دادستان شاهرود: کلاهبرداری‌های نوین با هوشیاری مردم کاهش می‌یابد 

شاهرود - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود با بیان اینکه کلاهبرداران در فضای مجازی هر روز شیوه ای جدید و وسوسه انگیز برای مقاصد خود به‌کار می‌برند، گفت: هوشیاری، دقت و افزایش آگاهی مردم در این زمینه این شیوه‌ها را ناکام می‌گذارد.

حجت الاسلام رضی پارسا منش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به اطلاع رسانی های قبلی برای پیشگیری از وقوع جرم ، دستگاه قضایی به هیچ وجه با سرشماره تلفن همراه یا شماره های ارسال پیامک انبوه به شهروندان ابلاغیه یا اطلاعیه ای ارسال نمی‌کند.

وی ادامه داد: هرگونه ابلاغیه با موضوع مراجعه، احضار ، مشاهده ابلاغیه و اخطار با موضوع جلب نیز هرگز از سوی دستگاه قضایی بصورت تهدیدآمیز برای مردم ارسال نمی شود .

دادستان شاهرود گفت: در ابلاغیه‌های دستگاه قضایی فقط اطلاع رسانی انجام می شود به این ترتیب که ابلاغیه ای صادر و به سامانه ثنای افراد ارسال می شود.

پارسامنش افزود: بصورت معمول این نمونه پیامک های قضایی از سرشماره ADLIRAN.IR  بدون هیچ گونه سرشماره عددی ارسال می شود.

وی با بیان اینکه در پیامک های ارسالی از سوی دستگاه قضایی هرگز تقاضایی برای دریافت وجه وجود ندارد، ابراز داشت: در  پیامک های ارسالی از سوی دستگاه قضایی هرگز لینک برای اتصال به درگاه الکترونیکی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: هر شخص باید خود به سامانه ثبت شده ثنا در سایت اینترنتی دستگاه قضایی وارد شود و ابلاغیه را دریافت کند.

دادستان شاهرود با اشاره به اینکه مردم با هوشیاری تمام مراقب تماس های کلاهبرداران حرفه ای مانند برنده شدن در قرعه کشی، حضور در برنامه زنده، مسابقه های رادیویی و تلویزیونی و سفر به عتبات عالیات و از این دست فریبکاری ها باشند، ادامه داد: با توجه به اطلاع رسانی های گسترده رسانه ها و نشریات، بازهم موارد زیادی از این دست کلاهبرداری ها روزانه اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه  مردم در خریدهای فضای مجازی و الکترونیکی باید با دقت در انتخاب سایت مطمئن و دارای نماد الکترونیکی «اعتماد» عمل کنند، اظهار داشت: برخی موارد مانند پیامک های وسوسه انگیز ۵۰درصد تخفیف کالا ، صفحات ناایمن و نامطمئن مجازی هرگز قابل اطمینان نیستند.

پارسامنش  با اشاره به اینکه شیوه وسوسه انگیز کلاهبرداران در تشویق مردم به خرید از سایت های تقلبی و گفت و گوی تلفنی  با فردی که هویتش  قابل شناسایی و اطمینان نیست، توصیه نمی شود، ابراز داشت: طمع شهروندان برای دستیابی به هریک از موارد وسوسه انگیز کلاهبرداران موجب خسارت های مالی و هدررفت سرمایه است.

دادستان شاهرود با بیان اینکه کلاهبرداران حرفه ای از برخی ساده انگاری ها و طمع مردم سوء استفاده می کنند و با شگردهای خاص تلفن همراه، تبلت و رایانه از فرد فریب خورده رمز دوم اینترنتی کارت بانکی را می خواهند تا به اهداف شوم خود برسند، ادامه داد: شهروندان در خریدهای اینترنتی و فضای مجازی از طریق نرم افزارها کاربردی خرید و پرداخت های الکترونیکی با هوشیاری نماد شاپرک و  نوار آدرس را بررسی و پس از اطمینان از صحت آن خرید کنند.

به گفته وی، مردم برای کسب اطلاع بیشتر از شیوه های کلاهبرداران فضای مجازی می توانند به سامانه  پیبشگیری از جرم دستگاه قضایی مراجعه کنند.  

در شهرستان شاهرود ۱۱ شعبه دادسرای عمومی و انقلاب، ۱۲ شعبه دادگستری و ۱۲ شعبه شورای حل اختلاف  فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha