۱۲ هزار هکتار از گندمزارهای آلوده به زنگ زرد خراسان‌شمالی سمپاشی شد

بجنورد- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۴۵ هزار هکتار از گندمزارهای استان آلوده به بیماری زنگ زرد است که تاکنون ۱۲ هزار هکتار آن سمپاشی شد.

محمد رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زنگ زرد از بیماری های بسیار تاثیرگذار در فصل رشد غلات به شمار می رود و انتشار این آفت از طرق هوا از یک نقطه به نقطه ای دیگر منتقل و همین مورد موجب افزایش سرعت شیوع آن می شود و در این مواقع دما و رطوبت نقش بسیار مهمی در انتشار این آفت دارد.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های هواشناسی شرایط جوی در استان تا اواخر اردیبهشت ماه برای شیوع زنگ زرد وجود دارد و و این شرایط بهینه که معمولا در برگ ها فراهم است موجب انتقال این بیماری می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: شرایط شیوع زنگ زرد در مزارع کشاورزی استان از ابتدای امسال پایش و رصد می شود و بر اساس برآورد کارشناسان تاکنون ۴۵ هزار هکتار از گندمزارهای این خطه درگیر این بیماری هستند و مقابله با آن ادامه دارد.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۲ هزار هکتار از اراضی درگیر با زنگ زرد سمپاشی شده است و تا اواخر هفته آینده به ۲۰ هزار هکتار یعنی درجه امن خواهد رسید.

رضایی تصریح کرد: با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی دمای هوا بجنود مرکز استان تا یک ماه آینده نیز بین ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد است که این میزان دما شرایط برای گسترش این بیماری با توجه به رطوبت بالا فراهم می کند.

وی با بیان اینکه حتی این بیماری به ارتفاعات استان نیز شیوع پیدا کرده است افزود: در زمین های دیم که بیشتر در ارتفاعات هستند باید با این بیماری مبارزه شود و کشاورزان نباید غلات کشت شده را رها کنند.

به گزارش ایرنا، آفت زنگ زرد یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به سرعت گسترش می‌یابد.

این آفت به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس تین جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌ دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.

نشانه‌های این بیماری به صورت پودر زرد رنگ بر روی برگ‌های گیاه قابل مشاهده است و با توجه به اینکه بارندگی‌های اخیر توانسته تنش رطوبتی که مزارع گندم با آن مواجه بودند را کم کند اقدام به موقع نسبت به مبارزه با این بیماری بسیار با اهمیت است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha