رئیس پلیس فتا سمنان: در موج خریدهای اینترنتی و نوروزی مراقب کلاهبرداران باشید

سمنان- ایرنا- رئیس پلیس فتا استان سمنان گفت: شهروندان در موج خریدهای نوروزی بر بستر اینترنت و فضای مجازی به ویژه از طریق اپلیکیشن‌ها مراقب سودجویی و ترفندهای کلاهبرداران باشند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ محمدرضا فداییان روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: کاربران با توجه به نزدیکی سال جدید و افزایش خریدهای اینترنتی مراقب فروشگاه‌های جعلی باشند و از درج اطلاعات مالی خود در وبسایت‌ها و درگاه‌های بانکی ناشناس خودداری کنند و به صورت دوره ای رمز کارت بانک خود را تغییر دهند.

وی از دستگیری متهم پرونده قضایی در همین زمینه خبر داد که طی تماس با شهروندان از طریق شبکه اجتماعی واتساپ و بیان اینکه «شما برنده شده اید» از کاربران کلاهبرداری می کرد.

رئیس پلیس فتا استان سمنان گفت: در پی وصول یک فقره پرونده قضایی به پلیس فتا استان با موضوع کلاهبرداری اینترنتی که رسیدگی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: برابر اظهارات شاکی مشخص شد متهم با ترفندهای مختلف مانند ایجاد پروفایل جعلی در شبکه اجتماعی واتساپ با نام یکی از سازمان های دولتی و تماس با شهروندان، در نهایت از آنها کلاهبرداری می کرد.

فداییان افزود: با توجه به اهمیت موضوع تیم ویژه ای از مهندسان کارآگاه این پلیس برای رسیدگی پرونده تشکیل و ادله‌های دیجیتال و شواهد مرتبط با پرونده جمع آوری و مشخص شد متهم با استفاده از بسترهای مختلف و ترفندهای گوناگون افراد را فریب داد و از آنها مبالغ هنگفتی کلاهبرداری کرد.

رئیس پلیس فتا استان سمنان گفت: در بازه زمانی کوتاه مهندسان کارآگاه پلیس فتا موفق شدند این متهم حرفه ای را که با هویت جعلی در حال فعالیت بود، شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کنند.

وی انگیزه این متهم سایبری را کسب منفعت مالی بیان کرد و گفت: از متهم مقدار قابل توجهی کارت بانکی، پایانه فروشگاهی و سایر موارد مرتبط با پرونده کشف شد و متهم در بازجویی اولیه منکر بزه ارتکابی بود ولی در ادامه  در مواجه با ادله دیجیتال و مستندات جمع آوری شده لب به اعتراف گشود و انگیزه خود را کسب منفعت مالی بیان کرد.

رئیس پلیس فتا استان سمنان، به کاربران توصیه کرد: موارد مشابه دیگری هم در فضای مجازی در حال رخ دادن است که همگی در صورت رعایت اصول ایمنی توسط کاربران، سودجویان را ناکام خواهد گذاشت و کاربران به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند که برای دریافت جایزه نیازی به حضور در پای دستگاه خود پرداز نیست و نباید اطلاعات هویتی و مالی خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا تماس صوتی در اختیار افراد ناشناس قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha