هزار و ۵۳۵ میلیارد ریال به راه روستایی خراسان شمالی اختصاص یافت

بجنورد-ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: امسال یکهزار و ۵۳۵ میلیارد ریال اعتبار از منابع محرومیت زدایی برای پروژه‌های راهسازی در محورهای روستایی استان اختصاص یافته است که امید است با جذب آن شاخص توسعه در این بخش ارتقا یابد.

مهندس جعفر شهامت روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتبارات محرومیت زدایی عمدتا برای آسفالت راه ها و اجرای ابنیه فنی در محورهای روستایی هزینه می شود؛ البته تلاش داریم تا اعتبارات بیشتری از منابع دیگر از قبیل اعتبارات استانی و یا کمک های بنیاد علوی و سپاه هم به این میزان اعتبار اضافه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: در صورتی که اعتبارات مربوط به قیر هم که در بودجه امسال دیده شده محقق شود، امید می رود بتوانیم بیش از ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان با استفاده از این منابع آسفالت شود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد علوی در راستای محرومیت زدایی در شهرستان مانه و سملقان مشغول فعالیت است و ساخت پنج دستگاه پل در محورهای روستایی را تقبل کرده است که برخی از این پل ها تکمیل شده و برخی در حال اجرا است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: در سفر فرمانده سپاه به استان هم ساخت پل، ابنیه و عملیات خاکی قتلیش به پیربز انجام شد و عملیات آسفالت این محور هم از اول شهریورماه آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه برای امسال آسفالت بیش از ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی هدفگذاری شده است گفت: اکنون  ۴۰ کیلومتر راه روستایی استان آماده آسفالت است، ۴۰ کیلومتر توسط این اداره کل در دست اجرا است و ۳۰ کیلومتر هم در دست پیمانکاران است.

شهامت، کمبود شدید منابع اعتباری را از مشکلات برای اجرای پروژه های راهسازی عنوان کرد و گفت: امسال هم با محدودیت منابع روبه رو هستیم و به همین لحاظ پیش بینی می شود تا پایان شهریورماه میزان اجرای آسفالت در راه های روستایی استان بیش از ۲۵ کیلومتر نباشد.

وی در ادامه گفت: اعتبارات قیر رایگان هنوز محقق نشده است، البته این امر مربوط به کشور است و هنوز قیر راه روستایی داده نشده است بنابراین منابع  قیر رایگان که در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده،  مشروط به تحقق درآمد نفت به میزان سقف تعیین شده است که این امر هنوز محقق نشده است.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود قیر رایگان سال ۱۴۰۰ در نیمه دوم سال داده شود که در این صورت با توجه به شرایط آب و هوایی، فصل کار عمرانی گذشته و نمی توان اقدام خاص در سال جاری انجام داد.

شهامت با اشاره به تاثیر افزایش قیمت ها در اجرای پروژه های عمرانی افزود: افزایش قیمت ها هزینه تمام شده کارها را به دشت افزایش داده است به همین دلیل اکنون اجرای آسفالت هر کیلومتر راه در محورهای روستایی استان به صورت نقدی حدود ۱۰ میلیارد ریال، به صورت اسناد خزانه ۲ ساله بیش از ۱۲ میلیارد ریال و با اسناد سه ساله ۱۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی تصریح کرد: هزینه آسفالت راه ها به نست سال گذشته ۱۰۲ درصد افزایش یافته است و این امر سبب شده تا با کمبود شدید منابع روبه رو باشیم.

۴۴ درصد از جمعیت روستاهای خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha