قیر رایگان ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی خراسان شمالی تامین می‌شود

بجنورد-ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: تامین قیر رایگان برای آسفالت ۱۲۰ کیلومتر جاده روستایی استان در سفر نایب رییس مجلس شورای اسلامی به استان، مصوب شد. 

به گزارش ایرنا جعفر شهامت روز سه شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: اکنون ۴۰ کیلومتر جاده روستایی استان آماده آسفالت است و امید می رود که با تامین قیر رایگان اجرای آسفالت آن شتاب گیرد.  

وی خاطرنشان کرد: امسال برای اجرای پروژه های راه روستایی، اعتبار ملی اختصاص نمی یابد و البته اعتبارات استانی هم در این زمینه پاسخگو نیست.  

وی درباره انتقال اجرای پروژه های راه روستایی از راه و شهرسازی به راهداری گفت: بر اساس اعلام راه و شهرسازی استان، پروژه های راه سازی در محورهای روستایی در قالب ۷۰ قرارداد پیگیری شده بود اما تمام این پروژه ها قابل انتقال به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیست.

وی تصریح کرد: در نشستی که با حضور نمایندگان انجمن پیمانکاران عمرانی استان و نماینده ای از استانداری تشکیل شد پروژه راهسازی ۲۰ قرارداد بررسی شد که از این تعداد، هفت قرارداد با مشکل حقوقی روبه رو بود که قابل انتقال نیست، هفت قرارداد به تایید رسیده و به زودی منتقل می شود و ۶ قرارداد هم در نوبت انتقال است.  

شهامت تاکید کرد: قرار نیست پروژه ای در راه های روستایی متوقف شود، بر آورد ما این است که بخشی از این قراردادها در ماه آتی، به این اداره کل منتقل شود.

کاهش تلفات جاده ای استان 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش ۱۱.۶ درصدی تلفات تصادفات جاده ای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در سه سال متوالی، شمار قربانیان حوادث جاده ای استان کاهشی بوده است.

شهامت افزود: در چند سال گذشته، ۹۶ نقطه پرتصادف در محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان شناسایی شده است که تا پایان سال گذشته ۱۹ نقطه از این تعداد اصلاح و حذف شده است.

وی با بیان اینکه امسال هم برای ایمن سازی و حذف ۱۴ نقطه پرتصادف برنامه ریزی شده و تا پایان سال مالی جاری ۱۵ نقطه دیگر اصلاح می شود، گفت: در صورت تخصیص اعتبار آمادگی داریم برای اصلاح و حذف ۲۰ نقطه پرتصادف دیگر در جاده های استان اقدام کنیم.  

افزایش جابه جایی کالا

شهامت درباره اقدامات انجام شده در زمینه حمل و نقل عمومی گفت: در هشت ماهه امسال ۲ میلیون و ۳۹۸ تن کالا به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی استان حمل شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۳.۸ درصد رشد دارد.  

وی با اشاره به اینکه اکنون ۲۶ شرکت حمل و نقل کالا در استان فعال است و هفت هزار و ۶۹۰ نفر راننده در این زمینه فعالیت دارند، اظهار داشت: اکنون ۷۴۰ دستگاه معادل حدود ۱۸ درصد از هفت هزار و ۲۶ دستگاه ناوگان باری استان به سن فرسودگی رسیده و باید نوسازی شوند.  

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه رانندگان اقبال خوبی به نوسازی ناوگان ندارند، گفت: یکسان بودن تعرفه جابه جایی و حمل بار یکی از علل بی رغبتی رانندگان به نوسازی ناوگان است.  

شهامت تصریح کرد: نوسازی ناوگان وقتی به صرفه و اقتصادی است که رشد اقتصادی دست کم ۶ درصد باشد تا هزینه های صرف شده برای نوسازی جبران شود.  

وی افزود: در هشت ماهه امسال یک میلیون و ۳۵ هزار نفر مسافر با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی استان جابه جا شده اند که این رقم معادل ۱.۷ درصد از مسافرانی است که در کشور از این ناوگان عمومی خدمت گرفته اند.  

وی با بیان اینکه در استان ۳۵ شرکت حمل و نقل مسافری و هزار و ۴۶۳ نفر راننده فعالیت دارند، اظهار داشت: اکنون ۴۷ درصد از ۷۳۹ دستگاه ناوگان حمل و نقل مسافری استان فرسوده است.

وی با بیان اینکه ۳۹ درصد از مسافرانی که از ناوگان حمل و نقل عمومی خدمت گرفته اند با مینی بوس سفر کرده اند، افزود: میانگین عمر مینی بوس های استان ۲۵ سال است و بر این اساس ۶۰ درصد از این ناوگان فرسوده است.  

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اتوبوس های استان هم به طور متوسط ۱۲ سال دارند که این رقم در کشور ۱۲.۳ سال است.

شهامت اظهار داشت: در هشت ماهه امسال حدود ۵۰ میلیون دستگاه خودرو در جاده های استان تردد داشته اند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد کاهش دارد.  

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: در این مدت هشت هزار و ۹۰۵ مورد تخلف از رانندگان عبوری از جاده های استان به وسیله دوربین های استان به ثبت رسیده و به پلیس راه گزارش داده شده است.  

طول بزرگراه های خراسان شمالی ۱۹۹ کیلومتر است و این استان چهار هزار و ۶۵۳ کیلومتر راه روستایی دارد که ۴۶ درصد این راه‌ها آسفالت و باقی خاکی است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha