۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85488248
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مبارزه علیه «زنگ زرد»؛ ۲۵ هزار هکتار گندمزار خراسان‌شمالی سمپاشی شد

بجنورد-ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از مبارزه با بیماری زنگ زرد در گندم‌زارهای استان آغاز شده و تا کنون ۲۵ هزار هکتار آن سمپاشی شد.

محمد رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر فعالیت سمپاشی در گندم‌زارهای شهرستان مانه، سملقان، بجنورد و راز و جرگلان و کمترین نیز مربوط به شیروان و فاروج است.

وی افزود: اکنون توجه بیشتر مبارزه با این بیماری در ارتفاعات و دیم‌زارها متمرکز است چرا که کشاورزان در دشت‌ها و زمین‌های آبی مبارزه را با جدیت بیشتری انجام می‌دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تنوع ارقام گندم در دیمزارهای این استان بیشتر شامل کوهدشت، سبلان، آذر ۲ است که به دلیل تنوع کمتر سرایت بیماری ها زودتر انجام می شود اما اگر تعداد ارقام بیشتر باشد مقاومت ها نیز متفاوت خواهد بود.

وی افزود: ارقام گندم در کشتزارهای آبی تا حدود ۲۰ رقم است و همچنین به دلیل توجیه اقتصادی و دسترسی راحت تر کشاورزان مبارزه را جدی می گیرند.

رضایی تصریح کرد: رطوبت نسبی دیمزارها در ارتفاعات از دشت ها نیز بیشتر و همچنین شرایط آب و هوایی استان در این روزها بیشتر بارانی است.

وی با بیان اینکه مبارزه با زنگ زرد در مرحله سبزینه باید انجام شود گفت: طول مدت سمپاشی محافظتی کمتر از یک ماه ولی اکنون شرایط آب و هوایی استان حدود ۲ ماه بارانی و دارای رطوبت است که بهره برداران باید سمپاشی محافظتی را تکرار کنند.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۴۰ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم رفت و از این سطح ۹۴ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است و گندم به صورت مستقیم با معیشت ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این خطه از شمال خراسان مرتبط است و هر گونه تغییر در این محصول استراتژیک تاثیر عمده ای بر زندگی مردم منطقه خواهد داشت.

زنگ زرد از جمله بیماری مهلکی است که همراه با رطوبت بهاری و در زمانی که کشاورز تمامی تلاش خود را کرده و تنها منتظر برداشت محصول است پیدا می شود و به سرعت شیوع و محصول یک سال زحمت کشاورز را از بین می برد.

این بیماری به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس تین جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌ دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha