۲ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۵
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85482917
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

باران بلای جان گندمزارهای شیروان

۲ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۵
کد خبر: 85482917
باران بلای جان گندمزارهای شیروان

بجنورد-ایرنا- بارش‌های چند روز اخیر و کاهش نسبی دما احتمال شیوع و خسارت بیماری زنگ زرد گندم را افزایش داده است و بیم آن می رود که بیماری «زنگ زرد» در گنرمزارهای این شهرستان کشاورزخیز خراسان شمالی شیوع یابد.

به گزارش ایرنا، زنگ زرد از بیماری های بسیار تاثیرگذار در فصل رشد غلات به شمار می رود و انتشار این آفت از طرق هوا از یک نقطه به نقطه ای دیگر منتقل و همین مورد موجب افزایش سرعت شیوع آن می شود و در این مواقع دما و رطوبت نقش بسیار مهمی در انتشار این آفت دارد.

بالا رفتن رطوبت نسبی محیط و کاهش دما، شرایط برای ظهور کانون‌های اولیه زنگ زرد گندم و توسعه کانون‌های قبلی را فراهم کرده است و احتمال شیوع بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم آبی به نحو محسوسی بالا خواهد برد.

شهرستان شیروان بعنوان یکی از قطب های تولید غلات در خراسان شمالی بیشتر از سایر مناطق در معرض خط بیماری زنگ زرد قرار دارد و حدود ۳۲ هزار هکتار غلات این شهرستان با خطر تهدید زنگ زرد مواجه است.

کارشناسان توصیه می کنند که گندم کاران به محض مشاهده کانون‌های آلودگی، نسبت به سمپاشی و کانون کوبی در مناطق آلوده با استفاده از سموم قارچ کش اقدام کنند و طبق دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات پیش بروند.

کارشناسان مراکز نیز با حضور جدی و مستمر در عرصه‌های تولیدی هرگونه شیوع بیماری را به کشاورزان اطلاع رسانی می کنند.

باران بلای جان گندمزارهای شیروان

زنگ زرد در کمین کشاورزان

رییس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان در این خصوص گفت: بارندگی های اخیر و رطوبت زمینه گسترش و پیشرفت بیماری زنگ زرد را در مزارع شهرستان فراهم کرده است، وجود بیماری زنگ زرد، خسارات ۳۰ تا ۹۰ درصدی به مزارع گندم و جو وارد می‌کند که در صورت عدم مبارزه با کاهش عملکردی مواجه خواهیم بود.

محمد صادق رضاقلی زاده اظهارکرد: رطوبت بالای ۷۰ درصد و ادامه شرایط محیطی سه روز متوالی وضعیت را برای بیماری زنگ زرد گندم مهیا می کند و در صورت عدم مبارزه، احتمال افزایش بسیار زیاد است.

وی افزود: عملیات پایش و مبارزه در سطح مزارع گندم تا ۱۵ خردادماه در این شهرستان ادامه دارد و چنانچه دما به ۲۸ تا ۳۲ درجه برسد این بیماری متوقف خواهد شد.

باران بلای جان گندمزارهای شیروان

مبارزه در سطح ۵۹۵ هکتار

رییس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان اضافه کرد: تاکنون در سطح ۵۹۵ هکتار از مزارع گندم مبارزه زنگ زرد انجام شده است که ۴۰۰ هکتار گندم دیم و ۱۹۵ هکتار مزارع آبی است، پیش بینی مبارزه تا سطح هزار هکتار است.

رضاقلی زاده گفت: خوشبختانه با اقدامات به موقع تاکنون خساراتی ناشی از بیماری زنگ زرد در مناطق مستعد شهرستان که در شهر قوشخانه، لوجلی و حومه شهرستان است، گزارش نشد.

وی صدور اطلاعیه‌ها و ارائه دستورالعمل‌های فنی به کشاورزان، انجام مبارزه به موقع به صورت پیشگیری و کنترلی و همچنین همکاری کشاورزان خصوصاً در مناطق مستعد را از جمله اقدامات به موقع این سازمان برای کنترل بیماری زنگ زرد گندم برشمرد.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان با بیان اینکه سم مورد نیاز کشاورزان با قیمت پایین در اختیار آنان قرار گرفت است توصیه کرد که کشاورزان می‌توانند با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و مدیران پهنه نسبت به سمپاشی مزارع خود بر علیه بیماری زنگ یا سن غلات اقدام کنند.

وی گفت: کشاورزان تولید کننده گندم نیز مزارع خود را با دقت بررسی نموده و در صورت عدم نیاز به آب، از آبیاری غیرضروری پرهیز کرده و هرگونه علائم زنگ و یا بیماری‌های دیگر را به کارشناسان اطلاع رسانی کنند و در موقع لزوم نسبت به کنترل اصولی کانون‌های آلودگی اقدام کنند.

باران بلای جان گندمزارهای شیروان

معرفی زنگ زرد

آفت زنگ زرد یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به سرعت گسترش می‌یابد.

این آفت به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس تین جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌ دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.

نشانه‌های این بیماری به صورت پودر زرد رنگ بر روی برگ‌های گیاه قابل مشاهده است و با توجه به اینکه بارندگی‌های اخیر توانسته تنش رطوبتی که مزارع گندم با آن مواجه بودند را کم کند اقدام به موقع نسبت به مبارزه با این بیماری بسیار با اهمیت است.

به گزارش ایرنا، این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha