۳ شهر و روستای استان سمنان به عنوان شهر ملی صنایع دستی ثبت ملی شدند

سمنان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: ۲ شهر مهدیشهر و کلاته خیج و روستای ابرسج، تا کسب استانداردهای مورد نظر به صورت مشروط، در استان به عنوان شهر ملی صنایع دستی ثبت شدند.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا دوست محمدی روز شنبه به رسانه‌ها ابراز داشت: امسال چهار شهر کشور به عنوان شهر ملی صنایع دستی ثبت شدند که ۲ شهر از مجموع چهار شهر از استان سمنان انتخاب شد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان بیان کرد: نخستین جلسه از پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، شهرهای مهدیشهر و کلاته خیج توانستند به عنوان شهر ملی صنایع دستی ثبت شوند.

وی ادامه داد: پرونده مربوط به روستای ابرسج در رشته نمدمالی از استان سمنان نیز در  نخستین جلسه از پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مطرح شد که این پرونده تا کسب استانداردهای مورد نظر به صورت مشروط ثبت شد.

دوستمحمدی این موفقیت را مرهون تلاش و دفاع کارشناسان میراث فرهنگی استان سمنان در  جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی دانست و گفت:  برخی از مقامات و مسئولان استانی از جمله فرمانداران، مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها، شهرداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شهرداران در این جلسه حضور داشتند تا از داشته های میراثی خود دفاع کنند.

وی اضافه کرد: هویت دهی به صنایع دستی و برندسازی تجاری محصولات صنایع دستی از جمله مزایای انتخاب شهرها به عنوان شهر ملی صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: انتخاب شهرهای استان به عنوان شهر ملی صنایع دستی در کوتاه مدت و بلند مدت ثمرات مفیدی برای اهالی صنایع دستی استان به ویژه هنرمندان صنایع دستی این شهرها به همراه خواهد داشت.

در استان سمنان ۵۲ رشته فعال صنایع دستی وجود دارد که حدود پنج هزار هنرمند صنایع دستی در این ۵۲ رشته فعالیت دارند.
شاخه هایی مانند سفال و سرامیک، انواع بافته ها و ساخت ساز، صنایع چوب، کارگاه های تراش سنگ به واسطه معادن فیروزه موجود در این استان رونق بیشتری دارد و رشته هایی مانند چاقوسازی، قفل سازی، گره چینی، ارسی سازی، شیشه گری فوتی، رفوگری، چهل تکه دوزی، پلاس بافی، طراحی سنتی، حجاری، سنگ تراشی سنتی و کلاه نمدی از رشته های منسوخ شده و ۱۸ رشته نیز در خطر فراموشی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha