعی شیلی (Senapred)، شمار قربانیان آتش‌سوزی‌ها به ۲۳ نفر افزایش یافته، ۹۷۹ نفر زخمی شده‌ و دست‌کم ۵۶۳ خانه آسیب دیده‌اند.

طبق داده‌های سِناپرد، تا شامگاه ۴ فوریه (به وقت محلی/ ۱۵ بهمن)، دست‌کم ۲۳۲ آتش‌سوزی فعال جنگلی گزارش شده است که ۱۴۹ مورد تحت کنترل بوده و عملیات اطفا در ۸۳ منطقه دیگر ادامه دارد.

در مجموع، نزدیک به ۴۵ هزار هکتار از مناطق نیوبله، بیوبیو و لا آراکوئانیا، زمین‌های زراعی واقع در ۵۰۰ کیلومتری جنوب سانتیاگو طعمه حریق شده‌اند.

گابریل بوریک رئیس‌جمهوری شیلی در برخی مناطق جنوبی، وضعیت فاجعه اعلام کرده است.

این آتش‌سوزی‌ها به دنبال موج گرمای شدید رخ می‌دهند که باعث شده مقامات از وقوع فاجعه‌ای مانند آنچه در ابتدای سال ۲۰۱۷ تجربه کردند، بیمناک باشند.

در سال ۲۰۱۷، آتش سوزی عظیم جنگلی باعث مرگ ۱۱ نفر، زخمی شدن حدود شش هزار نفر، تخریب بیش از یکهزار و ۵۰۰ خانه و از بین رفتن ۴۶۷ هزار هکتار زمین شد.

آتش‌سوزی ۲۰۱۷ نیز از مناطق کشاورزی و جنگل‌ها شروع شد و با پیشروی، مناطق پر جمعیت را تحت تاثیر قرار داد.

https://irna.ir/xjLGc۷

**خلبان صهیونیست: نتانیاهو را می کُشم

در پی تصمیمات اخیر کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای «اصلاحات قضایی»، یک خلبان ارتش این رژیم نتانیاهو و وزیران کابینه افراطی و تندروی او را تهدید به ترور کرد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«زئیف راز» خلبان ارتش رژیم صهیونیستی که در حمله این رژیم به تاسیسات هسته ای عراق در سال ۱۹۸۱ مشارکت داشت، گفت که «اگر نتانیاهو به اجرای برنامه های اصلاحات قضایی خود که یک "کودتا" است، ادامه دهد، باید ترور شود.»

این افسر ذخیره که از مخالفان سیاست های کابینه نتانیاهو است، اضافه کرد که «اگر نخست وزیر به قدرت دیکتاتوری دست یابد، او و وزیرانش باید کشته شوند».

حزب لیکود که ریاست آن را نتانیاهو عهده دار است در واکنش به این اظهارات در بیانیه ای اعلام کرد که «اقدامات تحریک آمیز علیه نتانیاهو اوج دیوانگی است. دعوت زئیف راز برای ترور نخست وزیر و وزیرانش ما را شوکه کرد، (دستگاه امنیت داخلی) شاباک و پلیس اسرائیل باید فورا او و دیگران را که علیه نتانیاهو اقدامات تحریک آمیز انجام می دهند، بازداشت کند.»

به نوشته خبرگزاری سما، پلیس رژیم صهیونیستی نیز پس از افزایش دامنه چنینی اظهاراتی علیه کابینه نتانیاهو در بیانیه ای اعلام کرد که «هرکس چنین سخنانی را در شبکه های اجتماعی منتشر کند، مورد بازجویی قرار خواهد گرفت.»

پلیس صهیونیستی اعلام کرد که «با اقدامات تهدیدآمیز و تحریک کننده، مماشات نخواهد کرد و اگر ثابت شود که شخصی مرتکب جرمی شده لایحه کیفرخواست علیه او صادر خواهد شد.»

«یائیر لاپید» از سران اپوزیسیون و مخالف کابینه نتانیاهو ضمن حمایت از تداوم اعتراضات علیه کابینه گفت: «تمام دوستداران اسرائیل را به تظاهرات و اعتراض و آمدن به خیابان دعوت می کنم، اما به شرط آنکه از قانون محافظت شود و اعتراض ها به سمت خشونت نرود.»

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، ده‌ها هزار نفر علیه کابینه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی تظاهرات کردند.

دامنه تظاهرات اعتراضی هفتگی علیه نتانیاهو شنبه شب گسترش یافت و ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بودند.

بر اساس این گزارش، هزاران نفر شنبه شب در میدان «هبیما» شهر تل آویو تجمع کرده و علیه نتانیاهو و تلاش‌های کابینه او برای تضعیف دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی اعتراض کردند. همچنین ده‌ها هزار نفر نیز در راهپیمایی اعتراضی به سمت خیابان «کابلان» در تل آویو شرکت داشتند.

برگزار کنندگان تظاهرات در تل آویو اعلام کردند که شمار شرکت کنندگان در تظاهرات این هفته، بیشتر از تظاهرات شنبه گذشته بود.

این تظاهرات‌ها در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست لاپید برگزار شده است.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می دانند و معتقدند که اینگونه اقدامات کابینه نتانیاهو، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

https://irna.ir/xjLG۹Z

**رسانه چینی: آمریکا برای بهبود روابط با چین صداقت ندارد

همزمان با تنش آفرینی های آمریکا در روابط با چین به بهانه ماجرای بالن، نشریه چینی گلوبال تایمز گزارش داد: استفاده از حادثه بالن به عنوان بهانه ای برای تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به پکن نشان می دهد که آمریکا برای بهبود روابط با چین صداقت ندارد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

گلوبال تایمز نوشت: آنتونی بلینکن روز جمعه سفر خود به چین را در واکنش به پرواز یک شی پرنده در فراز آمریکا که واشنگتن آن را «بالون جاسوسی» توصیف کرده، به تعویق انداخت و بیان کرد که پرواز این بالون «شرایطی را ایجاد کرده که هدف این سفر را تضعیف می کند».

گلوبال تایمز نوشت: این بهانه به روشنی نشان می دهد که واشنگتن فاقد صداقت لازم برای تقویت روابط با چین است.

این گزارش با اشاره به توضیح وزارت خارجه چین مبنی بر این که این بالون یک کشتی هوایی غیرنظامی بوده که عمدتا با اهداف هواشنایی طراحی شده است، نوشت: با وجودی که پنتاگون اعلام کرده بالون جاسوسی «تهدید نظامی یا فیزیکی برای افراد در زمین ایجاد نمی کند» یا خطر جمع آوری اطلاعات قابل توجهی ندارد، بسیاری از سیاستمداران و رسانه های آمریکایی به بهانه «تهدید چین» دور جدیدی از تبلیغات را برای بدنام کردن چین به راه انداخته اند.

لو شیانگ (Lü Xiang) محقق آکادمی علوم اجتماعی چین به گلوبال تایمز گفت: معمولا در واکنش به حوادث ناشی از یک وضعیت اجباری، دو طرف ابراز تاسف می کنند و درباره این که چگونه با چنین حوادثی مذاکره کنند برنامه ریزی می کنند. واکنش بلینیکن برای تعویق سفر خود پاسخ مناسبی نبوده است.

به نوشته گلوبال تایمز، دلایل چندی توضیح می دهد که چرا واشنگتن به دنبال به راه انداختن تبلیغات به بهانه پرواز یک کشتی هوایی غیرنظامی و تبدیل آن به یک حادثه سیاسی مهم است. نخست این که، روابط دوجانبه چین و آمریکا همچنان متشنج است و بسیاری از نیروهای چین ستیز در آمریکا حضور دارند. آنها قصد دارند به بهانه این حادثه، احساسات ضد چینی را در داخل این کشور برانگیزند، وجهه جهانی چین را با این بهانه که به عنوان یک قدرت از مقررات بین المللی پیروی نمی کند، خدشه دار کنند. آنها می خواهند چین را تهدیدی علیه امنیت دیگر کشورها نشان دهند تا آمریکا هم براحتی بتواند متحدانش را برای مهار چین در عرضه بین المللی بسیج کند. این رویکرد بازتاب سیاست خطرناک و رادیکالی آمریکا در قبال چین است.

علاوه بر این جنجال ها و طرح مسائل اغراق آمیز درباره کشتی هوایی غیرنظامی چین نشان می دهد که با تشدید قطبی شدن سیاسی، هر اتفاقی به موضوعی برای تشدید رقابت های حزبی تبدیل می شود. آنچه که در آمریکا به عنوان «بالون جاسوسی» توصیف شده به حادثه تبدیل شده تا سیاستمداران آمریکایی از احزاب مختلف از طریق آن سرمایه سیاسی لازم را کسب کرده و حقوق سیاسی خود را افزایش دهند. حزب جمهوریخواه آمریکا از این حادثه به عنوان سلاح دیگری برای حمله به دولت جو بایدن استفاده کرده است.

همچنین در واکنش به این حادثه، بخشی از دولت آمریکا از جمله وزیر خارجه این کشور باید موضع جنگ طلبانه ای را اتخاذ کند تا مخالفان داخلی را راضی کند.

لو شیانگ محقق چینی مذکور خاطرنشان کرد که دولت آمریکا باید هوشیار باشد و دیپلماسی و مسائل داخلی را به عنوان دو موضوع جدا از هم در نظر بگیرد. به گفته وی، عاقلانه نیست که دولت آمریکا در شرایطی که درگیری های داخلی حزبی بر روابط خارجی آن تأثیر می گذارد، منفعل باشد و کاری انجام ندهد.

این محقق چینی افزود: با توجه به اظهارات یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر این که «کانال های ارتباطی مهم هستند و این کانال ها همچنان باز هستند»، انتظار می رود بلینکن سفر خود به چین را طبق تاریخ برنامه ریزی شده انجام دهد.

گلوبال تایمز در ادامه مطلب خود آورده است: تبلیغات علیه چین در مقطع زمانی حساسی مطرح شده است. این تبلیغات در آستانه سفر بلینکین به چین بوده هر چند که پکن این دیدار را تایید نکرده است. برخی از ناظران سیاسی گفته اند که بعید نیست که واشنگتن عمدا این زمان را انتخاب کرد تا اهرم فشار بیشتری در مذاکره با چین بعد از فشار بیشتر بر این کشور داشته باشد. چنین اقداماتی در دیپلماسی آمریکا به یک موضوع عادی تبدیل شده است.

این رسانه خاطرنشان کرد اگر دولت آمریکا علاقه مند به بهبود روابط با چین است می تواند از طریق مدیریت احساسات در قبال چین در کنگره و در جامعه آمریکا، به این هدف دست یابد. مساله اصلی این است که آیا تیم بایدن مصمم به بهبود روابط دوجانبه با پکن هست یا خیر.

اما با توجه به واکنش واشنگتن به این حادثه، از جمله تعویق سفر بلینکین به چین، آمریکا فاقد صداقت کافی در این زمینه است.

گلوبال تایمز نتیجه گرفت: وخامت روابط آمریکا و چین نه تنها نقش تعیین کننده و مهمی برای کل جهان دارد بلکه نتیجه عکس در آمریکا خواهد داشت. امید می رود آمریکا هوشیار باشد و اجازه ندهد روابط دو کشور بیش از این وخیم تر شود.

https://irna.ir/xjLG۹s

**بحران پرو؛ تظاهرات ضددولتی در پایتخت

با وجود درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس، هزاران نفر از مردم پرو از نقاط مختلف، در یک راهپیمایی جدید ضد دولتی در لیما، پایتخت این کشور تجمع اعتراضی برپاکردند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

معترضان با در دست داشتن پرچم‌های ملی که روی برخی از آن‌ها خطوط مشکی به جای قرمز به نشانه عزا کشیده شده بود، در خیابان‌های اصلی مرکز شهر لیما تجمع کردند و با شعارها و پارچه نوشته های خود، استعفای دینا بلوآرته رئیس‌جمهوری این کشور، برگزاری زودتر از موعد انتخابات در سال جاری میلادی و تشکیل مجلس موسسان را خواستار شدند.

در طول ساعت‌های اولیه، راهپیمایی به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد؛ بر خلاف شنبه گذشته که در جریان آن، نخستین مورد مرگ یک معترض در درگیری با نیروهای پلیس در پایتخت ثبت شد. با گذشت چند ساعت، پلیس برای عقب راندن معترضان از برخی چهارراه ها شروع به پرتاب گاز اشک آور کرد و معترضان نیز به سمت ماموران سنگ و مواد محترقه پرتاب کردند.

از هفتم دسامبر (۱۶ آذر) و به دنبال برکناری پدرو کاستیو رئیس‌جمهوری سابق پرو، آتش خشم معترضان هنوز فروکش نکرده و معترضان، استعفای دینا بلوآرته رئیس‌جمهوری جدید را خواستار هستند. تاکنون، ۴۸ نفر از جمله یک پلیس در این اعتراض ها قربانی شده‌اند. ۱۱ نفر نیز در جریان مسدودی جاده‌ها کشته شده‌اند.

کنگره پرو در ابتدا به برگزاری زودتر از موعد انتخابات ریاست جمهوری از ۲۰۲۶ به ۲۰۲۴ چراغ سبز نشان داد اما تاکنون به پیشنهادهای برگزاری انتخابات در سال جاری میلادی رای منفی داده است.

https://irna.ir/xjLGd۸

**تداوم تورم بالای ۵۷ درصد در ترکیه

سازمان آمار ترکیه، نرخ تورم در این کشور را در ماه نخست سال جدید میلادی ۵۷.۶۸ درصد و ۳.۶۶ درصد بیشتر از پیش‌بینی خود ذکر و اعلام کرد که این رقم، کمترین میزان تورم در ترکیه طی ۱۱ ماه گذشته بوده است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

نرخ تورم در ترکیه با وجود طی روند نزولی، همچنان بالاست و با انتظار تورمی اقتصاددانان برای پایان سال ۲۰۲۳ که حدود ۴۴.۵۵ درصد پیش بینی شده، فاصله زیادی دارد.

نرخ تورم در ترکیه در نخستین ماه سال جاری میلادی در حالی فراتر از ارقام، پیش بینی شد که این کشور سال گذشته میلادی را با تورم ۶۴.۲۷ درصد به پایان رسانید.

برخی از اقتصاددانان ترکیه با اشاره به تداوم تورم تولید کننده در این کشور با ارقام ۸۶.۴۶ درصد اعلام کردند که داده‌های سازمان آمار مبنی بر کاهش تورم به حدود ۵۷ درصد مطابق با واقعیت نیست چرا که افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و تثبیت نرخ ارز نیز کارساز نبوده است.

«نورالدین نباتی» وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در خصوص بالا بودن نرخ تورم در ماه ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به پیش بینی وی در حساب توئیتر خود اعلام کرد: داده‌های فعلی نشان می‌دهد که چالش‌برانگیزترین دوره تورم را پشت سر گذاشته‌ایم و ماه‌های بسیار بهتری در پیش رو خواهند بود.

وی با بیان این که نرخ تورم سالانه ترکیه بر اساس قیمت مصرف کننده نسبت به سال گذشته میلادی ۶ درصد کاهش یافته است، وعده داد که مشکل تورم در این کشور طی سال جاری میلادی که مصادف با صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه است، برای همیشه حل خواهد شد و ترکیه سهم بیشتری از تجارت جهانی خواهد گرفت.

کارشناسان اقتصادی ترک در میزگردی که در شبکه خبر.ترک برگزار شد، با اشاره به بالا بودن نرخ تورم و تردید در خصوص صحت آمار ارائه شده، وعده‌های وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه در خصوص کنترل تورم را خوشبینانه عنوان و اعلام کردند که دست یافتن به اهداف دولت ترکیه در کنترل تورم در سال جاری، بسیار سخت است.

رسانه خبر.ترک طی گزارشی اعلام کرد که افزایش تورم در ترکیه به رغم کمپین تثبیت قیمت‌ها، کاهش نرخ انرژی و ثابت نگه داشتن نرخ ارز، ادامه دارد و بررسی جزئیات تحولات اقتصادی نشان می‌دهد که تورم بخش خدمات، پیشتاز تورم در این کشور است و پس از آن، افزایش قیمت مواد غذایی، مسکن، حمل و نقل و انرژی بیشترین میزان تورم در هزینه خانوار را داشته است.

قیمت مواد غذایی که یکی از عوامل اصلی تعیین کننده تورم محسوب می شود، بیشترین افزایش ماهانه را در ترکیه طی ۹ ماه گذشته داشته، به طوری که نرخ مواد غذایی در یک ماه اول سال جاری میلادی ۹.۲ درصد افزایش یافته و همین امر، سیاست دولت ترکیه مبنی بر تثبیت قیمت‌ها تا انتخابات سه ماه بعد را به چالش کشیده است.

نرخ تورم در ترکیه در سال گذشته میلادی مهمترین دغدغه مردم و دولت این کشور بوده، به طوری که دولت رجب طیب اردوغان برای کنترل تورم، نرخ بهره بانکی را در چند مرحله کاهش داده و به ۱۰.۵ درصد رساند ولی این امر هم کمکی به تورم فزاینده در این کشور نکرد، به طوری که نرخ تورم در ماه اکتبر(نیمه آبان ماه) به ۸۵.۵۱ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم این کشور از سال ۱۹۹۷ به بعد بوده است.

دولت ترکیه سال گذشته میلادی را با میانگین تورم سالانه ۶۴.۲۷ درصد به پایان رساند، در حالی تداوم نرخ بالای تورم در سال جاری، سایه سنگینی بر انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و پارلمان این کشور انداخته و دولت آنکارا در معرض انتقادات جدی نامزدهای انتخاباتی در خصوص ناتوانی در کنترل تورم است.

https://irna.ir/xjLGdx

**ادعای نخست‌وزیر سابق اسرائیل: پوتین قول داد زلنسکی را نکشد

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی مدعی شد که در سفر ناگهانی به مسکو در اوایل جنگ اوکراین از رئیس‌جمهوری روسیه قول گرفته بود تا همتای اوکراینی‌اش را به قتل نرساند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«نفتالی بنت» در مصاحبه ای که شب گذشته منتشر شد، ادعا کرد که چند هفته پس از تهاجم روسیه به اوکراین، به مسکو سفر کرد و از ولادیمیر پوتین قول گرفت تا ولودیمیر زلنسکی را به قتل نرساند.

پس از موافقت پوتین، وی با زلنسکی تماس گرفت و او را از این وعده آگاه ساخت.

به ادعای بنت، پوتین در این دیدار همچنین از خواسته خود در مورد خلع سلاح اوکراین چشم پوشی کرد و رئیس جمهوری اوکراین نیز قول داد تا این کشور را به عضویت ناتو در نیاورد.

با این حال دولت بنت دیری نپائید و در تابستان امسال و پس از بروز اختلافات داخلی فروپاشید.

https://irna.ir/xjLGgZ

**بالون چینی، دستمایه فشارهای جدید جمهوری‌خواهان علیه بایدن

به دنبال جنجال های حضور یک بالون تحقیقاتی متعلق به چین بر فراز آمریکا و سرنگونی آن، جمهوری‌خواهان کنگره موجی از انتقادها و فشارها را به دلیل آنچه که تاخیر و تعلل در واکنش دانستند، روانه دولت بایدن کردند

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا .

جمهوری خواهان کنگره پس از سرنگونی بالون جاسوسی چین در روز شنبه حملات تند به «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا را در دستور کار خود قرار دادند.

چندین نماینده جمهوری‌خواه کنگره پس از اینکه بایدن دستور سرنگونی بالون چینی را بر فراز سواحل کارولینای جنوبی صادر کرد، خواستار بررسی این اقدام دولت شدند.

گزارش ها حاکی است دستور به سرنگونی این بالون پس از اعتراض عمومی شهروندان آمریکا به مشاهده آن در آسمان رخ داده که در چندین ایالت از جمله مونتانا و پالمتو مشاهده شد.

«پیت سشنز» نماینده جمهوری خواه ایالت تگزاس در این خصوص گفت: «بسیار واضح است که، چون آمریکایی‌ها نه تنها به شدت از واکنش های دولت بایدن به ابهامات موجود منزجر شده‌اند، از این وضعیت هم که ما رئیس‌جمهوری داریم که اجازه می‌دهد جاسوس‌افزارهای چینی روزها بر فراز کشورمان قرار بگیرند و دولت هیچ کاری نکند، وحشت کردند».

سشنز که این اظهارات را در گفت و گو با فاکس نیوز بر زبان می آورد، افزود: من مردم آمریکا و شهروندان عادی را که به این موضوع ابراز خشم کردند تحسین می کنم. این بالون هم به همین دلیل سرنگون شد.

سشنز همچنین در ادامه ضمن انتقاد از دولت بایدن، گفت که تیم وی در تشخیص خطرات علیه آمریکا و دفاع از مرزها و افتخارات ما با تاخیر و کند عمل می کند.

این نماینده جمهوری خواه دولت بایدن را متهم کرد که به دلیل نزدیکی به دولت چین نتوانسته به موقع وارد عمل شود.

«جاش هاولی» سناتور جمهوری خواه ایالت میسوری نیز در این خصوص به فاکس نیوز گفت که سرنگونی بالن چین در روز شنبه تنها نمایش دیگری از ناتوانی و ضعف جو بایدن بود.

وی خاطرنشان کرد که این بالون باید پیش از ورود به حریم هوایی آمریکا یا به محض ورود سرنگون می شد ،نه پس از آنکه چندین روز از جمع آوری اطلاعات توسط آن می گذرد.

«تروی نلز» نماینده دیگر ایالت تگزاس نیز در بیانیه ای ضمن انتقاد از اقدام دیرهنگام دولت دموکرات به فاکس نیوز گفت که دشمنان ما پیش از این از ما می ترسیدند. اما اکنون چه؟ وی سپس افزود: ما در زمان دولت ترامپ چنین مشکلی نداشتیم.

«تام ایمر» نماینده اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان هم در گفت و گو با این شبکه خبری گفت: این مایه شرمساری است که با توجه به سوابق نرمش در برابر چین، بایدن نتوانست اقدام قاطعانه ای برای ارسال پیامی قدرتمند به دشمنان ما در سراسر جهان نشان دهد. وی این اقدام را در عین حال تعجب آور ندانست.

«دیوید کستوف» نماینده جمهوری خواه ایالت تنسی ضمن تحسین ارتش آمریکا در سرنگونی این بالون چینی، گفت: سوال این است که چرا دولت بایدن به یک ابزار جاسوسی اجازه داده تا حریم هوایی ما را نقض کند؟ وی سپس افزود: نمایندگان هر دو حزب باید این اقدامات تهاجمی چین را به طور کامل بررسی کنند.

«مارشا بلکبرن» دیگر سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی، ارتباط نزدیک «هانتر بایدن» پسر رئیس جمهوری را با دولت چین دلیل این تاخیر در سرنگونی بالون دانست و اضافه کرد: نزدیک به ۴۸ ساعت پس از اینکه عموم مردم از حضور این بالون در آسمان آمریکا مطلع شدند، ارتش آن را سرنگون کرد. سوال این است که اگر مردم متوجه نمی شدند، وزارت دفاع آن را ساقط نمی کرد؟ وی سپس این سوال را مطرح کرد که آیا بایدن هنگام ارزیابی بالون جاسوسی چین نگران ناراحتی دوستانش و شرکای تجاری هانتر در چین بود؟

«نیکول مالیوتاکیس» نماینده جمهوری خواه نیویورک نیز ضمن ابراز خشم درخصوص تاخیر در سرنگونی این بالون گفت: رئیس جمهوری تاکنون هیچ اظهارنظری درخصوص این اقدام تجاوزکارانه غیرقابل قبول پکن نداشته است. وی سپس افزود: کنگره بایدن نسبت به حفاظت از مرزهای ما واکنش نشان دهد، زیرا آنگونه که مشخص است رئیس جمهوری این کار را نمی کند.

واکنش ها و انتقادات به تاخیر دولت بایدن در ساقط کردن بالون چین درحالی است که گفته می شود که رئیس جمهوری آمریکا دستور سرنگونی این بالون را در روز چهارشنبه صادر کرده بود، اما مشاوران نظامی وی به دلیل نگرانی از زخمی شدن ساکنان منطقه، تصمیم گرفتند منتظر بمانند.

https://irna.ir/xjLGgK

**مرگ دیپلماسی آمریکا در مساله فلسطین

نشریه نشنال اینترست در گزارشی به سیاست‌های شکست خورده ایالات متحده طی چند دهه اخیر برای حل مساله فلسطین پرداخت و نوشت که دیپلماسی واشنگتن در مناقشه فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها شکست خورده است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

این نشریه آمریکایی با اشاره به سفر اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نوشت: مهمترین تحول در جریان سفر اخیر بلینکن به اسرائیل و کرانه باختری چندان به محتوای سفر او مرتبط نبود. پیشنهادات کم اهمیت بلینکن برای توقف مناقشه بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، کمرنگ شدن سریع ردپای دیپلماسی آمریکا در عنصر مهم سیاست واشنگتن در منطقه خاورمیانه را نشان داد.

این نشریه آمریکایی در گزارش خود به این مساله اشاره می‌کند که علاوه بر رشد شهرک‌های مجوز داده شده از سوی دولت رژیم صهیونیستی و آنچه تل آویو آنها را «شهرک‌های قانونی» در کرانه باختری اشغالی می‌نامد، یک سری شهرک‌های کوچک که دولت رژیم اسرائیل آن را «غیرقانونی» می‌داند نیز وجود دارد که در ۲۵ سال گذشته تعداد و جمعیت آنها رو به افزایش گذاشته است. دولت‌های رژیم صهیونیستی یکی پس از دیگری به از بین بردن این شهرک‌ها متعهد شدند بدون اینکه در عمل اتفاقی بیافتد. در واقع دولت‌های آمریکا نیز مدت طولانی است که حتی از خواسته‌های خود مبنی بر پایبند بودن رژیم صهیونیستی به تعهداتشان به واشنگتن، دست کشیدند.

در طول ۵۰ سال گذشته، تنها یک مانع معنادار جلوی افزایش جمعیت شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری را گرفت که آن هم انتفاضه فلسطین بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ بوده است. انتفاضه دوم فلسطین به تنهایی افزایش سالانه جمعیت شهرک‌ها در طول این چند سال را کاهش داد. در مقابل، دیپلماسی ایالات متحده که از سال ۱۹۷۷ با «مذاکرات خودمختاری» فلسطین آغاز شد و تا فرایند صلح اسلو در سال ۱۹۹۲ ادامه پیدا کرد، نه تنها در محدود کردن شهرک سازی شکست خورد بلکه به جرات می‌توان گفت که افزایش شهرک سازی را هم تسهیل نمود.

در واقع ارزیابی این دوره منجر به این نتیجه می‌شود که یکی از اهداف کلیدی فرایند دیپلماتیک نسل اخیر، افزایش غیرعادی در شهرک‌سازی و شهرک نشینان بود.

تعامل دولت بایدن در قضیه فلسطین همچنان بر این فرض پابرجاست که سرویس‌های امنیتی فلسطینی باید به وعده خود در برابر اسرائیل عمل کرده و از شهرک‌نشینان و سربازان این رژیم محافظت کنند بدون اینکه چشم اندازی از ثمره آن یعنی استقلال، حاکمیت و خروج اشغالگران داشته باشند. اگر توافق‌های اسلو در بهترین حالت خود به چنین نتیجه‌ای دلالت داشتند، از زمان عملیات دیوار دفاعی در سال ۲۰۰۲ مشخص شد که هیچ چشم انداز واقعی برای خروج شهرک نشینان از کرانه باختری وجود ندارد و اینکه اقدام‌های دیپلماتیک با هدایت آمریکا برای مقابله با این حقیقت و تبدیل اشغالگری اسرائیل به استقلال و حاکمیت فلسطین، شکست خورده است.

آمریکا از جمله دولت فعلی، مدت‌ها پیش تسلیم افزایش شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی شده است. از زمان دولت جورج دبلیو بوش هیچگونه دیپلماسی جدی بین طرف‌ها صورت نگرفته و حالا بیش از یک دهه از زمانی که آمریکایی‌ها تلاشی دیپلماتیک را برای توقف شهرک سازی در نظر داشتند، می‌گذرد.

در نبود چنین «افق دیپلماتیک: برای ایجاد کشور فلسطین»، دیپلمات های در تلاش برای حفظ داستان پیشرفت دیپلماتیک و تعامل ایالات متحده، به یک سری راه حل های سریع دست یافته‌اند. در بهترین حالت، این اقدام‌ها به جای مقابله کردن با مساله اشغالگری رژیم صهیونیستی، علائم تداوم اشغال را درمان می‌کند.

تعامل ایالات متحده اکنون بر یک طرح امنیتی دیگر در کرانه باختری متمرکز شده است که باز هم هدف ایجاد دایره بسیج حمایت مردمی فلسطین از نهادهای امنیتی را دنبال می‌کند که به نوعی در محافظت از فلسطینیان در مقابل شهرک نشینان و شهرک‌سازی‌ها ناکام مانده‌اند.

https://irna.ir/xjLGbs

**عربستان میزبان تمرین بین المللی «رماح النصر ۲۰۲۳»

وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که نیروهای شرکت کننده در تمرین بین المللی «رماح النصر ۲۰۲۳» (پیکان پیروزی ۲۰۲۳) در مرکز تمرین هوایی پایگاه «ملک عبدالعزیز» در شرق این کشور برای اجرای این تمرین مستقر شدند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

وزارت دفاع عربستان با اعلام این خبر در حساب کاربری خود در توییتر افزود: تمام واحدهای نیروهای مسلح، وزارت گارد ملی و ریاست امنیت کشور عربستان در این تمرین شرکت می‌کنند.

نیروهایی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به همراه واحدهایی از آمریکا، بریتانیا، پاکستان، یونان و اردن در این تمرین شرکت دارند.

امارات، سلطنت عمان و کویت هم به عنوان ناظر در این تمرین حضور خواهند داشت.

برپایه این گزارش، مرکز هوایی پایگاه نظامی «ملک عبدالعزیز» یکی از مراکز هوایی پیشرو با توانایی بالا برای آموزش خدمه هوایی، فنی و پشتیبانی در موقعیت های مشابه جنگ های مدرن است.

در فوریه سال گذشته نیز عربستان تمرین «رماح النصر ۲۰۲۲» را با شرکت نیروهایی از آمریکا، بحرین و پاکستان برگزار کرده بود.

هدف از این تمرین، افزایش همکاری های نظامی میان کشورهای شرکت کننده، ارتقای آمادگی رزمی، تبادل تجربیات و افزایش هماهنگی نظامی و عملیاتی بین تمامی نیروهای شرکت کننده عنوان شده است.

این درحالی است که کشورهای سلطنت عمان و امارات نیز از فردا مانور مشترکی را تحت عنوان «تعاون ۳» برگزار می کنند.

https://irna.ir/xjLGc۶

**آمریکا استقرار موشک‌های میان برد در ژاپن را بررسی می‌کند

براساس اطلاعات منابع آگاه در مسائل آمریکا-ژاپن که خواستند نامشان فاش نشود واشنگتن درحال ارزیابی ارسال موشک های میان برد به ژاپن در راستای بخشی از برنامه تقویت نیروهای دفاعی خود در برابر چین در دریای چین شرقی و چین جنوبی است.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

روزنامه سانکی ژاپن در مقاله ای از برنامه آمریکا برای ارسال موشک های میان برد در راستای برنامه تقویت نیروهای خود در این کشور خبر داد. این روزنامه بدون اشاره به منابع خود افزود ممکن است در برنامه ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به ژاپن سلاح های فراصوتی دوربرد نیز وجود داشته باشد و توکیو آماده شروع مذاکرات جدی پیرامون قبول این تجهیزات است.

این رسانه ژاپنی همچنین گفته تصمیمی درباره مکان هنوز گرفته نشده اما ممکن است جزیره کیوشو در جنوب ژاپن مورد برررسی قرار گیرد.

ژاپن و آمریکا برای تقویت نیروهای نظامی خود در جزایری که دریای چین شرقی را از اقیانوس آرام غربی جدا می کنند در تلاشند، چرا که این جزایر به تایوان نزدیک هستند.

https://irna.ir/xjLGj۵

**الوطن: دیدار سه جانبه آتی سرنوشت روابط دمشق و آنکارا را مشخص می کند

روزنامه «الوطن» سوریه امروز یکشنبه نوشت که دیدار سه جانبه هیات های نظامی سوریه، ترکیه و روسیه در نیمه ماه جاری میلادی تعیین کننده سرنوشت نزدیکی روابط دمشق و آنکارا خواهد بود.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع دیپلماتیک خود درباره مذاکرات به منظور نزدیک شدن روابط سوریه و ترکیه به یکدیگر آورده است: دیدار هیات‌های نظامی سوریه، روسیه و ترکیه که در اواسط ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، سرنوشت نزدیکی روابط بین دمشق و آنکارا را مشخص خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته از برگزاری دیدار «بررسی آینده» در سطح هیات‌های نظامی سوریه، روسیه و ترکیه در ماه جاری خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: هنوز تاریخ مشخصی برای برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه سه کشور مشخص نشده است اما رایزنی‌ها ادامه دارد.

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده پوتین در خاورمیانه و آفریقا دیروز (شنبه) درباره رایزنی درباره نشست آینده وزرای خارجه سوریه، روسیه و ترکیه به رسانه‌های روسی گفت: ما در حال رسیدگی به موضوع برگزاری نشست وزیران هستیم.

وی با بیان اینکه "ما در اینجا رایزنی‌هایی را با هیات‌های سوریه و ایران انجام داده‌ایم و از طریق سفارت‌ها با شرکای ترکیه‌ای خود در تماس هستیم"، افزود: کار در این سطح ادامه دارد اما هنوز زمان نهایی وجود ندارد.

در همین حال، منابع آگاه به روزنامه الوطن سوریه گفتند: دیداری که وزارت خارجه روسیه در سطح هیات‌های نظامی درباره آن صحبت کرد، اواسط فوریه برگزار می‌شود.

آن‌ها فاش کردند که نتایج این دیدار مشخص خواهد کرد که آیا جلسات سیاسی بعدی برگزار می‌شود یا خیر.

این منابع دیدار آتی هیات نظامی (بین روسیه، ترکیه و سوریه) را از نظر تعیین سرنوشت راه‌های نزدیک شدن روابط سوریه و ترکیه بسیار مهم توصیف کردند.

آن‌ها با اشاره به اینکه ترکیه چند روز پیش، شروع به برچیدن نقاط نظامی در مجاورت بزرگراه بین‌المللی "M۴" در سوریه کرده است، افزودند: این اقدام نشان می‌دهد که آنکارا قبل از وارد شدن به مرحله جدیدی از مذاکرات سیاسی، برای برآورده کردن خواسته‌های دمشق و نزدیک شدن دو کشور جدی است.

https://irna.ir/xjLGbW

*هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

همزمان با آغاز نخستین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات اولیه ریاست‌جمهوری در ۲۰۲۴ افزایش یافته‌ است و احتمال می‌رود نیکی ‌هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل زودتر از سایرین و در ماه جاری نامزدی خود را اعلام کند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین آمریکا به عنوان تنها جمهوری‌خواه شناخته شده که به طور رسمی کارزار انتخاباتی خود را اعلام کرده، در روزهای اخیر علیه چندین رقیب احتمالی خود از جمله ران دسانتیس فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی که رقبای اصلی او در انتخابات اولیه و درون حزبی ۲۰۲۴ برای ریاست‌جمهوری هستند، اظهار نظر کرده است.

براساس این گزارش، فهرست ۸ نفره از جمهوی‌خواهانی که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به احتمال زیاد با ترامپ رقابت خواهند کرد به شرح زیر است:

نیکی هیلی (Nikki Haley)
هیلی که دو دوره فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را در سابقه دارد، انتظار می‌رود در ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن ماه) به طور رسمی نامزدی خود برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کند.

دونالد ترامپ نیز در واکنش به این خبر، با کنایه‌زنی درباره اظهارات پیشین هیلی مبنی بر اینکه اگر ترامپ نامزد شود او وارد عرصه رقابت نمی‌شود در شبکه اجتماعی خود تروث (Truth Social) نوشت: نیکی باید قلبش را دنبال کند نه شرافتش را.

ران دسانتیس (Ron DeSantis)


فرماندار فلوریدا اگرچه تاکنون به طور مستقیم و صریح درباره احتمال حضورش در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ سخن نگفته است، اما در مناظره‌های پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای از پاسخ به پرسشی درباره تعهد به خدمت کامل و ۴ ساله فرمانداری خودداری کرده بود.

بنابر این گزارش، مشاوران دسانتیس در پشت صحنه در حال آماده ‌سازی فهرستی از کارکنان احتمالی وی در صورتی که تصمیم به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بگیرد، هستند.

دسانتیس که به عنوان رقیب بالقوه ترامپ شناخته می‌شود، چهره‌ای محبوب در میان محافظه کاران دارد.

مایک پنس (Mike Pence)

معاون ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش نیز درحال سنجش شرایط در صورت ورود به کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ است. وی پیشتر در گفت‌وگویی با هیل گفته بود که در ماه‌های آینده تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

پنس در ماه‌های اخیر با سفر به سراسر آمریکا در حال تبلیغ کتاب زندگی‌نامه خود با عنوان «So Help Me God» بوده است. وی در این کتاب به بیان تجربیات خود که در تصمیمات او در زمان حادثه حمله به ساختمان کنگره آمریکا در ۶ ژانویه (۱۶ دی ماه) ۲۰۲۱ تاثیر گذار بوده، پرداخته است.

پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، ترامپ، پنس را برای رد نتیجه انتخابات تحت فشار گذاشته بود و تاکید داشت که در این انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است. به رغم لابی‌گری شدید ترامپ، پنس در جریان نشست مشترک کنگره که اوایل روز هفتم ژانویه پس از ساعت‌ها تاخیر برگزار شد، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را تایید کرد.

مایک پنس پیش‌تر گفته بود که افتخار می کند وی و قانون گذاران کنگره پس از تخلیه ساختمان کنگره از آشوبگران مجددا تشکیل جلسه داده و وظیفه‌شان را طبق قانون اساسی انجام دادند.

این درحالی است که به تازگی گزارش شده که وکیل پنس در خانه او در ایندیانا حدود دوازده سند محرمانه دولتی را کشف کرده و به اف بی‌آی تحویل داده است.

مایک پمپئو (Mike Pompeo)

وزیر خارجه سابق آمریکا ماه گذشته عنوان کرده بود که در بهار، برنامه احتمالی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد. این درحالی است که او از پیش‌تر نشانه‌هایی در رابطه با تصمیمش برای ورود به کارزار انتخاباتی بروز داده است.

پس از اینکه جمهوریخواهان نتایج مطلوب خود را در انتخابات میان دوره‌ای به دست نیاوردند،‌ پمپئو در توییتی با تمسخر به جمله «از پیروزی خسته شدم» ترامپ اشاره کرد و نوشت: به ما گفته‌ بودند از برد خسته خواهیم شد اما من و بیشتر جمهوری‌خواهان از شکست خسته‌ شده‌ایم.

تیم اسکات (Tim Scott)

اسکات سناتوری از ایالت کارولینای جنوبی در حال برگزاری سفرهایی با عنوان «ایمان به آمریکا» در ایالت‌هایی است که در صورت اعلام نامزدی برای پیروزی در انتخابات اولیه و درون حزبی به آرای آن‌ها احتیاج خواهد داشت. بدین ‌ترتیب گمانه‌ زنی‌ها درباره احتمال ورود وی به کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا رو به افزایش است.

لری هوگان (Larry Hogan)

هوگان فرماندار سابق ایالت مریلند است که هفته گذشته به شبکه خبری فاکس نیوز گفته بود: در حال «بررسی جدی» برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ است.

وی همواره یکی‌ از سرسخت‌ترین منتقدان ترامپ بوده است.

در همین رابطه، پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر (ابان/ آذر) در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز در رابطه با نتایج بهتری که جمهوری‌خواهان میانه رو در مقایسه با راست‌گراهای افراطی کسب کرده بودند، گفته بود: برای جمهوری‌خواهان سمت ما شب خوبی بود اما طرفداران ترامپ در حزب، شب خوبی نداشتند.

گلن یانگکین (Glenn Youngkin)

فرماندار ویرجینیا در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر با جمهوری‌خواهانی کارزار انتخاباتی تشکیل داد که باعث ایجاد گمانه زنی‌ها درباره تمایل وی برای شرکت در انتخابات‌های بزرگتر شد.

گلن یانگکین در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ با کسب ۵۰.۶ درصد آرا توانست رقیب خود را شکست دهد. ثروت وی ۴۴۰ میلیون دلار بر آورد می‌شود.

آسا هاچینسون (Asa Hutchinson )

فرماندار سابق ایالت آرکانزاس در ماه نوامبر و در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرده بود که خیلی جدی حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را بررسی می‌کند و احتمالا در ژانویه ۲۰۲۳ تصمیم خواهد گرفت.

وی که از منتقدان دونالد ترامپ است،‌ ماه گذشته گفته بود که بدترین حالت برای جمهوری‌خواهان حضور دوباره ترامپ در انتخابات است.

در ماه‌های گذشته چندین رسانه خبری به بررسی رویکردهای احتمالی جمهوری‌خواهان نسبت به اعلام نامزدی ترامپ پرداخته‌اند. در این میان گاردین در آبان ماه، ۸ شخصیت برجسته جمهوریخواه را که احتمالا شانس خود برای شکست ترامپ و ورود به رقابت‌های انتخاباتی امتحان کنند، برشمرده بود. اسامی ران دسانتیس، مایک پنس، گلن یانگکین، نیکی هیلی، مایک پمپئو در این فهرست به چشم می‌خورد.

در همین رابطه، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی با اشاره به احتمال حضور منتقدان و حامیان دونالد ترامپ در رقابت‌های تعیین نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، ران دسانتیس فرماندار ایالت فلوریدا را رقیب اصلی رئیس جمهوری پیشین آمریکا معرفی کرد.

گفتنی است حتی در شرایطی که ترامپ با انتقادات و چالش‌های فزاینده‌ای مواجه است، نظرسنجی‌های اخیر او را به عنوان گزینه مورد علاقه برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه نشان می‌دهد. با این حال نتایج برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دسانتیس شکاف را کم کرده و پیشتازی ترامپ را کاهش داده است.

نظرسنجی ۱۶ تا ۱۸ دسامبر (۲۵ تا ۲۷ آذر) موسسه نظرسنجی مورنینگ کانسالت نشان می‌دهد که از میان چهار هزار و ۱۰۵ رأی ‌دهنده بالقوه جمهوری‌خواه، ترامپ حمایت‌ اکثریت را به دست آورده و ۴۸ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که قصد دارند به رئیس جمهوری سابق رای دهند.

https://irna.ir/xjLGdJ

**بازداشت دوباره یکی از رهبران جهاد اسلامی توسط رژیم صهیونیستی

نظامیان صهیونیست همزمان با تحویل پیکر یک جوان فلسطینی ساکن بیت المقدس، «شیخ خضر عدنان» یکی از فرماندهان آزاده جهاد اسلامی را بار دیگر در خانه وی در شهر «عرابه» در جنوب جنین بازداشت کردند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

منابع محلی گزارش دادند که نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه پس از حمله به منزل شیخ عدنان، در خانه وی را منفجر کرده و به داخل یورش بردند، این یورش صهیونیست ها با مقاومت مسلحانه رزمندگان مقاومت مواجه شد.

براساس این گزارش، نظامیان صهیونیستی همچنین صبح امروز هفت فلسطینی را از مناطق مختلف کرانه باختری ربودند.

صهیونیستها «عبداللطیف صابر خلیفه» از روستای عجه و «خالد ولید غوادره» از روستای بیر الباشا در جنین، «امین علی ثوابت» ۲۲ ساله و «خالد محمد طقاطقه » را از شهرک بیت فجار در جنوب بیت اللحم ، «عصام یوسف مواس» ۲۳ ساله از شهر بنی نعیم در شمال شرقی شهرالخلیل و «ابراهیم الزبیدی» را از اردوگاه الجلزون در شمال رام الله ربودند.

شیخ خضر عدنان به دلیل اعتصاب غذا در زندان های رژیم صهیونیستی در اعتراض به بازداشت اداری بدون محاکمه خبرساز شده بود.

همزمان با این بازداشت ها، نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی، پیکر شهید محمدعلی از ساکنان اردوگاه آوارگان شعفاط در شمال شرق بیت المقدس اشغالی را تحویل خانواده اش دادند.

شهید محمد علی نوجوان ۱۷ ساله، بیست و پنجم ژانویه گذشته بر اثر اصابت گلوله رژیم صهیونیستی به قفسه سینه در اردوگاه شعفاط به شهادت رسید ولی صهیونیست ها پیکر وی را مصادره و از تحویل آن به خانواده اش خودداری کردند.

منابع محلی گزارش دادند صهیونیستها برای تحویل پیکر این شهید، از خانواده وی تعهد گرفته بودند که پیکر او را ظرف دوساعت تشییع و خاکسپاری کنند.

همزمان با این تحولات، ده ها صهیونیست شهرک نشین با حمایت شدید نظامیان رژیم اشغالگر قدس صبح امروز به ساحت مقدس مسجد الاقصی یورش بردند.

براساس اعلام اداره اوقاف اسلامی در بیت المقدس، ده ها شهرک نشین از سمت دروازه مغربی به مسجد الاقصی هجوم بردند و با هتک حرمت به ساحت این مکان مقدس، به گردش در صحن های آن و انجام مراسم یهودی در ضلع شرقی و روبروی قبه الصخره پرداختند.

از سوی دیگر نظامیان صهیونیستی اقدام به محدود کردن ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجد کرده و ضمن تفتیش مسلمانان عرب فلسطینی، تعدادی از آنها را در دروازه های بیرونی آن بازداشت کرده و از ورود ده ها نفر دیگر از آنها ممانعت کردند.

https://irna.ir/xjLGnb

**حزب‌الله: لبنان دیکته‌های خارجی را تحمل نمی‌کند

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در سخنانی با انتقاد از سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که لبنان در هیچ موضوع و پرونده‌ای دیکته های خارجی را برنمی‌تابد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در این باره اظهار داشت: حزب‌الله مشتاق است در هر کاری که رنج لبنانی‌ها را کاهش می‌دهد، ابتکار عمل را به دست گیرد و تمام تلاش خود را برای تسریع در روند انتخاب رئیس‌جمهور به کار می‌گیرد؛ چراکه این اتفاق نقطه شروع نجات کشور و توقف فروپاشی است.

وی تاکید کرد: ما برای انتخاب رئیس جمهور روی خارج حساب نمی‌کنیم، بلکه روی نزدیک‌ترین و مطمئن‌ترین راه حل که گفت‌وگو و اجماع لبنانی است، کار خواهیم کرد.

قاووق همچنین افزود: لبنان دیکته‌های خارجی درباره ریاست جمهوری و موضوعات دیگر را برنمی تابد و معادله امروز اجازه دیکته و تحمیل رئیس جمهور از کشورهای منطقه یا جهان را نمی‌دهد. تنها راه حل موجود تسریع در آغاز گفت‌وگو برای دستیابی به اجماع لبنانی- لبنانی است و نه امروز و نه فردا و نه پس فردا هیچ جایگزینی برای اجماع وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: لبنان در ردیف اعراب سازشکار قرار نخواهد گرفت، چراکه عربیت ما یک عربیت اصیل است و نماینده آن فلسطین و شهید خیری علقم است و هر که بپذیرد در یک خندق با نتانیاهو قرار بگیرد، آن فرد کسی است که آبروی خود را از دست می‌دهد و به قدس، فلسطین و کل ملت خیانت می‌کند.

https://irna.ir/xjLGq۵

**اسرائیل تجهیز اوکراین به «گنبد آهنین» را بررسی می‌کند

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که امکان تجهیز اوکراین به سامانه های پدافند هوایی موسوم به «گنبد آهنین» را بررسی خواهد کرد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه فرانسوی «LCI» اعلام کرد که در حال بررسی امکان تجهیز اوکراین به سامانه گنبد آهنین است، اما در عین حال پیامدهای سیاسی و نظامی احتمالی این اقدام را نیز بررسی می‌کند؛ چراکه وی می‌خواهد استحکام روابط رژیم اسرائیل و روسیه را حفظ کند.

نتانیاهو در این مصاحبه گفت که کمی پس از تشکیل کابینه خود، میزان اهمیت ارائه گنبد آهنین به اوکراین را بررسی کرده است و رژیم صهیونیستی در حال اصلاح سیاست‌های خود است و پس از آن، پیامدهای سیاسی این موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.

رسانه "آکسیوس" آمریکا چهارشنبه شب اعلام کرد که کابینه بنیامین نتانیاهو در سیاست رژیم اسرائیل در قبال اوکراین بازنگری می‌کند و امکان این وجود دارد که تل آویو دولت کی‌یف را به سیستم‌های دفاعی تجهیز کند.

الی کوهن وزیر امور خارجه جدید رژیم صهیونیستی نیز ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) به اوکراین تضمین داد که عرضه کمک‌های انسانی را ادامه می‌دهد. با این حال، به طور کلی تل آویو همچنان مواضع محتاطانه‌ای دارد و عرضه سلاح به اوکراین را رد می‌کند.

به تازگی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که واشنگتن از رژیم صهیونیستی خواسته تا برخی از جنگ افزارهای مستقر در سرزمین‌های اشغالی از جمله سامانه موشکی «هاوک» به اوکراین منتقل شوند.

مواضع رژیم صهیونیستی در قبال جنگ بین روسیه و اوکراین و حمایتش از کی‌یف در برهه‌ای، تنش‌ها در روابط تل‌آویو- مسکو را به اوج خود رسانده بود تا جایی که کاخ کرملین در نیمه تیر ماه دستور تعلیق فعالیت آژانس یهود در مسکو را صادر کرد.

به دنبال آن، یائیر لاپید نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی خواستار تهیه بسته اقدامات متقابل علیه روسیه شد که تنش بی سابقه‌ای را بین دو طرف شکل داد.

https://irna.ir/xjLGqx

**فیصل مقداد: آمریکا و عواملش دروغ‌های خود را در سوریه تکرار می‌کنند

وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که آمریکا و عواملش در فرانسه، انگلیس و آلمان امروز در مورد سوریه همان فریب‌ها و دروغ‌هایی را به کار می‌برند که ۲۰ سال پیش در عراق به بهانه داشتن سلاح‌های کشتار جمعی به کار برده بودند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

فیصل مقداد روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: جهان باید از گذشته درس بگیرد و اجازه ندهد که این کشورها دوباره با فریب و نیرنگ کشورهای دیگر را هدف قرار دهند و امنیت و ثبات آنها را تضعیف کنند.

وی تصریح کرد: کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا، ۲۰ سال پیش در چنین روزی، در نزدیکی صندلی سوریه در شورای امنیت که من روی آن نشسته بودم، صحنه‌ای از نمایشنامه فریب و دروغ را برای توجیه حمله آمریکا به عراق به بهانه داشتن سلاح های کشتار جمعی بازی کرد.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: وزیر پاول در آن زمان با ارائه مدارک و اسناد جعلی و دروغین مدعی شد که اینها (تصاویر ماهواره‌ای و ضبط‌های صوتیو..) حقایق و اطلاعات کاملا مستند هستند و لوله کوچکی را نشان داد که بیان می‌کرد حاوی مواد بیولوژیکی تولید عراق بود که می توانست ده‌ها هزار نفر را بکشد.

وزیر مقداد در ادامه افزود: البته مشخص شد که هر چه او مطرح کرده است دروغ‌های محض بوده است، اما متأسفانه عراق بر اساس این دروغ‌ها مورد حمله قرار گرفت و همه می‌دانند که این حمله، نتایج فاجعه‌بار جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را رقم زد که توسط آمریکا و متحدانش در عراق انجام شده است.

وی از جهانیان خواست که از گذشته درس بگیرند و اجازه ندهد آمریکا و عواملش فرانسه، انگلیس و آلمان دوباره دست به این جنایت بزنند و یا اتهامات سخیف خود را برای توجیه مداخله در امور دیگر کشورها و سایر کشورها مطرح و امنیت، ثبات آنها را تضعیف کنند.

https://irna.ir/xjLGsr

**یمن: سازمان ملل از انجام وظایف خود شانه خالی می کند

وزیر حمل و نقل یمن گفت: سازمان ملل متحد به تعهد خود درباره نفتکش "صافر" پایبند نیست.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

عبدالوهاب الدره افزود: سازمان ملل متحد مارس ۲۰۲۲(اسفند ۱۴۰۰) متعهد شد که نفتکش صافر را تخلیه و آن را با نفتکشی دیگر جایگزین کند.

وی اضافه کرد: سازمان ملل متحد برغم جمع آوری هزینه ۸۵ میلیون دلاری تخلیه و جایگزینی صافر، برای دریافت مبلغی بیشتر از انجام تعهد خود سرباز می زند.

الدره گفت: این سازمان متعهد شده بود که ابتدای سال ۲۰۲۳ تخلیه نفتکش را انجام دهد ولی اکنون پس از ۵ ماه هنوز این کار انجام نشده است.

وی بیان کرد: ما از سخنان معاون سخنگوی سازمان ملل درباره احتیاج این سازمان به ۲۰ میلیون دلار دیگر برای تخلیه نفتکش صافر تعجب می کنیم.

وزیر حمل و نقل یمن افزود: درصورتی که این نفتکش منفجر شود و یا نفت آن به دریا نشت کند، سازمان ملل مسئول این فاجعه زیست محیطی خواهد بود.

نفتکش صافر حدود پنج سال است که در نزدیکی بندر راس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است.

مسوولان دولت نجات ملی مستقر در صنعا پیش‌تر نسبت به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی که عواقب آن مشخص نخواهد بود، هشدار دادند و افزوند که به علت فرسوده بودن وضعیت نفتکش صافر، این موضوع تهدید بیشتری برای یمن و منطقه محسوب می‌شود.

آنها به حادثه غیر منتظره نشت نفت به موتورخانه این کشتی بر اثر فرسودگی یکی از لوله‌ها و جداره‌های مخازن هشدار داده و اعلام کردند که این حادثه ممکن است باعث غرق شدن کشتی یا منفجر شدن آن شود.

https://irna.ir/xjLGss

**مدیر حوزه علمیه امام باقر (ع) سوریه: انقلاب اسلامی ایران توطئه های استکبار را خنثی کرد

شیخ « محمدحسن تقی» مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) سوریه گفت: آمریکا و غربی ها می خواهند کشورهای اسلامی را نابود کنند و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران بر خود واجب دید که مقابل توطئه های برنامه ریزی شده استکبار برای نابودی مسلمانان، با تمام قوا بایستد و در این امر موفق شد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

شیخ « محمد حسن تقی» امروز ( یکشنبه ) در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که غرب مستکبر نمی خواهد کسی در دنیا به غیر از او قدرتمند باشد و وقتی یک نیروی صلح‌ طلب ظاهر می‌شود که به طرفداری از مظلوم و حق دعوت می‌کند و ظلم را از مستضعفان دور می کند، قطعا ایشان را نمی‌پسندند و با او مقابله می کنند.

غربی ها مانع اجرای طرح هایی هستند که به نفع مستضعفان جهان است

وی افزود: آنها می بینند که جمهوری اسلامی مانعی بر سر راه رسیدن به اهداف آنها یعنی استقلال جهان و استقلال مستضعفان آفریقا و شرق آسیا و حتی برخی کشورهای اروپایی است، بنابراین آنها این موضع را نمی پسندند، پس با تمام قدرت در مقابل هر حرکتی که جمهوری اسلامی انجام می دهد می ایستند زیرا این امر مانع اجرای نقشه های آنها می شود.

مدیر حوزه علمیه امام محمدباقر (ع) سوریه گفت:‌ آنها نمی خواهند حرفی جز خودشان در سطح جهان شنیده شود پس با پیدایش جمهوری اسلامی ایران و گسترش خیر در همه جای جهان قطعا" آنها این را دوست ندارند بنابر این در برابر آن می ایستند و با اجرای طرح هایی که به نفع اقشار آسیب پذیر دنیاست مقابله می کنند.

جمهوری اسلامی ایران نقش مهم و فعالی در منطقه و جهان دارد

وی در خصوص نقش ایران و جایگاه آن در جهان گفت: بدون شک و تردید نقش جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان مهم و فعال است، ما این موضوع را از طریق حمله غرب به مواضع جمهوری اسلامی ایران صرف نظر از اینکه آیا این موضع به نفع منطقه یا به نفع جمهوری اسلامی است، بررسی می کنیم زیرا آنها نمی خواهند که منطقه نور را ببیند یا در جهان در سطح خاصی قرار گیرد.

شیخ « محمد حسن تقی» افزود: بنابر این با تمام قوا در مقابل همکاری های بین المللی با جمهوری اسلامی و در مقابل فرهنگ و اعتقاداتش جهت مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از خط مقاومت جهان هر کجا که باشد، مقابله می کنند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار مستضعفان در مقابله با مستکبران ایستاده است، گفت:‌ پس این به مذاق آنها خوش نمی آید و به هیچ وجه نمی توانند آن را بپذیرند لذا در مقابل جمهوری اسلامی برای اجرای این امور و اثربخشی آنها در سطح منطقه و جهان می ایستند.

غربی ها ایده نابودی، کشتار و آوارگی مسلمانان را منتشر می کنند

مدیر حوزه امام باقر (ع) سوریه ادامه داد: غرب در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران و مواضع برحق این کشور، آنچه را که به نفع خود است توجیه می کند و آنچه را به سود دیگران است برنمی تابد، بنابراین در بسیاری از مواضع که به نفعشان نیست استانداردهای دوگانه ای دارند.

وی با اشاره به اینکه غرب برای از بین بردن مقاومت مسلمانان در برابر استکبار سعی می کند سازمان هایی را به شکل اسلامی در کشورهای مسلمان ایجاد کند و آنها را مورد حمایت قرار دهد، افزود:‌ بر همین اساس داعش، جبهه النصره و گروه های دیگر را تاسیس کردند و این گروه های تروریستی را در کشورهای اسلامی از الجزایر تا افغانستان و سوریه به وجود آوردند و این گروه های تروریستی آنچه را که در سوریه انجام دادند در این کشورها انجام دادند.

شیخ «محمد حسن تقی» افزود: در همین حال غرب با دو رویی و برای تحریف افکار عمومی ادعا می کند که در حال مبارزه با تروریسم است.

غرب گروه های تکفیری را برای تخریب منطقه ایجاد کرد

وی با بیان اینکه بر اساس اعترافات برخی ها و بسیاری از غربی ها گروه تروریستی داعش و جبهه النصره را غربی ها برای نابودی منطقه و نه فقط سوریه پایه گذاری کردند، گفت:‌ آنها ( غرب ) می خواهند خطی که در مقابل آنها ایستاده و جمهوری اسلامی ایران آن را خط مقاومت نامیده است، نابود کنند.

جمهوری اسلامی ایران نجات بخش مومنان جهان است

وی با بیان اینکه ایران وجود گروه تروریستی داعش را نقطه به نقطه دنبال کرد و تا جایی که توانست تا آخرین حد این گروه تروریستی را تضعیف و فرسوده کرد، افزود: تنها آمریکا و استکبار بود که پایگاهی برای این گروه تروریستی و برای محافظت از داعش ایجاد کرد و حمایت آنها بود که وجود داعش در سوریه را برای مدتی طولانی کرد.

مدیر حوزه امام باقر (ع) سوریه تاکید کرد :‌ اما به یقین عمر آنها کوتاه است و در آینده ای قابل پیش بینی گروه تروریستی داعش و حامیان و پیروان و مزدوران آن بصورت کامل نابود می شوند و این وعده خدا و رسول او است و جمهوری اسلامی ایران نجات بخش مومنان جهان است.

https://irna.ir/xjLGp۲

**طوفان زمستانی منطقه بالکان را فراگرفت

طوفان زمستانی شامل وزش باد شدید و کولاک برف، روز یکشنبه هم زمان با بحران انرژی در اروپا، افزون بر مسدود کردن جاده های منطقه بالکان، بیش از ۲۵ هزار خانوار را در صربستان بدون برق گذاشت و سقوط تنه درختان در آمد و شد خودروها در کشورهای کرواسی و مونته نگرو در همسایگی صربستان، اختلال ایجاد کرد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

مقام های مسئول در کرواسی برای منطقه ای در امتداد دریای آدریاتیک، در پی وزش بادهای شمالی با سرعت نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت، وضعیت قرمز اعلام کردند.

مسئولان در شهرک ساحلی "بودوا" در مونته نگرو در پی خراب شدن سقف یک مدرسه در روز شنبه به علت وزش بادهای شدید، وازگونی درختان، غرق شدن یک قایق گردشگری و مختل شدن آمد و شد خودروها در امتداد این ساحل، به شهروندان هشدار داه اند که از خانه هایشان بیرون نیایند.

رسانه های محلی صربستان نوشته اند که بارش برف به ارتفاع ۲ متر، جاده ها و مسیرهای محلی را به طول بیش از ۲۵۰ کلیومتر در بخش کوهستانی جنوب شرقی صربستان، بسته است.

مقام های بوسنی به علت بارش سنگین برف و یخ بستن جاده ها، از تردد کامیون های سنگین در نقاط کوهستانی، جلوگیری می کنند.

سازمان های هواشناسی پیش بینی کرده اند که یخ بندان و کولاک برف در روزهای آینده در سراسر منطقه بالکان ادامه خواهد یافت.
همچنین مقام ها و رسانه های محلی پراگ گفته اند که وزش باد با سرعت بسیار زیاد و طوفان برف در روز شنبه، موجب قطع برق هزاران خانوار در جمهوری چک و بسته شدن بزرگراه اصلی شرق غربی در اسلواکی در همسایگی این کشور شده است.

مقام های منطقه زیلینا در اسلواکی هم زمان با وزش باد با سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در کوهستان های تترا، از شهروندان درخواست کرده اند که در خانه هایشان بمانند و از سفرهای غیرضروری به ویژه به شمال این کشور، خودداری کنند.

رسانه های محلی اعلام کرده اند که بخشی از یک بزرگراه نزدیک کوه های تترا در پی گرفتار شدن نزدیک به ۳۰ خودرو در حادثه مربوط به بارش سنگین برف، به مدت چند ساعت بسته شده بود.

یک خبرگزاری جمهوری چک گزارش داده که در پی واژگونی و ریشه کن شدن درختان و اختلال در شبکه انتقال برق، شمار خانوارهای محروم از برق در این کشور از ۹۰ هزار در صبح به ۱۵ هزار در بعدازظهر کاهش یافته و خدمت رسانی ده ها قطار نیز لغو شده است.

https://irna.ir/xjLGrx

**دبی یا لاس وگاس؛ حکام امارات با این کشور اسلامی چه می کنند؟

حکام امارات درسال ۲۰۲۰ میلادی با سازش با صهیونیستها اولین گام را برای فاصله گرفتن از مسائل جهان اسلام و ملتهای مسلمان برداشتند. آنها همچنین با رواج مظاهر غربی بدنبال تغییر چهره این کشور اسلامی هستند و رسانه های غربی از تبدیل دبی به شهری نظیر "لاس وگاس" در آینده خبر می دهند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

روزنامه انگلیسی "میرور" در گزارشی با عنوان "انگلیسی ها اکنون می‌توانند در عروسی‌های سریعِ الهام گرفته از لاس وگاس ازدواج کنند- اما در دبی" نوشت: انتظار می رود که بعد از کاهش اخیر قوانین ازدواج، دبی به همتای لاس وگاس آمریکایی در خاورمیانه تبدیل شود. غیر مسلمانان خواهند توانست در طول فقط ۲۴ ساعت مجوز ازدواج مدنی را در دبی کسب کنند. این بخشی از قانون جدید فدرال است که از یکم فوریه اجرایی شده است. در گذشته گردشگران و خارجی هایی که در امارات زندگی می کردند، قادر به ازدواج بودند اما این امر پیچیده تر و طولانی تر بود. حکام امارات در تلاش برای تشویق کردشگری از طریق کاستن از قوانین هستند. دبی در سال ۲۰۲۲ به اولین مقصد انگلیسی ها تبدیل شد و براساس آمار سایت "Skyscanner" حدود ۲۵۰ هزار انگلیسی در آنجا اقامت دارند.

این روزنامه افزود: دبی ماه گذشته اعلام کرد که مالیات مشروبات الکلی و هزینه ای را که گردشگران غیرمسلمان بالای ۲۱ سال، باید برای دریافت مجوز خرید مشروبات الکلی بپردازند، ۳۰ درصد کاهش می دهد.

روزنامه میرور نوشت: درحالی که روند فزاینده تسهیل صدور مجوزهای شرب خمر و قوانین ازدواج اتباع خارجی در جریان است، شهر دبی هنوز به مکان جدیدی برای جشن های آنچنانی ازدواج به سبک لاس وگاس و مهمانی های آنچنانی خداحافظی با مجری نرسیده است زیرا کماکان نوشیدن مشروبات الکلی در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، سواحل یا مراکز خرید همچنان غیرقانونی است و مستی، بی نظمی یا رانندگی در حالت مستی با مجازات یا جریمه و زندان مواجه است و قوانین محدوده کننده ای هستند که گردشگران باید هنگام حضور در دبی باید آنها را رعایت کنند.

در همین راستا، حکومت امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱ میلادی کمپینی را تحت شعار «امارات متحده جهانی» به راه انداخت و اعلام کرد که می خواهد براین اساس امارات را به یک الگوی کوچک جهان تبدیل کند. این کمپین با اعتراض اماراتی ها روبرو شد و «سایت امارات ۷۱» آن زمان نوشت که بسیاری از اماراتی ها مخالفت و ناخرسندی خود را از چنین کمپینی اعلام دشاه و هدف از آن را تغییر چهره و وجهه امارات و از بین بردن هویت دینی و بازی با آینده کشور درکنار ایجاد تغییری ریشه ای در نسل آینده امارات دانستند.

دکتر «رفیعه غباش» از جمله این شخصیت های اماراتی بود که در توییت خود نوشت: صاحب این کمپین چگونه جرات می کند که هویت کشور را تغییر دهد؟ امارات یک کشور عرب و مسلمان است و اینچنین باقی خواهد ماند.

وی افزود: کشور و ملتی با ریشه های تاریخی. این بازی با آینده کشور امارات است که آن را نمی پذیریم.

«محمد بن صقر الزعابی» از دیگر افرادی بود که در توییت خود نوشت: حکام امارات آشکارا نقشه می کشند که کشور امارات به یک دهکده جهانی بدون دین و فرهنگ و هویت تبدیل شود.

کاربیر به نام «اروی» نیز در توییت خود نوشت که "آیا باید هویت خود را برای ترویج یک رویداد جهانی از بین ببریم!؟ نام کشور خود را (امارات متحده عربی) را (به امارات متحده جهانی) تغییر دهیم تا جهان بپذیرد که ما ملتی هستیم که از همه فرهنگها استقبال می کنیم؟ حتی اگر چنین کاری صرفا برای بازاریابی باشد".

به نوشته سایت «امارات ۷۱»، ابوظبی در طول سالهای گذشته در راستای از بین بردن هویت ملی اقدام به اعطای تابعیت به هزاران خارجی از کشورهای مختلف کرده است؛ بدون اینکه گام و اقداماتی واقعی برای پاسداری از هویت شهروندان اصل خود بردارد.

https://irna.ir/xjLGjk

**کی یف قول داد که با جنگ افزارهای غربی به روسیه حمله نکند

اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین روز یکشنبه وعده داد که کشورش از جنگ افزارهای دریافتی از واشنگتن برای حمله به سرزمین روسیه استفاده نکرده و تنها نیروهای این کشور را که در بخش های اشغال شده اوکراین مستقر شده اند، هدف قرار دهد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

رزنیکوف افزود: ما همیشه رسما به هم پیمانان خود گفته ایم که که از تسلیحات دریافت شده از آنها، برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهیم کرد و تنها یگان های این کشور را هدف قرار خواهیم داد که به صورت موقت در سرزمین های اشغال شده اوکراین استقرار یافته اند.

ایالات متحده روز جمعه به اوکراین قول موشک تازه ای را در بسته کمک نظامی بیش از ۲ میلیارد دلاری خود داد که برد حملات این کشور را تا ۲ برابر افزایش خواهد داد.

روزنامه کی‌یف ایندیپندنت روز یکشنبه با طرح احتمال برکناری الکسی رِزنیکوف (Oleksii Reznikov) وزیر دفاع اوکراین، نوشت: شاید رئیس اداره اطلاعات ارتش اوکراین، جانشین وی شود.

این تارنما افزود: پایگاه اینترنتی پراودای اوکراین (Ukrainska Pravda) روز یکشنبه به نقل از منابع نظامی و دولتی این کشور نوشت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هفته آینده رزنیکوف را از پست خود در وزارت دفاع برکنار خواهد کرد.

بر اساس گزارش منابع مذکور، ، کایریلو بودانُف (Kyrylo Budanov)رئیس سازمان اطلاعات ارتش اوکراین جانشین احتمالی وزیر دفاع خواهد بود.

رزنیکوف در گفتگو با پراودای اوکراین که قرار است بزودی منتشر شود، هر گونه اطلاع از عزل قریب الوقوعش را تکذیب کرد.

در گزارش تارنمای اوکراینی پراودا آمده است: وزیر دفاع احتمال در پست جدیدی به عنوان وزیر دادگستری منصوب خواهد شد، زیرا دفتر ریاست جمهوری اوکراین تردیدی ندارد که او باید در دولت حضور داشته باشد.

دنیس مالیوسکا (Denys Maliuska) وزیر دادگستری کنونی اوکراین به عنوان نماینده کشورش در هیات دیپلماتیک اوکراین در اروپا منصوب خواهد شد.

کی‌یف ایندیپندنت نوشت: وزیر دفاع کنونی اوکراین نقش مهمی در جلب حمایت نظامی غرب از کشورش داشته است.

در اواخر ماه ژانویه، وزارت دفاع اوکراین با یک رسوایی فساد مالی مواجه شد که در نتیجه تعدادی از مقام های ارشد این وزارتخانه اخراج شدند.

روزنامه اوکراینی ZN.UA در ۲۱ ژانویه گزارش داد که وزارت دفاع مقادیر زیادی محصولات غذایی را با قیمت های بالا برای ارتش تهیه کرده است. اداره ملی مبارزه با فساد اوکراین از آن زمان تحقیقاتی را در مورد این طرح ادعایی آغاز کرده است.

رزنیکوف درباره این رسوایی فساد گفت که ممیزی خرید مواد غذایی برای ارتش از ۲۹ ژوئن آغاز شده بود و نتایج اولیه آن در ماه دسامبر نشان می داد که سامانه خرید وزارت دفاع دچار نقص هایی است.

وزیر دفاع در واکنش به گزارش این روزنامه اوکراینی هرگونه تخلف در این زمینه را رد کرد و گفت که هرکس اسناد تدارکاتی را افشا کند مرتکب جرم شده است.

https://irna.ir/xjLGsT
**صنعاء: سازمان ملل در تشدید بحران یمن نقش زیادی داشته است

معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعاء اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل و فرستاده ویژه او به یمن، مسببان اصلی بحران یمن هستند.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعاء گفت که آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل و هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نقش زیادی در تشدید بحران یمن دارند.

العزی افزود: چندی پیش بازرسی سازمان ملل متحد در یمن بدون هیچ توجیهی از صدور ترخیص یک کشتی جلوگیری کرده بود.

وی اقدام سازمان ملل در توقیف کشتی‌های حامل سوخت یمن را غیر قابل قبول دانست و گفت که این نهاد بین‌الملی فورا به مانع‌تراشی‌ها و ایجاد موانع به نمایندگی از کشورهای متجاوز، پایان دهد.

پیش از این هم عبدالوهاب الدره وزیر حمل و نقل یمن گفته بود که سازمان ملل متحد در توقیف کشتی های حامل سوخت با ائتلاف متجاوزان شریک است.

الدره گفت: ارزیابی های اولیه نشان می دهد که بخش حمل و نقل یمن به طور غیر مستقیم خسارت های بسیار بزرگی متحمل شده است.

وزیر حمل و نقل یمن از سازمان ملل خواست، بندر الحدیده و فرودگاه صنعا و دیگر فرودگاه های یمنی را بدون هیچ قید و شرطی درباره مقصد یا مبدا پروازها بازگشایی کند.

عربستان سعودی همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما پس از گذشت تقریبا پنج سال از این تجاوز وحشیانه، سایر هم‌پیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.

طی این سال‌ها هزاران شهروند یمن که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های سعودی جان خود را از دست داده‌اند.

https://irna.ir/xjLGtj

**رسانه ترک: آشتی ترکیه و سوریه بدون همراهی ایران ممکن نیست

تارنمای تله.۱ (Tele ۱) با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان "بدون ایران ممکن نیست" به قلم "حُسنی محلی" نوشت: ایجاد روابط دیپلماتیک همه جانبه و آشتی ترکیه و سوریه بدون همراهی ایران ممکن نیست.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

این رسانه در این مقاله با اشاره به اقدام دولت اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سال گذشته برای آشتی و عادی سازی روابط با امارات متحده عربی، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و مصر نوشت: اردوغان در ادامه این چرخش‌های سیاسی از پوتین رئیس جمهوری روسیه خواست تا او را با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه آشتی داده و زمینه دیدار دو طرف را فراهم کند.

این مقاله نویس مشهور ترک عقب نشینی ارتش ترکیه از مناطق اشغالی شمال سوریه، پایان دادن به حمایت از گروه‌های مسلح و مخالفان سوریه و دست برداشتن ترکیه از مخالفت با عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب را از جمله شروط تعیین شده برای تحقق این دیدار ذکر کرد و نوشت: اگر این شروط هم محقق شود، ترکیه باز به خواست خود نخواهد رسید.

وی اضافه کرد: اینها شروطی است که همه می‌دانند، اما بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خواستار پیوستن ایران به مذاکرات و تلاش میانجی‌گری روسیه شده و همین امر سبب شده که ایجاد روابط در دوره جدید و آشتی آنکارا با دمشق بدون همراهی ایران ممکن نشود.

"محلی" در این مقاله خود نوشت: حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که ۲ هفته پیش برای بررسی جزئیات این موضوع به دمشق رفته بود، سپس به آنکارا و مسکو سفر کرد و پس از این سفر، اردوغان رئیس جمهور و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه بر ضرورت مشارکت ایران در تلاش‌های میانجیگرانه تأکید کردند.

مقاله نویس مشهور ترک در مقاله خود افزود: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز چند روز پیش اعلام کرد "ایران همراه با روسیه به تلاش‌های ترکیه برای آشتی با سوریه کمک خواهد کرد."

وی اذعان به لزوم حضور ایران در مذاکرات آشتی دادن ترکیه و سوریه را "پیروزی دیپلماتیک ایران" عنوان کرد و نوشت: این کار از نظر زمانی نیز بسیار مهم است چرا که تحولات بسیار جالبی در منطقه در حال وقوع است و ایران به رغم تهدیدهای داخلی و خارجی، در کانون توجهات جهانی و منطقه‌ای قرار دارد.

این روزنامه نگار مشهور ترک اضافه کرد: به رغم تلاش آمریکا، رژیم صهیونیستی(اسرائیل)، عربستان سعودی و برخی کشورهای غربی در تهدید منافع و امنیت داخلی ایران به خصوص از اقلیم کردستان عراق و ادامه تلاش‌ها برای ایجاد فضای متشنج علیه ایران، مشارکت ایران در تلاش‌های اردوغان برای آشتی با اسد با تایید همه طرف‌ها، بسیار مهم است.

وی همچنین نوشت: در دورانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و رهبران احزاب نژادپرست، مذهبی و فاشیست شریک ائتلافی او هر روز می گویند که برای جلوگیری از دستیابی به بمب اتمی هر لحظه ممکن است ایران را هدف قرار دهند، در شرایطی که شاهان، امیران و شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنان درگیر انواع توطئه‌ها علیه ایران هستند، در شرایطی که آمریکا و کشورهای غربی ایران را به حمایت نظامی از روسیه در اوکراین متهم می کنند و در روزهایی که آمریکا و کشورهای غربی طرح‎ها و پروژه‌هایی را علیه آشتی اردوغان با اسد با کمک ایران و پوتین، توسعه می‌دهند، مشارکت ایران در فرایند آشتی آنکارا ـ دمشق حائز اهمیت فراوان است.

وی سرنوشت مناطق شرق فرات در خاک سوریه و نیروهای کرد حاضر این منطقه را از موضوعات اصلی این طرح‌ها و پروژه‌ها بین ایران، ترکیه، سوریه و روسیه عنوان کرد و نوشت: به نظر می‌رسد که کردهای حاضر در سوریه قفل و کلید بسیاری از محاسبات در هفته‌ها و ماه‌های آینده خواهند بود.

به نوشته این روزنامه‌نگار مشهور ترک، ایالات متحده آمریکا و متحدانش که به طور دائم در اوکراین شکست می‌خورند، تحمل پیروزی پوتین و متحدانش را در این جغرافیا(سوریه) و حتی در هیچ جای دیگر جهان را نخواهند داشت و بر همین اساس شولتز صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان نیز با همین ذهنیت به شیلی و برزیل که احزاب چپ در آنجا در حاکمیت هستند، رفت و سعی کرد آنها را علیه روسیه سازماندهی کند.

https://irna.ir/xjLGpB

**جستجو برای یافتن ۹ شهروند کشتی شکسته کره‌ای ادامه دارد

خدمه گارد ساحلی کره‌جنوبی می‌گویند که تلاش‌ها برای یافتن ۹ شهروند این کشور که قایق آنها در آب‌های جنوبی این کشور غرق شده بود، ادامه دارد.

از تاکید بورل بر ادامه حیات توافق هسته ای تا تشدید تنش میان چین و آمریکا

ساعت ۲۳ و ۱۱ دقیقه روز شنبه گزارش شد که یک قایق باری در ۱۶.۶ کیلومتری در غرب جزیره خالی از سکنه دایی‌بیچی غرق شده است. این جزیره در ۲۰ کیلومتری از جنوب غربی استان سینان کره‌جنوبی قرار دارد.

براساس این گزارش، ۱۲ فرد از جمله سه تبعه خارجی سوار بر این کشتی بودند.

مقامات کره‌ای می‌گویند که سه نفر از سرنشینان این کشتی باری توسط قایقی که در نزدیکی آن قرار داشت، نجات یافته‌اند و جستجو برای یافتن ۹ سرنشین دیگر آن ادامه دارد.

چو سئونگ هوان وزیر امور اقیانوس کره‌جنوبی در دیداری با خانواده سرنشینان این کشتی اعلام کرد که این افراد در زمان حادثه روی عرشه حضور داشتند. این در حالی است که در برآوردهای اولیه اعلام شده بود که این افراد در زمان حادثه در درون کشتی بودند.

به گفته وزیر اقیانوس‌های کره‌جنوبی، عملیات جستجو برای یافتن این افراد با استفاده از نیروهای گارد ساحلی، نیروی دریایی و همچنین قایق‌های ماهیگیری ادامه دارد.

نیروی دریایی این کشور هم اعلام کرد که با استفاده از کشتی‌ها، بالگردها و تیم‌های امداد و نجات خود به کمک این عملیات آمده است.

پیشتر یون سوک یئول رییس جمهور کره‌جنوبی خواستار نهایت تلاش برای یافتن و امدادرسانی به سرنشینان این کشتی شده بود.

https://irna.ir/xjLGsZ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha